ممنونم جناب سعادت
چیزی که خیلی برام مهمه شارپنس هستش
بین این دو مقایسه ایی هستش که نشون بده شارپنس کدوم بهتر و بیشتره ؟
چون حس میکنم ثبتهام با سیگما خیلی شارپ نیست یا شاید هم تو ثبت و عکاسی مشکل دارم.
ممنونم جناب سعادت
چیزی که خیلی برام مهمه شارپنس هستش
بین این دو مقایسه ایی هستش که نشون بده شارپنس کدوم بهتر و بیشتره ؟
چون حس میکنم ثبتهام با سیگما خیلی شارپ نیست یا شاید هم تو ثبت و عکاسی مشکل دارم.
NIKON D810- FUJI X-A1 nikon 14-24 + fotodiox wonder pana66 filters - nikon 24-70 nikon 70-200 f2.8 vrII-nikon 50 mm f 1.8- - - cokin z GND kit
http://www.omidmohebbi.com/
از نظر شارپنس توکینا شارپتر از سیگماست در این مورد کوچکترین شکی به خود راه...
جهت بررسی بیشتر:
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DXکد:http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=718&Camera=474&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=711&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSMکد:http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon?start=1
(بررسی ورجن جدید سیگما با اف ثابت 3.5 در لیست photozone موجود نبود بررسی ورجن قدیمی هم خالی از لطف نیست)کد:http://www.photozone.de/canon-eos/307-sigma-af-10-20mm-f4-56-hsm-ex-dc-lab-test-report--review?start=1
پس این تست جوزا کاملا همون چیزی هست که دنبالش هستید
Juza Nature Photography - Sigma, Canon, Tamron and Tokina APS-C Wide-Angles
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
سلام دوستان
پارسال در این مورد خیلی تحقیق کردم .چند بارهم تلفنی مزاحم دوستان بردیا وboyman354 شدم بالاخره به این نتیجه رسیدم که برای من 11-16 بهترین گزینه ست آدرس فروشگاه دبی رو از همین دوستان پرسیدم و باتوجه به اینکه یکی از نزدیکان مقیم اونجاست از پارسال 3 مورد دیگر هم برای ذوستان دیگر تهیه شده. هم بنده و هم ایشان از انتخابمون راضی هستیم من لنز واید دیگه ای نداشتم ولی یکی از عزیزان به نسبت لنز وایدی که داشت بسیار از توکینا خوشش اومده.
برای اینکه آف ت نشه قیمت اون تا هفته قبل 2450 درهم بود
با سلام مجدد
همینطور که در فکر 16-11 بودم دوستان سیگما 16-8 رو هم پیشنهاد کردن.! و خیلی ازش تعریف نمودند
دوستان با تجربه که با این مدل سیگما کار کردن میتونن راهنمائیم کنند که بین این دو ( جدا از بحث رنجشون ) کدوم یکی از نظر کیفیت و اپتیک و شارپنس بهتره ؟
NIKON D810- FUJI X-A1 nikon 14-24 + fotodiox wonder pana66 filters - nikon 24-70 nikon 70-200 f2.8 vrII-nikon 50 mm f 1.8- - - cokin z GND kit
http://www.omidmohebbi.com/
در مورد عدم شارپنس چند علت وجود داره که معمولا آخرین آنها مربوط به لنز میشود. موارد زیر در مورد شارپنس چیزهایی است که من آماتور میدونم شاید کمک کنه:
1- اولا برای تست کردن شارپنس اگر لنز شما ماکرو نیست تنها راه، استفاده از infinity (بی نهایت) است. یعنی این که باید به جایی مثل کوه بروید و فوکوس لنز را در حالت infinity بگذارید. با این کار شما مطمئن میشوید که مرکز و گوشه تصویر همه در infinity هستند و لذا مشکل فوکوس شما حل میشه.
2- اگر میخواهید شارپنس لنز واید را چک کنید باید مطمئن شوید که هوا کاملا صاف است و اگر میخواهید شارپنس یک لنز تله را چک کنید باید هوا هم صاف باشد و هم آنقدر گرم نباشد که باعث اعواج نور شود. معمولا اوایل طلوع آفتاب مناسب است.
3- سعی کنید همیشه موضوع تصویر شما طبیعت مخصوصا درختها و برگهای آنها باشند زیرا بر اساس قانون fractals درختها در هر فاصله ای و با هر بزرگنمایی همیشه آنقدر detail دارند که بتوان با آن شارپنس را چک کرد.
4- این شاید واضح باشه ولی گفتنش ضرر نداره. هرچه اندازه سنسور دوربین بزرگتر باشه تصویر شارپ تر هست. حتی شرکت نیکون عکسهای تبلیغاتی دوربین d3 را با p45 شرکت phase one گرفته! تعجب کردید؟ پس اگر کار بسیار حرفه ای مد نظرتون هست و بودجه زیادی هم ندارید یک آنالوگ 4x5 بسیار شارپنس و جزئیات بیشتری به شما میده. درسته که کار با اونها وقت گیر و سخته ولی اگر خوب استفاده بشه و خروجی شما هم به صورت حرفه ای اسکن بشه شاید در حد 100 مگا پیکسل هم بتونید جزئیات داشته باشید!
5- اگر میخواهید عکس شما شارپ باشد بهتر است از دیافراگمهای باز استفاده نکنید چون ممکن است کیفیت لنز شما آنقدر نباشد که بتواند شارپنس خوبی به شما بدهد. به علاوه سعی کنید که از f8 تنگ تر هم استفاده نکنید چون به دلیل diffraction تصویر افت پیدا کرده و شارپنس آن پایین می آید. شارپترین دیافراگم لنز معمولا 2 استاپ بعد از باز ترین دیافراگم لنز است. مثلا اگر شما یک لنز f2.8 دارید احتمالا بهتربن دیافراگم شما f5.6 است. البته راههایی برای محاسبه دقیق شارترین دیافراگم لنز وجود که بسیار مفصل است: How to Select the Sharpest Aperture
6- تصاویر خود را روی مانیتور و یا LCD دوربین با بیش از 100% بزرگنمایی نگاه نکنید چون بیشتر از آن زیاد لازم نیست و کمی هم باعث میشود که دید واقع گرایانه نسبت به عکس خود نداشته باشید زیرا الگوریتم های مختلف نرم افزارها روی عکس شما تاثیر میگذارند.
7- مانیتور خود را همیشه روی تنظیم نرمال آن قرار دهید و رزولوشن های دیگر که باعث کشیدگی تصویر میشوند را انتخاب نکنید چون روی شارپنس تاثیر میگذارد.
8- باید بین سیگنال ارسالی از کامپیوتر و مانیتور هماهنگی باشه. اگر از کابل VGA استفاده میکنید بسیاری از سیگنالها بر اثر تبدبل آنالوگ به دبجیتال از دست رفته و شارپنس شما کم میشود. اگر نتوانید که نقطه های سفید و سیاه این عکس "http://www.kenrockwell.com/tech/images/dots-600.gif" را ببینید مانیتور شما شارپنس خوبی ندارد و ممکن است که یا خود مانیتور مشکل داشته باشد و یا کابل.
9- مهمترین علت نداشتن شارپنس حرکت است چه حرکت دوربین و چه حرکت سوژه و یا هردو. پس یک سه پایه استوار و یک سوژه ثابت و سرعت شاتر بالا میتواند به شارپنس کمک کند. بعضی از لنزها که لرزشگیر دارند باید آنها را روی سه پایه از حالت لرزشگیر خارج کرد البته بسته به نوع لنز این گزینه میتواند متفاوت باشد.
10- دوربین های دیجیتال از تکنولوژی Bayer Interpolation استفاده میکنند تا رزولوشون خود را افزایش دهند ولی با این کار شارپنس به شدت افت میکند. اگر فکر میکردید که شارپنس عکس یک دوربین دیجیتال 10 مگاپیکسلی در حالت 100% با شارپنس یک دوربین آنالوگ که به همان اندازه اسکن شده یکی است در اشتباه هستید چون رزولوشن واقعی یک دوربین دیجیتال 10 مگاپیکسلی خیلی کمتر از 10 مگا پیکسل است و برای دستیابی به 10 مگاپیکسل باید از تکنولوژی Bayer Interpolation استفاده کرد که این کار باعث میشود رنگها شدت واقعی خود را از دست بدهند. پس از دوربین خود توقع شارپنس در حد عکسهای حرفه ای نداشته باشید.
11- اگر پرینتهای بسیار بزرگ ندارید خیلی در مورد شارپنس وسواس نداشته باشید چون جزئیات ریزی که شما در مانیتور میبینید حتی با پرینتهایی با عرض یک متر هم آنقدر که شما فکر میکنید محسوس نیستند.
12- آیا شارپ بودن آن هم در سرتاسر کادر حیاتی است؟ به نظر من نه. اگر یک تصویر در تمام نقاط شارپ باشد معمولا کسل کننده است و نمیتواند نگاه بیننده را به سوی سوژه اصلی سوق دهد چون شارپ بودن دیگر نقاط مزاحمت ایجاد کرده و کار را آماتور جلوه میدهد. در ضمن در بسیاری از عکسهای مطرح و معروف که عکاسان بسیار حرفه ای خالق آنها بودند و جوایز بسیاری نیز دریافت کرده اند میتوان مشاهده کرد که گوشه های تصویر سافت هستند.
13- مراقب باشید که گرفتار مرض وسواس شارپنس نشوید. این مرض درمیان عکاسان شایع است و مبتلایان علاقه شدیدی به عکسبرداری از دیوارهای آجری و یا چیزهایی از این قبیل از خود نشان میدهند تا جایی که از سوژه های جذاب اطراف خود غافل شده و فکر و ذکرشان شارپنس میشود. متاسفانه هیچ وقت نمیتوانند کاری زیبا ارائه دهند.
به نظر من آماتور، لنز 20-10 سیگما خوب است و کار راه انداز است و من اگر جای شما بودم به جای صرف هزینه بیشتر و تعویض لنز بودجه ام را صرف یک سه پایه و هد خوب و یا فیلترهای مارک دار مثل B+W میکردم. ولی اگر لنز اولترا واید ندارید و قصد تهیه آن را دارید باید بدانید که لنز tokkina 11-16 خیلی شارپ است و کیفیت ساخت خوبی هم دارد و در ضمن میتوانید از فیلتر هم بر روی آن استفاده کنید در ضمن در 16 میلی متر هم میتوان برای full frame از آن استفاده کرد. sigma 8-16 بسیار واید است و اگر این مقدار واید بودن یعنی تقریبا معادل 12 میلیمتر روی دوربین های 35 میلیمتری برای شما حیاتی است خوب بهترین گزینه همین sigma است. اما این لنز با وجود اینکه بسیار شارپ است چند عیب بزرگ دارد: 1- جلوی لنز بیرون زده و نمیتوان از فیلترهای جلوی لنز روی آن استفاده کرد. 2- همین بیرون زدگی میتواند منجر به شکستگی اتفاقی لنز شود. 3- بسیار بزرگ و حجیم است. 4- اتوفوکوس خوبی ندارد (البته برای یک لنز اولترا واید زیاد مهم نیست) 5- در 8 میلی متر barrel distortion بسیار زیادی دارد. 6- بالاخره آخرش یک لنز سیگما است و این باعث میشود که در مقایسه با tokkina هیچ وقت از لحاظ کیفیت ساخت خیالی آسوده نداشته باشید. 7- حتی کمی غبار روی شیشه بیرون زده لنز در عکس دیده خواهد شد و تمیز نگه داشتن آن به علت عدم استفاده از فیلتر سخت است. 8- اتوفوکوس صدای زیادی دارد. 9- در مانت نیکون فوکوس دستی بر عکس است!
اگر رنج بیشتری میخواهید nikkor 10-24 هم لنز مناسبی است ولی شارپنس کمتری نسبت به tokkina دارد. در کل به نظر من فعلا بهترین لنز اولترا واید برای دوربین های APS-C همین tokkina 11-16 است. این لینک هم میتواند به شما کمک کند Tokina 11-16mm (توجه کنید که چقدر شارپنس بیشتری نسبت به nikkor 12-24 دارد. واقعا جای تحسین داره!)
امیدوارم نظرات من برای شما مفید بوده باشه.
سلام
این سیگمای 8-16 که اصلا فوکوسش صدا نداره.
موتور HSM داره و کلا لنز خاموشیه!
ولی من هم خیلی دوست داشتم ببینم بین این لنز و 10-20 سیگما و 10-22 کانن و این توکینا 11-16 که همه به اتفاق می فرمایند شارپ است ، کدوم شارپ تر است؟
فرمایشات آقای قبادی رو هم خوندم ولی همچی راضی نشدم!!!
بهرحال لنز بدی نیست (8-16).
ولی...
دوستان و اساتید فن
بنده در انتخاب یکی از این لنز ها گیر کردم
tokina 11-16 tokina 11-16
با توجه به اینکه قصد دارم عکاسی منظره و طبیعت رو جدی دنبال کنم لطفا پیشنهاد و تجربیات خودتون رو بیان کنید
به شدت نیازمند یاری سبزتان هستم
دوربین و تجهیزات هم که در زیر پست م نوشته شده
ضمنا دوستان توصیه میکنن که دوربین هم عوض کنم یا همین کفاف میکنه
اطلاعات عکاسیم هم بدک نیست گلیم رو از آب بیرون میکشم یه جورایی
با تشکر
داود معانی
لنز 8-16 سیگما لنز بسیار مناسبی هست و در فوتو زون بسیار تعریف کرده و امتیاز بالا گرفته .. این لنز بسیار شارپ هست و بسیار واید هست و مشکلات جدی نداره و دیستوزشن و ca خیلی خوب کنترل شده ... 2 میلیمتر واید تر نسبت به واید ترینها هم بسیار قابل توجه هست . هرچند من اصلا حالت بالب شکلش رو نمیپسندم و برای عکاسی طبیعت به نظر من نصب فیلتر ضروری هست . دیاف این لنز بسته هست . و نسبت به 10 -22 کنون و بخصوص لنز 11-16 توکینا دیاف بسته تری داره .
در نهایت من فکر میکنم اگر حساسیت خاصی روی نصب فیلتر روی این لنز ندارید ... و یا دیاف باز براتون مهم نیست بلکه اولویت اولتون واید بودن بیشتر و شارپنس هست. این لنز بهترین انتخاب میتونه باشه.
سياوش
It is not the gear, it is the guy behind the camera :)