Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED N
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Canon EF 17-40mm f/4 USM L
Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG ASP. HSM
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X
لیست لنزهای وایدی که تجربه عملی و کاری با آنها را دارم
بارها در تاپیکهای متعدد و بحثهای مختلف در مورد لنزهای فوق و تجربه هایم مطالبی نوشتم در پستهای پیش رو میخواهم مقایسه ای بین آنها ارایه بدهم هم به عنون یک جمع بندی
لنز نخست یا همان 24-14 که اصولا نیازی به معرفی ندارد ,یکی از بهترین وسیله های اپتیکی ساخته شده توسط نیکون هست و با توجه به اینکه نیکون یکی از بهترین اپتیک سازهاست میشه حدس زد که جایگاه این لنز کجاست ,باری
کیفیت ساخت بسیار عالی
از نظر دیستورشن وضعیت بسیار مناسبی داره
وضعیت CA یا اعوجاج رنگی در حد اعلای درجه(شما بخوانید اصلا ندارد)
وضعیت و کیفیت رنگ ,عالی خصوصا رنگهای سرد را بی نظیر ثبت میکند این لنز
ویگنت بسیار کم
شارپنس بسیار خوب حتی در دیافهای باز و خوب در بازترین دیاف
یکی از اشکالاتی که با این لنز مشاهده کردم کنتراست پایین آن می باشد. یادمه یک بار آقای خلیلی مطلبی در مورد داینامیک رنج و رابطه آن با لنز نوشته بودند و اشاره کرده بودند به اینکه داینامیک رنج 24-14 بالاست
البته در آنزمان اینمورد برای من قابل قبول نبود که چطور ممکنه یک لنز بتونه در داینامیک رنج تاثیر بگذارد ولی با مشاهده خروجی این لنز متوجه شدم کنتراست پایین این لنز باعث میشود به نوعی داینامیک رنج افزایش بیاد یا حداقل اینطور به نظر برسد
دومین اشکالی که به این لنز میشود وارد کردن افت تصاعدی شارپنس(با شیبی تندتر از حد معمول) به هنگام استفاده از دیافهای بسته می باشد
شارپترین دیاف این لنز 5 و تا دیاف 8 همه چیز خوب است از دیاف 8 تا 11 قابل قبول ولی از 11 به بعد شارپنس افت محسوسی دارد و در دیاف های 16 و 18 وضعیت وخیم میشود.
مورد دیگر سنگین بودن این لنز می باشد.
از دیگر اشکالات وارد بر این لنز عدم امکان استفاده از فیلتر به جهت شکل و فرم خاص المان جلویی لنز می باشد. که باعث میشود این لنز مقداری از ارزش و اعتبار خود را به عنوان یک لنز Outdoor از دست بدهد ولی همچنان برای استفاده های indoor در فول فریم یک لنز بی نظیر می باشد.
معتقدم ارزشها و قابلیتهای این لنز تنها بر روی فول فریم مشخص خواهد شد و بر روی بدنه های کراپ دار هیچ چیز خاصی برای ارایه کردن ندارد