بزارید از اول توضیح بدم:
عدد یا اعدادی که روی لنز نوشته میشه در واقع نشون دهنده فاصله کانونی اون لنز هستش
حالا اگر یه لنزی ثابت باشه یک عدد و اگر دارای زوم باشه دو عدد با یک خط تیره در وسط ش نشون داده خواهد شد
اما این فاصله کانونی چه مفهومی رو به ما میرسونه:
اگر فاصله کانونی لنزی 50م.م باشه به این معنیه که اون لنز از نظر زاویه دیدی و بزرگنمایی مشابه چشم شماست. یعنی وقتی از محل ویزور به تصویر نگاه میکنید همه چیز هایی که میبینید و اندازه اونها تقریبا مشابه اون چیزی خواهد بود که وقتی بدون دوربین به صحنه نگاه میکنید میبینید. زاویه دید در این لنز ها چیزی حدود 45 درجه هستش
اگر این فاصله کانونی کوچکتر بشه با مفهوم واید رو برو میشیم که به این معنی خواهد بود که هر چه عدد مورد نظر کوچکتر بشه زاویه دیدلنز از زاویه دیدچشم شما بیشتر خواهد شد مثلا در لنزی با فاصله کانونی 36م.م این زاویه 63 درجه و در لنزی با فاصله کانونی 14م.م 110 درجه است البته حتما به این نکته توجه دارید که این افزایش زاویه دید همراه با کوچک شدن اندازه اشیائ در ویزور همراه است!!!
اما مفهوم بعدی تله ست:
هرچه فاصله کانونی شما بیشتر بشه شما فواصل دور رو از داخل ویزور نزدیکتر و بزرگتر خواهید دید که این عمر هم به نوبه خودش با کاهش زاویه دید همراه خواهد بود مثلا در لنز 85م.م 28 درجه و در لنز 200م.م حدود 12 درجه خواهد بود در واقع هر گاه شما بخواهید از سوژه هایی عکاسی کنید که نمیتونید بهشون نزدیک بشید( ورزشی و حیات وحش) از لنز های تله استفاده میکنید و با بزرگنمایی تصویر سوژه رو به خودتون نزدیک میکنید
و در انتها یک مفهوم اساسی رو میگم و اون هم زوم هستش
زوم یعنی حرکت از یک فاصله کانونی به فاصله کانونی دیگه
مثال شما صاحب لنز 16-35 هستید(همونطور که میبینید این لنز فقط در محدوده واید حرکت میکنه) اما اگر شما از 16م.م به 24 م.م برید از نظر فنی زوم کرده اید
فرقی نمیکنه شما میتونید این زوم رو در لنز 70-200 از فاصله کانونی 100م.م به 150م.م هم انجام بدید
ویا در لنز 18-200 از 36 به 85 حرکت کنید
در هر سه حالت شما عمل زوم رو انجام دادید
اما در لنز های ثابت شما فقط یک فاصله کانونی ثابت رو در اختیار دارید و هرگز قادر نیستید کادر بزرگتر یا نزدیک تری رو نسبت به سوژه بدست بیارید مگر با حرکت دادن خودتون به سمت سوژه یا دور شدن از اون
پ.ن: ببخشید که کمی طولانی شد اما فکر کنم لازم بود
ویرایش توسط beh_b7 : Monday 23 August 2010 در ساعت 16:03
بهنام خامنهCanon 5DSR,6D / EF 50mm f1.4 - EF 85mm f1.8
محاسبه مقدار زوم هر لنزی (البته اگر اون لنز دارای امکان زوم باشه) بر اساس تقسیم عدد بزرگتر بر عدد کوچکتر به دست میاد و با مقدار X نمایش داده میشه مثلا:
در لنز 70-200 2.8=200/70 معادل 2.8x
در لنز 16-35 2.1=35/16 معادل 2.1x
در لنز 24-70 2.9=70/24 معادل 2.9x
همونطور که میبینید مقادیر X خیلی نزدیک به هم هستش اما این لنز ها کوچکترین شباهتی به هم ندارن و به هیچ عنوان نمیتونن کار همدیگر رو انجام بدن (مقادیر فواصل کانون کاملا گویای این مطلب هستش)
بهنام خامنهCanon 5DSR,6D / EF 50mm f1.4 - EF 85mm f1.8
مرسی، اطلاعات خوبی بود، اما دوستی پایینتر گفت:
jebrahim: مثلا بزرگنمایی لنز 60مم نیکون از بزرگنمایی لنز 600مم نیکون بیشتره. و دلیلش هم فاصله فوکوس این دو لنز هست
من اینو نفهمیدم اصلاً........
وقتی لنز 600مم زاویه و بزرگنمایی خاصی داره چطور 60مم میتونه از اون بیشتر باشه؟ چه ربطی به فاصله فکوس داره؟
سلام:
ببینید دوست عزیز وقتی صحبت از Magnification میشود تعاریف متفاوتی میتوان برای ان در نظر گرفت. Magnification یا همان بزرگنمایی یکی از مفاهیم کلوزآپ فوتوگرافی یا دقیق تر ( در این مورد ) مکرو گرافی است. در این جا وقتی صحبت از بزرگنمایی است فوکال لنت در آن نقش پررنگی ندارد بلکه طراحی لنز و حداقل فاصله فکوس میتواند آن مقدار بزرگنمایی در اختیار شما بگذارد موردی که آقای ابراهیمی فرمودند این بود. یعنی اگر یک دایره ای به قطر 2 سانت از لنز مکرویی با بزرگنمایی 1 به 1 رد شود دقیقا همان دایره با همان قطر 2 سانت تصویر آن روی سنسور شما خواهد بود.
اگر میخواهید فرض کنید با زاویه بسته لنز 600 میلیمتر میتوانید به مناظری دور دسترسی داشته باشید میتوان پذیرفت آنهم به نوعی یک بزرگنمایی خواهد بود، بزرگنمایی کادری، در قیاس با زاویه دیدی که چشمان شما میبیند.
روی چاپ هم Magnification هست به معیاری دیگر.
در تلسکوپ ها هم بزرگنمایی یا Magnification تعریف خواهد داشت ولی آنچه که این میان در صحبت های آقای ابراهیمی بود بزرگنمایی بین این دو لنز در مکرو گرافی است با دقت به ویژگی و طراحی لنزهای مکرو، که فوکال لنت نقش مستقیمی در آن نخواهد داشت و در مورد آن صحبت شد.
موفق باشید
این جریان زوم که کارخانه ها راه انداختند گول زننده هست چون یه امری نسبیست (یعنی برای همون لنز صادق هست و نسبت به یه مبنای مشخص در نظر گرفته نشده ) و همانطور که دوستان گفتند حاصل تقسیم ماکزیمم به مینیمم فاصله کانونی است که به نظرمن ربطی به بزرگنمائی زیاد نداره .اگر این معیار مثل دوربین های دوچشمی مطرح بشه یا حداقل با اونها مقایسه بشه برای کاربر قابل لمس تر هست . مثلا در دوربین دوچشمی 8*35 شما میدونید که عوارض 8 برابر بزرگتر میشوند و به شما نزدیکتر نشان داده میشوند .
یکی از دوستان میگفت فاصله کانونی چشم انسان تقریبا 50 م م است و با در نظر گرفتن لنزی که ماکزیمم 300 م م فاصله کانونی دارد از تقسیم 300 بر 50 میتوان به 6 برابر بزرگنمائی مطلق ( باز هم نسبت به چشم انسان که یک معیار استاندارد است ) میتوان رسید که خوب دیگر کاری به مینیمم فاصله کانونی نداره
نکات بسیار مفید برای دوستان تازه وارد که می خواهند لنز مناسب برای دوربینشان انتخاب کنند.
در این وب سایت مشخصات انواع لنزها توضیح داده شده.
مثلا کدام لنزها در برندهای مختلف دارای لرزشگیر هستند:
Canon - Image Stabilization (IS)
Nikon - Vibration Reduction (VR)
Panasonic and Samsung - Optical Image Stabilization (OIS)
Sony (Nex system) - Optical Steady Shot (OSS)
Sigma - Optical Stabilization (OS)
Tamron - Vibration Control (VC)
و کدام لنزها دارای موتود داخلی فوکوس هستند:
Canon - Ultrasonic Motor (USM)
Nikon - Silent Wave Motor (AF-S)
Olympus - Supersonic Wave Drive (SWD)
Pentax - Supersonic Drive Motor (SDM)
Sigma - Hypersonic Motor (HSM)
Sony - Supersonic Wave Motor (SSM)
Tamron - Ultrasonic Silent Drive (USD)
برای خواندن مطالب (البته به زبان انگلیسی) به وب سایت مراجعه کنید.
گالری عکس بهنام صفرزادهNikon D600, Nikkor 24-70, Nikkor 70-200 VR II, Nikon SB-900, Nikon SB-800 2x
سلام به همه
یک سوال دارم :
ضریب 1.6 مخصوص دورین های کراپ دار کنن رو باید در فاصله کانونیه لنزهای EFs هم ضرب کنم؟؟