قرمز - قرمز تیره - قدرت - صراحت
عکاس: Leping Zha
قرمز - قرمز تیره - قدرت - صراحت
عکاس: Leping Zha
هادی هژیرآذر
آبی - سلامتی - آرامش
عکاس: Leping Zha
هادی هژیرآذر
نارنجی - افسون - کشش - گرمی
عکاس: Leping Zha
هادی هژیرآذر
قرمز (خطر - ناامنی) در تقابل با آبی تیره (آرامش - کمال)
به هارمونی رنگها که برسیم، میبینیم آبی و قرمز در چرخه رنگها در تضاد با یکدیگرند.
اطلاعات بیشتر در باره عکاس:کد:http://hotburrito2.deviantart.com/
ویرایش توسط infinity : Wednesday 30 January 2008 در ساعت 16:09 دلیل: مقابل را به معنی تضاد بکار برده بودم. حذفش کردم تا با مقابل فیزیکی اشتباه نشود.
هادی هژیرآذر
آبی در کنار (نه در مقابل!) زرد (دو رنگ تقریبا مکمل در هارمونی رنگ)
برای مشاهده سایز بزرگتر رو ی تصویر کلیک کنید:
طیفهایی از «آبی فولاد» و «آبی کبالت» در مقابل طیفهایی از زرد.
پیشنهاد میکنم کمکم با نام انگلیسی انواع سایههای هر رنگ آشنا شوید. برای اینکار از ویکیپدیا یا نرمافزار Corel Draw و Color Impact کمک بگیرید.
ویرایش توسط infinity : Monday 28 January 2008 در ساعت 16:22
هادی هژیرآذر
هادی هژیرآذر
برای ارائه نمونه متضاد و مکمل در رنگها و تعریف تاثیرات آنها نیازمند صحبت درباره هارمونی رنگ و برای وارد شدن به بحث هارمونی رنگ نیازمند تعاریف پایه هستیم. اما به سبک همین تاپیک. تلگرافی (تا جای ممکن) و بهروایت تصویر.
این چرخه متعارف (خلاصهتر و کاملتر هم دارد) رنگها است، که اولین بار در سال 1666 نیوتن طراحیاش کرد:
و این دستهبندی گرم - خنک (که با توجه به توضیحات مربوط به رنگها نباید ابهامی درباره علت گرم و خنک بودن آنها، باشد) :
Tints
افزودن سفید به رنگ خالص
Shades
افزودن سیاه به رنگ خالص
Tones
افزودن خاکستری به رنگ خالص
هادی هژیرآذر
بهنظرم در جایی گفته بودم هر کس با رنگ سر و کار دارد، باید نرمافزار Color Impact را داشته باشد. لینک دانلودش را نیز معرفی کردهام.
اضافه بر آن این ابزار ادوبی را ندیده بودم و بهنظرم خیلی جالب آمد:
هادی هژیرآذر
رنگهای مکمل
ـــ دو رنگ مکمل در چرخه رنگ، مقابل یکدیگر قرار دارند.
ـــ از ترکیب آنها به رنگهای خنثی (سپید،سیاه،خاکستری) میرسیم. در سیستم CMYK به خاکستری یا قهوهای لجنی.
ـــ کنارهم بودنشان موجب تثبیت و تقویت یکدیگر است. هر چند بدلیل تحرک عصبی زیادی که تولید میکنند مناسب نوشتاری ریز روی کاغذی به رنگ مکملاش نیستند!
ـــ استدلال روشنتر از گلسرخ؟ گل قرمز و برگ سبز (دو رنگ مکمل)
ـــ چیرهدستی در کنترل رنگهای مکمل امری بسیار مهم در عکاسی رنگی است. مجاورت رنگهای مکمل موجب خلق «کنتراست رنگی گیرا» است. بنابراین اگر میخواهید سوژه، ضمن ارتباط با پسزمینه، از پسزمینه بیرون بزند! و بلافاصله نظر بیننده را جلب کند، بهتر است رنگ این دو مکمل یکدیگر باشد. نکته جالب اینجاست که اندازه سوژه هر قدر کوچک باشد، باز هم نگاه را به سمت خود خواهد کشید!
منبع:
http://www.picturecorrect.com/photog...omposition.htm
http://www.tigercolor.com/color-lab/...eory-intro.htm
هادی هژیرآذر