تقابل توام با تضاد
عکاس: Oded Balilty
پ.ن: با سپاس از آقای پیام اکبری که نام عکاس را نمیدانستم و فرمودند.
تقابل توام با تضاد
عکاس: Oded Balilty
پ.ن: با سپاس از آقای پیام اکبری که نام عکاس را نمیدانستم و فرمودند.
ویرایش توسط infinity : Sunday 27 January 2008 در ساعت 16:30
هادی هژیرآذر
عمق - تقارن
هادی هژیرآذر
سوال و جواب
این یکی رو به شخصه از روی دست موسیقیدانها تقلب کردم! اما کدام هنر است که محروم از سوال و جواب باشد؟!
دارم تو ذهنم میچرخم تا ببینم چطور باید بگم.
بعضی آدمهای خیلی آماتور در گوش دادن موسیقی، وقتی نوایی را زمزمه میکنند تمام سوالها و جوابها را زمزمه میکنند
دختر بچه کوچولو در این زمزمه کردنها سوزنش گیر کرده بود و هی میگفت:
ـــ نمیدونی بخدا
ـــ دی ری م
ـــ نمیدونی بخدا
ـــ دی ری م
ـــ نمیدونی بخدا
ـــ دی ری م
.
.
.
این دیگه ابتدایی ترین نوع سوال و جواب بود.
آثار موسیقایی یوهان سباستیان باخ مملو از سوال و جواب است.
در ادبیات هم هست. گهی پشت به زین و گه زین به پشت.
تقریبا همون: "زدی؟ پس بخور!" است.
بازم نشد!
تصور کنید دوتا بچه رو که یکی داخل لگنی پلاستیکی نشسته و دیگری لگنی رو مثل کلاه روی سرش گذاشته و هر دو زل زدهاند به دوربین. (طبیعتا یکی از اونها از پشت لگن زل زده)
این عکسها را ببینید. اگر باز هم نشد، یک نفر که منظور من رو متوجه شده برای دیگران و خودم(!؟) توضیح دهد.
البته در تضاد ها بنوعی سوال و جواب هم هست. اما همیشه همه سوال و جواب ها متضاد نیستند.
آخرش نمونهای که دم دستم بود گم شد! (برای مشاهده سایز بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.)
اون عکس معروف مارگرت بورک وایت هم نمونهای دیگر از سوال و جواب است:
یک عده خسته و رنجور و گرسنه در صف. عدهای دیگر در حال ترکیدن از خوشی و آسایش در اتومبیل. پوستر بالاترین استاندارد زندگی در دنیا را معرفی میکند و عکاس طعنه میزند که کدامیک را میگویی؟! و چشم بیننده مدام در رفت و برگشت.
اگر نمونههای بهتری پیدا کردم معرفی میکنم.
ویرایش توسط infinity : Sunday 27 January 2008 در ساعت 15:27
هادی هژیرآذر
بسط ایده
بهنظرم شکوفایی، بسط، توسعه و پرورش یک ایده (تاکید میکنم: "یک" ایده) بزرگترین هنر یک مینیمالیست است. اینجاست که میزان خلاقیت محک زده میشود.
مگر اینکه عکاس امکان چیدمان صحنه را داشته باشد وگرنه یا هنر خالق طبیعت را ثبت خواهد کرد و یا هنر یک آرشیتکت را.
اما بهرحال فکر میکنم خوب دیدن و کادر را درست بستن، هنر است:
روی تصویر کلیک کنید تا شکوفایی و توسعه مکعب مستطیلها بهتر دیده شود.
بسط ایده معمولا از نظر بصری تکرار دارد ولی با تکرار خالی از هرگونه شکوفایی و توسعه، یکی نیست.
طبیعتا دست در توسعه تمهای آبستره، بازتر است:
بسط ایده و یک تم در موسیقی بسیار بسیار مهم و حیاتی است. هر آهنگی که در خاطر افراد و جامعه ماندگارتر است نشان از تم کوتاهتر و بسط و توسعه خلاقتر دارد.
نمونهها:
تم اصلی موسیقی فیلم «از کرخه تا راین» آهنگساز مجید انتظامی
«تولد، تولد، تولدت مبارک» (بله همین تولد تولد بهظاهر پیشپا افتاده رو عرض میکنم که در گذر از سالها هنوز چیزی جایگزیناش نشده است!) آهنگساز انوشیروان روحانی
ویرایش توسط infinity : Sunday 27 January 2008 در ساعت 16:10
هادی هژیرآذر
موردی پیدا کردم که کار آرشیتکت، «تکرار» است و نه «بسط» و عکاس بسیار هوشمندانه کار چند آرشیتکت را ترکیب کرده و ایده مستطیل را بسط داده است:
هادی هژیرآذر
سجاد عزیز سوالی پرسیده بودند که فکر میکنم پاسخش در اینجا باشه بهتره:
سوال:
ـــ کتاب کمپوزیسیون در عکاسی به زبان فارسی ؟
جواب:
ـــ «کادربندی در عکاسی» تالیف و ترجمه بهزاد موسوی امین انتشارات اسلیمی
ـــ «ترکیببندی در عکاسی» ترجمه پیروز سیار انتشارات سروش
کتاب اول را 700 تومان و کتاب دوم را 1800 خریده بودم. با توجه به کمبود گاز و سرما (؟!) ممکنه قیمتها تغییر کرده باشد.
بهنظرم این دو کتاب را باید داشته باشید با توجه به اینکه: "آنچه در این کتب و دیگر کتابها و البته این تاپیک هست، البته که وحی منزل نیست و فقط افقی را در ذهن و روح ما باز میکند."
هادی هژیرآذر
زبان رنگها
نکات:
1- این موضوع کاملا مستقل از «هارمونی رنگ» است. بهنوعی زیربنای آن است.
2- مفاهیم رنگها حاصل متوسطگیری از جامعهای آماری و مشاهدات علمی و برخی استدلالها است. بنابراین استثنا دارد و ممکن است یهو «مشکی رنگ عشقه» شود.
1- قرمز
از آنجا که رنگ آتش و خون است همواره آمیخته با انرژی، جنگ، خطر، دوام، صراحت، قدرت، شهوت، امیال و عشق است.
قرمز شور و هیجانی قوی دارد.
باعث افزایش متابولیسم، نرخ تنفس و فشار خون انسان است.
بشدت قابل رویت است و از این رو است که چراغ توقف راهنمایی، علائم خطر و تجهیزات مربوط به آتش و اطفای آن معمولا قرمز هستند.
نشان شجاعت است و بنابراین در پرچم بسیاری از کشورها دیده میشود.
رنگ ایدآل جهت تحریک به تصمیمگیری سریع است. BUY NOW - Click Here
اغلب برای تحریک احساسات ا-ر-و-ت-ی-ک بکار میرود. لبها و ناخنهای قرمز، نور قرمز و لباس قرمز.
از آن رو که بسیار پر انرژی است مناسب تبلیغ نوشابههای انرژیزا، بازیها، اتومبیلها و آنچه به ورزش یا فعالیتهای فیزیکی شدید مرتبط است، میباشد.
1-1- قرمز روشن
معرف لذت و خوشی، احساسات اسمشونبر و استغفرالله عشق است.
1-2- صورتی
معرف عشق، تخیلات عاشقانه و دوستی رفاقت است. علامت خصوصیات زنانه.
1-3- قرمز تیره
قدرت، عزم راسخ، خشم، رهبری، شجاعت، اشتیاق، نفرت و قهر
1-4- قهوهای
اشاره به پایداری، معرف خصوصیات مردانه
1-5- قهوهای مایل به قرمز
خرمن محصول، پاییز
2- نارنجی
مخلوطی از شور و حرارت قرمز و شادی و خوشحالی زرد است. آمیخته با لذت، نور آفتاب و نواحی گرمسیری.
معرف وجد سرور، شیدایی و افسون، خوشحالی، خلاقیت، قصد، کشش، کامیابی، دلگرمی و تحریک.
به چشم انسان نارنجی رنگی بسیار داغ است. با اینحال خصلت تهاجم و سلطهگری قرمز را ندارد.
موجب افزایش اکسیژن در مغز و محرک فعالیتهای فکری است.
از آن رو که همرنگ مرکبات است موجب افزایش اشتها و احساس سلامتی است.
همرنگ پاییز و خرمن گندم نیز هست، پس تداعی کننده آن حال و هوا نیز میتواند باشد.
2-1- نارنجی تیره
به معنای فریب و سؤظن است.
2-2- قرمزنارنجی
مرتبط با آرزو و «خواستن» ، تمایلات ا-ر-و-ت-ی-ک، چیرگی، تهاجم و تشنگی برای شور و تحرک است.
2-3- طلایی
روشنایی، فرزانگی و توانگری. سمبل کیفیت بالا
3- زرد
لذت، خوشحالی، هوش و انرژی.
احساس گرمی (و نه داغی)
برانگیزندهی خوشرویی و محرک فعالیت مغزی.
زرد بسیار جلب توجه میکند.
3-1- زرد تیره و چرک
احتیاط، خرابی، بیماری، حسادت.
3-2- زرد روشن
معرف هوش و خرد، نشاط و تازگی، لذت.
4- سبز
رنگ طبیعت.
سمبل رشد، هماهنگی، نشاط و باروری.
حسی بسیار قوی و مرتبط با «امنیت و بیخطری».
4-1- سبز تیره
جاهطلبی، طمع و حسادت.
4-2- سبز مایل به زرد
بیماری، ترسویی، ناسازگاری و حسادت.
4-3- سبز اقیانوسی
شفا و حمایت
4-4- سبز زیتونی
صلح و آرامش
5- آبی
رنگ آسمان و دریا.
معرف عمق و پایداری.
سمبل اعتماد و پشتگرمی، وفاداری، فرزانگی، اعتمادبهنفس، هوش و فراست، ایمان، صداقت، پارسایی، خلوص و عوالم روحانی.
کاهنده متابولیسم بدن و آرامش بخش.
5-1- آبی روشن
سلامتی، التیام، آسایش، تفاهم و لطافت.
5-2- آبی تیره
بصیرت، قدرت، کمال و جدیت.
6- ارغوانی
تلفیقی از پایداری آبی و انرژی و حرارت قرمز.
مرتبط با هرانچه سلطنتی است.
سمبل قدرت، نجابت، نعمت، بزرگی، استقلال، خلاقیت، فرزانگی، رمز و راز، جادو و بلندهمتی.
6-1- ارغوانی روشن
محرک احساسات رومانتیک و نوستالژیک.
6-2- ارغوانی تیره
محرک حس غم و افسردگی.
7- سپید
روشنایی، خوبی، پاکی، خلوص، ایمان، امنیت، سادگی و سرآغاز.
همرنگ با برف است و بنابراین گاه ایجاد کنندهی خنکی است.
8- سیاه
قدرت، سلیقه، زیبایی، وقار، تشریفات، مرگ، شیطان، رمز و راز.
گاه تشدید کنندهی احساس عمق و پرسپکتیو است.
پ.ن: نمونه عکسها را بتدریج قرار میدهم. اگر مایل بودید این لطف را داشته باشید، ابتدا نام رنگ و حس قالب را درج کنید و سپس عکس را قرار دهید. عکسی که واقعا معرف آن رنگ و حس باشد.
با سپاس
هادی هژیرآذر
هادی جان ممنون بایت معرفی کتاب اقا یه پیشنهاد هم میکنم به نظرم این مطالب را بصورت PDF بزار یا در اخر به اسم سایت همش را بصورت یک PDf حتما قرار بده
سجاد عبدالهی
Canon EOS 5D Mark II/Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM/Canon EF 50mm f/1.4 USM /Canon EF 180mm f/3.5 L USM Macro /Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG
خواهش میکنم.
در مورد PDF آنچنان بار علمی وهنری برای اینکار نمیبینم. اما اگر دوستان مفید دیدهاند، میشه در انتها (اگر انتهایی باشد) اینکار را کرد.
منابع پست رنگها:
ـــ کتاب
. همنشینی رنگها جلد 1 و 2 ترجمه فریال دهدشتی شاهرخ
. Color Harmoy از کتب کتابخانه دانشگاهم بوده و نام مولفاش را بخاطر ندارم. (اما رو جلدش پر از قرقرههای رنگی بود!)
ـــ وبسایت
کد:www.color-wheel-pro.com/color-meaning.html en.wikipedia.org
هادی هژیرآذر