صفحه 1 از 9 1 2 3 4 5 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 85
Like Tree221تشکر

موضوع: ساخت ابزار های مورد نیاز برای عکاسی نجومی

  1. #1
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2592
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض ساخت ابزار های مورد نیاز برای عکاسی نجومی

    سلام
    مژده...مژده... براي عكاسي از اعماق آسمان نيازي به تلسكوپ نداريد.
    چند روز پيش بحثي در مورد ساخت پايه هاي دست ساز شد كه قابليت خنثي كردن گردش زمين به منظور امكان نوردهي هاي با زمان طولاني تر رو دارند، من هم با توجه به علاقه به اين موضوع كمي تحقيق كردم و انشالله از اواخر ماه آينده كار ساخت اون رو شروع مي كنم قصد دارم در اين پست توضيحات اوليه در مورد اطلاعاتي كه تا به حال با دوستانم از سايت هاي مختلف جمع آوري كردم قرار بدم به اميد اينكه دوستان فعال فروم در زمينه نجوم هم دست به كار شده و اين پايه رو بسازن (ظاهرا آقاي احسان منصوريان mansourian3 هم يك پايه دست ساز دارند كه از ايشون هم تقاضا مي كنم اگه ميشه توضيحاتي بدن).
    خوب همونطور كه عرض كردم بحث اصلي خنثي كردن گردش زمين به دور خود هست، همونطور كه مي دونيد به طور ظاهري همه ستارگان در عرض 24 ساعت (23 ساعت و 56 دقيقه) يك دور كامل به دور ستاره قطبي مي زنند كه با يك تقسيم ساده نتيجه مي گيريم در هر ساعت حدود 15 درجه ستاره ها به صورت پاد ساعتگرد به دور ستاره قطبي مي زنند ( نتيجه اين حركت در عكسهاي Star Trail كه دوستان قرار مي دن ديده مي شه همينطور در عكس زير از اوشين زاكاريان)

    3003065.jpg
    نكته قابل ذكر اينه كه ما نيازي به نوردهي ها خيلي بلند چند ساعته نداريم، حتي براي عكاسي اجرام اعماق آسمان هم با تركيب چندين شات با نوردهي هاي چند دقيقه اي كه اين پايه دست ساز تقريبا بدون خطا انجام ميده كافي هست.
    حالا مي رسيم به روشي كه براي اولين بار در دهه 70 ميلادي در مجله Sky And Telescope آورده شد كه همون پايه هاي بارندور هستند:
    فصل مشترك همه انواع اين پايه ها استفاده از يك لولا، پيچ بلند، دو قطعه چوب، يك 3 پايه عكاسي و در نهايت يك دوربين با قابليت نوردهي بيشتر از 1 دقيقه هست.
    ساده ترين حالت ساخت اين پايه در شكل زير نشون داده شده كه در بيشتر منابع با پايه تك بازوي بارندور شناخته ميشه (عكس از سايت ويكي پديا):

    قطعه خاكستري رنگ به عنوان قطعه اصلي هست و به 3 پاي متصل ميشه، دايره سبز رنگ نشانگر لولا هست كه بايد هم راستاي ستاره قطبي باشه در نتيجه به اجبار قطعه خاكستري رنگ هم بايد زاويه اي برابر با ارتفاع ستاره قطبي نسبت به افق داشته باشه، اين زاويه در هر شهري برابر عرض جغرافيايي اون منطقه هست مثلا براي تهران در حدود 35 درجه (سخت ترين قسمت كار همين قطبي كردن هست)، دوربين هم بر روي قطعه آبي رنگ متصل ميشه، ميله زرد رنگ هم در واقع همون پيچي هست كه با چرخيدن باعث بالا رفتن قطعه آبي رنگ شده (قطعه آبي با سرعت زاويه ثابت* حول لولا ميچرخه) و حركت ظاهري ستاره ها خنثي ميشه.





    *البته در مورد سرعت زاويه اي ثابت بايد گفت كه واقعا اين طور نيست و در طول زمان خطا زياد مي شود و اين باعث اصلاحاتي در نوع اول اين پايه ها شد و انواع بعدي ساخته شدند كه در پستهاي بعدي خدمتتون توضيح مي دم.
    اين هم يك نمونه از نتايج اسفاده از اين پايه:

    Persian، Kourosh Kahal، A. Mohammadi و 29 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  2. #2
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2592
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض

    خوب مي رسيم به مشكل پايه تك بازو يا پايه هايي با طراحي مشابه، مشكل اينجاست كه بعد از آغاز نوردهي قطعه چوب آبي رنگ از چوب خاكستري رنگ فاصله مي گيره و پيچ (ميله زرد) كه بايد نيرو رو در نقطه ثابتي اعمال كنه با بازتر شدن زاويه بين دو چوب اين نيرو به قسمت هاي جلوتري از چوب آبي رنگ اعمال ميشه و اين باعث كاهش سرعت زاويه اي يا باز شدن چوب آبي رنگ ميشه و در نتيجه از حركت ستاره ها عقب مي مونه در شكل زير نمودار خطا بر حسب زمان نور دهي كشيده شده:

    روش هاي مختلفي براي از بين بردن اين خطاي ايجاد شده ابداع شده مثلا اينكه پيچي كه وظيفه حركت دادن چوب آبي رنگ را دارد با سرعت بيشتري در طول زمان بچرخد (در حالت عادي يك دور در دقيقه مي چرخد) و يا روش هاي ديگر كه چند تا از اونها رو در ادامه مي بينيد:
    اولين روش اضافه كردن يك بازوي ديگه به مجموعه هست كه با نام Double Arm BarnDoor شناخته مي شه، اين بازو به چهار حالت ميتونه در طراحي به كار گرفته بشه كه در شكل زيرمي بينيد و در شكل بعدي مقايسه خطاي بين پايه تك بازو و دو بازو نشان داده شده است و مشخص هست كه با پايه تك بازو، نوردهي تا حدود 15 دقيقه كم خطا هست ولي با دو بازو ميشه تا حدود 1 ساعت با خطاي نسبتا كم، نوردهي داشت:



    اما روش كار اين بازوي دوم به اين صورت هست كه اين دفعه ما دوربين رو به قطعه چوبي متصل مي كنيم كه از انتها لولا نيست بلكه از كمي جلوتر لولا شده و پيچ را به بازوي اول (مانند حالت تك بازو) متصل مي كنيم، بازوي اول با بالا رفتن به علت داشتن نقطه تماس با بازوي دوم كه دوربين بر آن سوار است، اين بازو را با نرخ ثابت تري نسبت به پايه تك بازو به بالا مي كشد كه نتيجه آن خطاي كمتر هست طبق نوشته هاي مبدع چهارم از 4 نوع ديده شده در پايه دو بازويي از همه دقيق تر هستند و در 30 دقيقه تقريبا بدون خطاست! او با بهينه سازي كامپيوتري به اعداد مناسبي براي اندازه چوب ها رسيده است و فعلا فقط اين نكته رو مي گم كه نسبت b/c (در شكل ديده ميشه) در حالت بهينه براي نوع 4 برابر 2 هست، به علت اينكه هدف اصلي تا اين لحظه ساخت مدلي ديگر هست از آوردن اعداد پرهيز مي كنم.
    يك نوع اصلاح كننده ديگه براي تك بازويي ها وجود دارد كه از يك بادامك استفاده مي كند تا سرعت زاويه اي ايجاد شده ثابت بماند (عكس از ويكي پديا):
    روش انتخابي خودم رو در پست بعدي توضيح مي دم.
    منابع عكسها:
    عكس اول:
    کد:
    http://dianajuncher.dk/astrophoto/?attachment_id=555

    بقيه عكسها:

    کد:
    http://www.davetrott.com/DoubleArmBarnDoor.html
    azarigh، MAHosseini، M.Meghdari و 13 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  3. #3
    كاربر آشنا m.a.i آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2011
    محل سکونت
    خرمشهر - شهریار
    نوشته ها
    64
    تشکر شده
    30
    تشکر کرده
    5119

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط MehdiM نمایش پست ها
    اين هم يك نمونه از نتايج اسفاده از اين پايه:

    سلام دوست عزیز
    از اطلاعات بسیار مفیدتان سپاسگذارم
    و منتظر پست های بعدی شما هستم

    میخواستم بدونم در ثبت این عکس از چه لنزی استفاده شده است ؟

    و سوال دیگر اینکه وزن لنزی که روی دوربین سوار میشود تاثیری بر کیفیت کار این دستگاه دارد یا خیر ؟
    ( منظورم فشاری است که به پیچ وارد میشود )

    با تشکر دوباره
    MehdiM تشکر می‌کند.
    محمد امین ایروانی
    "بمان تا کاری کنی ، نه کاری کنی تا بمانی"

  4. #4
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2592
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط m.a.i نمایش پست ها
    سلام دوست عزیز
    از اطلاعات بسیار مفیدتان سپاسگذارم
    و منتظر پست های بعدی شما هستم

    میخواستم بدونم در ثبت این عکس از چه لنزی استفاده شده است ؟

    و سوال دیگر اینکه وزن لنزی که روی دوربین سوار میشود تاثیری بر کیفیت کار این دستگاه دارد یا خیر ؟
    ( منظورم فشاری است که به پیچ وارد میشود )

    با تشکر دوباره
    سلام، خواهش مي كنم، اين عكس شامل 20 عكس با نوردهي 30 ثانيه در ايزو 800 با دوربين 400D هست كه با لنز تاكومار 135 مم تبديل شده براي دوربين هاي كنن گرفته شده، مجموع همه وزنها بر روي پيچ تنها بر روي گشتاور لازمه وارد بر پيچ تاثير دارد در نتيجه پيچ بايد با قدرت بيشتري گردانده شود (البته در آخر موتور معرفي مي شود).

    منبع عكس يادم رفته بود:
    کد:
    kjordahl.net/
    ویرایش توسط MehdiM : Sunday 15 April 2012 در ساعت 18:08 دلیل: منبع عكس
    Sina.J، Saeed Barikani، m.a.i و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18



  5. #5
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    49
    تشکر شده
    228
    تشکر کرده
    119

    پیش فرض

    آقا مهدی منتظریم!
    اگه بدونی چقدر خوشحال شدم که یه نفر به فکر ساختن این بارندور افتاده.
    اگه بشه جوری ساخت که انحراف از زاویه چرخش زمین توش ناچیز باشه ، دیگه راحت می شه تو زمان های بالا نور دهی کرد.
    درست گفتم؟؟
    MehdiM و m.a.i تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2592
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض

    سلام،
    خوب مي رسيم به بخش آخر توضيح در مورد پايه هاي دست ساز قطبي.
    يكي از ساده ترين پايه هايي كه ميشه ساخت پايه با ميله خميده يا Curved Rod هست، اين ميله در واقع همون پيچ گرداننده هست علت خم كردن پيچ از بين بردن خطايي هست كه در نوع تك بازو مشهود بود اين پيچ با شعاع خاصي خم خواهد شد كه در ادامه در موردش صحبت خواهيم كرد:

    فرض كنيد بخواهيم پايه اي بسازيم تا قابليت نوردهي 24 ساعته را داشته باشد بهترين راه داشتن پيچي هست كه به شكل دايره بوده تا دوربين بتواند در 24 ساعت يك دور كامل بزند، اگر مطلب مبهم هست به شكل زير نگاهي بندازيد:

    مي دانيم يك شبانه روز يا 24 ساعت به طور دقيق 23 ساعت و 56 دقيقه مي باشد (تعريف روز نجومي) يا به عبارتي 1436 دقيقه حالا اگر پيچي داشته باشيم كه در هر دقيقه 1 دور آن را بچرخانيم بايد 1436 دنده داشته باشد تا بعد از 24 ساعت به آخرين دنده برسيم حالا اگر پيچ را به صورت دايره در آوريم با چرخاندن پيچ، بعد از 24 ساعت به نقطه اول ميرسيم و حركت آسمان خنثي خواهد شد، حالا كمي محاسبات رياضي:
    دو پيچ قابل انتخاب از سري استاندارد ميليمتري داريم: پيچ M6 دنده درشت (درشت گام) و پيچ M8 دنده ريز (ريز گام) كه گام هر دو 1 ميلي متر است، يعني با هر دور چرخاندن پيچ، چوب آبي رنگ به اندازه 1 ميلي متر بالاتر مي رود.پيچ فرضي 24 ساعته مان 1436 دندانه دارد( در هر سانتي متر 10 دندانه) پس طول پيچي با 1436 دندانه برابر:

    1436/10=143.6cm
    خواهد بود. پس دايره حاصل از اين پيچ محيطي برابر 143.6 سانتي متر دارد پس قطر دايره برابر:

    143.6/3.1415=45.71cm
    خواهد بود، همچنين در هر ساعت نوردهي به اندازه
    143.6/24=5.98cm
    از پيچ چرخيده ( به همين ميزان چوب آبي رنگ باز مي شود).
    يعني در انتها به پيچ 1.5 متري احتياج نخواهيم داشت، بلكه حداكثر 10 تا 15 سانتي متر كافيست.
    با توجه به شكل اول، فاصله لولا تا مركز پيچ برابر نصف قطر دايره يا:
    45.71/2=22.855cm
    فاصله داشته باشد، دقت كنيد اندازه ها بايد حتي الامكان دقيق باشند.
    براي خم كردن پيچ بايد بر روي كاغذ يك دايره يا قسمتي از اون رو به شعاع 22.855 بكشيد سپس پيچ رو بايد با مبنا قرار دادن دايره اي كه روي كاغذ كشيديد خم كنيد يكي از راه ها خم كردن با استفاده از تنه درخت و مقايسه با طرح كشيده شده هست (فعلا تاييد نمي شه). بعد از خم كردن طول مناسبي از پيچ رو برش مي ديم.

    مراحل اجرايي كار بعد از شروع عملي كار خدمتتون عرض ميشه (اواخر ارديبهشت) ولي به صورت كلي در زير توضيح مي دم:
    بعد نصب اجزا دو راه براي چرخاندن پيچ هست يكي با استفاده از دست هست كه مشكلاتي همچون دقت كمتر و انتقال لرزش به مجموعه رو در پي داره ولي ارزانترين راه هم هست و راه دوم استفاده از استپ موتور هست (موتوري كه در هر دقيقه 1 دور بزنه يا در صورت سرعت بيشتر با يك مجموعه چرخدنده به سرعت كمتر و گشتاور بيشتر برسه كه به نظرم بهتره) در حال حاضر روش استفاده از زور بازو در ادامه ذكر ميشه ولي بعدا از خريد و نصب موتور در صورت موفقيت خبرش رو مي دم.
    سوال اينجاست كه آيا ما بايد به طور پيوسته پيچ رو بچرخونيم يا هر 10 ثانيه به اندازه بازه هاي كوچكتر يا حتي هر 1 دقيقه به طور ناگهاني يك دور پيچ را بچرخانيم؟ پاسخ اين است كه اين امر به فاصله كانوني لنز مورد استفاده شما مرتبط هست كه در يك جدول مي بينيد مثلا براي لنز 200 ميلي متر در هر 5 ثانيه بايد 30 درجه پيچ را بچرخانيم ( يعني همون 1 دور دقيقه ولي بازه هاي كوچكتر و پيوسته تر).
    نكته مهم آخر كه حتي اگه با دقت وسيله ساخته بشه ولي رعايت نشه نتيجه اي نمي گيريم، نحوه قطبي كردن است، براي قطبي كردن بايد لولا به سمت ستاره قطبي گرفته بشه البته دقيقا ستاره قطبي نه بلكه ¾ درجه به سمت ستاره بتاي دب اصغر. در شكل زير محل دقيق رو مي بينيد (ماه كامل ½ درجه مي باشد) البته براي دقيق تر بودن قطبي كردن دستگاه بايد از يك جستجو گر (دوربين هاي كوچك روي تلسكوپ) استفاده كرد. (احتمالا از يك نقاله با دانستن عرض جغرافيايي هم ميشه استفاده كرد كه اين رو هم بعد از تجربه عملي مي گم).

    از علاقه دوستان كه موجب دلگرمي است سپاسگذارم و اگر سوالي هست در خدمتم.
    منبع عكسها:
    کد:
    http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/1500300/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1
    mh.noori، aidin594، Sina.J و 14 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  7. #7
    كاربر همراه S_Neyshaburi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    نیشابور
    نوشته ها
    406
    تشکر شده
    1047
    تشکر کرده
    1352

    پیش فرض

    نكته مهم آخر كه حتي اگه با دقت وسيله ساخته بشه ولي رعايت نشه نتيجه اي نمي گيريم، نحوه قطبي كردن است، براي قطبي كردن بايد لولا به سمت ستاره قطبي گرفته بشه البته دقيقا ستاره قطبي نه بلكه ¾ درجه به سمت ستاره بتاي دب اصغر. در شكل زير محل دقيق رو مي بينيد (ماه كامل ½ درجه مي باشد) البته براي دقيق تر بودن قطبي كردن دستگاه بايد از يك جستجو گر (دوربين هاي كوچك روي تلسكوپ) استفاده كرد. (احتمالا از يك نقاله با دانستن عرض جغرافيايي هم ميشه استفاده كرد كه اين رو هم بعد از تجربه عملي مي گم).
    با سلام و تشکر فروان

    دوست گرامی میشه در این مورد بیشتر توضیح بدین



  8. #8
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2592
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط S. Neyshaburi نمایش پست ها
    با سلام و تشکر فروان

    دوست گرامی میشه در این مورد بیشتر توضیح بدین
    براي استفاده از پايه هاي استوايي، اين پايه ها بايد قطبي شوند، در مورد دستگاه ما منظور اينست كه محور گردش دستگاه هم راستاي قطب شمال سماوي باشد كه در نزديكي ستاره قطبي هست، اگر پست اول رو خوانده باشيد نوشته شده كه لولاي دستگاه بايد به سوي شمال سماوي باشد روشي هم كه در پست آخر بود براي قطبي كردن دستگاه به كار ميره سوالتون كلي هست اگر جزئي تر بپرسيد راحت تر ميشه كمك كرد.
    مقاله زير در مورد قطبي كردن تلسكوپ توضيح داده ولي براي اطلاعات كلي بد نيست:
    کد:
    http://telescope.ir/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/67-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7/274-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C
    S_Neyshaburi و mahta G تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

  9. #9
    كاربر همراه S_Neyshaburi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2011
    محل سکونت
    نیشابور
    نوشته ها
    406
    تشکر شده
    1047
    تشکر کرده
    1352

    پیش فرض

    نكته مهم آخر كه حتي اگه با دقت وسيله ساخته بشه ولي رعايت نشه نتيجه اي نمي گيريم، نحوه قطبي كردن است، براي قطبي كردن بايد لولا به سمت ستاره قطبي گرفته بشه البته دقيقا ستاره قطبي نه بلكه ¾ درجه به سمت ستاره بتاي دب اصغر. در شكل زير محل دقيق رو مي بينيد (ماه كامل ½ درجه مي باشد) البته براي دقيق تر بودن قطبي كردن دستگاه بايد از يك جستجو گر (دوربين هاي كوچك روي تلسكوپ) استفاده كرد. (احتمالا از يك نقاله با دانستن عرض جغرافيايي هم ميشه استفاده كرد كه اين رو هم بعد از تجربه عملي مي گم).

    ممنون از راهنماییتون

    اما سوال من در مورد توضیحات فوق بود که
    با توجه به ارتفاع از سطح دریا ایا تفاوتی در زاویه ایجاد میشه؟ اگه لطف کنید پاراگراف فوق رو بیشتر توضیح بدین (بصورت عملی تر)



    دوست گرامی یک سری موتور هست که تلسکوپ روی آن نصب میکنن (در سایتی که در پست قبل معرفی کردین به انواعش اشاره شده بود) از این ابزار میشه برای عکاسی استفاده کرد؟ یا مشابهشو طراحی کرد؟(فک کنم هم ساده تر باشه هم کم حجمتر)

    در مورد دوربین فرمودید زمان نوردهی بالاتر از 60 ثانیه یعنی با دی 3100 نیکون نمیشه به نتیجه مطلوب رسید؟
    mahta G تشکر می‌کند.

  10. #10
    كاربر فعال MehdiM آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    كرج
    نوشته ها
    521
    تشکر شده
    2592
    تشکر کرده
    2211

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط S. Neyshaburi نمایش پست ها
    ممنون از راهنماییتون

    اما سوال من در مورد توضیحات فوق بود که
    با توجه به ارتفاع از سطح دریا ایا تفاوتی در زاویه ایجاد میشه؟ اگه لطف کنید پاراگراف فوق رو بیشتر توضیح بدین (بصورت عملی تر)



    دوست گرامی یک سری موتور هست که تلسکوپ روی آن نصب میکنن (در سایتی که در پست قبل معرفی کردین به انواعش اشاره شده بود) از این ابزار میشه برای عکاسی استفاده کرد؟ یا مشابهشو طراحی کرد؟(فک کنم هم ساده تر باشه هم کم حجمتر)

    در مورد دوربین فرمودید زمان نوردهی بالاتر از 60 ثانیه یعنی با دی 3100 نیکون نمیشه به نتیجه مطلوب رسید؟
    خواهش مي كنم، استفاده شخصي من تا به امروز فقط از پايه هاي سمتي-ارتفاعي بوده و با پايه هاي استوايي كار نكردم، دوستان ديگه راحت مي تونن اين مورد رو توضيح بدن (به احتمال زياد آقاي قبادي) تنها عامل تاثير گذار در زاويه ستاره قطبي نسبت به افق عرض جغرافيايي هست يعني اگر به قطب شمال برويد ستاره قطبي در بالاي سرتان خواهد بود و در استوا در افق به سختي ديده خواهد شد. تمامي دوربينها SLR داراي مد بالب مي باشند يعني تا زماني كه دست شما بر روي شاتر نگه داشته شود نوردهي انجام مي پذيرد ولي براي جلوگيري از لرزش مي توان از ريموت استفاده كرد.
    در مورد موتور كه گفتيد فكر كنم منظورتون پايه هاي مخصوص عكاسي نجومي هست، بله اين وسايل قابل خريد هستند و مطمئنا نتيجه بهتري نسبت به اين پايه قابل دستيابي هست:
    يكي از پايه هاي پيشرفته و گران قيمت:
    کد:
    http://www.sciencecenter.net/hutech/kenko/skymemo/index.htm
    در مورد پايه هاي دست ساز لذت ساختن اين وسيله، قيمت پايين و دقت قابل قبول هدف اصلي ساخت هست.
    mh.noori، m.a.i و S_Neyshaburi تشکر می‌کنند.
    ______________________
    مهدی منصوريان
    Panasonic Lumix DMC-FZ18

صفحه 1 از 9 1 2 3 4 5 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •