شناخت فرمت Large - دوربین 1
دوربینی که برای عکاسی Large Format بکار می*ره بطور معمول دوربینی هست که بهش View Camera می*گن. نه اینکه اون قطع فیلم رو نشه با دوربین دیگه گرفت (Rangefinderهای زیادی برای فرمت 4 در 5 یا 8 در 10 وجود دارن) اما جلوتر توضیح می*دم که چرا بین View Camera و قطع Large format یک رابطه خیلی خاصی هست و چرا اصولاً بطور معمول و رایج به View Camera می*گن Large Format Camera یا همون دوربین Large Format.
چیزی که الآن اینجا مهمه اینه که بدونید دوربین Large Format (همون View Camera) امکانات خاصی رو به عکاس می*ده که هیچ دوربین دیگه*ای نمی*ده. این دوربینها معمولاً از فیلم قطع بزرگ استفاده می*کنن اما نکته*ای که می*خواهم روش تاکید کنم اینه که خیلی از عکسهایی که روی فیلم مدیوم*فرمت گرفته شدن هم با دوربین Large Format عکاسی شدن و با یک تبدیل... و یا برعکس، عکسهایی روی فیلم Large Fromat وجود دارن که با دوربینهایی به غیر از View Camera گرفته شدن، درسته که بصورت لفظی ما هر وقت می*گیم دوربین Large Fromat منظورمون View Camera هست اما خیلی وقتها منظور این نیست که به اجبار داریم با فیلم 4 در 5 یا هر فیلم بزرگ دیگه*ای عکاسی می*کنیم، می*شه با این دوربین خاص روی فرمت متوسط (یا حتی 35 میلی*متری با استفاده از دو تبدیل!) عکاسی کرد و همچنان از مزایای این دوربین و قدرت مانورش بهره برد... شکی نیست که بیشترین کارآیی دوربین Large Format روی فیلمهای قطع بزرگ هست ولی بدونید که اجباری به استفاده از قطع بزرگ رو ندارید...
تو پست بعدی درباره اینکه View Camera چی هست و چطور می*تونه امکانات ویژه*ای در اختیار عکاس قرار بده که بقیه دوربینها نمی*تونن صحبت می*کنیم :)
1 فایل پیوست
شناخت فرمت Large - دوربین 2
این رو به عنوان یک شمای کلی از View Camera داشته باشید تا بعد، عکس رو از Wikimedia http://upload.wikimedia.org/wikipedi...iew_camera.png در مقاله مربوط به این دوربین تو ویکیپدیا گرفتم.
سر فرصت تمامی این قسمتها رو با جزییات فوقالعاده واردشون می*شیم و در موردشون صحبت می*کنیم.
1 فایل پیوست
شناخت فرمت Large - فیلم 2
خوب، در مورد قطع فیلم با هم قبلتر صحبت کردیم، یکسری پوزتیو که دم دستم بود رو گذاشتم رو اسکنر و براتون اسکن کردم که بتونید مقایسه کنید. فیلم تخت وسط 4 در 5 اینچ هست، فیلم سمت چپ 35 میلی*متری، فیلم وسطی قسمتی از یک رول 6 در 9 سانتی*متر و پایینی (که تاب هم برداشته بخاطر اینکه توی هولدر اسکنر نبوده) 6 در 7 سانتی*متر. ببخشید که تونها یکی نشد این چهار تا فیلم هرکدوم از یک نوع هستن و بدیهیه که نشه با یک*سری تنظیمات همه رو اسکن کرد... فیلم پایینی ولویا 100، 35 میلی*متری ولویا 50، 6 در 9 اکتاکروم E100 Vs و قطع بزرگ اکتاکروم 64t هستش...
ممنونم :)
شناخت فرمت Large - دوربین 3
خب! دوربینی که تو عکس http://www.akkasee.com/forum/attachm...4&d=1175762429 هست رو دوباره با هم نگاه کنیم.
دوربین ما در اصل شامل صفحه لنز، فانوس (آکاردئونی وسط!)، صفحه فیلم و پایه می*شه. در حالت استفاده عادی، روی صفحه لنز یک سیستم لنز وصله (که در موردش صحبت می*کنیم) و روی صقحه فیلم هم یک شیشه مات که همون فوکوس اسکرین باشه. خیلی ساده دوربین رو به سمت هرچیزی که نشونه بگیرید یک تصویر وارونه روی فوکوس اسکرین ایجاد می*شه که با توجه به اینکه تصویر بزرگه (اندازه فوکوس اسکرین به طور معمول کمی بزرگتر از اندازه فیلم هست، یک چیزی تو مایه*ها 13 در 13 سانتی*متر برای دوربینها 4 در 5 اینچ) و دیافراگمها هم اونقدری گشاد نیستن عکس خیلی نورانی نیست و باید یک پارچه سیاه بندازید روی سرتون تا نور اطراف مزاحم دیدن تصویر تشکیل شده روی فوکوس اسکرین نشه. فوکوس اسکرین*ها به طور معمول کاملاً مدرج شده*اند تا بشه خیلی دقیق کادر بندی کرد. برای فوکوس کردن کافیه به یه ترتیبی صفحه فیلم رو از صفحه لنز دور کنیم (یا نزدیک کنیمشون به هم) تا تصویر فوکوس بشه. برای فوکوس دقیق باید با یه ذره*بین یا لوپ (توصیه می*کنم از لوپ 8 برابر استفاده کنید) دقیق فوکوس اسکرین رو نگاه کنید تا بتونید میلی*متری فوکوس کنید.
تا اینجا رو دارید؟
شناخت فرمت Large - دوربین 4
خب! پس نور از سوژه به لنز تابید و لنز هم اون رو برای ما به فوکوس اسکرین تابوند و ما تصویر رو دیدیم! یادتون باشه تصویر فوکوس اسکرین این دوربینها همیشه سر و ته هستش و چپ و راست! خوب، بدیهیه وقتی هیچ آینه یا منشوری سر راه لنز نباشه تصویر اینطوری می*شه...
حالا خیلی ساده ببینیم برای عکاسی چیکار باید بکنیم. لنز دوربین Large Format با برد شاتر میاد (بعدتر در مورد این برد و سیستمهای جایگزینش صحبت می*کنیم). این لنزها به طور معمول ساختار ساده*ای دارن و از دو قسمت تشکیل می*شن که به احتمال زیاد این دو قسمت بی*نهایت شبیه هم هستن! عدسی*های جلویی و عدسی های عقبی. عدسی*های جلویی رو جلوی شاتر می*بندیم و عدسی*های عقبی رو پشت شاتر. این وسط هم یک شاتر داریم که یک دیافراگم هم روش نصب شده :) خیلی ساده. پس در اصل تا اینجا لنز سه تیکه شد، المنت*های جلویی، شاتر و بعد هم المنت*های عقبی. برای فوکوس کردن شاتر رو باز می*کنیم و دیافراگم رو هم در حد امکان گشاد نگه می*داریم (جلوتر خیلی در این مورد صحبت می*کنیم) و با تنظیم فاصله بین صفحه فیلم و صفحه عدسی تصویر رو فوکوس می*کنیم. بعد، با یه دکمه شاتر رو می*بندیم. دیگه چیزی نمی*شه دید توی فوکوس اسکرین چون شاتر بسته است. فوکوس اسکرین رو باز می*کنیم (یا کنار می*زنیم یا جلو می*کشیم بسته به مکانیزمش) و نگهدارنده فیلم رو می*گذاریم تو و وقتی کار تموم شد، محافظش رو هم برمی*داریم، الآن توی دوربین تاریکه و فیلم منتظره که نور ببینه.
حالا کافیه دیافراگم رو تنظیم کنیم رو اون چیزی که می*خواهیم، نورسنجی کنیم، سرعت شاتر رو تنظیم کنیم و بعد از کوک کردن شاتر، تِق! شاتر رو بچکونیم. بعد باید محافظ فیلم رو برگردونیم سر جاش و بعدش هم نگهدارنده فیلم رو دربیاریم... این فیلم آماده هستش!
شناخت فرمت Large - دوربین 5 - شاتر
خوب! در مورد شاتر گفتم، اما اینکه لنز چطوری به شاتر وصل می*شه؟ اندازه دهانه جلویی و عقبی و قطر بیرونی شاتر*ها استاندارد شده هستش. تقریباً تمام شاترهای Large Format رو Copal می*سازه که شاترهای مکانیکی دقیق و قابل اطمینانی هستند. این شاترها در اندازه*های 0 و 1 و 3 (و البته 00 و 3s) طبقه*بندی شدن و همه لنزها به یکی از این شاترها متصل می*شن... یعنی مشخصه که فلان لنز 47 میلی*متری اشنایدر شاتر نمره 0 می*خواهد و فلان لنز 200 میلیمتری زایس شاتر شماره 3. البته، قیمت شاتر*ها بالا نیست اونقدر و به طور معمول عکاسها برای هر لنز یک شاتر هم می*خرن که مجبور نباشن هردفعه لنز رو باز و بسته کنن رو شاتر!
یک نکته دیگه*ای هم هست! پشت پرده شاتر دیافراگم هم هست. یعنی مکانیزم دیافراگم هم توی شاتر تعبیه شده و روی شاتر علاوه بر چرخ تنظیم سرعت یک دسته دیافراگم هم هست که مدرج هم هست! این درجه*ها با لنز میان چون ممکنه یک لنز از 5.6 تا 32 باشه و یک لنز از 8 تا 64... پس مهمه که مطمئن باشید درجه*های دیافراگمتون به لنزتون می*خوره. بوکه توی این سیستمها بی*نهایت عالی هستش، هم بخاطر کیفیت و طراحی خیلی خوب پره*های دیافراگم شاترهای کوپال و هم بخاطر طراحی متقارن لنزها.
اینجا می*تونید عکس یک*سری شاتر کوپال رو ببینید، خودم هم در اولین فرصت از چندتا شاتری که دارم عکس می*گیرم و می*فرستم.
http://www.skgrimes.com/products/index.htm
و اینجا http://www.rtsphoto.com/html/copal2.html و http://www.rtsphoto.com/html/copal.html
شاترهای Press که می*بینید تو لیست هستن دیگه نیازی به کوک کردن ندارن و با نیرویی که صرف چکوندن شاتر می*کنید کوک می*شن خودشون دوباره... شاترهای الکترونیکی هم وجود دارن که بسته به سیستم خاص دوربین می*شه ازشون استفاده کرد و بعدتر که وارد جزییات انواع دوربینها و Brandهاشون شدیم در اون مورد صحبت می*کنیم.