عکاس Jon&Jan Meddings
Canon EOS-1Ds Mark III
35 mm
1/100 sec
f/16
ایزو 400
Exposure B -1/3
عکاس Jon&Jan Meddings
Canon EOS-1Ds Mark III
35 mm
1/100 sec
f/16
ایزو 400
Exposure B -1/3
دوست عزیز... اگر وارد این بحث شدم فقط برای این بود که در این مورد بتوانم بیشتر فکر کنم. و سعی کردم بلند بلند فکر کنم تا نظر شما را هم بدانم.قبل از ادامه بحث یک نکته و آن اینکه بحث با شما و دکتر روشن ساده نیست چون شما حقیقاتاً و بی تعارف استاد من محسوب می شوید و امیدوارم بحث را به حساب جسارت من نگذارید. صادقانه هم به سایر دوستانی که این بحث را تعقیب می کنند می گویم که حرفه بنده عکاسی نیست و نظراتم بیشتر تجربی هستند تا علمی و تخصصی و بنابراین نظرات اساتید اعتبار بیشتری دارد.
همین و بس.
اون تصویر هم میتونه یک دریاچه باشه؟ و هم دریاعکس ارسالی شما خیلی متفاوت از عکس مورد بحث است. در عکس مورد بحث دو درخت در چیزی مثل آب دیده می شوند که تا کوهها دیگر هیچ اثری از درختان دیده نمی شود. من به شخصه احتمال اینکه این فضا یک حوضچه کوچک اغراق شده باشد را خیلی بیشتر از این می دانم که این فضای یک تالاب باشد و در این صورت هم باید بپذیریم که عکس ارائه شده یک تصویر و فضای خلق شده است...
اصلا هم عجیب نیست
چرا؟
چون پیشروی دریای خزر سالها یکی از سوژههای عکاسان ایرانی بوده... درختها و ساختمانهای مچاله شده در میان دریا!
چنین پدیدههایی اصلا عجیب نیست... توجه داشته باشید که درختها سبز هم نیستند.
اما بطور کلی اگر نظر فنی من را بخواهید؟ در اون تصویر هیچ دخل و تصرف عجیبی انجام نشده... خوب خواهد بود که آقای روشن و دیگر دوستان هم نظر خودشون رو بدن.
برای اینکه به رضاخان عزیز بگم که زیاد خونه نشین نیستم و شما هم ببینید چه بلاهایی ممکن است سر طبیعت بیاید نگاهی به عکس رضای عزیز و این عکسی که از جسد دریاچه گرفتم بیندازید.(رضا جان عکس مربوط به همین هفتهست.)
در نهایت من متوجه منظور شما شدم. گمان میکنم شما هم متوجه منظور من شده باشید. از بحث با شما لذت بردم و استفاده کردم.
اگر دوستانی نظر دیگری در مورد عکس مورد بحث داشته باشد؟ استفاده میکنیم اگر نه که مینشینیم و بازهم عکس میبینیم!
سلام
من باب یادآوری می توان جنگلهای حرا در جنوب را یاد آور شد که در ختان کاملا و شاید تا نصف بیشتر درخت در اب دریا قرار دارد و تازه همیشه سرسبز هم هستند .متاسفانه الان عکس از جنگلهای حرا ندارم .ولی فکر کنم بابک دیناروند عزیز عکسهایی گرفته بودند .
در ضمن از دوستان بخاطر این بحث جالب تشکر می کنم
اسدالله مداح
یقینا عکس زیبایی نیست. فقط برای تکمیل موضوع.
حالا امیدوارم بابک خان دیناروند و یا دوستان دیگر عکسهای زیبا از جنگل حرا داشته باشند و اینجا قرار بدهند.
قربان اگر فرصت هست یک سر تشریف بیارین استان بوشهر ،پارک ملی نایبند(که برای ثبت به یونسکو هم معرفی شده) تا هر چند تا درخت که خواستین تو آب ببینین.
مجوز عکسبرداریش هم آماده اینجان. اگر چه حالا گرمه ولی سه چهار ماهه دیگه خوشحال خواهم شد خدمت شما و دوستان دیگه باشیم اونجا.هم عکاسی منظره هم عکاسی حیات وحش.
یاسین محمدی
Nikon D700 / 70-200 vr / 24-70 N / 85 f 1.8D / 14-24 N / ٍSB 800 /Manfrotto 190MF4 / CompuRover AW /MC-36 Remote
[IMG]http://i34.*******.com/dlp3i9.jpg[/IMG]
به نظر من هم مساله غیر طبیعی در آن عکس وجود ندارد. در دو سطح، عکاس، خلاقیت داشته است: در موقع عکاسی و مرحله ویرایش.
دوستان حتما برخورد کردهاند که عکسهای هنگام طلوع و غروب خورشید، رنگهای عجیبی میتوانند داشته باشند و کمی پردازش در مرحله RAW process براحتی چنین نتایجی خواهد داشت.
منهم در عکس مذکور مشکل خاصی نمیبینم اما درک درستی از این فرمایش شما ندارم . اگر عکاسی را هنری بدانیم که به دلیل رابطه ویژه اش با واقعیت رشد کرد و پا گرفت و به گفته ادگار آلن پو در مقایسه با هرگونه نقاشی آفریده شده به دست انسان از لحاظ بازنمایی ، بینهایت دقیق است و حقیقتی قطعی تر از آنچه پیش از این در تصویر میسر بوده است دارد , تفاوت آن با تصویرسازی و گرافیک در چیست ؟ آیا تعهد نسبت به واقعیت را میتوان از ملزومات عکاسی دانست ؟ به عنوان مثال به نظر شما تصویری را که عناصر آن توسط نرم افزار کاسته و یا افزوده شده باشد میتوان عکس نامید ؟یعنی عکاس فضای ذهنی خودش رو از ابتدا تا انتها خلق کرده ...
آرش عطرچیان
خب ظاهراً برخلاف تصور ما، در دریا هم درخت می روید و ممنون از دوستان که دانشم را زیاد کردند. در این صورت عکس مورد بحث دیگر مساله خاصی نخواهد داشت و اگر بحثی هم وجود داشته باشد خارج از حیطه هنر عکاسی نیست که مثلاً آیا بالانس رنگها خوب است و...
اما عکس مورد بحث بهانه ای شد برای پرداختن به اینکه "چه چیزی عکس نیست" و فکر می کنم با وجود ابزارهای پیشرفته امروزی و نزدیکی و گاهی همپوشانی هنرهای مختلف به یکدیگر جادارد تا عکس و عکاسی را به طور مستقل (از هنرهای دیگر)با جزئیات بیشتری تعریف کنیم و مرزها و حدودش را شفاف کنیم. فکر می کنم تعریف مستقل هنر عکاسی بسیار مهم است چون هنری که ذاتش وابسته به هنر دیگر باشد به نوعی زیر مجموعه آن هنر است...
ضمناً آرش اشاره کرده بود که شاید پست ها به جای مناسب تری منتقل شوند که فراموش کردم بگویم مثل همیشه مخالفتی ندارم و اصلاً ما را همیشه by default موافق محسوب کنید.
آرش
Java Intelligent Network Infrastructure
Richard Lööf
__________________________________________________ __
Michael Anderson