ساکت که ميماني ميگذارند به حساب جواب نداشتنت !!مهدی مرادی
عمرا بفهمند داري جان ميکني تا "حرمت ها" را نگه داري....!!.
مهدی جان
سلام علیکم
صحنه چرا باید موقعیت عکاسی با کادر افقی داشته باشد؟
قرارگیری خط افق در وسط کادر چه ایرادی دارد؟ یا سؤال بعدی که در اصل همان سؤال قبلی است در قالب دیگر؛ چرا فکر میکنی رعایت کردن یکسومها اولاً الزامی است و ثانیاٌ اینقدر متری است؟
خط سیر زیبای درختان که با آن کنتراست نوری و رنگیِ بالای خودشان کاملاً متمایز است. آیا وجود آن علفهای (هرچی که هست) پایین کادر موجب نشده که قست بالایی کادر (آسمان) قالب باشد و سپس پایین کادر دیده شود؟
من که فکر میکنم این کادر تقارن هوشمندانهای دارد. یعنی خط افق تقارن ایجاد کرده اما وجود علفها، رنگ آسمان و دیگر المانها، نصف ـ نصف بودن کادر را از بین برده و یکسومها به شکلی مناسب چشم را هدایت میکنند.
.
سلام وحید جان
آسمان رو به غروب رفته ( البته اگه رو به طلوع نباشد ) با این نمای از ابرها و انعکاس آن در آب ... خب ذهن وسعت دید بیشتری می طلبد ( و در نتیجه کادری افقی...........)
من عنصر غالبی در صحنه نمیبینم به آن شکل ..
بله درست است وجود آن تک درخت را میتوان عنصری نسبتا غالب دانست اما بسیار ضعیف وجود علف ها به نظرم با این ترکیب بندی بیشتر آزار دهنده دید است تا کمک کننده البته خب نظری کاملا شخصی است.
من خودم را ملزم به رعایت یک سوم ها نکرده و نمیکنم اما خب در اینجا به نظرم تقارن خوب جواب نداده شاید اگر کادر افقی بود طبق گفته شما این تقارن معادل یک تقارن سازی هوشمند قرار می گرفت.
ممنون از حسن توجه شما
یا علی
ساکت که ميماني ميگذارند به حساب جواب نداشتنت !!مهدی مرادی
عمرا بفهمند داري جان ميکني تا "حرمت ها" را نگه داري....!!.
ارادت داریم آقا وحید گرامی
جسارتا سئوالی دارم در این مورد که حضرتعالی فرمودید :
بنده میخواستم بدونم آیا این جمله حضرتعالی مصداق این هستش که میگویند :چرا فکر میکنی رعایت کردن یکسومها اولاً الزامی است و ثانیاٌ اینقدر متری است؟
قوانین وضع شده اند که گاهی آگاهانه شکسته بشند
چون بنده از وقتی که بیشتر در مورد کادر و ترکیب بندی مطالعه میکنم خودم رو خیلی مقید به رعایت اونها میکنم.
پس میشه گفت این ترکیبها در کادر بندی لزوما همیشه لازم نیست رعایت بشند ؟ آیا برداشت من از فرمایش شما درسته ؟
یعنی بنده میتونم گاهی برای رسیدن به کادری که خودم دوست دارم و مد نظرم هستش این قواعد رو زیر پا بگذارم و آیا اون ثبت ، ثبت درستی خواهد بود ؟
امیدوارم آف تاپیک نباشه
NIKON D810- FUJI X-A1 nikon 14-24 + fotodiox wonder pana66 filters - nikon 24-70 nikon 70-200 f2.8 vrII-nikon 50 mm f 1.8- - - cokin z GND kit
http://www.omidmohebbi.com/
اف تاپیک:
کتاب رموز عکاسی طبیعت.
نقل قول از استاد داود وکیل زاده :
یادم می آید چند ماهی بود یادگیری خط شکسته نستعلیق را شروع کرده بودم.روزی به
استاد گفتم که از فرم فلان حرف در خط شکسته خوشم نمی آید و میخواهم تلاش کنم آن
را به شکل دیگری بنویسم.استاد گفت این خوب است اما باید ابتدا کار اصولی خط شکسته را
فرا بگیرید و پس از تکمیل , با داشتن آگاهی های لازم مبادرت به این کار کنید.اکنون که بیست
و یک سال است خط شکسته مینویسم,نمیتوانم فرمی دیگر جایگزین آن حرف کنم.بنابراین
سعی کنید ساختار شکن باشید اما پس از فراگیری تمام اصول پذیرفته شده ی عکاسی این
کار را انجام دهید.اجازه دهید سیر تکاملی شما و اندیشه های ساختار شکن تان به آرامی و به
طور طبیعی و با شناخت , شکل بگیرد.
احمق را موافق حماقتش جواب مده مبادا تو نیز مانند او بشوی.
احمق را موافق حماقتش جواب بده مبادا خویشتن را حکیم بشمارد.
سلام جناب مرادی
من کادر افقی از همین منظره را هم ثبت کرده ام در حقیقت هنگام عکاسی با توجه به موقعیت و گوشه چشمی به قوانین , و خوانده ها شاتهای زیادی میزنم و سپس در منزل و پشت مانیتور با نگاه کردن و دیدن ایرادها و انتخاب عکسهایی که بهتر به نظر میآیند فرصت خوبی برای کسب تجربه و پرهیز از ایرادها فراهم میشود .
تجربه بنده اینست که در جاهایی که انعکاس وجود دارد نظیر این ثبت , قانون یک سوم باید با دقت بیشتری اعمال شود (از زمان شروع کارم ثبت های زیادی دارم که به دلیل اصرار در رعایت این قانون ناموفق بوده ) بعدها که جسارت استفاده از خط افق در وسط کادر را بدست آوردم (با توصیه دوستان همین فروم) متوجه شدم که بخصوص در جاهایی که پای انعکاس و ثبت قرینه ها به میان می آید امتحان ثبت انعکاس کامل و قرار دادن خط افق در مرکز کادر در پاره ای اوقات لازم خواهد بود.
کادر افقی این منظره هم ثبت بدی نیست اما قسمت عمده سمت چپ آن امتداد فضای تیره ابرهایی است که در حال حاضر در قسمت سمت چپ کادر عمودی مشاهده میفرمایید و به نظر بنده تقابل قسمت تیره و روشن آسمان در کادر عمودی جذابیت بیشتری دارد و تاکید بیشتری روی فضای کره مانندی میکند که درست در مرکز کادر و از تقارن ابرهای آسمان و انعکاس آن در آب ایجاد شده شبیه به اینکه که دستی از ابر درختان و سایه روشن اطراف آنرا احاطه کرده است.
کادر افقی را هم در ذیل قرار میدهم تا نظر دوستان چه باشد:
سلام مجدد
دوتا بحث شد:
یکی بحث قوانین و شکسته شدنشون و یکی بحث وجود یا عدم وجود یکسومها در عکس مورد اشاره.
دربارۀ بحث قوانین و شکسته شدن آنها کاملاً فرمایش کوروش درسته، یعنی وقتی قراره قانونی شکسته بشه باید ابتدا تسلط کافی روی قوانین داشته باشیم تا بتونیم بشکنیم و مهمتر آنکه بدانیم چه چیز را داریم میشکنیم.
دربارۀ عکس، من فکر میکنم عکس به نوعی یکسومهارو رعایت کرده. اما خیلی خط کشی شده و عیان این کار نشده که به نظر من لزومی هم نداشته.
مطلبی که مهدی در ذهنش هست شاید مقداری با ادیت مرتفع بشه. مثلاً علفها، تیرهتر و آسمان به وسیلۀ ابزارهای مختلف شارپتر و شفافتر شود.
ناگفته پیداست که نظر شخصی است و نتیجهگیری نهایی با دوستان
ویرایش توسط Vahid : Friday 13 April 2012 در ساعت 13:18
.
..فرودین ماه 91
زمان ثبت: ساعت 12 ظهر
رشته کوههای میشو آذربایجان شرقی
دیروز.سقالکسار(سفالکسار)
منتظر نظرات شما برای بهتر شدن کارم هستم
550D with 18-55mm
F number:8
Focal length:55
Expose time:1/200
Canon EOS 550D