اثر رطوبت در کاهش کنتراست را میتوانید در جنگل مه گرفته یا حتی ساده تر در یک روز مه آلود (باز هم ساده تر،در سونای بخار) بصورت فیزیکی مطالعه کنید. طبیعت، بهترین مرجع ما است
همانطور که میدانید، در هوای مه آلود، شما ممکن است اشیاء واقع در دو متری خود را ببینید، در چهار متری فقط آنها را تشخیص دهید، و بیش از 10 متر، هیچ چیز را تشخیص ندهید. بنابراین در هوای مرطوب، هر چه شیء مورد نظر از ما دورتر باشد، بعلت دیفیوز شدن بیشتر و بیشتر نورهای ارسالی از سوژه ی دور، به سمت چشم و یا دوربین،
توسط ملکولهای معلق در هوا، کنتراست آنها پائین و پائین تر میشود.
در عکس جناب میری، وجود همان کنتراست پائین، تداعی کننده ی بعد زیاد مسافت کوه تا دوربین بوده که این بعد و عمق، در ویرایش شما کاملاً از بین رفته و عکس را بدون عمق و حجم کرده
اطمینان دارم که ایشان هم میتوانستند این بعد و عمق را در ویرایش شان نابود کنند، اما
هوشمندانه رهایش کردند تا کارکرد خودش را حفظ نماید.
بکارگیری قوانین، تکنیک ها و مقوله هائی چون ویرایش با کنتراست بالا و پائین، اپرچر تنگ و گشاد و صد ها پارامتر دیگر، به یک عکس جلوه میدهد و همان، ممکن است به عکس دیگری جفا کند ! اینکه کجا، کدام را استفاده کنیم و از دیگری بپرهیزیم، هنری است که همه ی ما بدنبال آن هستیم
شاد باشید.