..عکسهای جناب میری معمولا کادر بندیهای خوبی دارند ,سوژه های انتخابی نیز قریب به اتفاق مناسب هستند و این در عکاسی از طبیعت یعنی قسمت عمده کار
تنها موردی منفی که در کارهای ایشان مشاهده میشود خروجی نه چندان مناسب می باشد که بخش کوچکی از آن مربوط میشود به انتخاب زمان مناسب و بخش بزرگی از آن مربوط میشود به مرحله پروسس ,موردی که حدود یک ماه پیش در مورد آن ,با ایشان یک بحث تلفنی هم داشتیم..........
طبیعت و منظره یک تعبیر کلی از این شاخه عکاسی است و هر عکاسی بسته به سلیقه سبک و حتی پتانسیل های در دسترس خود در این شاخه از عکاسی مشغول میشود ,از قایق و درخت گرافی گرفته تا دریا و ساحل و و و کویر.. تا دریاچه و تالاب و مرداب و کوه و غیره
و هر کدام از این گرایشها باید ها و شرایط خاص خودشان را دارند ,عکاسی از مثلا کویر شرایط و ابزار خاص خودش را میطلبد مانند لنز تله حتی وسط ظاهر!
ولی با این ابزار و در این شرایط معمولا نمیتوان از یک قایق پارک شده در گوشه مرداب عکاسی کرد ,برای اینکار شما نیاز به یک لنز واید دارید و انتخاب زمان مناسب (ترجیحا) زمان طلوع خورشید یعنی زمانی که کنتراست پیش زمینه در مقایسه با پس زمینه(آسمان) در حداقل خود باشد و اگر آشنایی و مهارت کافی به تکنیکهای مهار نور و ثبت پروسس نداشته باشید "زمان مناسب" برای شما اهمیت و نمود بیشتری خواهد یا....
شعار زمان مناسب و ساعت مناسب(از نوع تک بعدی آن یعنی طلوع و غروب) دیگر قدیمی شده زیرا که
1- در دنیای دیجیتال و با وجود امکانات پروسس که بخش جدایی ناپذیر از عکاسی دیجیتال می باشد همراه با امکان اجرای تکنیکهایی مانند HDR و غیره تا حدود زیادی رنگ باخته
2- جامع و کامل نیست.
بنابراین معتقدم عکاسی از طبیعت و منظره محدود به این یا آن شعار و حرف کلاسیک و قدیمی نمیشود و هر عکاسی بسته به نوع عکاسی و شرایط موجود بایستی بتواند بهترین ابزار و زمان را انتخاب نماید و هیچ کسی حتی برایان پترسون! نمیتواند نسخه مشخص و آماده ای را برای همه شرایط بپیچد
و در پایان این خروجی نهایی شماست که به اصطلاح مهر پایان را میزند نه شعارها و مقدمه ها و حاشیه ها و وووو
در پایان خالی از لطف نیست تا عکس برنده جایزه اول دومین جشنواره ملی عکس طبیعت ایران را هم ببینید:
لاهیجان
لحظاتی پس از غروب:
Canon 40D - Canon EF 70-200 f/4 L IS @ f 8.0 - ISO200 - 1/50 Sec
كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
مسعود بیرامی
Jhowan photography
آقای مقداری عزیز سلام
اول از همه تشکر میکنم که همیشه عکس های کویر زیبای ایران را برای ما به تصویر می کشین و باعث میشین که ما شهر نشینای خسته از شهر ، کمی با دیدن عکس های زیباتون از این فضاهای خسته کننده و شلوغ شهری ذهنمون آزاد بشه و بتونیم این طبیعت های زیبای ایران رو هم ببینیم ...
در مورد عکستون هم که بازهم مثل همیشه زیبا و دلنشین هست با رعایت اصول درست عکاسی ، فقط 2 نکته کوچیک رو با اجازتون ذکر میکنم که امیدوارم نظرات درستی باشه ( پیشاپیش بازهم مثل همیشه بابت نظرات اشتباه عذرخواهی میکنم )
اول اینکه احساس میکنم اگر فضای آسمان شما بیشتر بود عکس زیباتری میشد ، اگر کمی کادرتون رو از پایین تر میگرفتین خورشید زیبا انقد به بالای کادر نمیچسبید و بیشتر تو نقطه طلایی قرار میگرفت ، ضمن اینکه قانون یک سوم که دیگه هر کسی هم ازش صحبت میکنه بیشتر رعایت میشد ، تقریباً ( و البته تقریباً ) خط کویر وسط کادر قرار داره که شاید چندان جالب نباشه
نکته دوم هم به نظر بنده ( که البته این نظر بنده هست ) کادرتون کمی خالی میباشد و در واقع سوژه جذابی وجود نداره که بیننده کمی بیشتر رو عکستون وقت بذاره و از دیدن عکستون لذت ببره ( در واقع تو یه نگاه عکس شما تموم میشه و بیننده از اون رد میشه )
در هر صورت بازهم از عکس زیباتون ممنون و امیدوارم نظرات اشتباهی نداده باشم
با تشکر
اهل کاشانم / پیشه ام نقاشی است / گاه گاهی قفسی می سازم با رنگ ، می فروشم به شما /
تا به آواز شقایق که در آن زندانی است / دل تنهایی تان تازه شود ...
سلام علیکم دوست عزیز
از نظر و لطفتون متشکرم که وقت گذاشتید و عکس رو بررسی و نقاط ضعفش رو گوشزد کردید.
عیوب عکس رو بگذارید به حساب فقدان دانش فنی من، اینجا هستم تا این عیوب به لطف دوستان کمتر بشه.
در مورد این عکس،فکر می کنم آسمان بیشتر در کادر، باعث کاهش سهم زمین و کمرنگ شدن ماهیت کویری عکس میشد.
خالی بودن کادر رو قبلاً هم دوستان فروم عنوان کرده اند و سعی کرده ام در عکس ها نقطه قوتی وجود داشته باشه اما به نظرم (نظر شخصی) قسمتی از زیبایی عکس های کویر، مدیون سادگی اونهاست.
باز هم از محبتتون متشکرم.
محسن حسن پوراگر سراب دیدید بنشینید و از آن آب بنوشید، نگذارید سراب به دروغش افتخار کند.
Nikon D600 - TAMRON AF 19 .35 f 3/5 . 4/5 - 50 f1/8D و دیگر هیچ