سلام خدمت آقای سعادت عزیز
ممنون از ارسال زیباتون
جسارتن چرا درخت رو از بالا کات کردید؟
فقط جهت یادگیری ممنون
Printable View
سلام جناب خانی عزیز
ممنون از نظر و انتقاد وارده :-)
فقط محبت کنید و کمی واضح تر بفرمائید تا متوجه اشکالات کار خود شوم. منظور شما ضعف در مسائل تکنیکی است یا ویرایشی ؟ ضعف در دید هنری ؟ و ... ؟
عکس ها در اینجا منتشر می شوند تا بهبودهای لازم در کار عکاس حاصل شود ، پس بدانید که در حق بنده لطف می کنید.
قربان شما
سلام دوباره خدمت میری جان
خواهش میکنم ما در اون حدی نیستیم که نقد و انتقادی به عکس کنیم
عکسهای شما شادابی و سرزندگی 1عکس پاییزی رو نداره به قول دوستان فرم کنتراست و شارپنس عکس کم است:think:; امیدوارم منظورم رو رسونده باشم
فایل پیوست 37650
فایل پیوست 37649
عذر خواهی فراوان بابت ادیت عکستون.
سلام و عرض ادب
صرفا جهت نیل به کادر مورد نظر و ترکیبی قویتر
خوب سناریوهای احتمالی را بررسی کنیم ,اگر درخت از بالا کراپ نمیشد:
ثبت با فاصله کانونی کوتاهتری باید ثبت میشد که در اینصورت آسمان یکدست و خالی قسمت اعظمی از کادر را پر میکرد که خوشایند نبود ,ترکیب بندی نیز دچار اشکال میشد
ثبت با فاصله کانونی بلندتر و با فاصله بیشتری از سوژه(درخت پیش زمینه) انجام میشد که در اینصورت پرسپکتیو تحت تاثیر قرار میگرفت و شاهد تصویری تخت و خالی از حس عمق میدان.... می بودیم
و اصولا کراپ شدن درخت از قسمت بالا(حداقل در این عکس) اشکالی چه از نظر فنی و چه از نظر بصری در عکس پدید نیاورده تا نگران آن باشیم..
سلام دوست عزیزم ، مرسی که در مورد کار من نظراتتونو بیان کردین ،
در مورد فوکوس و ادیت مناسب راستش عکس اصلی فوکوسش خوبه شاید اینجا چون با حجم کم تر آپلود کردم کمی تار به نظر میرسه ( البته در مورد ادیت مناسب منظورتون رو متوجه نشدم و خوشحال میشم بیشتر توضیح بدین )
اما در مورد رنگ های عکس قبول دارم که کمی رنگ ها بی روح و سرد هستن ( البته شاید یه دلیلش این بود که نخواستم زیاد رنگ و لعاب به عکس بدم و دوست داشتم حالت طبیعی این فضا حفظ بشه )
بازم ممنون بابت نظرات خوبتون ... :-)
سلام
اینم محصول سفر یک روزه به روستای میمند شهربابک
شاد باشید.....
درود ...
سلام
فایل پیوست 37830
جلفا . مرز نجوان
فایل پیوست 37834
اردبیل . دریاچه شورابیل
فایل پیوست 37840
اردبیل . دریاچه شورابیل
با تشکر از ارسال، رنگ آسمان زیبا ولی کمی غیر واقعی و بیش از حد کارشده به نظر میرسد
درود ...
توضیح:
وقتی برف شب گذشته شهر رو سفید پوش کرده بود، از همون لحظه برای عکاسی از ترکیب کویر و برف برنامه ریزی می کردم، صبح زود به همراه 3 تن از دوستان از مسیر معمول عازم کویر شدم و با تعجب دیدم در در اون منطقه برف نباریده ولی آثار برف در عمق کویر (جایی که قبلاً فقط با ماشین های دو دف و شاسی بلند رفته بودم) دیده می شد.
چاره ای نبود و اصلاً نمی تونستم بی خیال بشم و با پراید!! دل به آفرود زدم، خوشبختانه به خاطر بارش برف و بارون خطر در ماسه گیرکردن وجود نداشت و ماشین فرو نمیرفت و فقط باید مراقب بوته ها و پستی و بلندی های کویر می بودم...
واقفم که در ثبتِ کم نقص زیبایی صحنه هایی که دیدم، عاجز بودم، و اگر هریک از دوستان بودند، نتیجه بسیار متفاوت و عالی میشد... اما برگ سبزیست...
فایل پیوست 37917
اردبیل.نمین.کارخانه سیمان.
درباره عکس 3025
جلفا.مرز نخجوان
فایل پیوست 37921 ابشار ایگواسو
فایل پیوست 37957
اسالم ,پاییز 91
فایل پیوست 37969
اردبیل . دریاچه شورابیل
سلام :-)
فایل پیوست 38036
غروب دریاچه ارومیه- بهمن 1389
Canon powershot 200 is
Are you serious?
خورشید در بینهایت قرار داره و سایه های کاملا موازی ایجاد میکنه! قطعا امکان نداره که سایه ها با هم زاویه داشته باشند! سایه درخت اول و دوم از راست کاملاموازی هستند ولی سایه دو درخت وسط کادر با هم زاویه زیادی دارند. منبع نور وسط دو درخت فقط وقتی که به دو درخت نزدیک باشد میتونه این سایه را ایجاد کند. این سه شات با فاصله زمانی گرفته نشدهاند؟
قطعا؟!
اگر شما کاملا سایه درخت اول و دوم را با هم موازی می بینید که کلا حرفی نیست! اما جواب من را کامل نخواندید.
علاوه بر زاویه تابش، زاویه سطحی که سایه به روی آن می افتد هم در شکل نهایی سایه اثر دارد در ضمن بنده اگر دخل و تصرف گرافیکی در عکس کرده باشم حتما ذکر خواهم کرد.
با این هر حال هیچ اصراری نیست برای اینکه شما را مجاب کنم سایه ها دستکاری نشده اند. یک بار اعلام کردم که دلیلش چیست، می توانید حرف بنده را بپذیرید یا نه. :)
عکس ها هم با AEB دوربین گرفته شده اند.
آقای عبدالپناه من هم اصراری بر اینکه عکس ادیت شده ندارم اگر هم اینطور بود نه تنها اشکالی نداشت خیلی هم زیبا بود. فقط دنبال دلیل آن بودم چون تا بحال ندیده بودم دو جسم کنار هم سایه هایی با زاویه زیاد ایجاد کنند. کمی فکر کردم احتمالا بخاطر پرسپکتیو لنز اولترا واید است چون با لنز نرمال هم خطوط موازی در بی نهایت بهم میرسند. با لنز اولترا واید این حالت تشدید شده است و برای سایه چند متری درخت هم اتفاق افتاده.
متشکر
سلام
جناب بابایی تشکر می کنم بابت این عکس زیباتون. ترکیب بندی فوق العادست. چند وقت بود درون خودم صحبت می کردم که چرا همه ی عکس هایی که از ساحل ها گرفته می شود مشابه یکدیگرند! عکس شما امید دیدن عکس هایی خلاقانه از موضوعات روتین را برایم زنده کرد.
عکس ابهامی برایم ایجاد می کند؛ ارتفاع دوربین از سطح زمین کم بوده است یا زیاد!؟ البته همین ابهام یکی از جذابیتهای عکس برای من است.
اولین باره به این تاپیک سر میزنم و عکس میزارم (اگه بشه اسمشو عکس گذاشت:-()
بعد از دیدن 10 پست آخر از خیر گذاشتن عکسم گذاشتم و یه عکس دیگه با وسواس بیشتر انتخاب کردم....امیدوارم در حد و اندازه این تاپیک باشه
پیشاپیش به خاطر کیفیت نه چندان خوبش ببخشید...دوربین sony H5...شرایط نوری :::angry:::
منتظر نظرات اساتید هستم....سپاس
فایل پیوست 38115
سلامنقل قول:
جناب بابایی تشکر می کنم بابت این عکس زیباتون. ترکیب بندی فوق العادست. چند وقت بود درون خودم صحبت می کردم که چرا همه ی عکس هایی که از ساحل ها گرفته می شود مشابه یکدیگرند! عکس شما امید دیدن عکس هایی خلاقانه از موضوعات روتین را برایم زنده کرد.
عکس ابهامی برایم ایجاد می کند؛ ارتفاع دوربین از سطح زمین کم بوده است یا زیاد!؟ البته همین ابهام یکی از جذابیتهای عکس برای من است.
خیلی ممنون از حسن نظرتون دوست عزیز . و خوشحالم که دیدن این عکس این حس رو در شما بوجود آورده . در مورد سئوال شما باید عرض کنم که برای گرفتن این عکس دقیقا یادمه ارتقاع سه پایه رو خیلی کم کردم شاید در حدود 40 یا 50 سانتی متر و هنگامی کمی که موج نزدیک شد با ریموت چندین شات پشت سر هم گرفتم که این یکی بهتر از بقیه شد .
سلام
ممنون....
این عکس رو 13فروردین فکر میکنم 85 بر فراز.....نمیدونم کجا گرفتم...در حال برگشتن از تهران به ماهشهر بودم (طبیعتا سوار هواپیما و تقریبا نصف مسیر رو رفته بودیم) که این ابرهای فوق العاده زیبا رو دیدم (متاسفانه با اوون دوربین نمیتونستم خیلی خوب این زیبایی رو ثبت کنم)....حداقل 50% هواپیما خالی بود و این امکان (و جسارت) رو داشتم که رو هر صندلی بشینم....(اووون قدر اینور اوونور پریدم که از تکون های هواپیما!!! خلبان فکر کرد داریم گل کوچیک بازی میکنیم!!!)
با درود
فایل پیوست 38494
سلام
سلام
سلام
فایل پیوست 38573
فایل پیوست 38583
سد لار- دماوند
سلام
جناب ميري، اغلب عكسهاي شما از نظر كادربندي، انتخاب سوژه و چيدن المانها بسيار قوي هستند. اما به نظر بنده اشكال خاصي دارند كه بهتر است نظرم را كميبازتر كنم.
شايد اين عقيده را داشته باشيد كه مقدار اشباع رنگ و كنتراستي كه براي عكسها انتخاب ميكنيد همان است كه در اصل بوده و شما بدون دخل و تصرف آنها را براي ما به تصوير ميكشيد. اما به نظرم كار عكاس بايد وراي به تصوير كشيدن آن چه كه ديده باشد. با وجود اين كه دانش تئوري هنر غني و خاصي ندارم، اما برايم مسلم است كه عكاس بايد چيزي را به واقعيت اضافه (يا حتي كم!) كند. اين اضافه كردن ميتواند اضافهكردن كنتراست، اشباع رنگ (در محدوده قابل قبول البته) مودي كردن عكس (مثلن سياه و سفيد كردن) يا هر چيز ديگري باشد كه به ذهن هنرمند ميرسد. طبيعت هم خودتا حدي چنين ميكند، درست است كه ساعت دو بعدازظهر شما شاهد چنين نوري بودهايد، اما لحظهاي تصور كنيد كه سهپايه دوربين خود را يك هفته در همانجا مستقر كردهايد: چند نوع تركيب نوري خاص از اين منظره را خواهيد ديد: طلوع، غروب، بعد از باران، برفي، طوفاني و باراني و ... سوال اين است كه آيا اشكالي دارد كه عكس دو بعدازظهر شما كمي مشابه شرايط نوري خاصتري باشد؟ (اين مثال آخر را تنها به اين خاطر زدم كه يادآوري كنم خوشاب و رنگ كردن عكس حتي در مرام كساني كه عكس را "طبيعي" ميخواهند نيز نبايد نا روا باشد والا خودم هيچ محدوديت خاصي براي ويرايش قائل نيستم و نتيجه كار را ميبينم كه آيا "كار ميكند يا خير)
در عكاسي پرتره نيز چنين است: من عكس شما را از اين منظره زيبا به يك عكس معمولي از يك سلبريتي تشبيه ميكنم كه با وجود اين كه سوژه زيباست، اما عكاس چيزي به ان اضافه نكرده و سوژه زيبا را معمولي به نمايش درآورده است.
(با توجه به استقبال شما از نوشتن در مورد عكسهايتان اظهار نظر ميكنم جناب ميري، و با در نظر گرفتن اين احتمال كه حرفهايم درست نباشند)
درود ...
در مورد ترکیب بندی عکس های جناب میری، با شما موافقم. همین طور با تنظیم نور، کنتراست و رنگ هم موافقم. اما در مورد جمله Bold شده باید بگویم:
تا حدی زیادی بله! :)
وجدانی هم بخواهیم به این مساله نگاه کنیم، تفاوت همان عکاسی که منطقه ای را زیر نظر می گیرد، مدت ها صبر می کند تا به شرایط نوری خاص برسد، و عکاسی که شرایط نوری خاص را در پست پروسس ایجاد می کند در چیست؟ آیا هر دو عکس یک ارزش خواهند داشت!؟ دقت کنید که بنده مخالف تنظیمات معمول در عکس نیستم، اما این که عکاسی منظره (نه در حیطه فاین آرت) را با چنین مسائلی پیوند دهیم، بُعد عکاسی قضیه را کم رنگ کرده ایم.
گر چه سعی کردم تعادل را در نوشتن رعایت کنم، اما همه این ها را به عنوان نظری شخصی بخوانید.
امير عزيز، همان طور كه ميداني چيزي داريم به اسم شعور عمومي (conventional wisdom)، كه تا حدي (ناكيد ميكنم تا حدي!) حد و مرزها را مشخص ميكند، مثلن شما با توجه به سطح دانش سايت عكاسي نميتوانيد عكس ساعت دو بعدازظهر خود را به شرايط نوري طلوع، غروب، يا هواي برفي در بياوريد و همه هم خوششان بيايد. اما ميتوانيد همين عكس را كمي آب و رنگ بدهيد تا جذابيت بصري بيشتري پيدا كند و بيننده را درگير كند.
خلاصه اين كه ما (من!) به عنوان بيننده توقع داريم ردپاي عكاس را در بازگويي واقعيت ببينيم، نه اين كه تنها خود واقعيت را (لااقل در ژانرهاي خاصي از عكاسي)
آن عكاسي كه ساعتها انتظار ميكشد، پاداش خود را خواهد گرفت، مگر ميشود عكسي را كه ساعت 5 صبح گرفته شده با عكس ساعت دو بعد از ظهر مقايسه كرد؟
گرچه براي همين عرايض بنده نيز نميتوان چهاچوب خيلي خاصي تعيين كرد.
توجه دوستان را به اين مطلب ارزشمند آقاي روشن جلب ميكنم.
پينوشت: من نقش وجدان را اين وسط نميفهمم، مگر قرار است عكاسي منظره گزارش خبري باشد؟
پينوشت 2: ارزش يك عكس، زحمتي نيست كه برايش كشيدهايم، ممكن است سه روز جايي كمپ زدهباشيم و نتيجهاش چيز دندان گيري نشود، اما فرد خوش شانسي سرش را از ماشين بيرون كند و در يك شرايط نوري خاص عكس بهتري بگيرد. (البته مثال كمي پررنگ و غير واقعي است، اما در عمل خروجي است كه مهم است نه نحوه رسيدن به آن)
سلام
اتفاقا من هم می خواستم به جواد بگم عکسهاش بی رنگ و روحه! اما شاید این هم سبک کار اوست. همانطور که مثلا سبک سید محمد شمسی رنگ و روحه زیاده! :-D
حالا جدای از این بحث من کادر این عکس رو هم دوست ندارم. جاده از جای خوبی شروع نشده، چسبیده به کنار کادر، خط جاده از گوشه های کادر شروع شده.
درود ...
با کلیت حرف شما مشکلی ندارم. لزومی بر مستند بودن عکاسی منظره نیست. لزومی هم بر تکنیک های گرافیکی و فتومونتاژ نیست، هر کدام جایگاه خود را دارند. بگذارید با یک مثال در حیطه تخصص شما ادامه دهیم. پرتره های مستند گونه زیادی وجود دارند که جذاب هستند، از آن سو پرتره هایی هم وجود دارند که جذابند، اما در پس آن عکس جذاب وقتی به عکس اصلی رجوع می کنید، می بینید حالت چشم ها عوض شده، بینی کوچک شده، لب ها بزرگ شده اند، پوست رتوش شده، چشم ها رتوش شده اند، موها تغییر رنگ و کنتراست موضعی دارند و و و ... بحث بر سر این نیست که کدام بهتر است یا نیست. هر دو خوبند، یکی برای مردم نگاری یکی برای مجلات مُد. مهم این است که جایگاه شناخته شود. پست بنده به این دلیل بوده است که اون جمله شما باعث نشود عده ای به این باور بیفتند که باید عکس های خود را حتما به صورت دگرگون شده و بزک کرده ارائه دهند (بعضی جاها لازم است که به این صورت ارائه شود.)
در مورد نقش وجدان:
عکاسی منظره گزارش خبری هم می تواند باشد، می تواند هم یک تصویر زیبا باشد. منظور از وجدانی که در آن جمله به کار بردم، این بود که از نظر من عکس کسی که منتظر یک موقعیت ویژه می نشیند (یا به روایت شما خوش شانس است، و در زمان مناسب در مکان مناسبی قرار دارد) با عکس کسی که با اتکا به مهارت و تکنیک ویرایش خود به عکسی با آن ویژگی ها می رسد، عکس ارزشمندتری است در عین حال ممکن است تصویر حاصل از ویرایش های ویژه تصویر ارزشمندتری باشد.
حال ممکن است این سوال مطرح شود از کجا بفهمیم که کدام عکاس راست می گوید. که این هم تکلیفش مشخص است، اصل بر اعتماد است تا وقتی که خلافش مشخص شود. :)
-----------------------------------------
پ.ن: این پست جناب حمزه ای را هم در همان تاپیک آدرس داده شده دوباره خواندم جالب اینکه خود شما هم تشکر کرده بودید و یعنی قبولش داشتید و این نشان می دهد در کلیت با هم توافق داریم. :)
من هم با حرف امیر خان موافقم و البته منظور ایشون رو هم فکر میکنم متوجه شده باشم
در مورد حد و مرز ویرایش قبلا زیاد بحث شده و تا حدی نتیجه گیری هم شده
من هم با کمی رنگ و لعاب دادن به کار موافقم که البته حد و مرزش هم سلیقه ایست و هم کمی شخصی
شخصا فکر میکنم در چنین محیطی (منظورم سایت عکاسی هست), فرق عکسی که سر ظهر گرفته شده و بزک شده با عکسی که در زمان مناسب گرفته شده کاملا قابل تشخیصه و قطعا جایگاه متفاوتی خواهند داشت
به عکس جواد جان جسارت نشه
برای بیننده عادی هم کمی بزک کردن عکس به نظر من حلاله!
این بود انشای من
فعلا...
امیرجان، بله تقریبن هردو یک چیز را میگوئیم، یعنی طرفدار یک ویرایش منطقی هستیم، شما بیشتر منتقد افراط هستید و من منتقد تفریط در ویرایش. با ابن تفاوت که به نظر بنده نقطه تعادل تعریف شده خاصی برای آن موجود نیست.