سلام
از دوستانی که بابت اضافه شدن ابر از آقای سعادت خرده گرفتند یه سوال دارم: اگر اضافه شدن ابرها طوری بود که کسی متوجه اش نمی شد آنوقت چه می گفتند؟
سلام
از دوستانی که بابت اضافه شدن ابر از آقای سعادت خرده گرفتند یه سوال دارم: اگر اضافه شدن ابرها طوری بود که کسی متوجه اش نمی شد آنوقت چه می گفتند؟
Fujifilm X-E3, 18-55mm F2.8-4
امیدوارم ابراز نظر بنده، تفسیر منفی نشود.
از ویکی:
در سایت نشنال جئوگرافیک هم جستجو کردم، فکر می کنم قبلا جایی شرایط دسته بندی ها را درش دیده بودم. اما پیدا نکردم. یک محدودیت هایی برای عکاسی منظره قائل بود.Post Production
Digital Photography has provided landscape photographers with a very useful post production tool. Conventional photographs give pictures revealing the best average of brightness and colour. HDR post production work allows the photographer to darken and brighten particular parts of the overall scene ( skies often appear brighter in photographs than originally seen) or to tweak colours either to give a more accurate rendition of the scene as seen originally by the photographer or to dramatically enhanse it as in boosting yellows for instance to make an autumnal picture look more so.Burning and dodging have always been used in black-and-white photography to make landscapes more artistic but difficult to do in colour before the advent of digital photography.
هر شاخه عکاسی بایدها و نباید هایی دارد، کسی با ادیت، روتوش، مونتاژ و ... مخالف نیست. اما مساله این است که از حدود هر گرایش عدول نشود. اگر عکس پرتره ای روتوش شد، هیچ عیبی ندارد. اما باید به یاد داشته باشیم، دیگر در ژانر مستند نمی گنجد. صد البته خود عمل روتوش، ادیت و مونتاژ چیزی از ارزش عکس کم نمی کند، انتخاب دسته بندی صحیح است که به آن اعتبار می بخشد. (شاید این حرف کمی ناملموس باشد، مثال برای توضیح ساده تر: حکایت گل رز است. گل رز به خودی خود زیباست و از نظر زیبایی گیاه ارزشمندی است، اما وجود همین گل رز در یک مزرعه یونجه به مانند حضور یک گیاه هرز است.)
ارائه یک فتومونتاژ خوب در جای مناسبش قابل تقدیر است.
__________________________________________________ ___
بعد از دیدن پست 2031:
شما به این سوال من پاسخ بدهید:
اگر من از بابت اعتمادی که دیگران به من دارند، عملی خلاف قوانین انجام دهم و کسی هم نفهمد، آن وقت دیگران چه می گفتند؟ آیا اصلا اطلاع یافتن یا نیافتن دیگران از عمل بنده توجیهی برای زیر پا گذاشتن یک سری از قوانین است؟
سلام
چون من هم در این دسته قرار دارم صحبت میکنم.
من متوجه تصنعی بودن ابر ها نشدم. اما با پیشینه ای که از آقای سعادت داشتم طبق معمول حدس زدم. با پست های بعدی دوستان و توضیحات جناب سعادت یقین حاصل شد.
من آقای سعادت رو به عنوان " عکاس " میشناسم. در نتیجه اظهار نظر میکنم چون میدونم براشون مهمه. اگر این عکس رو از فرد دیگه ای میدیدم برام مهم نبود ابر اضافه کرده یا نکرده.
آقای سعات گرامی و عزیز،
واقعا برایم جالب است که چطور در مورد نظر بهنام این چنین پاسخ می دهید... اتفاقا برای من موضوع ترکیب در عکس و مونتاژ عناصر مختلف (حداقل برای من) کمی گنگ است!
چرا؟؟ اثری که شما آن را به عنوان عکس قرار داه اید، از نظر گرافیکی قابل ملاحظه است و شاید بتوان گفت که خالی از خلاقیت هم نیست... اما از خود بپرسید که ماهیت عکس چیست؟؟ آیا مفهوم عکس با مونتاز یکسان است؟ اگر بگوید بله، که من دیگر سکوت می کنم و قضاوت را به عهده دیگر دوستان خواهم سپرد. اما اگر بین عکس و یک اثر مونتاژ تفاوت قائل هستید، صمیمانه و دوستانه تقاضا می کنم با تامل بیشتری به نقدها پاسخ دهید و آنها را با منطق های ایرانی توجیه نکنید!
آیا این توجیه مناسبی است که یک عکس را با یک اثر مونتاژ یکسان بدانیم؟؟اگر امروز ابری در آسمان وجود ندارد چه بسا فردا آسمان ابری باشد و شما دو راه بیشتر ندارید ,یا فردا ثبتتان را انجام میدهید و یا به کمک نرم افزار و با اتکاء به دانش فنی و تجربه خود وارد عمل میشوید
در انتها اضافه می کنم که من همیشه کار های شما را تحسین می کنم، اما نه به عنوان یک عکس مطلق، بلکه نوعی تلفیق عکس و گرافیک! شاید این حس اعتماد برای من هم کمی در مورد عکس های شما کمرنگ شده است...
دوست ندارم به خاطر این که بی پرده صحبت کردم، از من دلگیر شوید. بگذارید به حساب یک گپ و انتقاد دوستانه. :)
پی نوشت: توضیحات دوست گرامی، آقای عبدل پناه عزیز را همین الان دیدم... و خوب ایشان مستند تر این موضوع را بیان کردند.
..هنوز هم بسیاری از دوستان متوجه نشده اند ,نمیشودند ,نخواهند شد...از دوستانی که بابت اضافه شدن ابر از آقای سعادت خرده گرفتند یه سوال دارم: اگر اضافه شدن ابرها طوری بود که کسی متوجه اش نمی شد آنوقت چه می گفتند
این کار سرسری انجام نشده ,پرسپکتیو اصلاح شده نور و رنگ متناسب و هماهنگ شده مسیر نور بررسی شده و و و این مربوط میشود به مسایل فنی و تکنیکی
بخش دوم و مهمتر کار مربوط میشود به مسایل بصری و زیبا شناختی
اینکه از اشکالات وارده استقبال میکنم دلیل بر پذیرش بی چون و چرای آنها نیست
از طرفی هیچ کاری بدون نقص و ایراد نیست ,همیشه ایده های بهتر و مناسب تری وجود دارند ,همواره به دنبال شناسایی و تجربه آنها هستم به همین جهت از انتقادهای فنی و منطقی استقبال میکنم اگر چه به تمامی نظرات و سلایق شخصی دوستان نیز احترام میگذارم.
ولی معتقدم نظرات و سلایق شخصی را نباید با منطق و فن قاطی کرد
حتما ,ولی بسیاری از همین به اصطلاح نقدها بیان نظرات و سلایق شخصی هستند ما سالها میتوانیم در مورد آنها به بحث بنشینیم و البته هرگز هم به نتیجه نرسیم ,تجربه آنرا ثابت کردهاما اگر بین عکس و یک اثر مونتاژ تفاوت قائل هستید، صمیمانه و دوستانه تقاضا می کنم با تامل بیشتری به نقدها پاسخ دهید و آنها را با منطق های ایرانی توجیه نکنید
همان طور که قبلا نیز بارها خاطر نشان کردم بنده اضافه کردم ابر و یا حذف ابر را دلیلی بر تغییر ماهیت عکس نمیدانم چه بسا معتقدم مثلا
هر گونه تغییر در ماهیت رنگ ها چه عمدی و چه سهوی تاثیری به مراتب عمیق تر و بنیادی تر را....(آیا مثال لازم است؟)
ضمن تشکر از توجه شمادر ساختن عکس های دلخواهتان هنرمند توانایی هستید. اما به عقیده بنده کارهایتان تکراری و کارت پستالی است. مدت زیادی است که از شما کار متفاوتی که در ذهن داشته باشم ندیدم.
واقعیت این است بنده کاری را انجام میدهم که سبک و نوع عکاسیم می باشد
اگر قرار بود غیر از این باشد ,اصلا عکاسی نمیکردم
احتمالا هرگز شاهد یک عکس فاین آرت یا مینیمال از بنده نخواهید بود
برخی دوستانی آنقدر که به ابر و آسمان توجه میکنند به کادر و ترکیب توجه نمیکند که در نوع خود بسیار جالب است ,احتمالا باید اسمش را سلیقه ایرانی گذاشت در کنار منطق ایرانی ,ویرایش ایرانی و..
در راستای احترام به آسمان زمان ثبت
دره ستاره ها قشم:
احتمالا نسخه های با ویرایش متفاوت در 500px و چند سایت دیگر آپلود خواهم کرد
در مورد پست 2035
احتمالا اون جاده سنگ فرش، براي كمك به جريان بصري عكس، به زمين اضافه نشده؟
بحث احترام به زمين و آسمان نيست...موضوع اينه كه با اين نگرش به عكاسي، ديگه حد و مرز و قانوني باقي نمي مونه...خوب اصلا ديگه چرا براي عكاسي بريم قشم! مي شينيم تو خونه و عكس خلق مي كنيم كه مشكلي هم نداره...ولي اسمش ديگه عكاسي نيست...يك شاخه ديگه اي از تصوير سازي ديجيتال هست كه حتما جايگاه خودش رو داره.
كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
عکاسی منظره یعنی در زمان مناسب در جای مناسب بودن. این راز موفقیت یک عکاس منظره است. اینکه بزرگانی برای یک تک عکس یک هفته وقت می گذارند تا نور و رنگ و آسمان موردنظرشان تامین شود، برای همین است. اینکه چهار نفر در فورومهای خارجی که احتمالا در اونجا مورد احترام و توجه هم هستند چیزی بگند ملاک ارزش گذاری نیست.
دوستان شخصی شدن گفتگوها آن هم به این صورت کار صحیحی نیست(دو روز دیگه نوروز است کدورت ها را فراموش کنیم)
من فکر میکنم موضوع بسیار ساده است
اینکه دوستان معتقدند عناصر عکس نباید کم و یا زیاد شود راه حلی ساده دارد از این پس بردیا و دیگر دوستان اگر عنصری به عکس اضافه و یا کم کردند توضیحش را زیر عکس بنویسند تا مشخص شود عکس اصلی است یا حاصل تفکر زیباشناس عکاس
تا سوتفاهمی ایجاد نشود
اما کلیت موضوع که عکس تا کجا عکس است و گرافیک و فتوشاپ و...مجاز است و یا خیر را می توان در بخش مباحث نظری دنبال کرد و اتفاقا در جای خود می تواند بحثی مفید باشد(من خودم مشتری چنین مباحثی هستم)
درود بر همه شما دوستان عزیز