سلام
جناب اکبری
منظره خوبی بوده
کاش در وایدترین حالت ممکن عکاسی میکردید و تا آنجا که ممکن بود به صخره نزدیکتر میشدید؛ این عکس پرسپکتیو بیشتری میطلبد.
پیروز باشید.
سلام
جناب اکبری
منظره خوبی بوده
کاش در وایدترین حالت ممکن عکاسی میکردید و تا آنجا که ممکن بود به صخره نزدیکتر میشدید؛ این عکس پرسپکتیو بیشتری میطلبد.
پیروز باشید.
.
سلام
جناب اکبری
فاصله کانونی (Focal Length) مهمترین عامل است. همچنین فاصله و زاویه دوربین نسبت به سوژه تأثیر گذار است.
به عنوان نمونه به عکسهای پیوست توجه کنید؛ در هر دو کادر اندازه سوژه تقریباً یکسان است اما چشماندازی متفاوت دارند. یکی با لنز 70 مم و دیگری با لنز 24 مم ثبت شده است.
.
سلام
جناب قشقایی
اگر منظورتان این پست + است، مثالی بود برای نقش فاصله کانونی و بالطبع فاصله از موضوع در تشدید یا کم کردن پرسپکتیو. (لنز 50 مم روی دوربین کراپدار و فولفریم که برای حفظ کادر یکسان باید فاصله تا سوژه را تغییر داد)
با فرض اینکه بخواهیم اندازه سوژه در کادر ثابت باشد: تغییر فاصله کانونی > تغییر فاصله از سوژه > تغییر پرسپکتیو
اگر ثابت بودن اندازه موضوع مد نظر نباشد، با تغییر فاصله (به تنهایی) به تغییر پرسپکتیو میرسیم.
شاید بد نوشتم؛ با ذکر همان شرط قبلی، Focal Length و فاصله همزمان تأثیر گذارند. و از یکدیگر منفک نیستند.
با شک: تغییر زاویه هم به نظرم باز نهایتاً منجر به تغییر فاصله از قسمتی از سوژه (فرضاً نوک ساختمانی) میشود که به نوعی تغییر در پرسپکتیو است.
با احترام
ویرایش توسط Vahid : Friday 12 February 2010 در ساعت 05:11 دلیل: حذف و اضافه
.
سلام
جناب قشقایی شما یک بار لطف کردید و به بنده تاثیر فاصله در پرسپکتیو رو توضیح دادید و بنده متوجه شدم.اما فکر نمیکنید فاصله یک فاکتور باشه و فاکتور دیگر فوکال هست؟بنده از ساختمانی 50 متر فاصله دارم.از همان نقطه با در نظر گرفتن فاصله ثابت یک بار با واید 10 عکاسی میکنم و یک بار با 50 نرمال.نتیجه کار پرسپکتیو های مختلف هست.پس تنها فاکتور فاصله نیست.و کمی بزرگنمایی که لنز 50 نسبت به 10 دارد و کادر بسته تر به دلیل زاویه شکست نور کمتر و تشکیل تصویری با پرسپکتیو تخت تر هست.هرچه ما خواهان پرسپکتیو تخت باشیم باید طراحی المان ها در لنز طوری باشد شکست نور کمتری بوجود اید و این مسئله باعث تشکیل کادری بسته با بزرگ نمایی سوژه خواهد شد.اصلا دلیل اینکه تله 400 تصویری بزرگتر با کادر بسته تر نسبت به لنز 50 نرمال میدهدهمان فوکال میباشد که تصویری با پرسپکتیو کمتر و شکست نوری با زاویه کمتر ایجاد میکند.
Nikon D80 + Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR + Nikkor AF-S 50mm f/1.4G.............................................. .......................Arvin Azima
سلام:
دوستان قبلا در یک تاپیک دیگری ( بغیر از تاپیک مورد اشاره آقای روزبهانی ) هم صحبت هایی شده بود...
این دو پست را نقل قول کردم و تاکید روی این موضوع صرفا اشاره به دوربین های موجود در بازار با مگاپیکسل های متفاوت، فرضا 5DII و 30D یا 7D با دقت به این موضوع که فقط فاصله در پرسپکتیو تاثیر گذار است کراپ هایی از این عکس ها با دقت به رزولوشن موثر دوربین های مورد نظر و .... میتوان با فوکال لنت های بسیار متفاوت کراپ هایی نزدیک به هم بدست آورد بی آنکه تاثیری در پرسپکتیو باشد.
این یک واقعیتی است که فوکال لنت تاثیر در پرسپکتیو ندارد و فقط فاصل تا سابجکت تاثیر گذار خواهد بود.
میماند محدودیت رزولوشن موثر جهت بهره برداری از تفاوت Magnification های بدست آمده از سنسورهای مورد نظر که با دوربین های امروزی ( نسبت به ابعاد چاپ ) میتوان خروجی های معقولی از آن بدست آورد. یا حتی گاهی نیاز نیست عکس در ابعادی نزدیک به سایز پیش فرض دوربین چاپ شود و مواردی از این دست...
فکر میکنم به زبان ساده میشه گفت که استفاده از فاصله کانونی بیشتر مشابه کراپ عکس است.
بنابر این فاصلهکانونی از بعد نظری تاثیری در پرسپکتیو ندارد.
ولی از نظر بصری، فاصله کانونیهای پایین باعث تقویت بصری پرسپکتیو میشود.
امیدوارم به خاکی نزده باشم.