در نگاه اول آبشار دیده نمی شود و خیلی باید دقت کرد
کاملا درسته
آقای حسینیان چرا باید عجیب باشد؟
اینکه سرعت شاتر اینقدر پایینه که در اینصورت توضیح و اشاره به اینکه از فیلتر ND 16X استفاده شده به همین خاطر بود.
در عکس زیر:
با توجه به اگزیف (اگزیف همراه عکس می باشد):
Focal Length: 11mm
Exposure: 1/6 sec
Aperture: f/18
ISO Speed: 100
16x ND_Filter
در اینجا نیز دستیابی به سرعت پایین شاتر مد نظرم بوده که از فیلتر ND و دیاف بسته استفاده کردم
در عکس(مثال) پست شماره 931 نیز انتخاب دیاف 18 به خاطر زیبا شدن خورشید انتخاب...
امیدوارم توضیحات کامل بوده باشد
با تشکر
سلام:
بردیا عزیز این صحبت کلیست.
شما با هر تنظیماتی میتوانید عکاسی کنید و با دقت به نورسنجی مورد نظر ثبت هم انجام خواهد شد، منتها پیشنهاد میشود محدوده های مورد نظر با رعایت مواردی یا اولویت بندی انجام شود
فرضا دیافراگم را برای حالت ستاره ای شدن تا این حد میبندید بعد عکستان را که میخواهید در سایز پیشفرض دوربین چاپ کنید از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست به دلیل آنکه ممکن است خیلی از محدوده دیفرکشن رد شده باشید و تاثیر آن روی عکس محسوس.
سرعت را روی محدوده ارتعاش آینه ( برای نورسنجی درست ) پایین می آورید بی آنکه حدس بزنید ممکن است، تاثیر آنرا در نظر گرفته باشید. ( بگمانم دوربین شما قفل آینه ندارد اما احتمالا بتوانید از تاخیر زمان نوردهی یک ثانیه ای ( اگر اشتباه نکنم ) استفاده کنید )
یا حتی در صورت رعایت تاخیر زمان نوردهی یک وزیدن باد میتواند کار شما را دچار افت کیفیت کند.
برای ستاره ای شدن یا از فیلتر استفاده کنید یا از دو شات تا ....
دیفرکشن را به شرطی بپذیرید که نبود دیافراگم بسته تاثیر بدتر از دیفرکش روی ثبت داشته باشد یا کلا منظور شما را برآورده نکند
و مواردی از این دست....
مشکل اصلی اینجاست که این مورد روی مانیتور هایمان در این ابعاد ممکن است دیده نشود ولی اگزیف عکس گهگاهی میتواند با بیننده حرف بزند بی آنکه عکاس در زمینه کیفیت چیزی گفته باشد
به هر شکل شما که شرایط مطلوبی برای عکاسی دارید حتما رسیدن به نورسنجی درست را با معیارهای مورد نیاز، و در نظر گرفتن تاثیر پارامترهای مزاحم انجام دهید و سعی کنید عکسهایتان همیشه در بهترین کیفیت مورد نظر قابل چاپ باشد. تا بعد ها حسرت مجدد این ثبت ها را نخورید.
این موارد راهنمایی نبود حسرت بعضی از ثبت هایم بود.... و به بدین شکل برای شما نوشته شد
موفق باشید
سیامک حاجی محمودی
My Photo Blog
ضمن تشکر از آقای قشقایی بابت توضیحات و راهنماییهای بسیار مفید و آموزنده اشان ,در یک مورد موضوع محدوده دیفرکشن لازمه که توضیح بدمفرضا دیافراگم را برای حالت ستاره ای شدن تا این حد میبندید بعد عکستان را که میخواهید در سایز پیشفرض دوربین چاپ کنید از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست به دلیل آنکه ممکن است خیلی از محدوده دیفرکشن رد شده باشید و تاثیر آن روی عکس محسوس.
البته قبلا در قسمت مربوط به لنز Tokina11-16 اشاره کرده بودم: بر خلاف بسیاری از لنزها که معمولا در دیاف های بسته تر از F/11 تفرق رنگ و افت محسوس کیفیت بوجود میاد در این لنز حتی در دیاف 18 نیز اثری از چنین مشکلاتی دیده نمیشه
توضیح علمی این مسعله را نمیدانم ولی به نظر من این یکی از ویژگیهای لنز توکینا می باشد.
در همین راستا و به عنوان مثال تحت هیچ شرایطی دیاف بسته تر از 11 را در لنز 18-105 نیکون استفاده نمیکنم ,بنا بر تجربه...
با تشکر
محسن جان سلام:
تاثیر چگالی به مراتب بیشتر است منتها طراحی لنز هم این میان میتواند بنوعی در کنترل دیفرکشن تاثیر داشته باشد ( نه خیلی بیشتر از چگالی سنسور ) فرضا ممکن است روی لنز 55-17 Efs رفتار بهتری از آن دیده شود تا لنز دیگری. هر چند تاثیر اصلی آن در همان موردی است که شما اشاره فرمودید. پیکسل سایز یا حتی نحوه قرار گیری میکرو لنزها ( چیزی مثل دوربین 7D )
در مورد لنز Tokina11-16 و کنترل بهتره دیفرکشن نظر خاصی ندارم. اما فرضا اگر لنز هم تاثیر گذار باشد. 1 الی 2 استپ بستن دیافراگم بعد از ابتدای شروع این محدوده شاید در کنترل آن تاثیر گذار باشد و بیشتر از آن، دیفرکشن دیده خواهد شد.
به هر شکل کیفیت اپتیکی و طراحی یک لنز میتواند تا حدودی در کنترل آن تاثیر گذار باشد. ولی ظاهرا این پدید از چگالی سنسور ها اثر پذیری بیشتری خواهد داشت.
در کل بهتر است رفتار اپتیکی لنز و کنترل رفتار یک دوربین برای یک عکاس مشخص باشد تا بهترین خروجی ها نسبت به ابزار، ثبت شود. این مورد همراه با تجربه، ضمن چند شات روی ابزاری که تازه خریداری میشود قابل ارزیابی خواهد بود. و در نهایت ضمن عکاسی تمامی تنظیمات با در نظر گرفتن این موارد جهت رسیدن به غایت کیفیت ( نسبت به امکانات ) انجام شود
نظر دوستان فروم را در این خصوص جویا شوید
موفق باشید