صفحه 1 از 6 1 2 3 4 5 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 52
Like Tree386تشکر

موضوع: عکس شماره ۲

  1. #1
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,264
    تشکر شده
    38240
    تشکر کرده
    11584

    پیش فرض عکس شماره ۲

    عکس دوم انتخابی برای بررسی، عکس زیر است که یکی از دوستان در تاپیک عکسهای پرتره آن را ارسال کرده بودند:



    منتظر بررسی‌های دوستان هستیم...

    IMG_6578.jpg
    ویرایش توسط nmroshan : Wednesday 17 April 2013 در ساعت 20:18 دلیل: انتقال عکس به داخل فروم
    ME، Kourosh Kahal، merdax و 16 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  2. #2
    كاربر ويژه
    تاریخ عضویت
    June 2006
    نوشته ها
    2,244
    تشکر شده
    8866
    تشکر کرده
    5960

    پیش فرض

    سلام

    این نوشته شاید به دور اصول نقد نویسی باشد اما سعی بر دسته‌بندی فکر و نگاهم به این عکس دارم:

    مواردی که در این کادر متفاوت از رسم عروسی جالب به‌نظرم می‌سد.
    عدم وجود فیزیکی عروس اما در عین حال حس شدن حضور پیوند خورده‌اش در نگاه آرمانی داماد؛
    سیری که از تاریکی اطراف داخل کادر به روشنایی خارج از کادر وجود دارد و چراغ‌های فلو که هر کدام می‌توانستند ایستگاه این نگاه مملو از حس تعلق باشند، اما خوب اینجا و زیر این نور باید ایستاد؛
    کنتراست موجود بین روشنایی، شکل و در عین سادگی، لطیف بودن تزئین با تیرگی غالب بر کادر و به دنبال آن استفاده خلاقانه از نور چراغ به روی چهره جا افتاده و مصمم داماد نقطه تلاقی اتفاقات موجود است و شاید نقطه آغاز روایت ذهنی مخاطب.

    این عکس و شیشه‌های عرق کرده روایت جالبی خواهند داشت و نشانگر گرمایی آشناست.

    از نظر فنی جای کار وجود دارد؛ دست کم نویز رنگی می‌بایست حذف می‌شد.
    nmroshan، Kourosh Kahal، siamak1681 و 9 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    .

  3. #3
    كاربر بسیار فعال Amir Abdolpanah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,880
    تشکر شده
    20164
    تشکر کرده
    10688

    پیش فرض

    به نظر من نکاتی که باعث می شود این عکس از یک عکس خیلی خوب فاصله بگیرد:

    کادربندی نه چندان مناسب : وجود فضای خالی و خنثی در پشت سوژه و همچنین قسمت بالایی کادر و قطع شدن مچ دست راست
    وجود رنگ نامناسب و نویز زیاد : استفاده از مد مونو کروم یا کاهش غلظت رنگ و همچنین نویزگیری
    عدم وجود کنتراست های موضعی در عکس: کنتراست کلی عکس به نظر مناسب است
    و پیشنهادی برای چراغ های در یک امتداد: با کمی جایگیری بهتر می توانستند از نقاط نورانی یاری بهتری بگیرند, وجود دو نقطه نورانی دقیقا در نزدیکی چشم, حواس را از سوژه اصلی منحرف می سازد.

    همش بیان مشکلات عکس شد ... شرمنده
    nmroshan، farhad44، sepehrmm و 12 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    مهمتر از عکاس خوب بودن، انسان شریف بودن است.


  4. #4
    كاربر فعال khoddami آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2009
    نوشته ها
    669
    تشکر شده
    4625
    تشکر کرده
    3111

    پیش فرض

    سلام
    در مورد کادر بندی با امیر عبدال پناه موافقم .برش دست به نظر من جای مناسبی نیست .
    یه نکته ای وجود ادره که وجود رطوبت و احیانا پودر اب هست که در فضا دیده میش و این عکاسی رو سخت میکنه..
    حس خوبی از عکس دارم و وجود چراغها برام لذت بخشه اما در درجه اول نویز رنگی باعث شده از لذت بصری عکس کم بشه....
    nmroshan، Kourosh Kahal، siamak1681 و 7 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    5DmarkII/70-200F4Lis/50f1.8/580II



  5. #5
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نوشته ها
    208
    تشکر شده
    478
    تشکر کرده
    752

    پیش فرض

    سلام
    با تشکر از جناب دکتر روشن برای چراغ دوم
    چیزایی که به ذهن من رسید:
    عکس عمودیست، سوژه مردیست ایستاده ونظر به بالا و تیرهای چراغ برق استوارتر از آن قرار گرفتند.
    سیاه و زرد رنگ غالب تصویرست. زمان شب است و چراغهای خیابان وظیفه خورشید را به عهده گرفتند.
    سوژه دستش را روی ماشینی که گلی سفید و بزرگ از جنسی توری یا پارچه ای درست شده گذاشته، بدون آنکه وزنش را روی دستش انداخته باشد گویی قصدش لمس کردن ماشین یا اشاره به آنست..( انگار شیر آرم خودرو شست مرد را گرفته)
    وقتی به عکس نگاه می کنم اول روی صورت سوژه فوکوس می کند ونگاهش چشمهایم را به طرف بالا و راست می کشد تا به روشن ترین چراغ در با لای سر برسد دوباره با پرتوهای نور به طرف سوژه برمیگردد تا دست سوژه را تعقیب کند و به یالی که از گل سفید روی کاپوت عقب ماشین افتاده برسد و از آن به گل و بعد دوباره خود آن مرد ..
    البته با وجود رنگ زرد و نارنجی من احساس سرما می کنم شاید بخاطر شب و سکوت آن باشد . شیشه های عرق کرده هم نشان از سرماست واینکه تا چند دقیقه قبل به احتمال زیاد ماشین تعدادی سرنشین داشته و تازه به این مکان رسیده.
    هاله های نور در اطراف چراغها حالتی رویا گونه به عکس دادند نگاه و سکون تصویر هم خود دلیلیست بر قوت این موضوع.
    ماشین تداعی کننده یک مراسم عروسیست ولی مرد تصویر با وجود لباس فاخر آن حسی که نشان دهنده شخصیت داماد باشد را نمی رساند.( البته اینها همه نظر شخصیست امیدوارم باعث سوء تفاهم نشود)سمت نگاه و زاویه سر درست انتخاب شده، نوری که روی گوش افتاده باعث بهتر شدن حجم صورت و سر شده ولی نگاه سوژه آن عمق و ژرفا را که باید منتقل کند ندارد شاید دلیلش آن باشد که هدف یک عکس پرتره بوده!
    نوری که به وسیله چراغ های خیابان بر صورت سوژه افتاده وچراغی که بالای سر سوژه قرار دارد یکی از نکات مثبت عکس است که حس امید را جلوه می دهد
    اگر تعداد بیشتری از تیرهای چراغ برق را در تصویر داشتیم و حالت ردیفی آنها را نشان می داد به نظرم زیبا تر می شد مخصوصن که خط مسیر چراغ ها از چشم سوژه شروع شده.
    پلاک ماشین را نپسندیدم از حس عکس کم کرده .
    یک مقداری نور بنفش اگر اشتباه نکم روی سینه طرف چپ روی کت و حتی یک کمی روی گل سفید می بینم
    هیچ وقت از نویز خوشم نیامده اما اینجا جلوه خوبی پیدا کرده یک جورایی مثل برف شده ( اونم برف رنگی.این هم بی ارتباط با وضعیت فعلی آب و هوا نیست)
    ویرایش توسط ahmad-d : Tuesday 11 January 2011 در ساعت 03:28
    nmroshan، siamak1681، Hoda Zaeimi و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  6. #6
    كاربر همراه vahidmir2000 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    290
    تشکر شده
    565
    تشکر کرده
    424

    پیش فرض

    در کل عکس خوبیه. نور چراغها یکم حواس بیننده رو پرت میکنه و به نظر من اگر این چراغها به نوعی در عکس حضور نداشتند و فقط تاثیرشون که همانا نور اونهاست در عکس دیده میشد عکس تمرکز بیشتری داشت. دست راست سوژه بی رحمانه کراپ شده که میتونست اینگونه نباشه و در آخر نظر شخصی من اینه که فضای کلی عکس کمی بیش از حد وهم الوده در صورتیکه تمام المانهای عکس بوی شادی میده، داماد ، ماشین عروس و حتی شیشه خیس ماشین. عکس یه جورایی سینماییه انگار و داستانی پشت قضیه این عکسه. از نویز عکس هم بگم؟؟؟
    nmroshan، siamak1681 و Hoda Zaeimi تشکر می‌کنند.
    Back for Good

  7. #7
    كاربر همراه Ali Talebi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    September 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    409
    تشکر شده
    1195
    تشکر کرده
    2397

    پیش فرض

    سلام.
    بسیار خرسندم که چنین طرح هوشمندانه و مفیدی در این فروم به اجرا در آمده است. از همه اساتید و دوستان ممنونم.
    با خواندن توضیحات آقای دکتر روشن در تاپیک عکس شماره یک، این اجازه را به خودم دادم تا نگاه خودم را بنویسم:
    با دیدن عکس وجود رطوبت در محبط را احساس کردم. این حس در ترکیب با فضای مبهم پس زمینه، تم و تیرگی عکس، امتداد چراغهای فلو ، وجود نویز، غبار هوا و حتی نوع نگاه داماد، همگی نوعی احساس اضطراب را همراه دارد.
    کادر بندی تعریفی ندارد و کراپ دست داماد هم که دوستان توضیح دادند.
    فکر می کنم نقطه قوت این عکس، امتداد چراغها با نگاه داماد و نور روی چهره است که بسیار جالب شده است.
    در کل کنترل نور خوب انجام شده است.
    انشالله اساتید و دوستان اشتباهات احتمالی بنده در این چند خط را خواهند بخشید.
    nmroshan، Kourosh Kahal، siamak1681 و 6 نفر دیگر تشکر می‌کنند.



  8. #8
    كاربر فعال merdax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    Atlanta, GA
    نوشته ها
    638
    تشکر شده
    3357
    تشکر کرده
    5013

    پیش فرض

    من در این عکس کمبود کنتراست و عمق میدان کافی رو نکات منفی میدونم به علاوه نویز شدید
    معلوم بودن پلاک و آرم ماشین هم اضافه کنید به کراپ دست وبه علاوه سیمی که در کنار کابل اول شدیدا مشهود هست
    ولی از حق نگذریم،همین ثبت هم کم پیش میاد در موقعیتش قرار بگیریم
    حس خود فضا رو انتقال میده عکس،علاوه بر این که ژست سوژه هم به نظرم مناسبه

  9. #9
    ME
    ME آنلاین نیست
    كاربر فعال ME آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2004
    نوشته ها
    660
    تشکر شده
    4945
    تشکر کرده
    4114

    پیش فرض

    سلام
    کلا فضا حس مبهم و دلشوره و نگرانی رو القا میکنه
    مخصوصا اینکه مه الود بودن و شب هنگامی اون همچنین زیادی بودن حجم تاریکی پشت سر
    و ظاهر نگرانی که این داماد داره همه با هم حس خوشحالی رو اصلا به من نرسوند
    اون حسی که مراسم عروسی باید داشته باشه
    شاید هدف عکس هم همین باشه
    قدم گذاشتن به شرایط جدید و نامعلوم
    nmroshan، infinity، Mashhadi Vahid و 12 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    محمد امدادی

  10. #10
    كاربر بسیار فعال Pooyan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,318
    تشکر شده
    13966
    تشکر کرده
    7580

    پیش فرض

    سلام؛
    اگر تاپيك ارسالي عكاس را در نظر نگيريم، به نظر من اين عكس مي توانست با رعايت برخي نكات در تاپيك عكاسي Mood عكس قوي باشد (هرچند شايد نتوان براي عكاسي حسي چارچوب خيلي خاصي قائل شد). نويز موجود و وايت بالانس نامتعارف (كه هرچند ظاهرا تعمدي نبوده) وجود چراغهاي برق، فضاي مه آلود موجود مخصوصا در عمق كادر، قطع مناسب كادر و امتداد نگاه سوژه از سمت راست همان حس اضطراب را به من منتقل مي‌كند. همان طور كه دوستان گفتند قطع شدن دست در پايين كادر مناسب نيست. مشكلي با محل قرار گرفتن سوژه در كادر ندارم. دوست داشتم سيم برق و پايه چراغ بدون نور در اديت حذف مي شد.
    nmroshan، Kourosh Kahal، siamak1681 و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

صفحه 1 از 6 1 2 3 4 5 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •