صفحه 1 از 5 1 2 3 4 5 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 42
Like Tree263تشکر

موضوع: عکس شماره ۲۳

  1. #1
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,264
    تشکر شده
    38195
    تشکر کرده
    11584

    پیش فرض عکس شماره ۲۳



    بیست و سومین عکس از سری بحث‌های نقد عکس...
    A_Maddah، Kourosh Kahal، MZITech و 23 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  2. #2
    كاربر فعال merdax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2008
    محل سکونت
    Atlanta, GA
    نوشته ها
    638
    تشکر شده
    3352
    تشکر کرده
    5013

    پیش فرض

    در این عکس یک زیگزاگ پرسپکتیوی تمام عیار رو شاهد هستیم
    درسته که عکس چیز خاصی نداره و نوع ادیت هم بیننده رو از عکس اگر نگیم دفع میکنه لااقل جذب نمیکنه
    ولی چیزی در این عکس هست که وقتی میبینم، به نظرم خارق العاده میاد! البته عکاس و دوربین و ادیت در خارق العاده بودنش نقشی نداشتند، فقط متحیرم از دید سه بعدی انسان
    در نظر بگیرید افقی که دوربین به آن مماس شده دقیقا موازی با افقیست که اشعه نور روی دیوار ایجاد کرده(البته اگر اینطور به نظر نرسه به خاطر زاویه ورودی نور بوده و بس، دیوار با دید ما موازیست)
    حال اگر دو بُعدی ببینیم، سوژه اصلی فقط یک تابلوی کج به نظر میاد که اگر کمی حوصله قبل از زدن شاتر صرف میشد، الان سوژه اصلی دقیقا تخت دیده میشد(که البته اون وقت ما یک کمپوزیسیون تکراری و کلیشه ای بسیار عادی رو شاهد میبودیم)
    ولی موضوع این نیست
    موضوع مغز ماست که در گوش ما پچ پج میکند: "این کج نیست، سه بُعدیه"!
    شما فضا رو خیلی خوب توی این عکس میتونید حس کنید! با این که به درستی نمیتونید ببینید
    شما عمود بر سوژه دوم، بی ارتباط با سوژه اصلی هستید ولی میتونید حدس بزنید این دو با هم موازی هستند یا خیر
    /
    همه اینها رو گفتم برای اینکه برسم به این نکته
    یک عکس ممکن است از نظر فنی اصلا قوی نباشد! یا حتی مثل این عکس بتوان تک تک ایرادات ریز و درشت را به آن گرفت، اما اگر حتی به مفهوم عکس هم بی اعتنا باشیم(یا اساسا مثل این عکس مفهومی در کار نباشد، حداقل در نگاه اول) خطوط و تعارضات یک عکس میتوانند باعث ایجاد نوعی مفهوم زیبایی در عین بی پیام بودن و ضعف تکنیکی بشوند
    این مگر هدف یک عکس نیست؟ یک عکس باید کار را تمام کند! یعنی یا شما را متوجه چیزی بکند که خود، حاوی آن است، یا اگر خود حاوی آن نیست، به شما آدرس محتوا را بدهد
    /
    کیفیت کار پایین است! خیلی پایین! گرین یا نویز(هرکدام که باشد) به علاوه شارپنس غیرمعقول سوژه ها، بعد تکنیکی کار را ضعیف تر و ضعیف تر میکند
    اما عکس به آنچه در بر دارد، چیره است
    باید بیشتر تلاش کرد

  3. #3
    كاربر همراه mehran_sh_t آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2010
    نوشته ها
    132
    تشکر شده
    636
    تشکر کرده
    481

    پیش فرض

    عکسی با فضای به شدت منفی، حس زندانی بودن در سیاهی، دنیایی که خودمان برای خودمان می سازیم، رویا هایی که در ذهن ما هستند، دنیا را همانطور که دوست داریم در ذهنمان می سازیم، هیچ قانونی بر آن حکم فرما نیست، و در نهایت پس از آنهمه رویا پردازی، یک اشاره از دانیای واقعی کافی است تا به ما بفهماند دنیای زیبای ما حاصل رویای ماست، واقعیت آن چیز نیست که در ذهن ماست. همان نور با سایه حفاظ است که بر دنیای ما می تابد و خودش را بر آن چیزی که خودمان ساختیم تحمیل می کند.
    Mehran Sheikholeslami

    طراحی وبسایت : Mehran-SH.IR
    گالری

  4. #4
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,264
    تشکر شده
    38195
    تشکر کرده
    11584

    پیش فرض

    چرا این عکس پس از گذشت ۵ روز، تنها دو نوشته دریافت کرده است؟
    آیا عکس دشواری برای نقد است؟
    mh.noori، Amir Abdolpanah و Miri تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan



  5. #5
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4045
    تشکر کرده
    4543

    پیش فرض

    بله واسه من یکی هم این عکس سخت بود هم عکس نقد قبلی اثر جناب کامران نیا. نتونستم واسه هیچ کدوم نقدی بنویسم که لااقل خودم راضی باشم.

    این از بنده. بقیه رو نمیدونم.

    اتفاقا دیدن نقد در مورد امثال این عکسها لطف بیشتری دارد.
    nmroshan، radioheadz، behzad_milad و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    FD master

  6. #6
    كاربر ويژه QashQai آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2007
    نوشته ها
    2,707
    تشکر شده
    10817
    تشکر کرده
    5116

    پیش فرض

    سلام

    البته به نظر من یکی از ساده ترین عکس هایی که در این بخش دیدم همین عکس بود برای من پیام عکس خیلی راحت معنی شد ( اینکه عکس باید پیامی داشته باشد یا نداشته باشد یا اصولا باید برای همه این پیام " تاکید میکنم باید " یکسان باشد یا آنکه برداشت بهتر است به بیننده واگذار گردد بحثی است دیگر.. )


    با دیدن این عکس استنباط من آن بود که عکاس سعی کرده چیدمانی رو در نظر بگیره که با پیچیدگی خاص " یا عکسی خاص و متفاوت " ثبتی رو به نمایش بگذارد شاید دریچه ای به سوی برداشت های متفاوت اما این عکس ذهن رو محدود به پیام خاصی میکنه


    خوب این نقد نبود جسارت بنده رو بپذیرید؛ فقط حسی بود که نسبت به این عکس داشتم. پیگیر این بخش هستم و بحث ها رو دنبال میکنم بیشتر مایلم در این بخش بیننده باشم و از نظرات دوستان استفاده ببرم :)

    موفق باشید
    nmroshan، Navid7h، radioheadz و 3 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  7. #7
    كاربر فعال behzad_milad آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2009
    نوشته ها
    767
    تشکر شده
    4522
    تشکر کرده
    2201

    پیش فرض

    بیشترین موردی که دراین عکس نظربیننده رو به خودش جلب می کنه و نبود نقطه ای برای پایان یا ثابت شدن مسیر دید می باشد .

    بانگاه اول مسیرنگاه بیننده مکان خواصی برای رسیدن به معنی خواص پیدانمی کند و درباره بادیدن موارد بیشتر حس کنجکاورنگاه بیننده را به خودجلب می کند دربعضی از عکسها بانبود محلی برای تمرکز دید ، بیننده خیلی زود از دیدن ثبت خسته می شود و گاهی درهمان نگاه اول از ادامه کار صرف نظر می کند .
    ولی دراین عکس وقتی مکانی برای مسیردیدپیدا نمی شود بیننده با دیدن موارد دیگر مانند همین نقاشی تابلو مسیر دیگری پیدامی کند که دراینجا نیز باوجود سایه پنجره مسیرنگاه عوض می شود و دراینجا سوالی برای بیننده پیش می اید که ترکیب این دومورد چه ویژگی دارد و به دنبال این موضوع دوباره مسیر نگاه بیننده شروع به جستجو در این ثبت می شود که جوابی برای این موضوع پیدا کند .

    بهترین موردی که دراین ثبت دیده می شود استفاده از کادربندی و ترکیب بندی موفق می باشد .



  8. #8
    Forum Moderator Miri آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2011
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    1,280
    تشکر شده
    20046
    تشکر کرده
    10504

    پیش فرض

    سلام :)

    عکس درباره تقابل نور و تاریکی و ماحصل آن خلق سایه است . نور با نفوذ در دل تاریکی نقش سنتی یک پنجره را نیز به ارمغان آورده است. در تابلو منصوبه بر دیوار ، گویی درختی مقاوم در برابر نسیمی ناملایم ، سعی در رسانیدن خود به تنها منبع نوری دارد.

    مرکز توجه عکس ، نقش سایه است و گویا سعی در القای حسی نوستالوژیک و خاطره انگیز دارد. خطوط موجود در پایین تابلو نیز چشم را به همان سو هدایت می کند. در اصل وجود سایه است که بار مفهومی عکس را به دوش می کشد و بیننده را به تفکر وا می دارد. مفاهیمی چون : تقابل شر و نیکی ، مثبت و منفی و یا بردن حواس مخاطب به گذشته زندگی خود.

    وجود فضای منفی و نحوه ویرایش عکس نیز عواملی موثر در هدایت بیننده به سمت درک فضا و مفهوم موضوع عکس برای مخاطب خود است.
    با توجه به موضوع عکس ، طبیعی است که رنگی نباید در کار دیده شود و هر آنچه دیدنی است از جنس سیاه و سفید و با کنتراست زیاد است.

    برای بنده دانستن نظر خود عکاس و منظور وی از خلق چنین اثری جالب خواهد بود.

  9. #9
    كاربر همراه radioheadz آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    محل سکونت
    tehran
    نوشته ها
    309
    تشکر شده
    1038
    تشکر کرده
    719

    پیش فرض

    با تشکر
    حقیقت اینه که نوشتن نقد برای این عکس کار سختی نیست اما باید عکس حداقل جذبه ای برای مخاطب ایجاد کند که سپس به تحلیل ....

    عمده موفقیت عکس در جذب مخاطب محتوا ( که اثر هنرمند نقاش ...)این عکس هست( که حدس می زنم نمایشگاه مقاومت موزه صبا بوده باشد).....

    توصیه دوستانه در ادامه نقد خوب جناب مهرداد نامی می توانم به عکاس عزیز بکنم اینست که :
    1-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند
    2-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند ( جهت تاکید)
    3- مسئله ویرایش عکس جدی بگیرند
    ...
    با این اوصاف( آنچه که گفتیم و آنچه نگفتیم)این عکس، در بخش عکس خبری جای خواهد داشت که به طور حتم اگر عکس مربوط به عکاس یک مجله می بود هم، بعید می دانم مدیر هنری این عکس را انتخاب می کرد که چاپ شود.
    nmroshan، Madjidm، Miri و 1 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    خراب رفاقت آنم که جان دهد در بهر دوست ... خط و خال لغو بر در نهاده و بی آرزوست

  10. #10
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,264
    تشکر شده
    38195
    تشکر کرده
    11584

    پیش فرض

    توصیه دوستانه در ادامه نقد خوب جناب مهرداد نامی می توانم به عکاس عزیز بکنم اینست که :
    1-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند
    2-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند ( جهت تاکید)
    3- مسئله ویرایش عکس جدی بگیرند
    موارد Bold شده را بیشتر توضیح می‌دهید؟ چرا؟

    با این اوصاف( آنچه که گفتیم و آنچه نگفتیم)این عکس، در بخش عکس خبری جای خواهد داشت
    این عکس فقط جنبه خبری دارد؟ بیشتر توضیح می‌دهید؟
    Amir Mohebi، Hoda Zaeimi و mehran_sh_t تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

صفحه 1 از 5 1 2 3 4 5 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •