بیست و سومین عکس از سری بحثهای نقد عکس...
بیست و سومین عکس از سری بحثهای نقد عکس...
در این عکس یک زیگزاگ پرسپکتیوی تمام عیار رو شاهد هستیم
درسته که عکس چیز خاصی نداره و نوع ادیت هم بیننده رو از عکس اگر نگیم دفع میکنه لااقل جذب نمیکنه
ولی چیزی در این عکس هست که وقتی میبینم، به نظرم خارق العاده میاد! البته عکاس و دوربین و ادیت در خارق العاده بودنش نقشی نداشتند، فقط متحیرم از دید سه بعدی انسان
در نظر بگیرید افقی که دوربین به آن مماس شده دقیقا موازی با افقیست که اشعه نور روی دیوار ایجاد کرده(البته اگر اینطور به نظر نرسه به خاطر زاویه ورودی نور بوده و بس، دیوار با دید ما موازیست)
حال اگر دو بُعدی ببینیم، سوژه اصلی فقط یک تابلوی کج به نظر میاد که اگر کمی حوصله قبل از زدن شاتر صرف میشد، الان سوژه اصلی دقیقا تخت دیده میشد(که البته اون وقت ما یک کمپوزیسیون تکراری و کلیشه ای بسیار عادی رو شاهد میبودیم)
ولی موضوع این نیست
موضوع مغز ماست که در گوش ما پچ پج میکند: "این کج نیست، سه بُعدیه"!
شما فضا رو خیلی خوب توی این عکس میتونید حس کنید! با این که به درستی نمیتونید ببینید
شما عمود بر سوژه دوم، بی ارتباط با سوژه اصلی هستید ولی میتونید حدس بزنید این دو با هم موازی هستند یا خیر
/
همه اینها رو گفتم برای اینکه برسم به این نکته
یک عکس ممکن است از نظر فنی اصلا قوی نباشد! یا حتی مثل این عکس بتوان تک تک ایرادات ریز و درشت را به آن گرفت، اما اگر حتی به مفهوم عکس هم بی اعتنا باشیم(یا اساسا مثل این عکس مفهومی در کار نباشد، حداقل در نگاه اول) خطوط و تعارضات یک عکس میتوانند باعث ایجاد نوعی مفهوم زیبایی در عین بی پیام بودن و ضعف تکنیکی بشوند
این مگر هدف یک عکس نیست؟ یک عکس باید کار را تمام کند! یعنی یا شما را متوجه چیزی بکند که خود، حاوی آن است، یا اگر خود حاوی آن نیست، به شما آدرس محتوا را بدهد
/
کیفیت کار پایین است! خیلی پایین! گرین یا نویز(هرکدام که باشد) به علاوه شارپنس غیرمعقول سوژه ها، بعد تکنیکی کار را ضعیف تر و ضعیف تر میکند
اما عکس به آنچه در بر دارد، چیره است
باید بیشتر تلاش کرد
عکسی با فضای به شدت منفی، حس زندانی بودن در سیاهی، دنیایی که خودمان برای خودمان می سازیم، رویا هایی که در ذهن ما هستند، دنیا را همانطور که دوست داریم در ذهنمان می سازیم، هیچ قانونی بر آن حکم فرما نیست، و در نهایت پس از آنهمه رویا پردازی، یک اشاره از دانیای واقعی کافی است تا به ما بفهماند دنیای زیبای ما حاصل رویای ماست، واقعیت آن چیز نیست که در ذهن ماست. همان نور با سایه حفاظ است که بر دنیای ما می تابد و خودش را بر آن چیزی که خودمان ساختیم تحمیل می کند.
چرا این عکس پس از گذشت ۵ روز، تنها دو نوشته دریافت کرده است؟
آیا عکس دشواری برای نقد است؟
بله واسه من یکی هم این عکس سخت بود هم عکس نقد قبلی اثر جناب کامران نیا. نتونستم واسه هیچ کدوم نقدی بنویسم که لااقل خودم راضی باشم.
این از بنده. بقیه رو نمیدونم.
اتفاقا دیدن نقد در مورد امثال این عکسها لطف بیشتری دارد.
FD master
سلام
البته به نظر من یکی از ساده ترین عکس هایی که در این بخش دیدم همین عکس بود برای من پیام عکس خیلی راحت معنی شد ( اینکه عکس باید پیامی داشته باشد یا نداشته باشد یا اصولا باید برای همه این پیام " تاکید میکنم باید " یکسان باشد یا آنکه برداشت بهتر است به بیننده واگذار گردد بحثی است دیگر.. )
با دیدن این عکس استنباط من آن بود که عکاس سعی کرده چیدمانی رو در نظر بگیره که با پیچیدگی خاص " یا عکسی خاص و متفاوت " ثبتی رو به نمایش بگذارد شاید دریچه ای به سوی برداشت های متفاوت اما این عکس ذهن رو محدود به پیام خاصی میکنه
خوب این نقد نبود جسارت بنده رو بپذیرید؛ فقط حسی بود که نسبت به این عکس داشتم. پیگیر این بخش هستم و بحث ها رو دنبال میکنم بیشتر مایلم در این بخش بیننده باشم و از نظرات دوستان استفاده ببرم :)
موفق باشید
بیشترین موردی که دراین عکس نظربیننده رو به خودش جلب می کنه و نبود نقطه ای برای پایان یا ثابت شدن مسیر دید می باشد .
بانگاه اول مسیرنگاه بیننده مکان خواصی برای رسیدن به معنی خواص پیدانمی کند و درباره بادیدن موارد بیشتر حس کنجکاورنگاه بیننده را به خودجلب می کند دربعضی از عکسها بانبود محلی برای تمرکز دید ، بیننده خیلی زود از دیدن ثبت خسته می شود و گاهی درهمان نگاه اول از ادامه کار صرف نظر می کند .
ولی دراین عکس وقتی مکانی برای مسیردیدپیدا نمی شود بیننده با دیدن موارد دیگر مانند همین نقاشی تابلو مسیر دیگری پیدامی کند که دراینجا نیز باوجود سایه پنجره مسیرنگاه عوض می شود و دراینجا سوالی برای بیننده پیش می اید که ترکیب این دومورد چه ویژگی دارد و به دنبال این موضوع دوباره مسیر نگاه بیننده شروع به جستجو در این ثبت می شود که جوابی برای این موضوع پیدا کند .
بهترین موردی که دراین ثبت دیده می شود استفاده از کادربندی و ترکیب بندی موفق می باشد .
سلام :)
عکس درباره تقابل نور و تاریکی و ماحصل آن خلق سایه است . نور با نفوذ در دل تاریکی نقش سنتی یک پنجره را نیز به ارمغان آورده است. در تابلو منصوبه بر دیوار ، گویی درختی مقاوم در برابر نسیمی ناملایم ، سعی در رسانیدن خود به تنها منبع نوری دارد.
مرکز توجه عکس ، نقش سایه است و گویا سعی در القای حسی نوستالوژیک و خاطره انگیز دارد. خطوط موجود در پایین تابلو نیز چشم را به همان سو هدایت می کند. در اصل وجود سایه است که بار مفهومی عکس را به دوش می کشد و بیننده را به تفکر وا می دارد. مفاهیمی چون : تقابل شر و نیکی ، مثبت و منفی و یا بردن حواس مخاطب به گذشته زندگی خود.
وجود فضای منفی و نحوه ویرایش عکس نیز عواملی موثر در هدایت بیننده به سمت درک فضا و مفهوم موضوع عکس برای مخاطب خود است.
با توجه به موضوع عکس ، طبیعی است که رنگی نباید در کار دیده شود و هر آنچه دیدنی است از جنس سیاه و سفید و با کنتراست زیاد است.
برای بنده دانستن نظر خود عکاس و منظور وی از خلق چنین اثری جالب خواهد بود.
با تشکر
حقیقت اینه که نوشتن نقد برای این عکس کار سختی نیست اما باید عکس حداقل جذبه ای برای مخاطب ایجاد کند که سپس به تحلیل ....
عمده موفقیت عکس در جذب مخاطب محتوا ( که اثر هنرمند نقاش ...)این عکس هست( که حدس می زنم نمایشگاه مقاومت موزه صبا بوده باشد).....
توصیه دوستانه در ادامه نقد خوب جناب مهرداد نامی می توانم به عکاس عزیز بکنم اینست که :
1-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند
2-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند ( جهت تاکید)
3- مسئله ویرایش عکس جدی بگیرند
...
با این اوصاف( آنچه که گفتیم و آنچه نگفتیم)این عکس، در بخش عکس خبری جای خواهد داشت که به طور حتم اگر عکس مربوط به عکاس یک مجله می بود هم، بعید می دانم مدیر هنری این عکس را انتخاب می کرد که چاپ شود.
خراب رفاقت آنم که جان دهد در بهر دوست ... خط و خال لغو بر در نهاده و بی آرزوست
موارد Bold شده را بیشتر توضیح میدهید؟ چرا؟توصیه دوستانه در ادامه نقد خوب جناب مهرداد نامی می توانم به عکاس عزیز بکنم اینست که :
1-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند
2-حتما یک دوره مبانی هنرهای تجسمی را بگذارنند ( جهت تاکید)
3- مسئله ویرایش عکس جدی بگیرند
این عکس فقط جنبه خبری دارد؟ بیشتر توضیح میدهید؟با این اوصاف( آنچه که گفتیم و آنچه نگفتیم)این عکس، در بخش عکس خبری جای خواهد داشت