صفحه 1 از 12 1 2 3 4 5 11 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 1 تا 10 , از مجموع 116
Like Tree696تشکر

موضوع: راهکارهای موفقیت یک استدیوی عکاسی

  1. #1
    كاربر همراه navidsohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    150
    تشکر شده
    754
    تشکر کرده
    122

    پیش فرض راهکارهای موفقیت یک استدیوی عکاسی

    پس از راه اندازی 2 استدیو عکاسی در پاسداران و کرج ، شرایط به گونه ای فراهم شده که در حال کوچ از ایران و
    ادامه عکاسی در خارج از کشور میباشم، لذا مناسب دیدم تجربیات شخصی ام را در این زمینه با دوستان به اشتراک بگذارم.
    بخاطر دارم در زمان راه اندازی اولین استدیو عکاسی ، به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از بازار کار ایران با شک و تردید فراوان
    همراه با ترس از عدم موفقیت این حرفه را آغاز نمودم، اما هم اکنون میدانم که در صورت داشتن پشتکار ، علاقه به عکاسی و برداشتن
    قدم های مناسب ، موفقیت در این رشته خارج از دسترس نیست.
    نیت از ایجاد این تاپیک بررسی راهکارهای موفقیت استدیو عکاسی و به اشتراک گذاشتن تجربیات دوستان در این
    رابطه میباشد.لازم به ذکر است که این نظرات شخصی بنده میباشد و قانون حتمی نیست.

    انتخاب منطقه آتلیه:

    1- آدرس گیج کننده و پرت نداشته باشد. اگر مشتری در پیدا کردن آدرس شما به مشکل بر بخورد، به سراغ استدیوی بعدی در لیست خود
    خواهد رفت.(در مورد استدیو های نو پا).
    2- داشتن پارکینگ اختصاصی و یا محل پارک مناسب
    3- در صورت امکان از خیابان های اصلی دور نباشد تا کسانی که خودروی شخصی ندارند بتوانند با وسایل نقلیه عمومی به استدیو بیایند
    4- استدیو در مناطقی باشد که برای رسیدن به آنها از همه جای شهر، به سد و گلوگاهی از ترافیک بر نخورد. بعنوان مثال در پاسداران
    بیشتر مشتری ها از همین منطقه به علاوه مناطق شرقی تهران به استدیو می آیند. در صورتیکه با وجود تماس های بسیار از مناطق مرکزی
    و غرب به دلیل ترافیک شدید رسالت، همت و صدر مشتری های کمتری حاضر به گذشتن از این ترافیک ها و آمدن به پاسداران، میشوند.

    انتخاب ساختمان آتلیه:

    5-در ساختمانهای بسیار پر تردد و اداری واحد نگیرید. چراکه عروس داماد علاقه ای به رفت و آمد با لباس عروسی زیر نگاه خیره مردم
    ندارند. دنبال ساختمانهائی باشید که حس آرامش را القا می نمایند.
    6- اگر واحد مورد نظر در طبقات بالا میباشد حتما از وجود آسانسور و سالم بودن آن مطمئن شوید، زیرا بالا آمدن عروس و یا مادر با
    فرزند کوچک از پله ها مشکل میباشد.
    7- در صورتیکه میخواهید برای استدیو خود مجوز تهیه کنید (شخصا برای سال اول توصیه نمیکنم) حتما باید واحد دارای سند اداری یا
    تجاری باشد.
    8- بیشتر دوستان برای کم شدن هزینه اجاره، واحد با موقعیت اداری اجاره مینمایند که باید در نظر داشته باشند حتی در صورتیکه 1 واحد
    به صورت مسکونی در ساختمان باشد میتواند از دیگران به دلیل تغییر کاربری شکایت کرده و محل کسب آنها را پلمپ نماید. ( بر اساس
    تجربه 2 استدیو همکار). لذا مطمئن شوید تمامی واحد ها بصورت اداری فعالیت مینمایند.
    9- بر اساس تجربه بنده حداقل متراژ واحد اداری برای عکاسی 60 متر میباشد، اما شخصا ترجیح میدهم در صورت کمبود بودجه اجاره
    یک واحد 100 متری در زیرزمینی مرتب اجاره کنم تا یک واحد 60 متری در طبفات بالا.

    فضای داخلی استدیو

    10- همانطور که میدانید برای عکاسی پرتره باید فاصله مناسبی با سوژه داشت تا در عکس، بدن و صورت از حالت طبیعی خارج
    نشود ( با استفاده از لنز های تله بالای 135 میلیمتر) . لذا پیشنهاد میشود محل (اتاق-استدیو) عکاسی دارای حد اقل 7 متر طول باشد.
    از آنجائیکه اتاق های با این طول کم پیدا میشوند راه حل دیگر عکاسی از اتاقی دیگر و از میان در میباشد.
    11- به دلیل عرض 270 فون عکاسی و نیاز به داشتن محلی جهت قرار دادن فلاشها درطرفین آن، کمترین عرض مورد نیاز 3 متر میباشد.
    12- ارتفاع سقف نیز حدود 270 سانتیمتر مناسب میباشد.
    13- اتاق و یا فضای نمایش نمونه کار، باید دارای نورپردازی ملایمی باشد تا بر روی آلبوم ها ایجاد رفلکت شدید و نقطه ای ننماید. نور
    محیط نباید خیلی زیاد باشد تا حس آرامش بخشی را القا نماید و در دیدن تصویر تلویزیون مشکلی ایجاد ننماید. همچنین نباید آنقدر کم باشد
    که مشتریان در دیدن نمونه عکسها دچار مشکل بشوند.استفاده از نور های سرد (فلوروسنت ، لامپ کم مصرف مهتابی) را به تنهائی توصیه
    نمیکنم، به دلیل حس صنعتی ، سرد و غیر هنری که در بیننده ایجاد میکنند. مضاف بر اینکه در هنگام فیلم برداری حتی در صورت
    تنظیم وایت بالانس دوربین ، تصویر خروجی چشم نواز نخواهد بود. لامپ های کم مصرف آفتابی و هالوژن های آفتابی گزینه مناسبی میباشد
    14- از عملکرد صحیح سیستم سرمایش و گرمایش واحد مطمئن شوید. در صورت گرم بودن زیاد محیط علاوه بر کلافه شدن مشتریان،
    پوستشان برق خواهد زد و بر عکس در سرما روزنه های پوست برجسته شده، کار رتوش را بیشتر مینمایند.
    15- رنگ دیوار ها و سقف استدیو باید خنثی بوده و تم شدیدی از رنگ های تند نداشته باشد. استفاده از رنگ مشکی با وجود به حداقل
    رساندن برگشت نور ، به دلیل ایجاد فضائی دلگیر و خفه توصیه نمیشود.
    16- نظم و پاکیزگی محیط آتلیه از دید مشتری بسیار مهم میباشد.
    17- در چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی حتما از دیدگاه های صاحب نظران استفاده نمائید. بهتر است فضا دارای تم هنری باشد تا اداری
    18- تابلو های روی یک دیوار همگی داری ابعاد و قاب یکسان باشند. استفاده از نورهای موضعی به آنها جلوه زیادی خواهد داد.

    تا این قسمت اکثر مطالب مربوط به محل و فضای آتلیه پو شش داده شد. در پست های بعدی به مسائل مربوط به خرید
    تجهیزات و دکوراسیون عکاسی، نحوه ارائه نمونه کار و دیگر موارد مرتبط میپردازیم. دوستان دیگری که تجربیات مشابهی دارند لطفا نظرات و دیدگاه های ارزشمند خود را به این مطالب اضافه نمائید.

    با تشکر
    سهی
    ویرایش توسط navidsohi : Tuesday 22 February 2011 در ساعت 18:10
    A_Maddah، Soha.T، yusef.es و 123 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #2
    كاربر همراه navidsohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    150
    تشکر شده
    754
    تشکر کرده
    122

    پیش فرض

    راهکارهای موفقیت یک استدیوی عکاسی 2

    لوازم ، تجهیزات و دکور عکاسی

    19- برای بک گراند سعی کنید از فون های نقاشی شده و به اصطلاح ابر و باد به دلیل قدیمی بودن آنها استفاده ننمائید. فون های تک رنگ
    بهترین انتخاب میباشند. رنگ هائی که خرید آنها مهم است سفید و مشکی میباشند. همچنین فون های قرمز، صورتی، زرد و آبی که
    به صورت کاغذی موجود میباشند نیز در بین مشتریان بخصوص جهت عکاسی مادلینگ طرفدار زیادی دارند.
    نمونه بکگراند رنگی کاغذی: Sohi-3.jpg

    20- فون ها در بازار به 2 صورت کاغذی و پارچه ای موجود میباشد که مزایا و معایب هرکدام بدین شرح میباشد:
    فون پارچه ای - مزایا: قابلیت شستشو، دوام بیشتر، پاره نشدن توسط پاشنه کفش ،
    فون پارچه ای - معایب: تنوع رنگ (تک رنگ) محدود، طول کمتر از فون کاغذی، چروک شدن، چین خوردن و گم شدن بدن یا پا پشت چین ها
    فون کاغذی - مزایا: تنوع رنگ زیاد، طول بیشتر (10متر)، یکدستی و نداشتن بافت، در صورت کثیف شدن یکرو میتوان از طرف دیگر استفاده کرد، رنگ سفید خالص
    فون کاغذی - معایب: پاره شدن لبه ها (اگر با چسب کاغذی لبه ها را تقویت کنید این مشکل حل میشود)، پاره شدن با پاشنه و یا در صورت وجود جسمی زیر آن، عدم امکان شستشو.

    بنده شخصا فون کاغذی را به دلیل رنگ ها و طول بیشتر آن بیشتر ترجیح میدهم. در مطالب بعدی مزایای عملی طول بیشتر فون را توضیح خواهم داد.

    21-بعضی از دوستان جهت ایجاد رفلکت (انعکاس سوژه) زیر پا از شیشه استفاده مینمایند که به دلیل وزن بالا توصیه نمی شود مگر اینکه به صورت دائمی در محلی قرار گیرد. بهترین روش ایجاد این رفلکت استفاده از طلق های پلاکسی میباشد که برای خرید آن میتوانید به مغازه های فروش طلق و نورگیر مراجعه نمائید (مرکز پخش آنها خیابان پامنار میباشد). من از طلق های چینی (25 هزار تومان) استفاده میکنم که به خوبی طلق های ضد خش و با انعکاس بالای آلمانی نمیباشند.نمونه عکس طلق چینی:sohi-4.jpg

    22- از آنجائیکه مبحث فلاش بسیار گسترده بوده وتاپیک مربوط به خودش را دارد، به صورت مفصل وارد آن نمیشوم تنها ذکر چند نکته را لازم میدانم. بر خلاف تصور برخی، قدرت زیاد فلاش در استدیو خیلی کارآمد نمیباشد. چراکه بسیاری از فلاشهای 200 ژول نور کافی جهت عکاسی با دیافراگم 8 را تولید میکنند. فلاشهای پرقدرت برای عکاسی صنعتی و غلبه بر نور خورشید در فضا های خارجی کاربرد بیشتری دارند. تعداد فلاشها به سلیقه و سبک عکاس بستگی دارد اما 4-3 عدد فلاش 300-200 ژول برای شروع مناسب است که به کاربرد هر کدام در پست های بعدی خواهیم پرداخت.

    23- از پنکه خانگی جهت ایجاد باد استفاده نکنید که به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید. در بازار دو نوع پنکه ملخی و فن دمنده برای اینکار موجود میباشد. قیمت پنکه ملخی چینی حدود 130 هزار تومان میباشد و از مشکلات آن میتوان به خطر ملخ ها، غیر متمرکز بودن باد و وزن بالای آن اشاره کرد. فن های دمنده با قیمتی حدود 200 هزار تومان عرضه میشوند.

    24- جهت دکوراسیون بهتر است دکور های آماده ، چاه، در کلون دار، کافی شاپ و بار و دیگر دکورهائی را که به صورت بسیار زیاد توسط عکاسهای دیگر استفاده شده را به کار نبرید تا بتوانید کاری متفاوت و نو در بازار رقابتی ارائه دهید. همچنین به جای استفاده از مبل های لاوست یک و دو طرفه بهتر است از مبلمان مدرن (چرمی-پارچه ای) و دیگر دکوراسیون جدید و بقولی امروزی استفاده شود. بی دلیل نیست که یکی از همکاران بنام، سال گذشته 25 میلیون تومان مبلمان اسپرت از اکسیر خریداری کرد. میتوانید جهت ایده گرفتن از این نوع دکوراسیون به فروشگاههای مبلمان اکسیر، هامون، هفت ... سری بزنید. سپس آنها را با هزینه بسیار کمتر در فروشگاه های معمولی پیدا کنید و یا حتی بسازید.یک کاناپه فلت (تخت) که با هزینه 100 هزار تومان توسط یک نجار قانع ساختم یکی از دکورهای پر طرفدار مشتری ها است و دو همکار دیگر نیز از روی آن ساخته اند.
    نمونه عکس بکگراند کاغذ دیواری: sohi-6.jpg
    نمونه عکس استفاده از پارچه جهت دکور: sohi-5.jpg
    نمونه عکس تخت 100 تومانی: sohi-9.jpg


    25-خلاقیت خود را در دکور عکاسی محدود به آنچه فروشگاه های عکاسی به شما عرضه میکنند و یا هر آنچه دیگر عکاسان همکار استفاده میکنند، نکنید ، با جستجوی عکس های مدل و عروس در اینترنت به ایده های جالبی از لوازم و دکور عکاسی خواهید رسید. لوستری که در عکس sohi-4 مشاهده نمودید با رنگ کردن یک لوستر قدیمی و خرید نگین های آویز از کوچه مروی بازسازی شده، که جمعا حدود 30 هزار تومان هزینه برداشت.

    26-استفاده از دکور برای عکاسی کودک منطقی میباشد اما مجددا عکسهائی با لوازم متفاوت برای مشتری ها بسیار جذاب تر است. مانند کلاه آشپزی بر سر کودک در کنار لوازم آشپزی، برای کودکانی که هنوز قادر به راه رفتن نمیباشند، کلاه فارغ التحصیلی، سرک کشیدن کودک از زیر پتو، بازی کردن کودک با حباب رنگی، خوابیدن کودک در سبد پر از گلوله های کاموا و دیگر ایده هائی که حداقل در عکسهای کودکی خودمان ندیده باشیم !

    27- در مورد خرید رایانه ابتدا باید مشخص کنید که آیا قصد تدوین فیلم دارید و یا رتوش عکس. برای تدوین فیلم به کامپیوتر قدرتمندی نیاز
    دارید که حداقل داری CPU چهار هسته ای ، i5 ، i7 و یا معادل آنها باشد. حداقل 8 گیگ رم نیز نیاز میباشد و یک کارت
    iLink جهت کپچر فیلم ها. از آنجائیکه اجاره پلیر و یا دوربین جهت play و کپچر کردن فیلم حدودا روزی 35 هزار تومان هزینه دارد، بهتر است
    یک دوربین کوچک هندیکم DV با خروجی iLink که قیمت پائینی دارد، تهیه نمایید. در مورد رتوش عکس کامپیوتر های معمولی نیز کار شما را راه خواهند انداخت اما در اینجا نیز مقدار رم عامل تعیین کننده ای میباشد. بهتر است از مانیتور هایCRT که کنتراست بالائی ندارند و تنظیم رنگ آنها با چاپخانه آسان تر است استفاده نمائید.

    28- زمانی اقدام به نصب ویندوز 64 بیتی نمائید که بیشتر از 4 gig رم داشته باشید در غیر اینصورت سرعت کامپیوترتان تفاوت محسوسی با ویندوز 32 بیتی نخواهد داشت.

    29- جهت نمایش نمونه فیلم حتما از یک سیستم صوتی مناسب (غیر از خود بلندگوهای تلویزیون) استفاده نمائید. اگر فاصله بیننده با تلویزیون زیاد نمیباشد (حدودا کمتر از 3 متر) از تلویزیون های بزرگتر از 42 اینچ استفاده ننمائید چرا که پیکسل های تلویزیون از این فاصله و در حالت غیر HD دیده میشود.

    30- در ارتباط با دوربین نیز هر دوربینی SLR ی که بالاتر از 6 مگاپیکسل باشد و حالت M (تنظیم دستی) داشته باشد میتواند کار شما را راه بیندازد. با آنکه این گفته را بارها شنیده ایم که یک عکس خوب ساخته شخص پشت دوربین میباشد و نه خود دوربین، اما در مورد شحص بنده استفاده از تجهیزات حرفه ای تر تاثیر بسزائی در کیفیت هنری عکسها داشته است. به عنوان مثال عمق میدانی که ترکیب یک دوربین فول فریم و لنزی با دیافراگم باز (فرضا 2.8 ) میدهد بسیار زیبا خواهد بود. و یا بهره مندی از فلاش off camera و ISO های بالای بدون نویز و لنز مناسب شما را در عکاسی مراسم در شب بسیار کمک خواهد کرد. در آخر همانطور که از مثالها مشخص است در شرایط ایده آل استدیو که بیشتر با دیافراگم بسته 8 به بالا و ایزوی 100 عکاسی میشود نیاز به تجهیزات گرانقیمت کمتر احساس میشود.

    31- در مورد برند دوربین های عکاسی بر اساس تجربیات شخصی در استفاده از دوربین های Nikon و Canon همانطور که بسیاری از دوستان میدانند تفاوت چندانی در مدل های هم رده این دو برند وجود ندارد با این وجود در برهه ای از زمان و در برخی زمینه ها این دو از یکدیگر پیشی میگیرند . یکی از راهکارهای به ظاهر ساده در ارتباط با انتخاب برند دوربینتان همان روشی است که بسیاری از دوستان توصیه میکنند: دوربین را در دستتان بگیرید و ببینید با کدامیک ارتباط بهتری برقرار میکنید. این قضایا در ارتباط با دیگر شرکت ها مانند SONY، PENTAX و FUJI نیز صادق است اما یکی از مزایای کنون و نیکون فراگیر بودن و پیدا کردن آسانتر تجهیزات جانبی و یا حتی امکان بیشتر به امانت گرفتن فرضا یک لنز از دوستان میباشد.

    در پست های بعدی به مباحث نحوه برخورد با مشتری و بحث شیرین و پر طرفدار بازاریابی، میپردازیم. عزیزانی که نظر و ایده ای در این رابطه دارند، لطفا بنده و دیگر دوستان را بی بهره نگذارند.

    با تشکر
    سهی
    ویرایش توسط navidsohi : Wednesday 23 February 2011 در ساعت 02:03
    Soha.T، yusef.es، Daruosha و 98 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  3. #3
    كاربر همراه navidsohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    150
    تشکر شده
    754
    تشکر کرده
    122

    پیش فرض

    عکسهای زیر به توضیحات پست قبل "راهکارهای موفقیت یک استدیوی عکاسی 2" اضافه میشود:

    نمونه عکس بکگراند گل بر روی زمین با کمک پارچه: sohi-5.jpg
    نمونه عکس بکگراند فتوشاپ: sohi-11.jpg و sohi-10.jpg
    و نمونه ایده عکاسی کودک از اینترنت: 108.jpg

    (لازم به یادآوری است عکس های ارائه شده در این مطالب جهت کمک به درک بهتر توضیحات پست ها بوده و اجبارا نشانگر سبک مورد تائید بنده نمیباشند)
    ویرایش توسط navidsohi : Wednesday 23 February 2011 در ساعت 13:24
    Kourosh Kahal، usef، Fereidoon و 28 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  4. #4
    كاربر همراه navidsohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    150
    تشکر شده
    754
    تشکر کرده
    122

    پیش فرض

    راهکارهای موفقیت یک استدیوی عکاسی 3

    بازاریابی

    میتوان گفت مهمترین مسئله ای که در بدو افتتاح استدیو عکاسی و حتی پس از چندین سال حضور در بازار کار ذهن عکاسان را درگیر میسازد، بازاریابی و جذب مشتری می باشد. اگر میخواهید عکاسی را بعنوان یک حرفه آغاز کنید و یا مایلید تعداد مشتریانتان از آنچه که در حال حاضر است بیشتر شود، خواندن مطالب زیر را به شما توصیه میکنم. اگرچه زمانیکه بحث به بازاریابی میرسد، قانون و روش مشخصی وجود ندارد که صد در صد موفقیت شما تضمین کند، اما دانش بیشتر در این زمینه مطمئنا امتیاز و ابزار مناسبتری را در رقابت با دیگر عکاسان در اختیار شما قرار خواهد داد. به دلیل گسترده بودن این بخش، آنرا در دو پست مجزا بررسی کنیم. یکی بازاریابی تا کشیدن مشتری به پشت در استدیو و دیگری نحوه بر خورد با مشتری تا عقد قرارداد.

    32- بازاریابی پروسه ای است زمان بر، که نیاز به پشتکار و مداومت فراوان دارد، شما اگر استدیوی پربازده ای هم داشته باشید باز هم برای ماندن در این جایگاه، با وجود استعدادهای جوانی که هر روز وارد بازار میشوند، مجبورید راهکار های مختلفی را برای بازاریابی پیاده سازید.

    33-از شکست در یک روش بازاریابی واهمه ای نداشته باشید و بدانید که در پی همین شکست ها است که شما به یک درک واقعی از بازار میرسید. پس از تجربه کردن راه های مختلف نترسید.

    34- یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی عکاسی، دوستان و آشنایانی میباشند که شما را فرا گرفته اند. در ابتدای راه اندازی استدیو با کمک همین آشنایان (به عنوان مشتری و یا با معرفی کردن مشتری), توانستم آتلیه را روی پا نگه دارم تا بتوانم به تدریج و با استفاده از دیگر روشها، در بازار عکاسی مراسم شناخته شوم.

    35- تبلیغات دهان به دهان. یکی از دلایل اهمیت ارائه کار با کیفیت به مشتری، همین تبلیغات دهان به دهان میباشد چراکه یک مشتری راضی میتواند مانند یک بیلبورد تبلیغاتی رایگان برای شما باشد و بالعکس مشتری که از عکس و یا رفتار شما رضایت نداشته باشد، مخصوصا زمانیکه در بازار شناخته شده باشید میتواند ضربه سختی به اعتبار شما وارد نماید. اگر در استفاده از این روش به نتیجه برسید مطمئن ترین و مداوم ترین راه پیشرفت را تجربه خواهید کرد چرا که ادامه آن تنها بسته به یک شخص نیست و این افراد به صورت هرمی و مانند شاخه های درخت بیشتر میشوند. در حال حاضر یکی از منابع اصلی تماس مشتری ها با من معرفی از طرف دیگر مشتری ها میباشد به طوری که سال گذشته یکی از مشتریان (که خود نیز معرفی شده بود) هشت مشتری عروس یا نامزدی به من معرفی کرد. (ایشان کارمند یک شرکت کامپیوتری با تعداد زیادی همکار خانم هستند)

    36- بر روی تمامی تابلو و شاستی هائی که به مشتری ها میدهید نام و شماره تلفن خود را نیز قرار دهید. در بسیاری از موارد دیده ام عکاسان در این کار افراط کرده و مشخصات خود را با فونت بسیار بزرگ بر روی عکسها چاپ میکنند که خود باعث دفع مشتری میشود چراکه کسی نمیخواهد به عکاسی مراجعه کرده و به جای یک عکس فرضا نامزدی، یک تابلوی شماره تلفن دریافت کند. اگر کسی از عکس شما خوشش بیاید حتما جلوتر آمده و شماره شما را برمیدارد.

    37- یک مهر با کیفیت از نام و شماره خود تهیه نمائید و در پشت تمامی عکس هائی که به مشتری ها میدهید آنرا بزنید.

    38- در اوایل راه اندازی استدیو کارت هائی رو بعنوان کارت هدیه چاپ کرده بودم که متن آن تقریبا به این شکل بود:

    مشتری گرامی سرکار خانم/جناب آقای ..................... با تشکر از .......... ، این کارت "هدیه به دوستان" جهت چاپ یک عدد تابلوی 30*40 برای دوستان شما حضورتان تقدیم میگردد.

    و در پشت کارت هم توضیح داده بودیم که آورنده کارت به ازای سفارش 10 عدد عکس یک عدد تابلوی 40*30 بصورت رایگان هدیه میگیرد. اینکار چند تا نکته دارد: اول این کارت هدیه به دوستان میباشد و مشتری اولیه نمیتواند از آن استفاده کند و لذا آنرا به دیگران میدهد که خود به تبلیغ ما کمک میکرد. این شاستی هدیه در اصل هدیه ای بود که ما به تمامی مشتریانی که حداقل 10 عکس سفارش میدادند، هدیه میکردیم، چه کارت هدیه داشته باشند چه نه ، اما این حس رو در مشتری القا میکرد که دارند یک معامله خوب انجام میدهند. در صورتیکه این شاستی ها برای ما چیزی حدود5000 تومان هزینه داشت اما سود فروش حداقل 10 عدد عکس 15000 تومانی برای ما در آن زمان خیلی چشمگیر بود. همچنین از آنجائیکه شماره تلفن استدیو را روی این کارت های هدیه چاپ کرده بودیم ، آنها در اصل بعنوان کارت ویزیتی بودند که مردم دورشان نمی انداختند.

    39- اینترنت -(سایت و بلاگ) : در ارتباط با اهمیت اینترنت برای جذب مشتری بسیار گفته شده است. این چند نکته را هم در خاطر داشته باشید. در سایتتان از فلش و موزیک پس زمینه استفاده ننمائید و آنرا تا جائی که میتوانید ساده و سبک نگاه دارید. تا سرعت کم بالا آمدن سایت ، مشتریان را از بازدید آن منصرف نکند. به هیچ عنوان بدون کسب اجازه عکس مشتریتان را در سایت قرارندهید. با سایت ها و بلاگ های مختلف تبادل لینک داشته باشید تا هم شانس مراجعه به سایتتان بیشتر شود و هم رتبه بندیتان در جستجوگر گوگل بالاتر بیاید. درتمامی سایتهائی که آگهی های نیازمندی رایگان عرضه میکنند آگهی دهید و آدرس سایتتان را در متن آگهی قرار دهید، چرا که این سایتها در صفحات اول جستجوی گوگل ظاهر میشوند.

    40- شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر بر روی سایتها و بلاگ ها سایه انداخته اند، از قدرت آنها قافل نشوید. privacy صفحه و آلبوم های خود را در حالتی فرار دهید تا همه بتوانند آنها را ببینند. تا میتوانید به تعداد دوستان خود بیفزایید و به صورت تصادفی آنها را به عکس های مختلفتان Tag کنید تا امکان دیده شدن عکس هایتان توسط دوستان دوستانتان بیشتر شود، اما در این کار زیاده روی نکنید. در سایتهای اجتماعی برای جذب مشتری عکاسی اسپرت-مادلینگ از شانس بیشتری برخوردارید.

    41- در صورت اجاره ای بودن محل کارتان ، علاوه بر شماره ثابت شماره همراهتان را نیز در آگهی ها بگنجانید تا در هنگام جابجا شدن، شماره تماس دیگری از شما موجود باشد. پیشنهاد دیگر خرید یک خط ثابت و دایورت آن بر روی شماره استدیو میباشد که در هنگام جابجائی مشکلی از بابت مشتری های قدیمی نداشته باشید.

    42- موفقیت آگهی در نیازمندی های همشهری بستگی زیادی به قیمت شما دارد. بدین صورت که بنا به تجربه بنده اگر قیمتتان نسبت به متوسط بازار بالاتر میباشد، شانس کمی در موفقیت در این قسمت خواهید داشت. چراکه عکاسان زیادی با قیمت های بسیار پائین در آنجا رقیب شما میباشند. اما اگر با سیاست شکستن قیمت فعالیت میکنید میتوانید نگاهی هم به این گزینه تبلیغاتی داشته باشید. مشتریانی که به دنبال عکاس مدل یا اسپرت هستند معمولا به نیازمندی ها مراجعه نمیکنند.

    43- پیک های تبلیغاتی مانند پیک برتر، پیک تهران، پیوگان... از گزینه های مناسب برای شناساندن نامتان در بین مشتریان میباشند. متن و تصویر آگهی تان در موفقیت آن بسیار مهم میباشد. در انتخاب فونت و طراحی نام استدیو دقت کنید که واضح و خوانا باشد. استفاده از عکس های Low Key تاثیر بیشتری بر مشتری دارند. یکی از زمینه های عکاسی که در پیک خوب جواب میدهد و کمتر جدی گرفته شده عکاسی کودک میباشد. معمولا والدین سالی یک بار از کودکانشان عکس میگیرند و این بازار آنقدر مهم است که 2 عکاس برتر مراسم در تهران به جدیت در حال گسترش واحد عکاسی کودکشان میباشند.

    44- نمایشگاه زوج های جوان نیز جایگاه وپژه ای در بازاریابی دارد. اما قیمت بالای اجاره غرفه عامل بازدارنده مهمی برای بسیاری از عکاسان میباشد. از آنجا که برای نمایش آلبوم خود به فضای زیادی نیاز ندارید میتوانید فضای غرفه را با شخص دیگری که در زمینه مرتبط با مراسم فعالیت میکند شریک شوید تا هزینه تان کمتر شود.

    45- اگر قرار بود در این مطلب تنها یک نکته جهت موفقیت کسب و کارتان بیان کنم، آن چیزی جز نوشته زیر نبود:

    "عامل اصلی موفقیت حرفه تان نه در استدیو شما، بلکه در سالن های زیبائی منطقه میباشد"


    چندین عکاسی با سطح کاری متوسط میشناسم که تنها به دلیل خواهرزاده بودن و یا برادر بودن با یک آرایشگر معروف، به موفقیت های چشمگیری رسیده اند. معمولا اگر آرایشگر به عروس یا دختر خانمی که با عکاسی زیاد آشنا نیست، فرضا بگوید من فقط کار فلان عکاس را قبول دارم یا در حال حاضر برترین عکاس منطقه ایشان میباشند و یا حتی فلاشهائی که این عکاس استفاده میکند ، پوست را بسیار زیباتر جلوه میدهد ، مطمئنا آن شخص برای کسب اطلاعات بیشتر هم که شده به استدیو شما سر خواهد زد. این امر زمانی بیشتر محتمل خواهد بود که در محدوده نزدیک به آن آرایشگاه باشید. اگر آرایشگاه از آشناهایتان باشد که چه بهتر، در غیر اینصورت برای همکاری باسالن های زیبائی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

    یک آلبوم شکیل از بهترین نمونه کارهایتان تهیه نمائید، (در پست بعدی در ارتباط با طراحی آلبوم بیشتر صحبت خواهیم کرد اما این نکته را اضافه کنم که آرایشگران معمولا از عکسهای پرتره که میک آپ را واضح تر نشان میدهند، بیشتر خوششان می آید) سپس این آلبوم را به همراه تعداد زیادی کارت ویزیت استدیو به یکی از همکاران خانم بدهید (در مورد آقایان) تا به آرایشگاه های منطقه مراجعه کنند. یکی از نکات مهم ظاهر و نحوه برخورد این خانم میباشد. اساسا ظاهر مناسب ، امروزی و شخصیت قوی تاثیر بهتری روی آرایشگران خانم دارد. همانطور که میدانید بیشتر آرایشگران دارای شخصیتی قوی و تهاجمی میباشند و اگر شخص مراجعه کننده با حالتی ضعیف و منفعلانه با آنها برخورد کند کسب نتیجه مناسب سخت میشود . گاهی موارد باید به مدیریت سالن زیبائی مراجعه کرد اما در اکثر موارد make up artist که به نوعی در استخدام آرایشگاه است تصمیم گیرنده اصلی میباشد. دقت کنید که نمونه کارتان را در زمانی که آرایشگر در حال کار است ، ارائه نکنید. به همین دلیل زمان مناسب مراجعه، در ماههائی که مراسم عروسی برگزار نمیشود و در اواسط هفته میباشد.

    توصیه میکنم تنها در صورتی به یکی از سالن های زیبائی برتر تهران مانند نیکادل، زن، تندیس، هدیه، خاطره ها، فشندی، بتی ... مراجعه کنید که از کیفیت کار خود ، مطمئن باشید. بهتر است حداقل برای سال اول از آرایشگاه های معمولی شروع کنید. اگر در ابتدای راه هستید سعی کنید با قیمت پائین آرایشگر را ترغیب به سفارش تابلو و یا آلبوم کنید. من در اوایل آلبوم ژورنالی 60*40 را 300 هزار تومان و شاستی 70*100 را 50 هزار تومان قیمت میدادم. تقریبا از هر 5 آرایشگاه غیر معروف، یکی به نوعی درخواست همکاری میکرد.

    برای دوستانی که از نحوه ساخت آلبوم و تابلو برای آرایشگاهها اطلاعی ندارند توضیح بدهم که روال کار معمولا به این صورت است که آرایشگاه از مزون های همکارش لباس عروس قرض گرفته و پس از آرایش خانم های مدل آنها را به عکاسی می آورد. عکس هائی که از این مدل ها گرفته میشود چند امتیاز دارند: بیشتر این مدل ها ظاهر بهتری از عروس های واقعی دارند و به دلیل تجربه ای که در ظاهر شدن جلوی دوربین دارند و همینطور زمان و امکانات بیشتری که در اختیار عکاس است، عکس های بدست آمده از کیفیت هنری خوبی برخوردار خواهند شد که هم تبلیغ کار شما در سالن زیبائی هستند و هم با کسب اجازه از مدل، میتوان بعنوان نمونه کار در استدیو از آنها استفاده کرد. بیشتر این افراد به دلیل دوست و آشنا بودن با آرایشگاه یا عکاس به صورت رایگان مدل میشوند اما کسانی هستند که بصورت حرفه ای اینکار را دنبال کرده و به ازای هر جلسه عکاسی تا 600 هزارتومان دریافت میکنند.

    از دیگر راه های ترغیب آرایشگاه ها به همکاری پرداخت پورسانت فرضا 10درصد از قرارداد به ازای معرفی هر مشتری میباشد، اما روش مناسبتر بقولی "تهاتر مشتری" است بدینصورت که شما مشتری هاتون را برای آرایش به آنها معرفی میکنید و بلعکس سالن عروس هایش را برای عکاسی به استدیو شما میفرستد.

    46- ارتباط با دیگر اصناف مرتبط نیز از اهمیت بسزائی برخوردار است،صاحبان کترینگ ، خدمات مجالس، گلفروشی، کرایه ماشین، موزیک، تالار و باغ میتوانند شما را در این راه به درستی حمایت کنند. در کل پس از مدتی فعالیت دراین بازار متوجه حضور دسته ها و باندهائی از آرایشگاه، کترینگ، تالار ..... میشوید که به خوبی یکدیگر را با مشتری تغذیه میکنند و البته وارد شدن به آنها و یا ساختن یک گروه جدید آنطور که به نظر می آید هم سخت نیست. قاعده کلی در این گروهها تبادل و به نوعی معامله پایا پای مشتری است.

    47- در مراسم های عروسی مقدار متنابهی کارت ویزیت (با کیفیت) به همراه داشته باشید، تعدادی از آنها را در کنار تابلوی سر مجلس قراردهید و الباقی را سر میز مهمانها برده و با یک توضیح کوتاه به آنها ارائه کنید. از گروه موزیک بخواهید که بارها نام شما را برده و اعلام کند مهمانها در صورت نیاز میتوانند کارت های شما را در کنار تابلوی عروس داماد پیدا کنند.

    48- اگر در زمینه ساخت کلیپ سر مجلس تبحر داشته باشید میتوانید با ساخت کلیپ های زیبا ، میهمان را ترغیب به برداشتن شماره خود کنید. یکی از دلایلی که نباید برای این کلیپ ها قیمت بالائی را اعلام کرد همین جنبه تبلیغاتی آنها میباشد.

    49- با هر روش ممکن، راه هائی که عکاسان موفق پیش گرفته اند را بررسی نمائید و از آنها الگو بگیرید.

    در انتها، این مطلب را در نظر داشته باشید که بازاریابی همانطور که بارها گفته شد بسیار متاثر از شبکه دوستان، همکاران و حرفه های مرتبطی میباشد که شما را میشناسند، هر قدر این شبکه انسانی اطراف شما گسترده تر باشد احتمال اینکه یکی از آنها و یا دوستانشان به عکاس نیاز داشته باشد، بیشتر خواهد شد.

    در پست های بعد نحوه بر خورد با مشتری و عقد قرارداد را بررسی خواهیم کرد و اگر مطلبی از بازاریابی جا افتاده بود در مطلب بعدی گنجانده خواهد شد.

    با آرزوی موفقیت
    سهی

  5. #5
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    February 2010
    محل سکونت
    مازندران
    نوشته ها
    88
    تشکر شده
    34
    تشکر کرده
    119

    پیش فرض

    سلام
    میشه در مورد اینکه چرا در سال اول نباید مجوز گرفت بیشتر توضیح بدین؟اصلا بدون مجوز میشه کار کرد؟

    ضمنا آقای سهی قرار بود در پستهای بعدی در مورد نحوه بر خورد با مشتری و عقد قرارداد صحبت کنید؟ما منتظریم
    مهدی رمضانی
    Nikon D90 + AF-S 18-105 mm

  6. #6
    كاربر همراه navidsohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2008
    نوشته ها
    150
    تشکر شده
    754
    تشکر کرده
    122

    پیش فرض

    اگر امکان گرفتن مجوز در اولین سال فعالیت را دارید، دریافت آن و فعالیت بصورت کاملا قانونی، بسیار عالی میباشد. مسئله اینجا است که دریافت مجوز نیاز به پیش شرط هائی دارد که فراهم نمودن آنها برای اکثر دوستان در بدو آغاز فعالیت حرفه ای ایشان مشکل میباشد. (مانند پرداخت اجاره ملک با سند اداری یا تجاری در سال اول).

    در هفته گذشته تجربه ای از این دست داشتیم که اگر ختم به خیر نمیشد، برای باز پس گرفتن حدود 20 میلیون تجهیزات (عکاسی، فیلمبرداری) بنده و یکی دیگر از دوستان عزیز سایت، چندین ماه دوندگی و هزینه کردن مبلغ هنگفتی لازم می بود.

    در هر صورت پیشنهادم به دوستان این است که قوانین جاری را کاملا رعایت کنید و از کارهای پر ریسک در این زمینه که تجهیزات و سلامت کاریتان را به خطر می اندازد، دوری نمائید.

    موفق باشید
    سهی
    K_NMT، mreza1001، M.Mobin و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  7. #7
    كاربر همراه Mohamad_Ali آواتار ها
    تاریخ عضویت
    December 2009
    محل سکونت
    Isfahan
    نوشته ها
    438
    تشکر شده
    2227
    تشکر کرده
    5251

    پیش فرض

    ببخشید اینجا میپرسم
    الان هزینه و مزد عکاس برای عکاسی فشن و مدلینگ و ...(همه چیز غیر از عکاسی 3*4 پرسنلی) چه قیمته؟
    غیر از هزینه چا
    ممنون
    amindolati تشکر می‌کند.

  8. #8
    كاربر جديد amindolati آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    23
    تشکر شده
    27
    تشکر کرده
    17

    پیش فرض

    بسيارپرسشه خوبيه.منم دنباله اين قيمتام

    نقل قول نوشته اصلی توسط Mohamad_Ali نمایش پست ها
    ببخشید اینجا میپرسم
    الان هزینه و مزد عکاس برای عکاسی فشن و مدلینگ و ...(همه چیز غیر از عکاسی 3*4 پرسنلی) چه قیمته؟
    غیر از هزینه چا
    ممنون
    هدف واقعی، آموختن عکاسی نیست. هدف این است که چگونه زندگی را زندگی کنیم.
    *****
    هميشه عكس غم باش!!!

  9. #9
    كاربر ويژه Kaveh Ghobadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran & Karaj
    نوشته ها
    7,444
    تشکر شده
    26237
    تشکر کرده
    14101

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Mohamad_Ali نمایش پست ها
    ببخشید اینجا میپرسم
    الان هزینه و مزد عکاس برای عکاسی فشن و مدلینگ و ...(همه چیز غیر از عکاسی 3*4 پرسنلی) چه قیمته؟
    غیر از هزینه چا
    ممنون
    این که فرمودید یعنی چی؟

    می تواند بین هر شات 1000 تومان تا 10000000000 تومان باشد!

    بستگی دارد شما کی باشید مشتری کی باشد جایتان کجا باشد سطح کارتان چه باشد تجهیزاتتان چه باشد و .........................
    mymoji، suzanfire، Mohamad_Ali و 5 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    کاوه قبادی
    Exposure.ir
    I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson

  10. #10
    كاربر جديد amindolati آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    23
    تشکر شده
    27
    تشکر کرده
    17

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kaveh Ghobadi نمایش پست ها
    این که فرمودید یعنی چی؟

    می تواند بین هر شات 1000 تومان تا 10000000000 تومان باشد!

    بستگی دارد شما کی باشید مشتری کی باشد جایتان کجا باشد سطح کارتان چه باشد تجهیزاتتان چه باشد و .........................
    يه فرمولي بايد داشته باشه ديگه.نرخ مصوب صنف چقدره؟
    هدف واقعی، آموختن عکاسی نیست. هدف این است که چگونه زندگی را زندگی کنیم.
    *****
    هميشه عكس غم باش!!!

صفحه 1 از 12 1 2 3 4 5 11 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •