جناب قبادی در مورد نورسنج در یکی دو جا در این تاپیک گفتند که با سعی و خطا در حد یک یا دو شات میتوان به تنظیمات مناسب رسید و نیاز به نورسنج را در موارد خاص لازم و در سایر موارد گفتند که نورسنج خود دوربین خوب عمل میکنه .
سوال من :
من دوربین 60D کانن دارم و در زمینه عکاسی کم و تا حدی بیسواد .( با خیلی بیش از یکی دوشات به تنظیمات ایده آل میرسم )
سوال من اینه که آیا نورسنج میتونه کمکی بیش از دوربین از نظر تنظیمات نورسنجی به من بکنه ؟
(من اگر از دوربین در مد منوال استفاده کنم فقط با سعی و خطا میتونم میزان سرعت و دیافراگم مناسب را تنظیم کنم)
سوال دیگه که برام پیش اومده اینه که اگر بخواهیم ازمد نورسنجی خود دوربین جهت تنظیم سرعت و دیافراگم استفاده کنیم باید در مد P عکسبرداری کنیم که خب اساتید ظاهرا از مد M استفاده میکنند
تا کاوه ی گرامی پاسخ مبسوط دهد ...
سعی و خطا و رسیدن به Proper Exposure آنهم در حد یکی دو شات، مستلزم داشتن تجربه ی زیاد است. آنهم در عین تامین شرایط زیر:
1) حتماً دوربین به کامپیوتر متصل باشد که عکسها در مونیتور آن بازبینی شود، نه در LCD دوربین
2) مونیتور، کالیبره باشد و داینامیک رنج پائینی نداشته باشد.
3) چشم کاربر، کاملاً نواحی آور و آندر را در مانیتور، بسرعت تشخیص دهد و بداند که برای شات بعدی، قدرت کدام هد را باید تنظیم مجدد کند.
4) هم عکاس و هم سوژه، وقت کافی برای این سعی و خطاها داشته باشند.
اما ... اگر عکاس، مجرب نباشد، حصول به نورسنجی صحیح، مستلزم چندین شات خواهد بود. و نتیجه ی کار در بهترین شرایط، با دقتی معادل 1/2 تا 1/3 استاپ خواهد بود.
حتی عکاس مجرب نیز، چنانچه از نورسنج، آنهم بطور صصحیح، استفاده نکند، نتایج کارش همیشه دقیقاً Proper Exposed نخواهد بود (اغلب بین 1/4 تا 1/3 استاپ، اختلاف خواهد داشت که بدلیل خطای انسانی است). در کار حرفه ای، حتی 1/4 استاپ اختلاف هم مقبول نیست.
اگر در مد P از دوربین استفاده کنید، نورسنج دوربین که از حضور نور فلاش استودیوئی، در حین بازبودن پرده های شاتر، مطلع نیست، با نورهای فلاش دچار تحمیق (Getting Fooled) میشود و عکسی "بیش نور دیده" (همان OverExposed) تحویل میدهد. تنها چاره در استودیو و حضور فلاشهای استودیوئی، همانا استفاده از Manual Mode است. فلاشهای هاتشوئی که با نورسنج دوربین در ارتباطند ( سیستم E-TTL و CLS ) نورفلاش هاتشوئی را در محاسبات نورسنجی دوربین، دخالت میدهند. اما هیچ ارتباطی بین فلاشهای استودیوئی و نورسنج دوربین برقرار نیست. بنابراین حضور یک واسطه و دلال، بنام فلاشمتر اکسترنال، برای لحاظ کردن شرایط نور فلاشها، واجب است (مگر اصرار به انجام مکرر سعی و خطا برای هر شرایط نوری، از طرف کاربر وجود داشته باشد)
در مجموع، همانقدر وقت و عمر و حوصله ی عکاس با این سعی و خطا ها از بین میرود، که مثلاً در تهیه عکسی با استفاده از سه عدد 580EXII/430EXII روی مود منوال فلاش. کار را به کاردان (External FlashMeter) بسپارید.
پایین ویزور یک خط نمودار مانند است که یک انتهاش علامت مثبت داره و انتهای دیگرش علامت منفی و در وسط هم صفر شما قبل از عکاسی تو ویزیور نگاه میکنی و بسته به نوع عکسی که میخوای بگیری دیاف و شاتر را طوری تنظیم میکنی تا علامت بیاد رو صفر .در زمانی که بیاد رو صفر نورسنجی تقریبا مناسب استسوال دیگه که برام پیش اومده اینه که اگر بخواهیم ازمد نورسنجی خود دوربین جهت تنظیم سرعت و دیافراگم استفاده کنیم باید در مد P عکسبرداری کنیم که خب اساتید ظاهرا از مد M استفاده میکنند
اشكال LCD دوربين چيه؟حتماً دوربین به کامپیوتر متصل باشد که عکسها در مونیتور آن بازبینی شود، نه در LCD دوربین
اتفاقا واجب كه نيست هيچ. مستحب هم نيستبنابراین حضور یک واسطه و دلال، بنام فلاشمتر اکسترنال، برای لحاظ کردن شرایط نور فلاشها، واجب است (مگر اصرار به انجام مکرر سعی و خطا برای هر شرایط نوری، از طرف کاربر وجود داشته باشد)
در مجموع، همانقدر وقت و عمر و حوصله ی عکاس با این سعی و خطا ها از بین میرود، که مثلاً در تهیه عکسی با استفاده از سه عدد 580EXII/430EXII روی مود منوال فلاش. کار را به کاردان (External FlashMeter) بسپارید.
اتفاقا وقتي كه صرف فلاش متر ميشود خيلي بيشتر از سعي وخطا است .
به فرض ميخواهيم با ديافي كه خودمان دوست داريم عكاسي كنيم مثلا 8 .سرعت هم كه مهم نيست بايد انقدر اين فلاشمتر را بزنيم واز اون طرف هم فلاش رو كم يا زياد كنيم تا به دياف 8 برسد .تازه اينجا تكليف يك نور مشخص شد ودونه دونه بقيه نورها .
تازه بماند كه براي بدست آوردن بعضي نورها نور ديگر رو بايد خاموش كنيم.
موفق باشيد
مجید صادقی
اصولا نورپردازی و نورسنجی تا پیش از اینکه یک تکنیک فن باشد یک هنر است.
در هنر هم بیش از عدد و رقم و ابزار هنر عکاس به او کمک می کند.
شاید فرد X را وارد یک استودیو کنید و با دو شات به یک نورسنجی دقیق و عالی برسد و شخص Y را با بهترین نورسنجی و فلاشمتر و فلاش ها وارد همان استودیو کنید و با 100 شات هم باز یک جای کارش لنگ بزند.
مهم تجربه.شناخت ابزار، شناخت نور ها و خواص و مشکلات آنها ، شناخت سوژه و نهایتا استفاده از ابزار است.
اما با آزمون و خطا هم می شود به نتیجه رسید اما یقینا با داشتن یک Scale و مقیاس و معیار خوب احتمالا بسیار بهتر و دقیق تر به نتیجه برسید
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
با سلام
یه سوال در مورد سیکونیک L358
در استودیو از یه ریموت چهار کاناله برای تنظیم فلاشهای خودم استفاده می کنم.
آیا فلاش متر سیکونیک L358 بصورت ریموت فلاشهای منو تریگر می کنه؟
یا لازمه چیز دیگه ای برای اون بخرم. نمی خوام از کابل یا چیزی شبیه به اون استفاده کنم
خیر...
نیاز به سیم سینک دارید که به فلاش متر متصل کنید تا فلاش ها فعال شوند و اگر تریگر شما ورودی سینک دارد می توانید سیم را به تریگر بزنید تا همزمان فلاش ها را فعال کند.
احیانا اگر از پاکت ویزارد استفاده می کنید وسیله جانبی توسط سکونیک وجود دارد که می تواند تریگر های پاکت ویزارد را به صورت وایرلس فعال کند.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson