سلام
ببخشید که بنده دیر پست شما را دیدم
باید عرض کنم که شما کلاً اشتباه میفرمائید (هم از لحاظ تحلیل ابزاری و هم فنی).
این نورسنج تا یک دهم استاپ را هم نمایش میدهد...منتهی به صورت بارگراف... در مدل جدید این بارگراف به صورت عدد نمایش داده شده است.
باید عرض کنم که در زمان آنالوگ، ما حتی یک سوم استاپ به خاطر لنز زوم (که نور را هدر میدهد) و یک سوم استاپ به خاطر ماهیت نگاتیوها...که اگر کمی بیشتر نور میخوردند (نه در حداوراکسپوز) رفتار بهتری داشتند تا برعکس آن.... از خوانش نورسنج بازتر میگرفتیم.
بعد هم شما مطمئن هستید که بنده از فلاشمترهای گوسن و مینولتا استفاده نکردهام که نظر چنین میدهید (که مشکل نورسنج بنده است!)؟
در زمینه استفاده از نورسنجهم کماکان برعقیده خودم پافشاری میکنم که خصوصاً برای دیجیتال و عکاس آماتور نه تنها چاره ساز....بلکه گمراه کننده است.
فضای وب پر است از دهها روش استفاده از نورسنج برای پرتره که جالب است بدانید خیلی از آنها غلط هستند! (اغلب ترکیب بسیار گمراه کننده ای از توصیههای چنینی با استدلال بسیار ضعیف هستند: برای اندازهگیری نور اصلی، نور اصلی روشن و نورفیل خاموش باشد....و از این نوع راهنماییهای گیج کننده و بد استدلال....که در مورد هریک دهها تناقض و بحث وجود دارد). استفاده غلط از نورسنج میتواند بسیار گمراه کننده باشد و شما را از مسیر اصلی دور کند.
بنده با چشمهای خودم عکاس پرترهای را دیدهام که با استفاده (و اعتماد کور) از نورسنج...عکسهای بیخودی گرفته و به هیسوگرام و السیدی دوربینش که فریاد میزنند این اکسپوژر آشغالی است! توجه نمیکرد!
در عکاسی دیجیتال نوردهی یک فایل خام ایدهآل (با ظاهری که قبل از پردازش مطلوب نیست) که برای پردازش ایدهآل باشد با اکسپوژر پیشنهادی نورسنج مقداری فرق دارد و خلاف این را هر کسی بگوید با آن محالفم.
برای یک عکاس تبلیغاتی که میخواهد با دوربین فانوسی اسلاید بزرگ بگیرد (و حق حتی 1/3 استاپ آندر یا اور ندارد مگر برای پوش یا پول) نور سنج از واجبات است.