عکس شماره2
Printable View
عکس شماره2
عکس شماره3
امیر آقا سلام
با عرض معذرت من امروز عصر به سایت سر نزدم ومتاسفانه موضوع ارسالی شما را ندیدم وگر نه باشیوه ارائه شده شما همین امشب عکس می گرفتم ونتیجه را ارسال می کردم انشا الله در شبهای آینده این شیوه را امتحان خواهم کرد با تشکر از شما دوست عزیز کوچک شما اسد
من در اینجا متن توضیح عکس شماره یک را تصحیح می کنم : سوژه در عکس شماره 2 رو به نور اصلی می باشد
سوژه در عکس شماره ا به سافت باکس (نور fill) می باشد
من این الگو را در جاهای زیادی دیده ام و به نظر منطقی می آید، (اینها استنباط خودم است:) چون نور fill برای پر کردن سایه های نور اصلی است که حداقل 2 استپ نوری بالاتر است و باید در جهتی بتابد که سایه ها را کاملا پر کند، یعنی با زاویه اندکی نسبت به صورت در خلاف نور اصلی، سایه های این نور هم به علت ضعیفتر بودن، در نور اصلی محو می شود و ضمنا باعث می شود جهت روبرو به نور اصلی تخت نشده و سایه های ملایمی در آن وجود داشته باشد. البته من در چند جای دیگر نیز اینگونه نورپردازی را دیده ام. از جمله:
http://www.warehousephoto.com/basic_lighting.htm
و
http://www.connectedphotographer.com...001352002.html
و
http://www.eddiebonfigli.com/simple-setup1.html
و در اینجا که همراه با عکسهای نتیجه از چنین نورپردازی دیده می شود:
http://bermangraphics.com/coolpix/lighting_diagram2.htm
البته این ناقض نظر شما نیست و قطعا می توان روشهای زیادی را برای انجام کار برگزید که این مشخص کننده متد و سبک کاری خاص هر هنرمندی است. ولی یک سری اصول کلی است که باید رعایت شود (مثل عدم وجود سایه های تند و ...)
ضمنا تا جایی که من می دانم بهتر است شانه ها موازی با دوربین نباشد، چون دراین صورت خیلی پهن نشان داده می شود، که در الگوی جناب محبی موازی دوربین ترسیم شده است.
اما د رمورد عکسهای اسد جان، نور fill باید حدود یکی دو استپ پایینتر از نور اصلی باشد. با توجه به عکسهای شما به نظر می رسد نور fill شما کمی ضعیف است و تفاوت شدت آن اختلاف زیادی با نور اصلی دارد و سایه ها با ید کمی روشنتر شود! تا ببینیم نظر اساتید فن چیست.
بايد عرض كنم كه براي داشتن يك نور fill خوب كه صورت را به طرز يكنواخت روشن كند و سايه اي نداشته باشد، راه واحدي وجود ندارد، اگر من روي اين روش تاكيد كردم ، علتش اين است كه از بد حادثه تمام عكاسان عروسي كه سراغ دارم (شايد 90 درصد آن ها) از اين نوع نور پردازي استفاده كرده اند (چيدن بي هدف دو نور به فاصله مساوي دو طرف دوربين) و نتيجه ملال آور اين قضيه عكسهايي تخت و بدون سايه و بعد شده است. حالا شايد اشكال با دستكاري قدرت نور ها و ايجاد كنتراست برطرف شود، اما باز هم يك پاي قضيه مي لنگد، نور اصلي بينوا حتما بايد به سوژه نزديك تر باشد، از آن فاصله دور، خاصيت نقطه اي نور بيشتر شده و پوست سوژه براقتر و چربتر خواهد شد، در ضمن چطور ميتوان از آن فاصله زياد نور اصلي با سوژه الگوي نوري مناسب را به دست آورد. اين كار مصداق خوردن چپكي لقمه را مي ماند.
به هر حال مطلب درست اين است كه نور فيل به هيچ وجه نبايد ايجاد سايه اي بكند.
بايد بگويم كه نسبت به هيچكدام از اظهارات خود تعصبي ندارم، اما چون اين قضيه نورپردازي پرتره را دوسال است به طور بسيار جدي توي اينترنت دنبال ميكنم، مطالب آمده در سايت هاي فوق را (در عين درستي و در نتيجه به درد بخور بودن) بسيار سردستي و كلي يافتم، و ترجيح ميدهم از منابع دست اول تر و جامع تري استفاده كنم ، گو اينكه ، در 90 درصد آن عكسها نيز نور فيل به دوربين بسيار نزديك بود. باز هم ميگويم اگر همين الان هم خلاف حرفهايم ثابت شود، هيچ تعصبي ندارم و حرف درست را خواهم پذيرفت. به هر حال تنها نكته مهم راجع به نور فيل، بدون سايه بودن آن است، حالا جايش را خود تعيين كنيد.
و اما راجع به pose، كه جاب شهبازي راجع به زاويه شانه فرمودند، من مطلب مربوط به posing را به كلي براي بعد گذاشته بودم ، چراكه ميخواستم دوستان كمي راجع به نورپردازي بخوانند، بعد مطالب را خدمتشان معرفي كنم. البته كه در آن عكس فوق من از اثر هنري اسد جان استفاده كردم و اگر قرار باشد كه سوژه روبروي دوربين نباشد (كه نبايد هم باشد) نور فيل نيز بايد متناسبا روبروي سوژه قرار گيرد.
و اما منع جامعي كه خدمت دوستان ميخواهم معرفي كنم، يك كتاب كامل است حاوي 17 درس از يك عكاس سالخورده، اين كتاب ارزشمند را سايت zuga.net به رايگان براي خوانندگانش به اشتراك گذاشته. اين كتاب اصول بسيار جامع و كاملي را براي عكاسي پرتره به حضورتان ارائه ميكند. شايد شما هم مثل من از سليقه عكاسي ايشان خيلي لذت نبريد، اما اصول كلاسيك گفته شده توسط ايشان براي هر عكاس پرتره حكم اصول دين را دارد، من حتي با بعضي از سلايق ايشان راجع به نورپردازي هم موافق نيستم، اما اصول گفته شده بسيار جامع است كه دانستن اين اصول چه Posing چه lighting براي همه عكاسان پرتره حكم نان شب را دارد. اين هم معرفي اين جناب و كتابش:
The Zeltsman Approach to Formal Classic Portraiture by Joe Zeltsman
Who is Joe Zeltsman? Joseph (Joe) Zeltsman, M.Photog., Cr., FASP, DFP, initially introduced the technical aspects of his approach to portraiture at PPA and Canadian National Conventions, and several State Conventions. His approach generated considerable interest, and he was invited to teach it at the PPA school in Winona, and State sponsored schools in North Carolina, New Hampshire, Pennsylvania, New York, Texas, and the West Coast School at Brooks Institute in Santa Barbara. Those full enrolment five-day classes, were scheduled throughout the 1970’s and 80’s.
In addition to those organizations sponsored classes, he also taught his approach to the many professional portrait photographers who attended his private limited enrolment, five-day classes, held throughout USA, Canada, Australia, and Puerto Rico. Those classes were limited to 15 photographers, and were usually held in someone’s studio.
Joe retired at age 80. He is a LIFE MEMBER of Professional Photographers of America, American Society of Photographers, Professional Photographers Association of New Jersey, and Cameracraftsmen of America, Inc.. Shortly after his 90th birthday, he bought a computer, printer, scanner, spent endless hours learning to use it, and compiled the material he has been teaching for so many years into book form, that is now published on the zuga website, as his legacy free to all.
اما اراده را ميتوان از وي آموخت كه در سن 90 سالگي كامپيوتر آموخته و خود را به روز كرده است، درود بر او و اراده اش! و كساني كه بي دريغ چنين منبع با ارزشي را براي همگان به اشتراك گذاشته اند.
http://www.zuga.net/freelessons/zeltsman/jzch1.shtml
يا
http://jzportraits.home.att.net/
به تمام اين داستان، اضافه كنيد درسهاي بينهايت ارزشمند جناب Monte Zucker را كه اينقدر مطالب جالب براي عكاسان عروسي دارد، اگر من به جاي آن ها بودم، با نوت بوكي در غاري جاي خوش ميكردم و تا اتمام آن خارج نميشدم، ارزش اين مطالب را بسيار ميدانم.
متاسفانه شكل و شمايل اين سايت ظرف 2 سال بسيار عوض شده و من هرچه گشتم، درسهاي Monte Zucker را نيافتم (تعداد آن ها بسيار زياد است، تعداد كمي از آن ها بود) اگر در نهايت پيدا نكردم، روي هارد دارم و به طريقي در اختيار دوستان قرار خواهم داد.
حالا سوالي براي من باقي ميماند، به غير از جناب شهبازي كه هميشه لطف دارند و به همه جا رونق ميبخشند، چرا باقي دوستان كه دستي بر آتش دارند، اينجا ما را بي نصيب گذاشته اند. نكند اين تاپيك اين گوشه فورم مهجور افتاده، شايد بايد با نعما جان و جناب شهبازي خانه تازه اي برايش پيدا كنيم؟ نظر شما چيست؟
البته از قدیم گفته اند تجربه از علم بالاتر است و قطعا نظر استاد محبی که منتج از تجربه و عمل است، به صواب نزدیکتر است.
در مورد تغییر مکان تاپیک، هر چه پیشنهاد بدهید در خدمت هستم. شایدانتقال آن به بخش عکس و عکاسی که پر مخاطبتر است بهتر باشد؟ البته من فکر می کنم عدم توجه بخاطر ندیدن نباشد، بلکه کمی تنبلی و عادت تقریبا همه گیر عدم مشارکت ماها است، ماها همیشه دوست داریم چیزهای آماده را بخوانیم و فکر نمی کنیم اینها را کسانی مثل ما نوشته اند که چیزی می دانسته اند. اگر ما از نوشته دیگران خواندیم پس باید برای دیگران هم بنویسیم. دیگران کاشتند ماخوردیم، ما می کاریم تا دیگران بخورند..
دوستان سلام
اول کلام تشکر فراوان از آقای شهبازی و امیر خان دارم که لطفشان همیشه شامل حال من است وسئوالات خام من را جواب می دهند راستش می خواستم مواردی را ذکر کنم و نظر شما اساتید محترم را بدانم خواهشمندم راهنمایی کنید .تصمیم گرفته ام اگر شما اساتید محترم اجازه دهید در آتلیه خودم انواع نور پردازیها (نورپردازی باریک -- پروانه ای --وسیع -- رامبراند -- جدا کننده ) را انجام بدهم عکسها را ارسال کنم و مشکلات را شما اساتید محترم بیان کنید بدین شکل هم من مشکلاتم رفع م شود هم دوستان دیگر از این مباحث استفاده خواهند کرد.
مورد بعدی اینکه چون کار ما عکاسی دیجیتال استودیویی است و کلا کارهای مونتاژی جزئی از کارهای ما است
اگر امکان دارد جایی را برای کارهای مونتاژی در نظر بگیرید تا هم عکس های زیبای دوستان را هم ببینیم هم ایده های خوبی برای مونتاژ بگیریم . در ضمن اگر مقالاتی در خصوص نور پردازی به زبان فارسی سراغ دارین ادرس بدین.
و حالا یک سئوال : واژه سچوریشن را من از صحبت دوستان اینجوری برداشت کردم به معنی غنی سازی رنگهای عکس بوسیله برنامه های ویرایشی مثل فتو شاپ . .... آیا این واژه به همین معنی است .
راستی از پوریا خبری نیست
کوچک همه اسد
این عکس با نورپردازی وسیع گرفته شده است
این عکس هم به شیوهای که امیر آقا گفته بودند گرفتم امیدوارم که درست فهمیده باشم منظور امیر اقا را .
بهر حال دوستان لطف کنند اشکالات هر دو عکس را بگویند
دوستان سلام
عکس شماره یک را با فلاش در استودیوگرفته ام البته با وایت بالانس های مختلف و ev های مختلف و تنظیمات دیگر ... اما همه عکس ها رنگ پخته دارند و زرد تیره می شوند به نظر شما علت چیست
و اما عکس شماره 2 را بدون فلاش گرفته ام لطفا راهنمایی کنید
عکس شماره 2
شما باید برای نورسنجی از نور فلاش نورسنجی کنید یعنی تنظیم دستی وایت بالانس. یک کاغذ سفید خالص با فاصله مقابل دوربین گذاشته و از روی آن و با نور فلاش نورسنجی کنید.
این کاریه که من می کنم.
سلام به همه اساتید بزرگوار .
من تقریبا روز دومی هستش که عضو فروم شما شدم و خوب تا اینجا که خیلی از مطالبی رو که میخواستم پیدا کردم و استفاده کردم از نظر همه استایتد :)
در مورد بحث پرتره های استودیویی هم الان تقریبا نیم ساعت هستش که نشستم این تاپیک رو از صفحه اول تا همین جا کامل خوندم . چون یکی از علایق خود من پرتره هستش . خوب خیلی چیزای جدید یاد گرفتم مخصوصا از استاد عزیز جناب امیر خان که مطالب واقعا مفیدی رو ارائه کرده بودن . بد ندیدم حالا که فرستی پیش آمده منم چمد نمونه ( اگه بشه اسمشو گذاشت عکس :) ) از کارهامو اینجا بذارم تا یه خورده اساتید نقدش کنم . شدیدا معتقد به این هستم که این اتقادها بارها . بارها از اوناع کلاس های درس تئوری سازنده تر خواهد بود :)
دوربینی که این عکسها رو باهاش گرفتم نیکون D70 هستش و لوازم استفاده شده جهت نورپردازی هم سه شاخه فلش آلتون هستش ( دقیقا ماشبه فلش های دوستمون که این عکس ها رو با مدلینگش میگیرند ) . و دو سافت باکس و یک چتری . شاید دفعه دوم یا سومی بوده که این جرات رو به خودم دادم این کار رو امتحان کردم .
امیدوارم نقد شما سروران عزیز باعث پیشرفت کارم بشه . تا به حال هم از مدلینگ استفاده نکردم و تمامی عکس ها رو با فلاش گرفتم . محیط هم یک گوشه ای از یک سالن کاملا معمولی بوده .
البته این نکته رو هم بگم که عکس ها با پسوند Raw گرفته شده و تو فتو شاپ ادیتش کردم .
پیشاپیش ممنون :)
كامبيز عزيز! به شدت به شما خوش آمد ميگويم و از حضور عكاس خوش ذوقي مثل شما خوشحالم. اميدوارم كه با كمك و حضور گرم شما به اين تاپيك تكاني بدهيم. از عكس هاي زيباي شما بسيار لذت بردم. معلومه كه زحمت زيادي كشيده ايد. واقعا عالي بودند. اين حالت Cross Processed براي آن ها واقعا كار ميكند! رنگ سبز را هم براي آن ها امتحان كنيد، مثل كليپ هاي MTV ميشوند.
اما مرتضي جان، اين پيشنهاد غريبي است! وايت بالانس توي استوديو كاري ندارد، روي حالت نور روز كه بگذاريد، 5500 كلوين ، معمولا جواب ميدهد. براي دقت بيشتر ، ميتوان از چارت گرتاگ مكبث استفاده كرد كه اينجا نديدم. يا راحت تر از آن در اولين عكس از يك سري، يك كارت خاكستري يا يك كاغذ سفيد را به دست مدل خود بدهيد تا بعدا به عنوان رفرنس از آن استفاده كنيد.
اسد جان، قضيه فقط به وايت بالانس شما بر ميگردد كه گفتم چطور حل ميشود. به قول گاليله، با اين همه ميگردد! (توبخوان با فلاش بهتر است)
کامیکام به شما خیر مقدم می گم.نقل قول:
نوشته اصلی توسط Amir A
اسد خان من فکر می کنم با فلاش بهتره.
امیرجان چرا نمیشه واسه کار استودیو وایت بالانس تنظیم کرد؟؟
راستی این یاروکیه؟نقل قول:
نوشته اصلی توسط Amir A
امیر عزیز ازت واقعا ممنونم . حتما کاری رو که گفتی انجام میدم و نتیجش رو اینجا میذارم :)
Morytab عزیز از شما هم متشکرم :)
دیگه من آمدم و یکی باید جلومو بگیره :biggrin:
اینم چند تا عکس دیگه که البته یکیش فتوگرافیک هستش و ادیت شده ( کف دست مدل هم اور اکسپوزر هستش باید روش بیشتر کار میکردم )
( من هرچی تلاش کردم عکس آپلود کنم نشد !!! ) دوباره امتحان میکنم
نقل قول:
نوشته اصلی توسط morytab
http://www.helixphoto.com/Digital/gr...olorcheck.html
دوستان سلام
عکس شماره یک بهترین عکسی بود از بین عکس های گرفته شده البته با وایت بالانس های مختلف .
من وایت بالانس های مختلف را تست کردم اما شماره یک بهترین بود من فکر می کنم مشکل جای دیگه است
دوستان سلام
اینم تو مایه های رامبراند است اگه می گفتید چه کارش می کردم بهتر می شد ممنونتون می شدم
کوچک همه دوستان اسد
سلام
آقا کسی نظر نمی ده من هنوز منتظرم
سلام به همه دوستان خوبم .من ميخوام يه سافت باکس بخرم و براي عکاسي ماکرو از اجسام بيجان نياز دارم .اينو تو يکي از مجله هايي که لينک داده بوديد ديدم که براي گرفتن عکس از يه موتور اسباب بازي از يه سافت باکس بالاي سوژه استفاده کرده بود .من يه چنين چيزي ميخوام .يکم در مورد سافت باکس برام بگيد ايا اين منبع نوري دائم هستش يا نه بصورت فلاش کار ميکنه.منظورم اينه که ايا لامپ داره و دائما" روشنه يا نه مثل فلاش يه لحظه عمل ميکنه و بعد خاموش ميشه.؟؟؟ سايزش چي استانداردش چيه ؟؟؟ اونواع مختلفش چي هستن و اگه لينک خوبي در زمينه انواعش داريد بهم معرفي کنيد. بنظرتون من چي بخرم .التون خوبه ؟؟؟ چه سايزي و چه قيمتي .خلاصه يه سافتباکس خوب بهم معرفي کنيد. اهان داشت يادم ميرفت دوستان قدرت نوري منبع نورشون هم با هم فرق داره .؟؟؟
دوست عزیز سافت باکس یک دیفیوزر هستش که نور رو نرم میکنه و سایه رو کم . که معمولا سر فلاش هایی که شما مد نظرت هستش نصب میشه و مدل و سایز های مختلفی هم داره که بنا به سایزش اسمش هم تغییر میکنه . البته واسه نور دائم هم میشه از سافت باکس استفاده کرد و.لی اصل کار مال فلش هستش و دیفیوز کردن نور و از بین بردن سایه تا حد زیاد و برای این کار که شما گفتی چندین راه وجود داره که یکیش استفاده از دو یا چند سافت باکس هستش . من خودم آلتون دارم و راضی هستم ( فلاش )
قيمتش چنده بابا يکي يه سايز و قيمت بهم بده .ممنون .براي رو فلاش نميخوام در واقع هيزي بابا هيزي ميخوام قيمتش چنده چه سايزهايي داره .مال خودتون رو معرفي کن و اگه امکان داره چندتا عکس ازش برام بذار.
عزیز من هیزی همون سافت باکسه !!! شما خودشو زیاد ناراحت نکن .! قیمتش هم بسته به سایزش متفاوته . از 40 شروع میشه تا به بالا ... ولی شما همون 50 تا 80 حساب کن واسه سایز کوچیک
dppctuerسلام
حق با آقای اخباری است هیزی همان سافت باکس می باشد من سه نوع 1 -هشت ضلعی 2- مستطیل 3- مربع ان را دیده ام
من نوع مسطیل ان را دارم و می توانی عکس ان را در صفحه 8 همین تاپیک ببینی (استودیو عکاسی من ) شما برای دیدن یا گرفتن قیمت وسایز می توانی با شماره 33910427 نمایشگاه التن در باب همایون پاساژ ایران پگاه مراجعه کنید
کامبیز عزیز خیلی خوشحالم که اومدی اینجا .....
شما که اینجا عکسی نمی گذارید اینجا را فقط دوستان سر می زنند و مشاهده می کنند اقا آرش حداقل شما یک نظری بدهید
(کنتراستی .کادری. نوری ...........)
من اصولا در این موارد اصلا دقیق نیستم و تجربه خوبی در نقد عکس ندارم...
ولی در این یه مورد یه چیزایی میگم... و سعی میکنم دفعه آخرم باشه که اظهار نظر در مورد عکس میکنم!
1- روی موها باید نورپردازی بشه به گونه ای که سر کاملا از پس زمینه جدا بشه...
2- نور به شکل نامنظمی روی بک گراند پراکنده شده... احتمالا مشکل میتونه از ناهمواری پارچه باشه ...
که باید با فتوشاپ و یا نورپردازی صحیح این اشکال برطرف بشه...
3- دستهای سوژه کاملا بزرگه که توی ذوق میزنه.... این اشکال به گمان من میتونه از نزدیکی شما به سوژه بوجود اومده باشه... هر چه از سوژه دورتر باشید نتیجه بهتری خواهد گرفت... اگر هم من اشتباه میکنم و دستهای این دختر خانم بخاطر سن و سال رشدشون بزرگ هست باید فرمی قرار داده میشد که در پیش زمینه روی نقطه طلایی کادر شما قرار داده نشده باشه...
4- دسته های صندلی هیچ چیزی به عکس شما اضافه نکرده و به نظر من ضعف عکس شماست....
اینا چیزایی بود که همینجوری به نظرم رسید...
آرش خان سلام
اتفاقا من می دونستم که حتما دوستان روی نور با لا سر نظر مثبت تری دارند بخاطر این من همان موقع با نور بالا سر هم عکس گر فته بودم اما به نظرم می امد که بدون نور بالاسر قشنگتر است بخاطر همین عکس با نور بالا سر هم می گذارم .
ناهمواری روی بگراند فکر کنم بخاطر نور فلاشها است البته اگر فکر کنم اگر سیاه تخت شده بود ایجاد فضای منفی می کرد . در باره ی دست های سوژه و دسته صندلی هم کاملا موافقم .و اما ................
آقا ارش گل ما که از عکاسی هیچی بارمون نیست در موردعکسهای مردم نظر میدیم شما آقا آرش جای خود دارید
باور کن اقا آرش نکاتی که شما گفتید به کار من خیلی کمک می کنه . با تشکر از نظرات شما دوست عزیز اسد
چند مورد....
1- اینکه درست ! عکاس آرایشگر نیست! ولی لازمه تذکر بده که مثلا سوژه (یا مادر سوژه!) موها رو صاف کنه و یا احیانا کمی خیس و صاف! یا جناب مدل سیبیل هاشون رو مرتب نمایند... موی روی پیشانی .... هر چیزی که در عکس خودش رو بد نشان میدهد رو عکاس باید خوب ببینه... نه اینکه در مورد مدل مو ؟ یا لباس طرف.. اما چیزهایی میتونه به عنوان اشکال مطرح بشه.... مثل موهایی که الان روی هوا تاب میخورن....
نور بالای سر شما میتونه کمی عقب تر بره... که خطی روی سر بندازه .... نه اینکه کل سر رو روشن کنه... البته بسته به سلیقه شما....
نور روی پس زمینه باید حالت مرتبی داشته باشه.... لازم نیست حتما بک گراند کاملا مشکی باشه.... بلکه نیاز به وجود نظم داریم... میتونه مثلا مرکز روشن تر باشه.... نور بصورت هلال پخش بشه و یا هر چیزی... من در اینجور موارد بیشتر روی فتوشاپ کار میکنم تا خود نورپردازی.... وقت کمتری میگیره....
من هیچ تجربه ای در زمینه ی پرتره ندارم ولی شدیدا دوست دارم داشته باشم!
در مورد این عکس میخواستم با اجازه ی عکاس محترمش(که اسمشون رو از ما دریغ میفرمایند)یه نظر بدم و اون اینه که فکر کنم در نور بالای سر فکر کنم اگه قرار باشه کل سر مثل این عکس روشن بشه باید با توجه به مدل موی سوژه باشه چون در این عکس نور درست افتاده روی قسمت فرق سر که به نظر من نا خوشاینده و راه حل رو هم آقا آرش گفتن.
ضمنن جناب 1348346 اگر عکسهای پرتره ی دیگری درید در قسمت عکسهای پرتره در بخش عکس و عکاسی که به تازگی دوست خوبمون کمیرا باز کردن قرار بدید.
راستی یه چیز دیگه در مورد اون عکس اگه نور پردازی روی دستها رو بیشتر میکردید فکر کنم موهای دست سوژه کمتر دیده میشد و عکس جذاب تر میشد(که البته با فوتوشاپ هم میشه این کار رو کرد)
موفق باشید
دوست من سلام
از تذکرات شما متشکرم من عقیده دارم کمی سلیقه شخصی در امر نور پردازی هم تاثیر دارد یه موقع هست شما می خواهید عکسی را به مشتری تحویل دهیددران صورت ان قواعد عکاسی را باید رعایت کنید من همین عکس را به سه شکل گرفتم دو عکس را گذاشتم و شما دیدید (البته عکس سوم را که برای چاپ بود نگذاشتم )اما شخصا از عکس اول بیشتر خوشم می اید . امضا را هم تصحیح کردم در مورد پرتره هایی که گفته بودید شرمندهام چرا که دوربین دومم فعلا خراب است
سلام امیر خان
من یک دوربین المپوس ای 300 دارم تو آتیلیه با فلش چتری و نور لامپ عکس میگیرم هیچکدوم از تنظیمات به دردم نمیخوره یعنی اصلا فلاشها یا همزمان با دوربین شاتر نیمزنه و یا خود فلاشها دیر یا زود از یکدیگه میزنه من نور ها و تنظیمات مختلفی رو تست زدم اما عکسه یا با رنگ پخته زرد و یا سرخ هستند یا بی روح و بد رنگ خلاصه عکاسهای زیادی هم آوردم اما کمکی نتونستن بکنن اگه ممکنه راهنمایی کنید که خلاصه اگه اینطور پیش بره باید عکاسیمو جمع کنم چون واقعا خسته شدم ایمیل من هست : darush2004@yahoo.com از لطفی که میکنید سپاسگذارم هرچند سرتون شلوغه اما واجبه به من کمک کنید ممنون و سپاسگذارم
والا شما چند تا مشکل در یک زمان دارین!
اول باید توضیح بدین که با دوربین نگاتیو هم عکس میگرفتین؟ یا تازه این تشکیلات رو راه انداختین؟
چون باید بدونیم این مشکل فقط با دوربین دیجیتال شما پیش میاد؟
مشکل اول ؟
فلاش ها هر کدام یک موقع میزنه!
خوب فلاش هاتون حالشون خوب نیست! مدل فلاش رو هم ذکر نکردین... ولی عیب از چشم و خازن فلاش هاست...
فلاش ها همزمان با دوربین نمیزنه:
اینجا دو وضعیت هست...
1- سرعت سینک دوربین شما روی چند هست؟
اگر سرعت سینک دوربین صحیح باشه ؟ و فلاش ها دیر میزنه؟ خوب فلاش ها رو بدین دست تعمیرکار یا همه رو بریزین در نزدیک ترین جوب آب!
مشکل آخر...
رنگ عکسها..
در بعضی از دوربین های دیجیتال تنظیمی برای تراز سفیدی مخصوص فلاش وجود داره... اگر در دوربین شما همچین چیزی باشه باید بتونین با اون رنگ خوبی بدست بیارید... اگر نیست... میشه از مد آفتاب استفاده کرد...
اما بهترین روش برای بدست آوردن رنگ صحیح تنظیم تراز سفیدی بصورت دستی با کاغذ سفید و یا خاکستری هست... خیلی خوب خواهد بود که لطف کنید و کاتالوگ دوربینتان را در این زمینه مطالعه کنید...
روش آخر برای حل این مشکل عکاسی بصورت Raw هست... که اکثر عکاسهای حرفه ای از این روش استفاده میکنن و بعد در کامپیوتر به دقیق ترین حالت میشه تنظیمات نور و کنتراست و تراز سفیدی رو انجام داد....
جناب dashi ، آرش عزيز توضيحات كاملي دادند كه هيچ توضيح اضافي لازم نداره و من فقط به اين علت مينويسم كه مطمئن باشيد به مشكلتون توجه شده است.
اما فقط يك چيز، براي تست فلاشهاتون، همانطور كه ميدونيد اگه تموم فلاش هاتون روشن باشه ، ميباست با زدن هر كدومشون، بقيه نيز فورا به كار مي افتد (بدون دخالت دوربين) . اگر اين تست را انجام داديد و كار كردند، مشكل از فلاش ها نيست.
با سلام و تشکر از هر دو دوست عزیز که لطف کردند پاسخ دادندنقل قول:
نوشته اصلی توسط Amir A
اما
1- وقتی سیم رابط فلش به دوربین وصله و کیلید میکنم یکی از فلشها میزنه یعنی بنظر میاد هر دو میزنن اما یکی ظاهرا با تاخیر اینو از سایه سوژه در یکطرف صورت و پرده پشت معلومه جاهی فلش هم که عوض شه بازم همینه یعنی اون فلشی که به سیم دوربین وصله ظاهرا سریعتر یا هماهنگ میزنه اما فلاشهای دیگه با کمی تاخیر که همین تاخیر کم خودش تو عکس یه دنیا فاصله است چطور میشه این مشکلو حل کرد؟
2- وقتی هم از فلشها استفاده نکنم و فقط لامپهاش روشن باشه رنگ خوبی نمیده یعنی روی برخی چهرها دوربین تنظیم میشه و عکس خوب میده اما رو دیگر چهره ها قرمز سوخته یا زرد سوخته میده البته نورها رو کم و زیاد میکنم ولی بازم نه من دوتا لامپ مهتابی تو سقف نصب کردم وقتی اونا رو با لامپهای زردم ( آفتابی) روشن میکنم کمی عکسها روشن تر میشن اما روی موها رنگ آبی میپاشه این مشکلو چطور میشه حل کرد ناگفته نمانه که من رو لامپهام هم سافت باکس زدم گرچه رنگ عکسها کمی بهتر شد ولی اون رنگ آبی رو موها نه ؟
3- وقتی لامپا رو به سقف میدم عکسها خیلی بهتر میشن اما مشکل نورزدکی رو قلم بینی و کمی رو پیشانی و مشکل سایه زیر چشم ها و زیر گلو دارم اگه ممکنه این روشو اصلاح کنم چیکار باید بکنم؟
4- بهترین فلشهای که واسه آتیلیه با دوربین المپوس ای 300 و تنظیمات سرعت شاتر و دیاف و وایت بلانس ممکن را شرح بدین /
در پایان از راهنمایی شما سپاسگذارم
اینجاست که دلم میخواد اون عکاس های زیادی که اومدن آتلیه شما رو دیدن و هیچ کمکی نتونستن بکنن رو ببینم! :eek:
مشکل اول
در مورد تاخیر فلاش ها ... میشه راحت این مساله رو تست کرد... !
چجوری ؟ سیم فلاش رو به فلاش های مختلف صل کنید ببینید جهت سایه ها فرق میکنه؟
مشکل دوم
رنگ عکسها...
برای بدست آوردن رنگ مناسب باید کاتالوگ دوربینتون رو مطالعه کنید + بخش دوربین دیجیتال سایت عکاسی مقالات بسیار خوبی در این مورد آقای شهبازی و روشن تهیه کردن ... مربوط به تراز سفیدی...
اما اشکال در حقیقت فقط تنظیم دوربین نیست... چون شما کاری کردین که فخرالدین فخرالدینی هم بیاد! اونجا با اون ترکیب نور نمیتونه عکس مناسبی در بیاره...
باید بدونید که رنگ لامپهای مختلف کاملا تفاوت داره.... و رنگ آبی روی موها دقیقا بخاطر همون مهتابی هاست... و هیچ جا این نورها(بخوانید رنگها!) رو باهم ترکیب نمیکنن...
باید مهتابی ها رو خاموش کنید... لامپها اگر تنگستن هستن میتونید white balanc دوربین رو روی تنگستن قرار بدین... ولی باز بهترین روش تنظیم تراز سفیدی بصورت دستی هست... چون به عنوان مثال رنگ دیوار ها و .... هم میتونه تاثیر داشته باشه.... بهترین روش همونه....
اما مشکل سایه زیر چشم و روشن شدن نوک دماغ مساله دیگه ای هست که باید بعد از رفع این مشکل باهاش برخورد کرد....
اما اینکه بهترین فلاش چیه؟
میگن برانکالر... اما ؟ دیدیم و دیدید! که با تابان و تابش و آلتون و .... هم عکسهای شاهکار میگیرن... فلاش اگر درست کار کنه.... خیلی مهم نیست.. مهم اینه که چجوری نور ها رو مرتب کنیم....
با سلام
مرسی از پسخ شما اما تراز سفیدی رو آدرس دقیق بدین تا راحت تر مقاله اش پیدا کنم ممنونم
بهتر است نگاهی به مقالات دوربین دیجیتال بیندازید و در مورد مطالبی که فکر میکنید اطلاعاتی ندارید مطالعه کنید. لیست کلیه مقالات دوربین دیجیتال:
http://www.akkasee.com/digitalcamera/paperslist.php
لیست مقالات مربوط به تراز سفیدی:
http://www.akkasee.com/digitalcamera...02/post_61.php
http://www.akkasee.com/digitalcamera...12/post_44.php
http://www.akkasee.com/digitalcamera...nce_levels.php
مطالعه مقالات مربوط به مدیریت رنگ هم توصیه می شود:
http://www.akkasee.com/digitalcamera...management.php
http://www.akkasee.com/digitalcamera...01/post_56.php
و روند کاری Raw که آرش اشاره کردند:
http://www.akkasee.com/digitalcamera.../raw_workflow/
توصيه مي كنم در كارگاه ششم بهمن شركت بفرمائيد.
يك كنجكاوي: با عرض معذرت و شرمنده از جسارت: چطور كاري به اين حرفه اي را بدون بررسي قبلي يا حداقل مطالعه اين موارد شروع كرده ايد قربان؟؟؟
ممنونم از راهنماییتنقل قول:
نوشته اصلی توسط Amir A
من شروع کردم دیگه نمی شد گشنه خوابید باید کاری میکردم دیگه
حلا هم با کمک شما انشاء الله مشکلاتی که هست حل میشه
سلام
گفتم شاید این جزوه ها به درد اینجا بخوره :
http://ehsan2.persiangig.com/scan/2006_0826scan0001.jpg
http://ehsan2.persiangig.com/scan/2006_0826scan0002.jpg
http://ehsan2.persiangig.com/scan/2006_0826scan0003.jpg
چند تا لینک فوق العاده براتون بزارم که نتونید بی تفاوت بگذرید ! این یکی 1 ماه آموزش عکاسی مربوط به شرکت امریکایی photoflex هست که از بزرگترین شرکتهای تولید کننده لوازم نورپردازی عکاسی در امریکاست و از طریق این لینک با وارد کردن ایمیل و کوپن کد pp2000 میتونید ازش استفاده کنید > ایمیلتون رو وارد میکنید ، پسوردتون رو تعیین میکنید و کد pp2000 رو هم در جای خاص خودش وارد میکنید و از 1 ماه آموزش آنلاین مجانی لذت میبرید !( در واقع اشتراک ماهیانه عادی ماهی 10 $ هست) البته بعد از 1 ماه با همین کد و یه ایمیل متفاوت میتونید باز هم رجیستر کنید و ..... با ایمیل ها متفاوت تا هر وقتی که بخواین میتونید از این درسها استفاده کنید . البته این درسها مربوطبه نورپردازی در همه موضوعات عکاسی میشه .
https://www.webphotoschool.com/redeem_coupon/index.html
این هم یه لینک دیگست که حتما بهش سر بزنید کلی چیزها در مورد نور پردازی میتونید یاد بگیرید گر چه البته همتون حرفه ای هستید ولی همیشه یه چیزایی برای یاد گیری هست !
http://photoflexlightingschool.com
این هم سایت رسمی فتوفلکس هست http://photoflex.com
دوست عزیز منظورم این بود که کد PP2000 رو بعنوان کوپن کد وارد کنید ؛ایمیلتون رو وارد کنید ؛ پسوردتون رو مشخص کنید و همین دیگه . نمیدونم چطور نتونستید !!! من الان چندین ماه هست که دارم از این کد استفاده میکنم و هیچ مشکلی هم ندارم ! دوباره سعی کنید حتما میشه . همین الان هم من با یه ایمیل متفاوت دوباره رجیستر کردم و کار کرد ! نمیدونم شاید فقط برای یوزر های ساکن امریکا کار کنه ! در هر حال دوباره امتحان کنید ولی از اکانتی که همین الان ساختم حتما میتونید استفاده کنید
https://www.webphotoschool.com/
gladiator4m@yahoo.com ID
pw 12345
Welcome
Your membership expires:
April 19, 2007
enjoy
سلام
ممنون از راهنمائی شما،هرچند:
1-از ایمیل و پسورد شما نمیشود استفده کرد چون ظاهراًاز طریقIPمتفاوت بودن یوزرها راتشخیص وپیغام میدهد هر پسورد ویژه یک یوزر است.
2- ایمیل و پسورد دیگری راهم نمی پذیردایمل من اینه ببینید موفق میشود. ممنون میشوم:
Akasbashii@Yahoo.com
فکرکنم با توجه به اینکه شما در آمریکا هستید و اینترنت با سرعت مناسب دارید اگر درسها را دانلود کنید و در جائی لینک بدهید قابل استفاده باشد، البته با اجازه FBI!!!
دوست عزیز متاسفانه انگار ip رو تشخیص میده نامرد ! من سعی کردم با ایمیل شما رجیستر کنم اما میگفت ایمیل و پسورد با هم مچ نیستند ! خیلی عجیبه ! از کجا فهیمید که این ایمیل مال شخصی در ایران هست ؟حالا مثلا اگر یه امریکایی بره کشور دیگه ای دیکه نمیتونه از اکانتش استفاده کنه ؟!یا اگه از ایران بره us دیگه ایمیلش کار نمیکنه ! مسخرست که !با یه ایمیل دیگه امتحان کردم رجیستر شد ! من سر در نیاوردم ! چطوره یه تاپیک برای این موضوع بزنیم ؟هه... ولی چشم سعی میکنم درسها رو dl کنم گرچه خیلی زیادن :(
شما هم با یه ایمیل دیگه امتحان کن . فکر میکنم اگه از یه برنامه Hide IP استفاده کنید مشکل حل شه . اگه امتحال کردید نتیجشو بگید .
با سلام و تبریک سال نو
دوست عزیز من از ایران با دادن ایمیل و کد داده شده توانستم در این سابت عضو شوم(البته یکماه) و مشکلی برای عضویت و استفاده از درسهای آن ندارم لطفا دوباره سعی کنید.
موفق باشید.
با سلام
خلاصه پس از چند وقت غیبت دوباره متا سفانه من پیدام شد . دوباره با سئوالات و نظرات خام . می خواستم بگم برای اینکه این تاپیک یه جون تازه بگیره چطوره پزهای مختلف رو تو این تاپیک بذاریم
و دربارشون بحث کنیم البته قبلا بیشتر درباره مشکلات نور پردازی بحث بود و کمی هم درباره پزه . اما می گم دوستانی که عکاس اتلیه ای هستن عکس های خوبشون رو بذارن تا ما تازه وارد ها هم یاد بگیرم . ودربارتکنیک های نور و پز بحث بشه قبلا که دوستان زیاد شرکت نمی کردن / اما حالا می بینم که علاقمندان به عکاسی آتلیه ای و خود عکاسان آتلیه ای بیشتر شدن . ان شالله که دوستان شرکت فعالی داشته باشند .
انشاالله
با سلام
دوستان برای شروع یه عکس می ذارم انشالله مثل قدیم دوستان نظراتشون رو بگن و ما هم استفاده کنیم
قبل از هرچیز از راهنمایی شما دوستان متشکرم
http://asadphoto.persiangig.com/image/photo.jpg
سلام
فکر خیلی خوبیه ولی در این قسمت نه .من پیشنهاد میدم توی قسمت عکس و عکاسی قسمتی به نام پز یا یه همچین چیزی باز کنید(قسمت عکاسی پرتره وجود دارد) . مگر اینکه اینجا فقط بخواید در مورد نورپردازی صحبت کنید. هرچند فکرکنم در 2مورد بسیار پرکاربرد یعنی عکاسی بانوان و عروس و داماد معذوریت قرار دادن نمونه عکس به طور جدی وجود دارد!
سلام دوستان .
من احساس می کنم با توجه به اینکه تو سایت قسمتی که به موضوع پز بپردازه وجود نداره لازمه که جایی باشه برای رد و بدل کردن اطلاعات در خصوص پزها در اتلیه . حالا هر جایی که مدیران سایت صلاح بدونن یه تاپیک باز کنند .البته در خصوص پز های عروس و داماد هم فکر بکنم بتوان از تصاویر عروس و داماد های کشورهای دیگه استفاده کرد البته اگه عکسشون مشکل زیادی داشته باشه می تونیم کمی بعبار تی با مونتاژ با حجابش کنیم البته بازم این مربوط می شه به مدیران سایت و نظر انها . اما در کل به نظر می رسه که واقعا یه چنین تاپیکی نیازه . من که به سایت عکاسی خیلی مدیونم . و این سایت در پیشرفت کاریم خیلی تاثیر زیادی داشته است و حقیقتا هر چی اطلاعات خواستم دریافت کردم
امید دارم که اطلاعات در خصوص پزها هم قرار داده بشه تا من و امثال من اماتور هم مانند همیشه استفاده بکنیم
با تشکر از تمامی دوستان
دوستان سلام
یکی از دقدقه های عکاسی های دیجیتال جدا کردن سوزه از بکراند است طوری که بخصوص در قسمت مو های این مشکل بیشتر به چشم می ات این مشکل مدت زیادی بود که منو همیشه سرگرم خودش کرده بود یادم از شیراز مجمو عه تکنیکهای فتوشاپ که مخصوص جدا کردن مو های سوژه از بکراند بود با چه قیمتی خریدم اما ان تکنکیک ها هم وقتگیر و هم دقیق نیود .
این عکس رو گذاشتم برای دوستانی بودند که می گفتند نمی شه موهارو خیلی خوب جدا کرد من نمی تونستم عکس خانم اینجا بذارم اما رو ی عکس خانوم هم امتحان کردم و خیلی خوب جواب داد و چقدر هم را حت بود جا دارد از آقای شاطریان که زحمت کشیدند این پلاگین را معرفی کردند و در سایت جهت دانلود گذاشتند تشکر کنم
در ضمن اگه مشکلات عکس رو هم د دوستان بگویند خیلی خوشحال می شم .
راستی چرا دوستان عکس نمی گذارند نمی دونم علت چیه ولی فکر می کنم شایداکثر ما از اینکه از عکس هامون ایراد بگیرند واهمه داریم (در شرایطی که می دونم عکاس اتلیه ای در سایت خودمون زیاد داریم)
من خیلی جاها در اینتر نت دنبال عکس های آتلیه ای و نقد کردن انهاگشتم (منظورم به زبان فارسی است )
. فقط یک جا تونستم پیدا کنم اونم فکر کنم که تو سایت فتو دات ای ار بود اگه اشتباه نکنم عکس ها ی عکاسی چشمک در تهران بود بازم خدا پدر مادر بنده خدا رو بیامرز جرات کرده بود عکس های عکاسیشون رو بذاره و نقد هایی هم شده بود که برای من مبتدی چیزهایی خوبی برای اموزش داشت . البته کلا در حد هفت یا هشت تا عکس بود که بنده خدا گذاشته بود . و دیگه جایی تخصصی برای عکس های آتلیه پیدا نکردم .
دوستان سایتی را در ایران می شناسید که عکس های اتلیه ای می گذارند و مورد نقد و بررسی قرار می دهد (خودم بعید می دونم ) اگر می شناسید لطفا لینک بدهید :)
http://asadphoto.persiangig.com/image/1.jpg
متشکرم
دوستان من تقریبا تمام پست های راجع به استودیو رو خوندم.. فقط یک سوال دارم.. اگه بخوایم تو یه اتاق 3-4 متری یه آتلیه کوچیک راه بندازیم، اونوقت برای گرفتن پرتره های تمام قد چکار باید بکنیم؟ منظورم با دیستروشن ایجاد شده در اثر واید بودن لنزمون هست.. آیا میشه یا باید قیدش رو زد؟ ممنون..
دوست عزیز آقای منتظری سلام :)
کار نشد نداره شاید باور نکنی ولی آتلیه من کلا 3*3/20 است :mad: اما عکس عروس و داماد هم می گیرم سرتا پا هم می گیرم :biggrin: حالا چطور قبل از انداختن عکس سرتا پا از عروس و داماد می خواهم که هیچ تکانی نخورن و به انها می گویم از ین پز می خواهم دو شات بگیرم .
بعد از نیم تنه بالای انها یه شات می گیرم و از نیم تنه پایین انها هم یه شات می گیرم و سپس انها رو مونتاژ می کنم اما لازمه ان اینست که قبلا تمرین کرده باشی تا زاویه تقریبی دوربین رو بدست بیاری . چند تا تست بگیری قلق دستت می اید . فکر کنم شما راحتر می تونید به نتیجه مورد نظر برسید چون شما فضای بیشتری دارید . البته بقیه دوستان و امیر آقا حتما اشتباهات کار من و معایب همچین عکسی راخواهند گفت و راهنمایی های لازم را برای شما ارئه خواهد کرد .
با تشکر از دوستان
جالب است جناب مداح.....
فقط سوال....
من این سوال رو یک بار دیگه پرسیده بودم.......
شما برای این نوع عکاسی باید عکس اول رو ابتدا مستقیما از بالا تنه و عکس دوم رو هم کاملا مستقیم از پایین تنه بگیرید..
یعنی ارتفاع دوربین رو بالا و پایین میکنید...؟
بعد اینکه با اعوجاجات لنز چه میکنید ، میدانیم که اکثر لنز ها ( حتی نرمال ها ) در کناره های تصویر دچار محدب شدن تصویر ( خطای پرسپکتیو و ایرادت بشکه ای ( درست گفتم ؟ )) میشوند.با اونها چکار میکنید؟
یک روش خیلی مفید اینه که دوستان عکسهاشون رو بذارن و باتجربهترهای فروم نظر و نقدشون رو بگن ...
همون چند موردی که این کار شده برای من یکی که خیلی مفید بوده.
سلام کاوه جان :)
حق با شما ست عزیز . چون برای گرفتن نیم تنه مشکلی نیست . دوربین را روی سه پایه مخصوص آتلیه است و به راحتی روی محور عمودی بالا و پایین می شود . و راحت دو شات را می گیری .
مشکل زمانی بوجود می اید که شما در رنج های واید عکاسی کنید (همانطور که شما گفتید )
اما کاوه جان وقتی شما قرار شد نیم تنه عکس بگیرید دیگر در رنج واید عکس نمی گیرید چون شما برای نیم تنه تو رنج 65 تا 70mm عکس می گیرید . و دیگر مشکل دیستوریشن هم انچنان نخواهید داشت . اتفاقا نمونه های زیادی از عکس سر تا پا داشتم که .................
منتظر نظرات دوستان و اساتید نیز هستم
با تشکر
:)
سلام کاوه جان :)
ببخشید دیر جواب می دم علت آی اس پی شهرمونه . شهرمون یه آی اس پی داره که اونم همیشه مشکل داره الحمدلل:mad:ه
چی بگم کاوه جان که این آتلیه من واقعا دیدن داره بخصوص اون دوستانی که می خوان آتلیه بزنن ( اگه ببینن کلی امید وار می شن ) .
من مشکلی با بگراند ندارم بجز تعدادی از مشتر ی هایم که حدو سی نفر می شن که تا حالا فنم را با دیوار اشتباه گرفتن و در نهایت روی فن سقوط کردن و من بیچاره باید میله فن را راست کنم (چه شود . تا زه همشون هم زن هستن اصلا هم خندم نمی گیره چون واقعا وحشتناک می افتن ) خودم در عجبم که چطوری با دیوار اشتباه می گیرن . :eek:
بگذریم کاوه جان حالا دیگه بگراند های عکس های مردم را همه دیجیتالی می زنن و در نتیجه فن من بیشتر نقش کلاس کار و بازی می کنه تا نقش فن . البته از یک رنگش که خودم زدم ا همیشه استفاده می کنم ( رنگ خاکستری ) .
اما نورپردازی . آتلیه من یه نیم طبقه خورده با ارتفاع 1/90cm . که هیچ استفاد ه ای نداره جز درد سر . جالبه که مهندسه این نیم طبقه هارو برای همه مغازه ها گذاشته و جالیتر هم اینکه هیچ راهی هم برای بالا رفتن نذاشته ( زیر پایی بگیر برو بالا ) . که با عث شده انتهای سافت باکس و چتر هم به سقف بچسبه . خوشبختانه برای نور بالا سر فضای باریکی هست که من می تونم نور پردازی کنم . البته .........
البته اش قشنگه . باور می کنی 99 درصد مردم شهر ما از نور بالا سر بدشون می ات خیلی هاشون می گن (که خیلی بیسوادن ) مو های روی سرمون سفید شده و مار و پیر کرده . اینم قسمت فرهنگی شهر ما . من از نو ر بالا سر فقط برای دوستانم و بعضی بچه ها ی کوچک استفاده می کنم .
http://www.akkasee.com/forum/showthr...p?t=907&page=8
آخیش راحت شدم هر چی تو دلم بود گفتم . :biggrin: این لینک صفحه هشت است که عکس آتلیه من توشه تا حدودی می تونی ببینی وضعیت چطوره
Three-Point Lighting Simulator
http://www.mediacollege.com/lighting...simulator.html
ياسين خان عجب فلشي گذاشتي
دستت درد نكنه
من هم واسه اينكه خدمتي كرده باشم لينك دانلود مستقيم فايل فلشي كه ياسين خان معرفي كردند رو ميزارم
براي دانلود فايل اينجا را كليك كنيد
حجم 54 kb
دوستان اگر بر روس سيستمشون فلش پلير نصب شده باشد كه هيچ ولي گر سيستمشون مثل سيستم من فاقد فلش پلير باشد به روش زير عمل كنند
ابتدا روي فايل راست كليك كنيد و گزينه ي open with را انتخاب كنيد سپس choose program
و طبق شكل گزينه ي Internet explorer را انتخاب كنند
http://balak2424.persiangig.ir/other/1/1-1.JPG
بعد از آمدن شكل گزينه ي yes و بعد هم باز شدن فايل
موفق باشيد
يا علي
با سلام
من برای آتلیه کوچک خود از سه فلاش استفاده می کنم . یکی از آنها همراه با زنبوری برای نور زمینه . یکی همراه با چتر به عنوان نور اصلی که در سمت چپ عکاس قرار دارد و دیگری همراه با یک سافت باکس بزرگ برای از بین بردن سایه که در سمت راست عکاس قرار دارد. من قصد دارم با استفاده از این ابزار یک نور تخت بدون سایه ایجاد کنم ولی هر چه با این فلاش ها بازی می کنم باز هم در پشت سوژه سایه وجود دارد.
از دوستان عزیز تقاضای کمک دارم.
با تشکر از شما
البته دوستان عزیز بخصوص جناب محبی باید توضیح دهند اما
اگر سوژه از بكگراند دور باشد و قدرت فلاشی كه به صورت مستقیم می زند بیش از حد نباشد به نظرم مشكلی ایجاد نمی كند.
اما بنده توصیه می كنم با دو شاخه و حذف چتر امتحان كنید و بعد سافت را حذف و دوباره امتحان كنید و جای سایه ها را متوجه شوید..احتمالا نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.زیاد چتر را نمی پسندم و استفاده از دو سافت باكس( یكی بزرگ و دیگری كوچك تر ) را بهتر تجربه كرده ام ( البته شاید صحیح نباشد )
نور مدلینك راهنمای خوبی برای شما است برای اینكه بدانید كجا سایه دارید و چطور می شود آن را حذف كرد.
لامپ های مدلینگ را دست كم نگیرید.
چتر ها یك سایه ملایم و نرم اما گسترده پشت سوژه ایجاد می كنند. اگر نور اصلی شما چتر است نباید سایه های تیزی داشته باشید.
از خرطومی هم برای نور بكگراند استفاده كنید.هر چند زنبوری بهترین نور برای بكگراند است و عملكرد آن عالی است.بیشتر از خرطومی برای نور مو استفاده می كنند اما چندین بار با خرطومی تجربه های خوبی در حذف كامل سایه ها داشته ام.
شاید جای زنبوری مناسب نیست و یا قدرت اش كم است و یا اینكه قدرت فلاش چتر زیاد است و سافت باكس قدرت كمی دارد.
اما با استفاده از سه فلاش و وجود زنبوری و سافت و چتر به نظرم نباید سایه ی آزار دهنده ای داشته باشید.
به نظرم نور بكگراند را بیشتر كرده و از سافت باكس استفاده كنید.( ابعاد سافت باكس را نفرمودید؟) و سوژه را از بكگراند قدری دور كنید گاهی نزدیك بودن بیش از حد سوژه به بكگراند باید سایه های تیز و دور بودن بیش از حد منبع نور باعث سایه های گسترده می شود
تا نظر جناب محبی و دیگر دوستان چه باشد.
همین ها را فعلا یاد گرفته ام...انشالله دوستان دیگر تكمیل و یا تصحیح كنند.
با تشکر از توجه و راهنمایی شما
ابعاد سافت باکس تقریبا 1*0.5 است و قدرت آن بر روی حداکثر تنظیم می باشد و فلاش چتر حد اقل ولی چتر سایه قوی و تیز دارد و سافت باکس هم سایه نرم . نور زمینه را هم نمی توانم بیشتر کنم چون کنتراست زمینه زیاد می شود. البته سقف هم کوتاه است تقریبا 2.5 متر . البته با همین شرایط و تجهیزات و حتی بدون زنبوری قبلا در آتلیه یکی از دوستان عکسهای بدون سایه گرفتم.
البته بهتر است لیست كامل فلاش ها و تجهیزاتتان را می فرمودید.مثلا قدرت فلاش هایتان چقدر است؟
سوژه اغلب چقدر ار بك فاصله دارد؟
منبع نور با سوژه چقدر فاصله دارد؟
متاسفانه هنوز بدرستی در موقعیت قرار نگرفته ام و هنوز نمی توانم درست استنباط كنم.
راستی دوربنی و لنز را هم بفرمایید.
اگر هم امكان دارد یك نمونه از كارهایی كه سایه دارد را قرار دهید.