-
1 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
با سلام خدمت جناب آقای مداح
جناب مداح از جوبهای سریع و باحوصله شما بسیار سپاسگذار هستم خدایش خیلی بدردم خورد و امیدوارم خداوند صبر ایوب به شما بدهد چون بنده خیلی سوال در ذهنم وجود دارد :confused: جناب مداح بنده در یک تایپیک از شما یک عکس دیدم که بسیاز زیبا رتوش خورده بود ( عکس یک دختر بچه با تاپ سبز رنگ و زمینه سبز رویایی ) حالا یک سوال دارم ایا شما برای رتوش از پلاگین خاصی استفاده میکنید . چون عکس بسیار زیبا و حرفه ای رتوش خورده بود بدون اسیب دیدن بافت عکس اگر امکان دارد برای بنده نوع پلاگین را ذکر کنید تا بنده از زیر سنگ هم شده ان را گیر بیاورم ( باب همایون پاساژ ایران ) :::big grin2::: در ضمن یک عکس خام برایتان ارسال کردم که در صورت امکان مشکلات آن را برایم شرح دهید و در صورت امکان آن را رتوش کرده تا باعث پیشرفت ما در کار رتوش شود .:redface::redface:
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mb9343
با سلام خدمت جناب آقای مداح
جناب مداح از جوبهای سریع و باحوصله شما بسیار سپاسگذار هستم خدایش خیلی بدردم خورد و امیدوارم خداوند صبر ایوب به شما بدهد چون بنده خیلی سوال در ذهنم وجود دارد :confused: جناب مداح بنده در یک تایپیک از شما یک عکس دیدم که بسیاز زیبا رتوش خورده بود ( عکس یک دختر بچه با تاپ سبز رنگ و زمینه سبز رویایی ) حالا یک سوال دارم ایا شما برای رتوش از پلاگین خاصی استفاده میکنید . چون عکس بسیار زیبا و حرفه ای رتوش خورده بود بدون اسیب دیدن بافت عکس اگر امکان دارد برای بنده نوع پلاگین را ذکر کنید تا بنده از زیر سنگ هم شده ان را گیر بیاورم ( باب همایون پاساژ ایران ) :::big grin2::: در ضمن یک عکس خام برایتان ارسال کردم که در صورت امکان مشکلات آن را برایم شرح دهید و در صورت امکان آن را رتوش کرده تا باعث پیشرفت ما در کار رتوش شود .:redface::redface:
سلام
دوست عزیز تا جناب مداح تشریف بیاورند ...
موردی که به ذهنم رسید؛ تصوری که از رتوش دارید چندان معقول نیست، رتوشهای بسیار خوب و حرفهای با یک پلاگین یا یک فرمان ساده به دست نمیآیند و بیشتر حاصل تمرین، تجربه و استفاده از چند فرمان مختلف برای چهرههای متفاوت است.
سعی کنید عکس شما در همان زمان عکاسی دچار کمترین ایرادات باشد؛ چون زمان بسیاری را باید برای ویرایش ایرادات بدیهی عکس صرف کنید که حتی گاهی نتیجه دلخواه را نیز در بر ندارد.
ایرادتی مثل جوشهای روی صورت، لکها و ... را موکول به زمان ویرایش کنید.
دقت داشته باشید که عکس پرتره، بدون رتوش با پز و حالت مناسب سوژه بسیار زیباتر از یک پرتره با ژست نچندان مناسب و رتوش خوب است!
در عکسی که گذاشتید؛ حداقل از پارچه صاف استفاده کنید، ژست سوژه مناسب نیست (منظور حالت خمیدگی)، چروک لباس هم تو چشم میزنه! اینا رو گفتم که بدانید خیلی از موارد را باید در هنگام عکاسی رعایت کنید و همه چیر زا برای زمان رتوش نگذارید که زمان بسیاری از شما میگیرد و چیزی مثل حالت بد را کاریش نمیتوانید بکنید....
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
مثلا براي عكس 4*3 چگونه نور پردازي كنم ارتفاع وسرعت ودياف
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
34197
مثلا براي عكس 4*3 چگونه نور پردازي كنم ارتفاع وسرعت ودياف
سلام
دوست عزیز به امضای جناب محبی توجه کردید؟ فایل PDF بسیار جامعی برای انواع نورپردازی قرار دادهاند. حتماً بخوانیدش، جواب خیلی از پرسشهایتان ـ حتی آنهایی که بعداً به ذهنتان خواهد رسید ـ را میگیرید.
پیروز باشید.
راستی منظورتان از ارتفاع چیست؟ ارتفاع دروبین؟ سوژه؟ نورها؟ هر کدام از اینها که باشد، به نوع نورپردازی و سوژه شما مربوطه و اصلاً نسخه واحدی ندارد.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام
شرمنده دیر جواب می دهم چندروزی است خیلی گرفتارم.
دوست عزیز همونطور که قبلا هم گفتم من از پلاگین Portraiture استفاده می کنم .فکر کنم دوستان لینک دانلوداین پلاگین را تو قسمت نرم افزارها گذاشته اند.اما مشکلات عکسی که گذاشته ایدجناب روزبهانی گفتند. موارد یاداوری شده را حتماموقع عکاسی رعایت کنید بخصوص صاف نشستن سوژه.اکثر مردم هنگام نشستن روی صندلی کمی خمیده به جلو هستند.
در خصوص رتوش عکس ارسالی شما با عرض شرمندگی فکر کنم 2-3 سالی می شه که عکس پرسنلی رتوش نکردم :::blushing:::بنایراین فکر کنم اگر این عکس را رتوش کنم افتضاح بشه:biggrin:
برای عکس 3*4 پرسنلی اکثر مردم دوست دارند عکسشان ساده و تخت وبدون نور پردازی های مختلف مثل رامبراند یا پروانه ای و........ باشد.
اما ارتفاع و دیاف و سرعت.
دبافراگرم 8-9-10 دیافراگم های مناسب هستندو اکثرا از 9 استفاده می شود.سرعت 1/250 هم برای عکاسی آتلیه مناسب است حتی اگر سوژه شما کودک باشه .وارتفاع.
اگر نوک بینی سوژه با یک خط افقی به وسط لنز وصل کنی باید دوربین کمی بالاتر ببرید تا با این خط افقی زاویه ای تقریبا 25 درجه بسازد.این زاویه اندازه اش برای بعضی افراد متفاوت خواهد بود.مثلا بعضی از افرادی که نوک بینی که کمی سربالاتر دارند .
پایدار باشید
یا حق
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
آقای مداح عزیز از برنامه جالبی برای رتوش عکس استفاده می کنید که مزایای زیادی داره و خیلی هم هوشمنده در مقابل کداک
اما portreture به درد رتوش عکسهای پرسنلی نمی خوره و من که بیشتر این فیلترها رو کار کردم ایده آل ترین رو K.P.t دیدم که البته اکولایزر اون رو من با سه مدل اکشن ضبط کردم که برای هر جنس صورت از یکی از آنها استفاده می کنم
در عکاسی پرتره پرسنلی که به نوعی از عکسهای کلوزآپ است ، ژست صورت و بدن بسیار اساسی است که بهترین آنها زاویه 45 درجه بدن و سر روبرو با خوابیدگی سر به سمت چرخش با زاویه ای که بین شانه و گردن زاویه قائمه بوجود بیاید .
در رتوش صورت هم آقایان بیشتر با رتوش پوست پرتقالی موافقند ولی خانم ها با رتوش عروسکی بیشتر آشنایی دارند اما باز هم در رتوش باید سعی شود سن آنچنان پایین نیاید و فرم طبیعی صورت حفظ شود و خط های صورت را به جای چین و چروک حذف نشوند .
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mb9343
با سلام خدمت استاد خودم جناب آقای مداح
استاد از معرفی فیلتر قبلی بسیار سپاس گذارم و احساس می کنم با کار کردن با آن عکسهایم نرمی خاصی پیدا کرده است و دیگر خطوط عکس خشک و سخت نیستند راستی من دوربینم نیکون D70 s هست و فلاشم JTL 200 ژول و مانیتورم flatron f700B هستش و چاپگرم هم کانون 6700 هستش با تشکر :(
من فکر می کنم شما وسایل آتلیه مناسبی دارید من هم یه D70 دارم ولی با JTL اصلا حال نمی کنم و خودم یه Broncolor 280 دارم که عالیه و مانیتورت هم عالیه و در خصوص بهترین کیفیت رنگ و تصویر باید از وایت بالانس دوربین شروع کنید و سپس در color setting فتوشات colormanage دوربین را با فتوشاپ و سپس با پرینتر ست کنید در این صورت بهترین خروجی را نسبت به عکس اصلی و مانیتور چاپ خواهید داشت.چ
این عکس رو که گذاشتید هم دارای ژست نا مناسبی است من اونو رتوش می کنم و می زارم
-
2 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
آقا این هم عکسی که گذاشتید البته این رو با سیستم خودم نزدم راستی مگه رو بک گراند نور ننداختی
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
DorDanI
آقا این هم عکسی که گذاشتید البته این رو با سیستم خودم نزدم راستی مگه رو بک گراند نور ننداختی
عکس روتوش شده خیلی به قرمز می زنه روتوش خوبیه برای پرسنلی اما قرمز شدن عکس اذیت می کنه
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
xman_a
عکس روتوش شده خیلی به قرمز می زنه روتوش خوبیه برای پرسنلی اما قرمز شدن عکس اذیت می کنه
جناب مداح عزیز با تشکر از حسن توجه شما
بنده عرض کردم که این عکس رو با مانیتور و سیستم خودم رتوش نکردم و قرمزی هم احتمالا به همین دلیله ایشالا عکس های آینده رو با حوصله و دقت بیشتری کار کنم..
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
بنام خالق رنگها
یکی از نرم افزارهای تغریباً خوبی که میتونم بهتون معرفی کنم kodak هستش که تغریباً میتونه کارتون رو راه بیندازه ولی من خودم به شخصه از تغییر در عکسها به این شدتی که یکسری از دوستان انجام میدن اصلاً خوشم نمیاد و جدیداً با باز شدن دید مخاطبینمون که همون مشتریهامون هستن این مسئله بیشتر حس میشه که دوست دارن detail و جزئیات واقعیشون با کمی تغییرات جزئی وجود داشته باشه در عکسها ی گرفته شده در ژورنالها و کتب عکاسی هم که ببینید به این موضوع تاکید شده
و بنظر من در عکسهای 3*4 هم بهتره این موضوع رعایت بشه چون من خودم در عکسهای پرسنلی هم این موضوع رو رعایت میکنم
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mr_mohsen_shahidi
بنام خالق رنگها
یکی از نرم افزارهای تغریباً خوبی که میتونم بهتون معرفی کنم kodak هستش که تغریباً میتونه کارتون رو راه بیندازه ولی من خودم به شخصه از تغییر در عکسها به این شدتی که یکسری از دوستان انجام میدن اصلاً خوشم نمیاد و جدیداً با باز شدن دید مخاطبینمون که همون مشتریهامون هستن این مسئله بیشتر حس میشه که دوست دارن detail و جزئیات واقعیشون با کمی تغییرات جزئی وجود داشته باشه در عکسها ی گرفته شده در ژورنالها و کتب عکاسی هم که ببینید به این موضوع تاکید شده
و بنظر من در عکسهای 3*4 هم بهتره این موضوع رعایت بشه چون من خودم در عکسهای پرسنلی هم این موضوع رو رعایت میکنم
سلام
کاملا درست می فرمایید آقای شهیدی عکسی که زیاد مورد رتوش قرار بگیرد تخت و بیروح و فاقد ظرایف چهره می شود بنده هم با رتوش با این شدت زیاد اصلا موافق نیستم و البته مدت زیادیه که دیگه پرسنلی کار نمی کنم ولی بعضی به خصوص خانم ها آنچنان از عکاس و رتوشکار توقع ظهور عکس زیبا و خاص را دارند که رتوشکار را به افراط در رتوش و حتی تغییر ارکان صورت مجبور می کنند. البته به عقیده من 80% زیبایی عکس به ژست مناسب و نورپردازی و عوامل محیطی بستگی دارد و 20% آخر را هم رتوش..
Kodak هم نرم افزار خوبیه اما در مقایسه با رتوش Portraiture از امکانات کمتری برخوردار است.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
DorDanI
سلام
ولی بعضی به خصوص خانم ها آنچنان از عکاس و رتوشکار توقع ظهور عکس زیبا و خاص را دارند که رتوشکار را به افراط در رتوش و حتی تغییر ارکان صورت مجبور می کنند. البته به عقیده من 80% زیبایی عکس به ژست مناسب و نورپردازی و عوامل محیطی بستگی دارد و 20% آخر را هم رتوش..
Kodak هم نرم افزار خوبیه اما در مقایسه با رتوش Portraiture از امکانات کمتری برخوردار است.
در مورد فرمایش اولتون باید عرض کنم استفاده صحیح از نور و دوربین ، منظورم دقیقاً مکان قرار گیری نور و دوربین نسبت به سوژه و آشنایی با تکنیکهای اصلاح معایب آناتومی بوسیله زاویه نور و دوربین میتونه نزدیک به 95% حل بشه ً اون 5% هم برای اشخاصی میذارم که شاید چند مشکل همزمان در آناتومیشون باشه
در این صورت همه از عکسهای حرفهای که ازشون گرفته میشه خوششون میاد
روتوش و ادیت هم باید در حدی باشه که ساختار عکس رو به نقاشی و طراحی تبدیل نکنه و فقط به برطرف کردن جزئی مشکلات و کراپ کردن عکس ختم بشه
در مورد kodak هم باید بگم درست میفرمائید فقط جهت اطلاع دوستان و معرفی نرم افزار بیان کردم
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
DorDanI
جناب مداح عزیز با تشکر از حسن توجه شما
بنده عرض کردم که این عکس رو با مانیتور و سیستم خودم رتوش نکردم و قرمزی هم احتمالا به همین دلیله ایشالا عکس های آینده رو با حوصله و دقت بیشتری کار کنم..
سلام دوست عزیز
کسی که این پست را برای شمانوشته اند من نیستم جناب اتیک (Xman_a)هستند.
خوب برای انکه پست من اف تاپیک نباشه ,اضافه کنم دوستان هنگام روتوش نیاید انقدر در عمل روتوش زیاده روی کنند که عکس کاملا تخت شود.بعبارتی سعی کنید قسمت گونه ها و چانه و پیشانی کاملا تخت نشود.از همه مهمتر اینکه در قسمت بینی باید زیاد دقت کرد . دقت نکردن در کم کردن سایه های بینی سبب می شود پل بینی از بین برود و بینی هم تخت شود که متاسفانه در بسیاری ازروتوش های آتلیه ها دیده می شود.
پایدار باشید
یا حق
-
1 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
با تشکر از دوستان و همین طور جناب آقای مداح
عزیزان این عکسو که گذاشتم خودم روتوش زدم اگه ممکنه ایراداشو بگید ممنون میشم :::blushing:::
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mb9343
با تشکر از دوستان و همین طور جناب آقای مداح
عزیزان این عکسو که گذاشتم خودم روتوش زدم اگه ممکنه ایراداشو بگید ممنون میشم :::blushing:::
سلام
بریدن دور موها و از بین نبردن کچ لایت و سافت بودن بیش از حد پوست و شارپ نبودن تصویر.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
با تشکر از آقای شاطریان
شارپ و دور موها رو فهمیدم ولی اون دوتای دیگه رو نه ( حقیقتش) اگه ممکنه یکم بیشتر توضیح بدید مخصوصا در مورد کچ لایت . ممنون :::blushing:::
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mb9343
با تشکر از آقای شاطریان
شارپ و دور موها رو فهمیدم ولی اون دوتای دیگه رو نه ( حقیقتش) اگه ممکنه یکم بیشتر توضیح بدید مخصوصا در مورد کچ لایت . ممنون :::blushing:::
سلام
معمولا بازتاب بیش از یک منبع نوری را در چشم از بین می برند. پیشنهاد می کنم مقاله دوست عزیزم جناب محبی را در این خصوص مطالعه بفرمایید.
کد:
http://w1.persiangig.com/pages/download/?dl=http://amirmohebi.persiangig.com/document/Studio_Portrait_Photography.pdf
احساس من این است که در ادیت پوست کمی زیاده روی شده. اگر با پلاگین این کار صورت گرفته برای آقایان شدتش معمولا خیلی کمتر می باشد و ملایم تر.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام دوستان
بنده در حال آماده سازی یک کیوسک عکاسی به ابعاد 2*1.5 متر هستم. و از یک دوربین 400d برای عکسبرداری استفاده خواهم کرد. آما در رابطه با نور فکر کرده بودم که یک فلاش 150 ژول تهیه کنم و سافت باکسی درست کنم و از روبرو و کمی بالاتر از صورت فرد قرار گیرد(در همان فاصله 2متری از سوژه).
اما امروز رفتم باب همایون که در کوچه جوانمرد یکی از مغازه ها گفت برای چی اینکار رو می خوای بکنی بجای این کار دو تا پروژکتور بگیر و دو طرف نسب کن و نورشون رو تنظیم کن تا عکس هایی که میگیری تخت نشه.ضمنا طرف گفت چون 400d داری می تونی ژولشم تنظیم کنی و مشکلی برات پیش نمیاد.
ضمنا من مجبورم در این صورت پروژکتور ها رو روی دیوار نصب کنم و تنها حرکت عمودی داشته باشند. به نظرتون این کار منطقی بنظر می رسه؟
عکاسی ما اونجا تنها و تنها تهیه یک عکس پرسنلی ساده است آیا نبود دو فلاش در طرفین عکس را از رده خارج می کند؟
مطمئنا بهترین حالت 2 فلاش در طرفین است ولی معذوریت هایی وجود دارد برای دو فلاش که توضیح آن بسیار طولانی می شود.
با تشکر
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام دوست عزیز
کد:
ضمنا طرف گفت چون 400d داری می تونی ژولشم تنظیم کنی و مشکلی برات پیش نمیاد.
کد:
عکاسی ما اونجا تنها و تنها تهیه یک عکس پرسنلی ساده است آیا نبود دو فلاش در طرفین عکس را از رده خارج می کند؟
من نتوانستم معنی این جملات را بفهمم.لطف کنید بیشتر توضیح دهید.انشالله دوستان راهنمایی مناسب را خواهند کرد.انشالله
پایدار باشید
یا حق
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
والا راستش منم نفهمیدم منظورش از این حرف چی هست فکر کردم شاید اطلاعات من در مورد 400d کم است (چون 3 روز است که دارم باهاش کار می کنم تا دستم بیاد).
در مورد دوم سوالم این است فلاش از روبرو با سافت باکس کیفیت عکس را تا چه حدی پایین می آورد؟
راستش این مغازه داره همچین می گفت عکس با تک فلاش از روبرو دوزار ارزش نداره که من بدجور ترسیدم.
مغازه قصر دوربین
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام
دوست عزیز برای انکه از فلاش استفاده کنی شمامی توانید از دو فلاش 150ژول با سافت باکس 45*40 بجای پرژکتور استفاده کنیدکه زیاد جا نمی گیرد.البته الان فلاش های 100ژول ایرانی هم هستند که می شود استفاده کرد که من چون دو ست از ان را برای خودم و همکارم گرفتم و نتیجه نامید کننده بود و زود خراب شدند.
تا حالا نشنیده ام که بشود با بدنه دوربین ژول فلاش را کم کرد.فکر کنم شما درست متوجه گفته فروشنده نشده اید.پرژکتور حداقل سه بدی دارد .
1-تولید گرمای زیاد.
2-سبب می شه هم چشم سوژه زود خسته بشه واکثر اوقات آ ب بزنه
3- بایدسرعت شاتر پایین استفاده کنید که برای فریز سوژه بخصوص کودک اصلا مناسب نیست.
پایدار باشید
یا حق
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
آقا مداح خیلی ممنونم از جوابتون
راهنمایی یا پیشنهادی در باره فلاش از روبرو ندارید؟
این جور که بنظر میاد زیاد چیز جالبی نیست؟
دارم مصمم می شم هرجور شده دو فلاش رو بگیرم و یه جوری جاشون بدم.
راجع به نوع فلاش هم اکثرا با jtl موافق بودن ولی کمی با شک و تردید و بنظرم رسید شما بنسبت بیشتر از فلاشتون که آلتون بود راضی هستید؟هنوز هم همینطور هست و آیا پیشنهاد می کنید فردا برم دو تا آلتون بگیرم؟(البته می دونم که چون جنس چینی هست مطلق نمی شه گفت عالی است و در حد کار من)
با تشکر
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام:
مطالعه این دو لینک خالی از لطف نیست
How to Choose Studio Lighting
by Garry Edwards
کد:
http://photo.net/learn/lighting/choosing-studio-lighting/
.
Light Shaping Tools
کد:
http://photo.net/learn/lighting/light-shaping-tools/
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام
نقل قول:
آیا پیشنهاد می کنید فردا برم دو تا آلتون بگیرم؟
جناب نصرالهی عزیز من هیچچکدام از فلاش های چینی رو به شما پیشنهاد نمیکنم من فقط در مورد فلاش های خودم نظرم راگفتم
من جی تی ال نداشته ام امادوستان که داشته اند راضی بوده اند.تصمیم گیری با شما ست دوست عزیز .به نظرم باز هم برویدناصر خسرو و تحقیق کنید
نقل قول:
بنظرم رسید شما بنسبت بیشتر از فلاشتون که آلتون بود راضی هستید؟
بله من از فلاش های آلتونم راضی بودم و هستم
پایدار باشید
یا حق
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام دوستان
من در آتلیه بیشتر اوقات از دوتا سافت باکس 120x80 استفاده میکنم (کار عروس) ....میخواستم بدونم اصلا کار من درست و حرفه ایی هست یا نه؟
و اینکه به نظرم اومد که باید دیفیوزر وسطی (کوچیکه) نور اصلی و بردارم...آیا برای ایجاد سایه های تیزتر ، نیاز به همچین کاری هست یا نه؟
مدتهاست که میخوام سایه ها رو روی صورت همانند عکسهای فشن تیز و تیره و با پخش شدگی کمتر داشته باشم.
ممنون میشم کمکم کنین.
البته من یه soft reflector و یه سافت باکس 60x60 و چتر 60 و چتر 110 هم دارم اگه بدرد میخورن.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
از اساتید محترم کسی نیست منو راهنمایی کنه؟
ممنون میشم
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
تا آقای مداح با سایر دوستان با تجربه بیان :
نقل قول:
به نظرم اومد که باید دیفیوزر وسطی (کوچیکه) نور اصلی و بردارم...آیا برای ایجاد سایه های تیزتر ، نیاز به همچین کاری هست یا نه؟
تا جایی که بنده بلدم نور پردازی از دو جهت با قدرت یکسان باعث تخت شدن عکس میشه (البته نه به تختی وقتی فقط از جلو نور باشه و بستگی به پز سوژه هم داره)
حالا شما اگر دیفوزر وسطی رو از روی یکی برداری یک مقدار نورتون شدیدتر میشه و تو جهت مخالف سایه ها کمی تشدید میشه. اما انتظار نداشته باشید که خط سایه کاملا واضح بشه.
جای شما باشم یک سافت باکس + رفلکتور رو برای این منظور استفاده میکنم یا چتر معکوس + رفلکتور
شما امکانات خوبی دارید و میتونید الگو های خوبی رو برای خودتون بدست بیارید. از یک سوژه ثابت با نور های مختلف عکاسی کنید تا نتیجه رو به صورت ملموس ببینید. با رفلکتور و بی رفلکتور امتحان کنید ... به نظرم شما دنبال عکس های تک نور هستید .
امیدوارم تا رسیدن بزرگان کمک کننده باشه
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام دوستان
اگر ممکن است راهنماییم کنید که با دو فلاش 160 ژول و یک فلاش برای بک سوژه چه ترکیب و فاصله ای مناسب ترین حالت برای گرفتن عکس پرسنلی کلاسیک است.
هردو فلاش مجهز به سافت باکس 45*45 هستند و مساحت اتاق 2.5 در 4 متر است.
سوال دوم اینکه در عکسهای پرسنلی هم catchlight باید وجود داشته باشه یا خیر؟
سوال سوم که یک سوال بسیار کلی است اینکه یک عکس پرسنلی ایده آل چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟(مثلا از لحاظ نور و سایه یا از لحاظ روتوش و ...)
(منظورم از عکس پرسنلی کلاسیک عکسی مناسب برای پاسپورت و شناسنامه و لاتاری و ... می باشد.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
chimeh
سلام دوستان
اگر ممکن است راهنماییم کنید که با دو فلاش 160 ژول و یک فلاش برای بک سوژه چه ترکیب و فاصله ای مناسب ترین حالت برای گرفتن عکس پرسنلی کلاسیک است.
هردو فلاش مجهز به سافت باکس 45*45 هستند و مساحت اتاق 2.5 در 4 متر است.
سوال دوم اینکه در عکسهای پرسنلی هم catchlight باید وجود داشته باشه یا خیر؟
سوال سوم که یک سوال بسیار کلی است اینکه یک عکس پرسنلی ایده آل چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟(مثلا از لحاظ نور و سایه یا از لحاظ روتوش و ...)
(منظورم از عکس پرسنلی کلاسیک عکسی مناسب برای پاسپورت و شناسنامه و لاتاری و ... می باشد.
سلام دوستان
ببخشید که دوباره سوالمو می پرسم با این توضیح که من کلی مطلب در رابطه با نورپردازی پرتره خوندم ولی تا بحال نکاتی در مورد نورپردازی عکس پرسنلی پیدا نکردم. اگر لطف کنید و پاسخ بدید بسیار ممنون می شم.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
maziar_dalvandi
من در آتليه بيشتر اوقات از دوتا سافت باکس 120x80 استفاده ميکنم (کار عروس) ....ميخواستم بدونم اصلا کار من درست و حرفه ايي هست يا نه؟
و اينکه به نظرم اومد که بايد ديفيوزر وسطي (کوچيکه) نور اصلي و بردارم...آيا براي ايجاد سايه هاي تيزتر ، نياز به همچين کاري هست يا نه؟
مدتهاست که ميخوام سايه ها رو روي صورت همانند عکسهاي فشن تيز و تيره و با پخش شدگي کمتر داشته باشم.
ممنون ميشم کمکم کنين.
البته من يه soft reflector و يه سافت باکس 60x60 و چتر 60 و چتر 110 هم دارم اگه بدرد ميخورن.
بنام خالق رنگها
سلام خدمت آقاي دالوندي عزيز
خوشحالم که مصرانه به دنبال جواب سئوالاتتون هستين
در مورد سئوالتون بايد خدمتتون عرض کنم استفاده از سافت باکي اون هم در ابعاد 80*120 فقط بشما نوري کاملاً ديفيوز شده و نرمي رو ميده ، حالا اگر اين دوتا بشه که ديگه اگر کمي دقت نکنين عکسهاتون به اصطلاح کاملا تخت ميشه
من نمي تونم بگم از چه ترکيبي استفاده کنيد ولي براي رسيدن به نوري با کنتراست بالاتر بايد از تجهيزاتي مثل چتر ، کاسه استاندارد ، اسنوت و ... استفاده کنيد
من در آتليه خودم براي عروس و دامادها در بعضي موارد از ترکيب يک سافت باکس 80*120 و يک چتر 1 متر استفاده ميکن اين حالت چيدمان در حين حفظ فضاي روشن نرم کمي هم کنتراست ايجاد ميکنه
پيشنهاد ميکنم کتاب نورپردازي آقاي کاکاوند رو خريداري کنيد در ابتدا کمي در مورد ابزارها و سايه هاي بوجود آمده توسط اونها رو توضيح داده
http://dideno.persiangig.com/image/D...2b%20copyl.JPG
این عکس توسط یک سافت باکس 80*120 و یک چتر گرفته شده
-
2 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
chimeh
سلام دوستان
اگر ممکن است راهنماییم کنید که با دو فلاش 160 ژول و یک فلاش برای بک سوژه چه ترکیب و فاصله ای مناسب ترین حالت برای گرفتن عکس پرسنلی کلاسیک است.
هردو فلاش مجهز به سافت باکس 45*45 هستند و مساحت اتاق 2.5 در 4 متر است.
سوال دوم اینکه در عکسهای پرسنلی هم catchlight باید وجود داشته باشه یا خیر؟
سوال سوم که یک سوال بسیار کلی است اینکه یک عکس پرسنلی ایده آل چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟(مثلا از لحاظ نور و سایه یا از لحاظ روتوش و ...)
(منظورم از عکس پرسنلی کلاسیک عکسی مناسب برای پاسپورت و شناسنامه و لاتاری و ... می باشد.
وقت بخیر آقای نصرالهی
در مورد عکسهای پرسنلی باید خدمتتون عرض کنم که شمانمیتونید نور پردازی خواصی رو بر روی سوژه انجام بدین
یعنی اگر چنین کاری روی سوژه انجام بشه احتمال برگشت خوردن عکسهاتون هست
اگر دقت کرده باشین تمامی عکسهای پرسنلی از نور تختی بدون هیچ سایه ای برخوردارهستند
برای رسیدن به چنین نوری کافیه فقط نورهاتونوبصورت level با سوژه در زاویه 45 درجه در front side قرار بدین تا یک نور تخت یک دست رو ایجاد کنید و اگر بینی یا صورت سوژه بشکلی بود که در کنار بینی ایجاد سایه میکرد باید نور دیگری هم در راستای level ولی در front قرار بدین تا ساییه ها رو پر کنید
یا اینکه فقط از یک چتر بزرگ ایتفاده کنید
من خودم از ترکیب چتر و سافت باکس استفاده میکنم ولی در این شرایط با ید به ایجاد سایه های متفاوت دقت کنید و اونو با جابجا کردن نور برطرف کنید که این مسائل بصورت تجربی بعد از چندی دستتون میاد چند نمونه عکس هم براتون میذارم.
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1252930419
http://www.akkasee.com/forum/attachm...1&d=1252930419
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
جناب شهیدی با تشکر از توجه شما
چند سوال برام پیش اومد که مطرح می کنم
1- شما در این دو عکس نور back هم داشته اید؟
2- رفلکس عینک رو با چه روشی حذف کردید؟
3- منظور از level با سوژه را می فرمایید؟
4-آیا دو نوری که بصورت 45 درجه به سوژه می تابانیم باید نور فیل و نور اصلی باشند یا خیر باید در یک فاصله و با یک شدت تابیده شوند؟
با تشکر فراوان
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
chimeh
جناب شهیدی با تشکر از توجه شما
چند سوال برام پیش اومد که مطرح می کنم
1- شما در این دو عکس نور back هم داشته اید؟
2- رفلکس عینک رو با چه روشی حذف کردید؟
3- منظور از level با سوژه را می فرمایید؟
4-آیا دو نوری که بصورت 45 درجه به سوژه می تابانیم باید نور فیل و نور اصلی باشند یا خیر باید در یک فاصله و با یک شدت تابیده شوند؟
با تشکر فراوان
خواهش میکنم
- در مورد سئوال اولتون باید بگم نه ولی این بخاطرنوع بکم هستش ، بکهای قدیمی که جنسشون از برزنت بود باید براشون نور back در نظر میگرفتین ولی جنس این بک تقریباً مثل مخمل هستش بشدت نور روش تاثیر میذاره
- سئوال دوم هم این کاملاً تجربی هستش و باید تمرین کنید ولی حتماً از سوژه بپرسید که با عینک میخواد یا نه چون اکثراً بدون عینک می خوان ولی یادشون میره بردارن ولی چون شیشه هست و انعکاس مستقیم داره باید نورو جوری قرار بدین که هم سوژه روشن بشه و هم شما در زاویه انعکاس شیشه عینک نباشین
- منظورم از level هم سطح بودنه یعنی نور نه بالاتر از سوژه باشه نه پائین تر در حد وسط باشه
- منظورتونو در سئوال آخر متوجه نشدم ولی نوری که شما میذارید حکم main light رو داره که چون سایه همدیگروهم میپوشونند fill light هم میشه به هر کدوم گفت ولی اینجا اینجور نامگذاری درست نیست هر دو نور حکم main light رو دارند
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
باز هم ممنون از سخاوتتون در ارایه تجربیات
ولی پر رویی می کنم و دو سوال دیگه هم می پرسم
1- من دو تا آلتون 160 ژول دارم که با همون زاویه 45 در فاصله 1.5 متری سوژه قرار می دم بنظرتون از حداکثر توان فلاش ها باید استفاده کرد؟
2- در این نوع عکاسی بهترین فوکال لنز چند است و چه لنزی رو پیشنهاد می کنید برای 400 دی ؟
خیلی مخلصیم
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام
جناب شهیدی ممکن است در مورد فونی که فرمودید جنسی شبیه به مخمل دارد بیش تر توضیح بدید؟همین طور در باره قیمت و محلی که بتوان تهیه کرد؟ آیا فقط رنگ سفید آن وجود دارد؟
ممنون.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
مربوط به پست 242
با سلام خدمت دوستان
عکس های بسیار زیباییست اما در برخی موارد می توان عکس ها را نورپردازی کرد تا سوژه کاملا تخت نشود اما در این بین نباید از نورپردازی های یک طرفه و امثال آن با سایه ها و خطوط غلیظ استفاده کرد .
دیگه یک ساله ایه که پرسنلی کار نمی کنم اما این چندتا عکس رو تونستم از آرشیوم به دست بیارم
http://www.pcnet.ir/images/1ggg.jpg
http://www.pcnet.ir/images/2xrx.jpg
http://www.pcnet.ir/images/3xyx.jpg
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
chimeh
باز هم ممنون از سخاوتتون در ارایه تجربیات
ولی پر رویی می کنم و دو سوال دیگه هم می پرسم
1- من دو تا آلتون 160 ژول دارم که با همون زاویه 45 در فاصله 1.5 متری سوژه قرار می دم بنظرتون از حداکثر توان فلاش ها باید استفاده کرد؟
2- در این نوع عکاسی بهترین فوکال لنز چند است و چه لنزی رو پیشنهاد می کنید برای 400 دی ؟
خیلی مخلصیم
خواهش میکنم
ببینید شما باید توجه کنید که عکستون over نشه مقدار توان فلاشتون مستقیماًبه دیافتون هم بستگی داره
در مورد فوکال لنت بخاطر کادر بستتون پیشنهاد میکنم از فوکال بلای 70 استفاده کنید چون در صورت استفاده کردن از فوکال 50 به پائیین امکان ایجاد اعوجاج و دفورمگی در سوژه مخصوصاً بخاطر کادر بستتون هست
من خودم برای این کار یک لنز 105-18 دارم ولی شما باید نسبت به فضای کاریتون نوع توقعی که از لنزتون داری ( مثلاً چه شارپنسی میخوایید و ...) اونو انتخاب کنید.
پیشنهاد میکنم این تاپیکم مطالعه کنید
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=10444
پندار عزیز در مورد فونها هم در پستهای قبل توضیح دادم ولی من یک سفید یک مشکی و یک سبز کروماکی دارم که از باب همایون خریدم قیمش 100/000 تومانه ولی من یک آشنائی داشتم 85/000 تومان گرفتم از خصوصیاتش اینه که چروک نمیشه و جذب نور خوبی داره و براحتی تمیز میشه در ابعاد 3*5 و 3*6 در بازار موجود
http://dideno.persiangig.com/image/DSC_4489.JPG
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
با سلام خدمت دوستان
من نمی دونم شما با چه دوربینی عکس میگیرید که اینقدر عکسهاتون طبیعی و قشنگ میشه ولی من با d70s میگیرم با فاصله 1 متری از سوژه و لی عکسهام با این کیفیت وشفافیت نیست که دلیلش رو هنوز خودم هم نمی دونم لنزم هم 18-70 و فلاش هم دوتا سافت باکس 200 ژول jtl هستش اگه میشه راهنمایی کنید بیشتر روی شفافیت عکس ها :::angry:::
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mb9343
با سلام خدمت دوستان
من نمی دونم شما با چه دوربینی عکس میگیرید که اینقدر عکسهاتون طبیعی و قشنگ میشه ولی من با d70s میگیرم با فاصله 1 متری از سوژه و لی عکسهام با این کیفیت وشفافیت نیست که دلیلش رو هنوز خودم هم نمی دونم لنزم هم 18-70 و فلاش هم دوتا سافت باکس 200 ژول jtl هستش اگه میشه راهنمایی کنید بیشتر روی شفافیت عکس ها :::angry:::
سلام دارم خدمتتون و حضورتونو توجمع این سایت تبریک میگم
در مورد جمله اول مطلبتون باید بگم مثل این میمونه که شما برید به یک شاعر بگید شعراتو با چه خودکاری مینویسی که انقدر شیوا و قشنگه ؟!
البته ببخشید
خوب امکاناتتون تغریباً امکانات متعادلی هستش اگر بتونید چندتا از نمونه عکسهاتونو بذارید تا دوستان بتونند دقیقتر در مورد موضوعات مد نظرتون صحبت کنند
متشکرم
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
http://dideno.persiangig.com/image/D...2b%20copyl.JPG
عکس خیلی قشنگیه . . .میخواستم بدونم این بک هارو چطور میتونیم بخریم ؟ و اینکه فقط بصورت کاغذ دیواری هستن . .
و اینکه از چه فلشهایی استفاده کردین ..
:::happy:::
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
DorDanI
آقا این هم عکسی که گذاشتید البته این رو با سیستم خودم نزدم راستی مگه رو بک گراند نور ننداختی
سلام. پيشاپيش عذر خواهي ميكنم. اين مطلب مربوط به 4 – 5 ماه پيش و پست شماره 218 بود ولي من الآن اونو خوندم و از اونجا كه دوستان همه روزه به اين فروم مراجعه ميكنن شايد اين مطلب رو درك كنن.
من در يك DVD روتوش عكسهاي پرسنلي كه مربوط به Lynda.com بود و با PS CS4 كار ميكرد دقيقاً مدل هايي ديدم كه جزئيات چهره شون از عكسي كه شما روش كار كردين بيشتر بود و انتظار داشتم كه كاري كه الآن شما روي اين عكس انجام دادين اونا هم روش انجام بدن ولي با كمال تعجب ديدم كه استاد مدرس اصلاً به غير طبيعي جلوه دادن عكس نپرداخته بلكه بعضي از نقص هايي مثل زخم يا جوش كه غالباً روي صورت وجود ندارن و يا مثلاً يكي از چشم هاي طرف موقع عكاسي بسته تر يا باز تر بوده رو روتوش كرده نه اينكه اونقدر با عكس بازي كنن كه انگار طرف صورت بي عيب و نقصي داره. :confused:
من خودم هم عكسي دارم كه همينطوري روتوش شده و به عكاس اعتراض كردم كه چرا اين كار رو ميكنه ولي اون گفت شما واقعاً عكس العملت برام عجيبه چون همه مشتريها از اين كار خوششون مياد!:think:;:::confused2:::
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام
جناب کاوه قبادی عزیز در جایی از سودمند بودن دیافراگم های باز در داخل آتلیه صحبت فرمودند.
اگر ممکنه راجع به موارد استفاده و کاربردهای دیافراگمهای باز در آتلیه توضیح دهید.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Ali Reza Aslani
سلام
جناب کاوه قبادی عزیز در جایی از سودمند بودن دیافراگم های باز در داخل آتلیه صحبت فرمودند.
اگر ممکنه راجع به موارد استفاده و کاربردهای دیافراگمهای باز در آتلیه توضیح دهید.
والله نورپردازی و اصولا عکاسی در استودیو بوسیله نور کنترل شده و ابزار حرفه ای و دقیق مقدار زیادی به دید و سلیقه و هنر فرد مربوط است.
اما..
مشکل بزرگ همیشگی در استفاده از اصول کتابی و دیافراگم های کتابی ( یعنی مثلا دستورات دیافراگم 8 و سرعت 1/250 و ........... ) عدم استفاده از خلاقیت عکاس است.
مثلا هیچ گاه نمی توان پس زمینه ( بکگراند ) فلو و محو مناسبی داشت.کارهای خلاقانه کمتر می شود و ....
اما دیافراگم باز شاید مقداری شارپنس را کاهش دهد ( بستگی مستقیم به نوع لنز و کیفیت آن ) اما داشتن بکگراند های محو و گاهی جتی استفاده از نور مدلینگ ( به تنهایی ) و دیافراگم بسیار باز ترکیب درخشانی می شود.
باید دید شما ( عکاس ) به دنبال چه هستید.ایا ابزارتان این امکان را به شما می دهد ؟ ( مثلا نور فلاش آنقدر کم می شود که با دیافراگم باز مشکلی نباشد مثلا 1/128 یا حداقل 1/64 که متاسفانه اگر فلاش های چینی این امکان را ندارند)
حلاصه بحث بیشتر هنری است تا تکنیکی.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
باید دید شما ( عکاس ) به دنبال چه هستید.ایا ابزارتان این امکان را به شما می دهد ؟ ( مثلا نور فلاش آنقدر کم می شود که با دیافراگم باز مشکلی نباشد مثلا 1/128 یا حداقل 1/64 که متاسفانه اگر فلاش های چینی این امکان را ندارند)
سلام
فیلتر ND تو این زمینه کارایی داره؟ یا مشکل خاصی به وجود میاد؟
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Vahid
باید دید شما ( عکاس ) به دنبال چه هستید.ایا ابزارتان این امکان را به شما می دهد ؟ ( مثلا نور فلاش آنقدر کم می شود که با دیافراگم باز مشکلی نباشد مثلا 1/128 یا حداقل 1/64 که متاسفانه اگر فلاش های چینی این امکان را ندارند)
سلام
فیلتر ND تو این زمینه کارایی داره؟ یا مشکل خاصی به وجود میاد؟
والله چه عرض کنم.به نظرم اگر از فلاش حرفه ای تر استفاده شود بهتر است.عوامل مهمی هستند که باعث می شود استفاده از فیلتر ND زیاد معقول نباشد.اما هیچ چیزی غیر ممکن نیست.اما فلاش دیوریشن یک هد غیر حرفه ای با یک هد حرفه ای متفاوت است
-
تفاوت چتر با سافت باکس در پرتره
سلام دوستان
از اساتیدی که احیانا با چتر یا سافت باکس کار کردن این سوال و دارم ..
که فرق این دو در ایجاد سایه ها بر روی پرتره چیست؟
و اینکه دیفیوزر دوم در سافت باکسهای بزرگ برای نور اصلی لازمه یا خیر؟
-
پاسخ: تفاوت چتر با سافت باکس در پرتره
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
maziar_dalvandi
سلام دوستان
از اساتیدی که احیانا با چتر یا سافت باکس کار کردن این سوال و دارم ..
که فرق این دو در ایجاد سایه ها بر روی پرتره چیست؟
و اینکه دیفیوزر دوم در سافت باکسهای بزرگ برای نور اصلی لازمه یا خیر؟
با سلام
من خودم به شخصه نور سات باکس را بیشتر دوست دارم و تخت شدگی و کنترل بهتری را می توان با سافت باکس داشت
دیفیوزر دوم بیشتر برای نرم تر کردن نور ها و مرز لبه نور و سایه ها استفاده کرد و نیز در فلاش هایی که قدرت حداقل کمی دارند و استفاده از دیاف های بالا کمی محدود هست می تواند کمک حال باشد
در این تاپیک دنبال بشه بهتر هست
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=907
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
ابعاد بزرگتر:
کد:
http://www.diyphotography.net/files/images/portrait_cheat_sheet_yossi.jpg
ابعاد بزرگتر:
کد:
http://www.diyphotography.net/files/images/distance.jpg
منبع:
کد:
http://www.diyphotography.net/portrait-lighting-cheat-sheet
http://www.diyphotography.net/light-falloff-cheat-sheet-card
-
1 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
اولین تجربه نور پردازی ، فقط یک فلاش با شیدر استفاده شده .
منتظر شنیدن راهنمایی شما دوستان هستم .
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
m.salari
اولین تجربه نور پردازی ، فقط یک فلاش با شیدر استفاده شده .
منتظر شنیدن راهنمایی شما دوستان هستم .
اولین چیزی که آزار دهنده است سایه های شدید
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
m.salari
اولین تجربه نور پردازی ، فقط یک فلاش با شیدر استفاده شده .
منتظر شنیدن راهنمایی شما دوستان هستم .
بهتر بود به جای استفاده از شیدر از چتر یا سافت باکس استفاده می کردید تا انقدر نور تند باعث اثرات نا مطلوب بر روی عکس نمیشد.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
در شروع کار از چتر و یک فلاش دیگر هم استفاده می کردم ،اما چون هدفم ایجاد سایه های تند بود شیدر رو به کار بردم ، در تلاشهای بعدی سایه ها رو بهتر کنترل می کنم .
ممنونم از توجه شما .
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
الزامی برای عدم استفاده از شیدر نیست. همچنین الزامی نیست که سایه ها حتماً نرم باشد.
باید بدانید که چه عکسی می خواهید بگیرید و هر کدام از لوازم به کدام کار می آید و کجا می توانید استفاده کنید.
در مورد این عکستان بنده نورش و سایه ها را دوست دارم. سایه ها آزار دهنده نیست.
مثلا می توانستید از یک زنبوری هم استفاده کنید (البته یک زنبوری با قطر زیاد و گرید ریز که احتمالاً در دسترس نداشتید و کمی هم گران است)
مشکل عکس به نظر من کادرش است که از بالا بر روی سر مماس شده اگر قرار است سر به صورت کامل در کادر نباشد باید بیشتر و شجاعانه پایین بیایید اگر نه کمی در بالا فضا بدهید این جور کادر ی که الان هست بد ترین نوعش است.
-
1 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
با سلام.
گفتم تا بحث نورپردازی با یک شیدر داغ است منم یک عکس با شیدر که در آشیوم بود بزارم تا اساتیید نظر دهند.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
با سلام.
گفتم تا بحث نورپردازی با یک شیدر داغ است منم یک عکس با شیدر که در آشیوم بود بزارم تا اساتیید نظر دهند.
جدای بحث نورپردازی , صورت سوژه اور شده و وایت بالانس اشتباه انتخاب شده
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Hamid Moradi
جدای بحث نورپردازی , صورت سوژه اور شده و وایت بالانس اشتباه انتخاب شده
میشه بیشتر توضیح بدید این قسمت رو
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Elend
میشه بیشتر توضیح بدید این قسمت رو
با سلام
اگر دقت کنید دمای رنگی چیزی زیر 4500 درجه کلوین میباشد و لباس و کلاه همانطور که باید به رنگ سفید دیده شوند ته رنگ ابی دارند , این مورد در مناطقی نور کافی نرسیده مشهود تره
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Hamid Moradi
با سلام
اگر دقت کنید دمای رنگی چیزی زیر 4500 درجه کلوین میباشد و لباس و کلاه همانطور که باید به رنگ سفید دیده شوند ته رنگ ابی دارند , این مورد در مناطقی نور کافی نرسیده مشهود تره
سلام
درست میفرمائید ولی اگر عکاس عمدا بخواهد نور را سرد نشان دهد چطور؟!
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Elend
سلام
درست میفرمائید ولی اگر عکاس عمدا بخواهد نور را سرد نشان دهد چطور؟!
تم های رنگی سرد کمی متفاوت تر از دمای رنگی سرد می باشند
در این تصویر حالت و نگاه سوژه فکر نکنم زیاد با سرد بودن و بی روحی تناسبی نداره
از دیدگاه شخصی احتمال میدم تصویر مذکور در محلی گرفته شده که لامپ تنگستنی وجود داشته و دوربین به صورت اتوماتیک چنین وایت بالانسی انتخاب کرده
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Hamid Moradi
جدای بحث نورپردازی , صورت سوژه اور شده و وایت بالانس اشتباه انتخاب شده
کاملا درست میفرمایید. وایت بالانس روی اتو بود وعکس از این هم سرد تر بود و من در ps کمی رنگ زرد به اون اضافه کردم ولی هنوز دمای عکس پایین است.
در رابطه با اور شدن یک طرف صورت حرف شما درست است. ولی در آن موقعی که این عکسو گرفتم(4 سال پیش) یادم هست در موقعی که طرف دور عکس اکسپوز میشد طرف نزدیک عکس تیره میشد .
ولی کلا منظورم از گذاشتن این عکس سختی وشاید استفاده نا بجا از یک شیدر برای نور پردازی چهره است.که در چند پست قبلی یک نمونه از آن دیدم.
با تشکر.
-
2 فایل پیوست
پاسخ: نورپردازي استوديويي
سلام
این دو عکس در فرمت Raw گرفته شده است با دو وایت بالانس متفاوت یکی دی لایت با 5500 کلوین و دیگری 4200 کلوین.
یک سوال برام پیش اومده باتوجه به اینکه اکثر عکاسها وایت بالانس خود را در استودیو روی دی لایت قرار میدهند آیا وایت بالانس با دی لایت( 5500 کلوین) یک زردی غیر از حد طبیعی در عکس القا نمی کند؟:think:;
باتشکر.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
سلام
این دو عکس در فرمت Raw گرفته شده است با دو وایت بالانس متفاوت یکی دی لایت با 5500 کلوین و دیگری 4200 کلوین.
یک سوال برام پیش اومده باتوجه به اینکه اکثر عکاسها وایت بالانس خود را در استودیو روی دی لایت قرار میدهند آیا وایت بالانس با دی لایت( 5500 کلوین) یک زردی غیر از حد طبیعی در عکس القا نمی کند؟:think:;
باتشکر.
سلام
نقل قول:
باتوجه به اینکه اکثر عکاسها وایت بالانس خود را در استودیو روی دی لایت قرار میدهند
شخصا فکر نمیکنم اکثر عکاس های حرفه ای این کار را کنند.
اگر فرض کنیم اعداد انتخابی برای حالات مختلف در دوربین ها کاملا دقیق است و درست اعمال میشود یک نکته در نوشته شما فراموش شده است.
فلاش های استودیویی همیشه کلوین ثابت ندارند (در مورد چینی ها و ایرانی ها که هیچ :::happy::: بهترین ها هم بعد از مدت زمانی و یا به دلایلی ممکن است دمای رنگی متفاوتی از 5500 بدهند ) به همین دلیل تنظیم دوربین روی 5500 ، اکثرا نتیجه ای دقیق و مناسب به همراه نخواهد داشت.
به نظرم بهترین راه برای تنظیم دقیق White Balance استفاده از Custom White Balance در مراحل Post Process است.
اگر هم کار حرفه ای انجام دهند، استفاده از انواع مختلف Gray Card ها بسیار معمول و رایج است.
در عکاسی پرتره بعضی وقت ها حتی بعد از تنظیم White Balance برای دلپذیر تر شدن صورت و Skin Tone کمی White Balance را به سمت چپ Shift می دهند ( البته نه به اندازه ای که زردی در همه جا نمایان شود فقط کمی White Balance شیفت داده میشود که آن هم سلیقه ای است. )
شاد باشید.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Navid7h
سلام
شخصا فکر نمیکنم اکثر عکاس های حرفه ای این کار را کنند.
اگر فرض کنیم اعداد انتخابی برای حالات مختلف در دوربین ها کاملا دقیق است و درست اعمال میشود یک نکته در نوشته شما فراموش شده است.
فلاش های استودیویی همیشه کلوین ثابت ندارند (در مورد چینی ها و ایرانی ها که هیچ :::happy::: بهترین ها هم بعد از مدت زمانی و یا به دلایلی ممکن است دمای رنگی متفاوتی از 5500 بدهند ) به همین دلیل تنظیم دوربین روی 5500 ، اکثرا نتیجه ای دقیق و مناسب به همراه نخواهد داشت.
به نظرم بهترین راه برای تنظیم دقیق White Balance استفاده از Custom White Balance در مراحل Post Process است.
اگر هم کار حرفه ای انجام دهند، استفاده از انواع مختلف Gray Card ها بسیار معمول و رایج است.
در عکاسی پرتره بعضی وقت ها حتی بعد از تنظیم White Balance برای دلپذیر تر شدن صورت و Skin Tone کمی White Balance را به سمت چپ Shift می دهند ( البته نه به اندازه ای که زردی در همه جا نمایان شود فقط کمی White Balance شیفت داده میشود که آن هم سلیقه ای است. )
شاد باشید.
البته وایت بالانس هر دو عکس چون Raw بودند در نرم افزار ACR انجام شده است.ودر این حالت فکر نمیکنم یک مقدار کم یا زیاد بودن قدرت فلاش تاثیری در خروجی عکس داشته باشد.:think:;
وبا توجه به اینکه Custom White Balance حدود 4100 کلوین گرمای رنگ دارد میتوان همیشه ازش استفاده کرد.
این شیوه shit به چپ به چه صورت انجام میشود؟
با تشکر.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
باسلام خدمت دوستان
راستش فروم رو كلي جستجو كردم ولي تايپيكي كه مختص و يا بسيار نزديك به بحث (کلوین گرمای رنگ ) باشه پيدا نكردم اگر دوستان از وجود همچنين تايپيكي اطلاع دارند لطفاً راهنمايي كنن و در غير اين صورت اساتيد در خصوص ايجاد تايپيك مرتبط ارائه رهنمود كنند كه خدايي نكرده تايپيك اضافه اي ايجاد نشه . با تشكر
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
البته وایت بالانس هر دو عکس چون Raw بودند در نرم افزار ACR انجام شده است.ودر این حالت فکر نمیکنم یک مقدار کم یا زیاد بودن قدرت فلاش تاثیری در خروجی عکس داشته باشد.:think:;
وبا توجه به اینکه Custom White Balance حدود 4100 کلوین گرمای رنگ دارد میتوان همیشه ازش استفاده کرد.
این شیوه shit به چپ به چه صورت انجام میشود؟
با تشکر.
سلام !
نقل قول:
در این حالت فکر نمیکنم یک مقدار کم یا زیاد بودن قدرت فلاش تاثیری در خروجی عکس داشته باشد.
قدرت فلاش ! :::waw::: من راجع به قدرت فلاش صحبت نکردم ! :cool:
نوشته من در مورد دمای رنگ تولید شده توسط فلاش است. در واقع تفاوت اسمی با واقعی آن ( در برگه مشخصات فلاش مثلا نوشته 5500 اما اگر یک Color Temperature Meter روبروی آن قرار دهید مثلا 5100 را نشان میدهد)
منظور از شیفت این بود که :
فرض کنید در یک شات یک کارت خاکستری خالص روبروی مدل خود میگیرید و عکس را ثبت میکنید.
سپس در مراحل Post Process در لایتروم یا ACR با استفاده از ابزار موجود در برنامه آن ناحیه را به عنوان Reference برای تنظیم دقیق White Balance انتخاب میکنید برنامه با توجه به نقطه انتخابی شما عدد فرضی 4900 را دیکته میکند.
حال ممکن است شما بخواهید Skin Tone را حتی گرمتر از این Reference استاندارد انتخاب کنید پس دمای رنگی انتخاب شده توسط نرم افزار را کمی بهتر کرده و مثلا روی 4750 قرار می دهید تا تم گرمتری حاصل شود.(فقط کمی)
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mthosein
باسلام خدمت دوستان
راستش فروم رو كلي جستجو كردم ولي تايپيكي كه مختص و يا بسيار نزديك به بحث (کلوین گرمای رنگ ) باشه پيدا نكردم اگر دوستان از وجود همچنين تايپيكي اطلاع دارند لطفاً راهنمايي كنن و در غير اين صورت اساتيد در خصوص ايجاد تايپيك مرتبط ارائه رهنمود كنند كه خدايي نكرده تايپيك اضافه اي ايجاد نشه . با تشكر
سلام
در تاپیک استروبیست کمی مطلب در این مورد هست
کد:
http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=10537&page=2
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Navid7h
سلام !
قدرت فلاش ! :::waw::: من راجع به قدرت فلاش صحبت نکردم ! :cool:
نوشته من در مورد دمای رنگ تولید شده توسط فلاش است. در واقع تفاوت اسمی با واقعی آن ( در برگه مشخصات فلاش مثلا نوشته 5500 اما اگر یک Color Temperature Meter روبروی آن قرار دهید مثلا 5100 را نشان میدهد)
منظور از شیفت این بود که :
فرض کنید در یک شات یک کارت خاکستری خالص روبروی مدل خود میگیرید و عکس را ثبت میکنید.
سپس در مراحل Post Process در لایتروم یا ACR با استفاده از ابزار موجود در برنامه آن ناحیه را به عنوان Reference برای تنظیم دقیق White Balance انتخاب میکنید برنامه با توجه به نقطه انتخابی شما عدد فرضی 4900 را دیکته میکند.
حال ممکن است شما بخواهید Skin Tone را حتی گرمتر از این Reference استاندارد انتخاب کنید پس دمای رنگی انتخاب شده توسط نرم افزار را کمی بهتر کرده و مثلا روی 4750 قرار می دهید تا تم گرمتری حاصل شود.(فقط کمی)
من اشتباه نوشتم منظورم همون کلوین فلاشها بود.که با توجه به اینکه درACR میتوانیم کلوین ها را به عکس القا کنیم کلوین فلاشها زیاد موثر نیست.
تشکر بابت توضیحتون.
میشه نظرتونو درباره White Balance عکسهای گذاشتم بدونم.
-
پاسخ: نورپردازي استوديويي
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
7777
من اشتباه نوشتم منظورم همون کلوین فلاشها بود.که با توجه به اینکه درACR میتوانیم کلوین ها را به عکس القا کنیم کلوین فلاشها زیاد موثر نیست.
تشکر بابت توضیحتون.
میشه نظرتونو درباره White Balance عکسهای گذاشتم بدونم.
سلام
این عکس را خودتون گرفتین !
Hasselblad H3D-39 :::happy:::
بگذریم
در مورد این عکس ها با اینکه شخصا رنگ مایه های گرم رو برای پرتره می پسندم اما در این مورد بخصوص عکس سرد تر به نظرم بهتر است
رنگ موها و پوست طبیعی تر است و با توجه به ژست بی تفاوت سوژه (برداشت شخصی) به نظرم رنگ مایه های آبی مناسب تر است. نور بالا خیلی قائم بوده است و به نظرم باید کمی Fill از پایین به صورت سوژه اعمال میشد.