امیر آقا سلام
با عرض معذرت من امروز عصر به سایت سر نزدم ومتاسفانه موضوع ارسالی شما را ندیدم وگر نه باشیوه ارائه شده شما همین امشب عکس می گرفتم ونتیجه را ارسال می کردم انشا الله در شبهای آینده این شیوه را امتحان خواهم کرد با تشکر از شما دوست عزیز کوچک شما اسد
من در اینجا متن توضیح عکس شماره یک را تصحیح می کنم : سوژه در عکس شماره 2 رو به نور اصلی می باشد
سوژه در عکس شماره ا به سافت باکس (نور fill) می باشد
البته این ناقض نظر شما نیست و قطعا می توان روشهای زیادی را برای انجام کار برگزید که این مشخص کننده متد و سبک کاری خاص هر هنرمندی است. ولی یک سری اصول کلی است که باید رعایت شود (مثل عدم وجود سایه های تند و ...)
ضمنا تا جایی که من می دانم بهتر است شانه ها موازی با دوربین نباشد، چون دراین صورت خیلی پهن نشان داده می شود، که در الگوی جناب محبی موازی دوربین ترسیم شده است.
اما د رمورد عکسهای اسد جان، نور fill باید حدود یکی دو استپ پایینتر از نور اصلی باشد. با توجه به عکسهای شما به نظر می رسد نور fill شما کمی ضعیف است و تفاوت شدت آن اختلاف زیادی با نور اصلی دارد و سایه ها با ید کمی روشنتر شود! تا ببینیم نظر اساتید فن چیست.
بايد عرض كنم كه براي داشتن يك نور fill خوب كه صورت را به طرز يكنواخت روشن كند و سايه اي نداشته باشد، راه واحدي وجود ندارد، اگر من روي اين روش تاكيد كردم ، علتش اين است كه از بد حادثه تمام عكاسان عروسي كه سراغ دارم (شايد 90 درصد آن ها) از اين نوع نور پردازي استفاده كرده اند (چيدن بي هدف دو نور به فاصله مساوي دو طرف دوربين) و نتيجه ملال آور اين قضيه عكسهايي تخت و بدون سايه و بعد شده است. حالا شايد اشكال با دستكاري قدرت نور ها و ايجاد كنتراست برطرف شود، اما باز هم يك پاي قضيه مي لنگد، نور اصلي بينوا حتما بايد به سوژه نزديك تر باشد، از آن فاصله دور، خاصيت نقطه اي نور بيشتر شده و پوست سوژه براقتر و چربتر خواهد شد، در ضمن چطور ميتوان از آن فاصله زياد نور اصلي با سوژه الگوي نوري مناسب را به دست آورد. اين كار مصداق خوردن چپكي لقمه را مي ماند.
به هر حال مطلب درست اين است كه نور فيل به هيچ وجه نبايد ايجاد سايه اي بكند.
بايد بگويم كه نسبت به هيچكدام از اظهارات خود تعصبي ندارم، اما چون اين قضيه نورپردازي پرتره را دوسال است به طور بسيار جدي توي اينترنت دنبال ميكنم، مطالب آمده در سايت هاي فوق را (در عين درستي و در نتيجه به درد بخور بودن) بسيار سردستي و كلي يافتم، و ترجيح ميدهم از منابع دست اول تر و جامع تري استفاده كنم ، گو اينكه ، در 90 درصد آن عكسها نيز نور فيل به دوربين بسيار نزديك بود. باز هم ميگويم اگر همين الان هم خلاف حرفهايم ثابت شود، هيچ تعصبي ندارم و حرف درست را خواهم پذيرفت. به هر حال تنها نكته مهم راجع به نور فيل، بدون سايه بودن آن است، حالا جايش را خود تعيين كنيد.
و اما راجع به pose، كه جاب شهبازي راجع به زاويه شانه فرمودند، من مطلب مربوط به posing را به كلي براي بعد گذاشته بودم ، چراكه ميخواستم دوستان كمي راجع به نورپردازي بخوانند، بعد مطالب را خدمتشان معرفي كنم. البته كه در آن عكس فوق من از اثر هنري اسد جان استفاده كردم و اگر قرار باشد كه سوژه روبروي دوربين نباشد (كه نبايد هم باشد) نور فيل نيز بايد متناسبا روبروي سوژه قرار گيرد.
و اما منع جامعي كه خدمت دوستان ميخواهم معرفي كنم، يك كتاب كامل است حاوي 17 درس از يك عكاس سالخورده، اين كتاب ارزشمند را سايت zuga.net به رايگان براي خوانندگانش به اشتراك گذاشته. اين كتاب اصول بسيار جامع و كاملي را براي عكاسي پرتره به حضورتان ارائه ميكند. شايد شما هم مثل من از سليقه عكاسي ايشان خيلي لذت نبريد، اما اصول كلاسيك گفته شده توسط ايشان براي هر عكاس پرتره حكم اصول دين را دارد، من حتي با بعضي از سلايق ايشان راجع به نورپردازي هم موافق نيستم، اما اصول گفته شده بسيار جامع است كه دانستن اين اصول چه Posing چه lighting براي همه عكاسان پرتره حكم نان شب را دارد. اين هم معرفي اين جناب و كتابش:
The Zeltsman Approach to Formal Classic Portraiture by Joe Zeltsman
Who is Joe Zeltsman? Joseph (Joe) Zeltsman, M.Photog., Cr., FASP, DFP, initially introduced the technical aspects of his approach to portraiture at PPA and Canadian National Conventions, and several State Conventions. His approach generated considerable interest, and he was invited to teach it at the PPA school in Winona, and State sponsored schools in North Carolina, New Hampshire, Pennsylvania, New York, Texas, and the West Coast School at Brooks Institute in Santa Barbara. Those full enrolment five-day classes, were scheduled throughout the 1970’s and 80’s.
In addition to those organizations sponsored classes, he also taught his approach to the many professional portrait photographers who attended his private limited enrolment, five-day classes, held throughout USA, Canada, Australia, and Puerto Rico. Those classes were limited to 15 photographers, and were usually held in someone’s studio.
Joe retired at age 80. He is a LIFE MEMBER of Professional Photographers of America, American Society of Photographers, Professional Photographers Association of New Jersey, and Cameracraftsmen of America, Inc.. Shortly after his 90th birthday, he bought a computer, printer, scanner, spent endless hours learning to use it, and compiled the material he has been teaching for so many years into book form, that is now published on the zuga website, as his legacy free to all.
اما اراده را ميتوان از وي آموخت كه در سن 90 سالگي كامپيوتر آموخته و خود را به روز كرده است، درود بر او و اراده اش! و كساني كه بي دريغ چنين منبع با ارزشي را براي همگان به اشتراك گذاشته اند.
به تمام اين داستان، اضافه كنيد درسهاي بينهايت ارزشمند جناب Monte Zucker را كه اينقدر مطالب جالب براي عكاسان عروسي دارد، اگر من به جاي آن ها بودم، با نوت بوكي در غاري جاي خوش ميكردم و تا اتمام آن خارج نميشدم، ارزش اين مطالب را بسيار ميدانم.
متاسفانه شكل و شمايل اين سايت ظرف 2 سال بسيار عوض شده و من هرچه گشتم، درسهاي Monte Zucker را نيافتم (تعداد آن ها بسيار زياد است، تعداد كمي از آن ها بود) اگر در نهايت پيدا نكردم، روي هارد دارم و به طريقي در اختيار دوستان قرار خواهم داد.
حالا سوالي براي من باقي ميماند، به غير از جناب شهبازي كه هميشه لطف دارند و به همه جا رونق ميبخشند، چرا باقي دوستان كه دستي بر آتش دارند، اينجا ما را بي نصيب گذاشته اند. نكند اين تاپيك اين گوشه فورم مهجور افتاده، شايد بايد با نعما جان و جناب شهبازي خانه تازه اي برايش پيدا كنيم؟ نظر شما چيست؟
ویرایش توسط Amir Mohebi : Sunday 17 July 2005 در ساعت 01:31
البته از قدیم گفته اند تجربه از علم بالاتر است و قطعا نظر استاد محبی که منتج از تجربه و عمل است، به صواب نزدیکتر است.
در مورد تغییر مکان تاپیک، هر چه پیشنهاد بدهید در خدمت هستم. شایدانتقال آن به بخش عکس و عکاسی که پر مخاطبتر است بهتر باشد؟ البته من فکر می کنم عدم توجه بخاطر ندیدن نباشد، بلکه کمی تنبلی و عادت تقریبا همه گیر عدم مشارکت ماها است، ماها همیشه دوست داریم چیزهای آماده را بخوانیم و فکر نمی کنیم اینها را کسانی مثل ما نوشته اند که چیزی می دانسته اند. اگر ما از نوشته دیگران خواندیم پس باید برای دیگران هم بنویسیم. دیگران کاشتند ماخوردیم، ما می کاریم تا دیگران بخورند..
دوستان سلام
اول کلام تشکر فراوان از آقای شهبازی و امیر خان دارم که لطفشان همیشه شامل حال من است وسئوالات خام من را جواب می دهند راستش می خواستم مواردی را ذکر کنم و نظر شما اساتید محترم را بدانم خواهشمندم راهنمایی کنید .تصمیم گرفته ام اگر شما اساتید محترم اجازه دهید در آتلیه خودم انواع نور پردازیها (نورپردازی باریک -- پروانه ای --وسیع -- رامبراند -- جدا کننده ) را انجام بدهم عکسها را ارسال کنم و مشکلات را شما اساتید محترم بیان کنید بدین شکل هم من مشکلاتم رفع م شود هم دوستان دیگر از این مباحث استفاده خواهند کرد.
مورد بعدی اینکه چون کار ما عکاسی دیجیتال استودیویی است و کلا کارهای مونتاژی جزئی از کارهای ما است
اگر امکان دارد جایی را برای کارهای مونتاژی در نظر بگیرید تا هم عکس های زیبای دوستان را هم ببینیم هم ایده های خوبی برای مونتاژ بگیریم . در ضمن اگر مقالاتی در خصوص نور پردازی به زبان فارسی سراغ دارین ادرس بدین.
و حالا یک سئوال : واژه سچوریشن را من از صحبت دوستان اینجوری برداشت کردم به معنی غنی سازی رنگهای عکس بوسیله برنامه های ویرایشی مثل فتو شاپ . .... آیا این واژه به همین معنی است .
راستی از پوریا خبری نیست
کوچک همه اسد
دوستان سلام
عکس شماره یک را با فلاش در استودیوگرفته ام البته با وایت بالانس های مختلف و ev های مختلف و تنظیمات دیگر ... اما همه عکس ها رنگ پخته دارند و زرد تیره می شوند به نظر شما علت چیست
و اما عکس شماره 2 را بدون فلاش گرفته ام لطفا راهنمایی کنید