صفحه 7 از 70 نخستنخست ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 57 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 61 تا 70 , از مجموع 692
Like Tree1225تشکر

موضوع: نورپردازي استوديويي

  1. #61
    كاربر ويژه Amir Mohebi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2004
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,436
    تشکر شده
    8698
    تشکر کرده
    8560

    پیش فرض

    اسداله عزيز، جواب هردو سوال شما رو اينجا ميدم:

    1. گفته بوديم كه براي كم كردن حالت براقي پوست، ميبايست منبع نوري بزرگتري داشته باشيم تا بدينوسيله خاصيت specular نور رو كم كرده باشيم و نور را بيشتر ديفيوز كنيم، اين كار رو با نزديك تر كردن منبع نوري نيز ميتوان انجام داد، چرا كه با نزديك تر كردن منبع نوري ، اندازه آن نسبت به سوژه زياد ميشود و ما به دلخواه خود رسيده ايم. اما اين كار وقتي عملي است كه شما يك ديفيوزر، مثل سافت باكس يا چتر به منبع نوري خود متصل كرده باشيد ، و الا با عقب جلو بردن پروژكتور اتفاق چنداني نميفتد.

    در مورد عكس فوق، براي نداشتن آن بازتاب هاي مزاحم، كار هاي زير را ميتوانيد انجام دهيد:
    - فراموش نكنيد كه وقتي در يك محيط Highkey، يا روشن عكس ميگيريد، هميشه در معرض اينگونه بازتابها هستيد پس تا ميتوانيد سوژه را از بك گراند دور كنيد. اگر ميتوانيد ديوارهاي جانبي را تيره كنيد تا بازتاب كمتري داشته باشند.البته با يك رنگ يا پوشش خنثي (خاكستري يا مشكي)
    در ضمن روي وايت بالانس هم دقت كنيد اگر ميتوانيد، يك فيلتر Skylight اضافه كنيد تا اگر بازتاب يووي اضافي هست جذب كند.

    و اما در مورد استفاده فيلتر ND گراجوال در استوديو، اسداله جان، اگر به شكل اين فيلتر، كه هم من هم بهتاش يك بار گذاشته ايم دقت كنيد ميبينيد كه صحنه را به تدريج به دو قسمت تيره ور وشن تقسيم ميكنه، و براي آسمان و زمين بيشتر استفاده ميشه تا چيز ديگه و استفاده اش در استوديو و به صورت موضعي اصلا عملي نيست. در مورد دوبل اكسپوژر هم همينطور، براي سوژه هاي ساكن استفاده ميشه، (مگه اينكه سوژه هاتو موميايي كني).

    اما اگه عكسي برات مهمه و ميخواي همه چيز خوب در بياد:

    - ميتوني از Bracketing استفاده كني، اينجوري هميشه يك نقطه شروع خوب خواهي داشت.
    - ميتوني RAW بگيري (نميدونم دوربينت ساپورت ميكنه يا نه)
    به هر حال اگه RAW بگيري يا نگيري، ميتوني توي فتوشاپ هزار جور كار كني ، مثلا اگه پيرهن سوژه ات اوور اكسپوز شده (به شرطي كه جزييات از دست نرفته باشه) يك لايه جديد درست كني و پيرهن رو روش درست كني ، بعد يك ماسك سياه روي اين لايه بذاري و كم كم با يك براش با اپاسيتي خيلي كم پيرهنو تصحيح كني ، يعني خيلي با ملايمت لايه تصحيح شده رو نمايان كني))


    از نعماي عزيز كه طبق معمول زحمت ميكشند و اين دو پست را به جاي خودش منتقل ميكنند، نهايت تشكر رو دارم .

    http://www.amirmohebi.persiangig.com...of%20Color.pdf
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    • نوع فایل: zip nov.zip‏ (5.7 کیلو بایت, 86 بازدید)
    امير علي محبي
    نورپردازی پرتره در استودیو | [instagram: amir_talkbylight]

  2. #62
    كاربر بسیار فعال A_Maddah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2005
    محل سکونت
    بندرعباس -بندرلنگه
    نوشته ها
    1,452
    تشکر شده
    14310
    تشکر کرده
    13944

    Smile

    دوستان سلام
    به نظر شما مشکل این عکس چه چیزایی می تواند باشد البته از جهت نگاه سوژه شاید حوشتون نیاد اما باور کنید
    عکس سوژه را با نگاه در حهت صورت را هم گرفتم ولی خوشم نیامد هم چنین از همین سوژه با همین فیگور با نور پشت سر هم گرفتم اما ولی نور تیز روی صورت می افتاد به نظرم من جای سافت باکس و چتری را درست نمی دانم دوستان شما مانند همیشه راهنمایی کنید راستی به نظر شما جطور اگر هر یک از دوستان که عکس با نور پردازی یا فیگور جالبی از کسی دارد در این تاپیک بگذار تادوستان هم استفاده کنند
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    M. Beyrami تشکر می‌کند.

  3. #63
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    June 2005
    محل سکونت
    tabas golshan
    نوشته ها
    341
    تشکر شده
    33
    تشکر کرده
    0

    Smile

    نقل قول نوشته اصلی توسط 1348346
    دوستان سلام
    به نظر شما مشکل این عکس چه چیزایی می تواند باشد البته از جهت نگاه سوژه شاید حوشتون نیاد اما باور کنید
    عکس سوژه را با نگاه در حهت صورت را هم گرفتم ولی خوشم نیامد هم چنین از همین سوژه با همین فیگور با نور پشت سر هم گرفتم اما ولی نور تیز روی صورت می افتاد به نظرم من جای سافت باکس و چتری را درست نمی دانم دوستان شما مانند همیشه راهنمایی کنید راستی به نظر شما جطور اگر هر یک از دوستان که عکس با نور پردازی یا فیگور جالبی از کسی دارد در این تاپیک بگذار تادوستان هم استفاده کنند
    والا من کار آتليه نکردم اما خيلي علاقه د ارم.
    در مورد اين عکس فکر کنم اگر يک کم زاويه نور بيشتر بود و نور از شمت راست صورت مي تابيد يا از بالا چون فک ميکنم اون سايه بيني خيلي آزار دهنده است. ديگه اينکه فکر مي کنم سايه ها خيلي تند هستند. شايد يه منبع نور درست که من هم نمي دونم چي ميتونست باشه (شايد يه رفلکتور تو سمت چپ صورت) کمک مي کرد.
    اينجانب از دوستان متخصص و کارآزموده تمنا دارد که با ايثار عالمانه علم خويش روشنگر راه آندراکسپوز ما سالکين هالک باشند. و من الله التوفيق.
    [MORTEZA BEDRAM]
    [canon kiss digital N]
    [canon 18-55] -- [sigma 17-70]

    http://www.photo.net/photos/bedram

  4. #64
    كاربر بسیار فعال A_Maddah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2005
    محل سکونت
    بندرعباس -بندرلنگه
    نوشته ها
    1,452
    تشکر شده
    14310
    تشکر کرده
    13944

    Smile

    دوستان سلام
    این هم همان عکس با نور های دیگه . راستش من دوست دارم یک طرف صورت سایه تیره داشته باشه ولی جز ئیات در سایه هم از بین نره مثل عکس اول ....... اما باز در همان عکس اول در قسمت سایه صورت به نظرم یک نور ضعیف کم دارد که دیشب هر کاری کردم ان نور را بیاورم ولی ان سایه خراب نشود نشد حالا شما لطف کنید ایرادات هر دو عکس را بگویید تصمیم دارم دفعه دیگه نقشه قرار گرفتن فلاشها و سوژه را ارسال کنم
    با تشکر کوچک همه دوستان اسد
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    M. Beyrami تشکر می‌کند.

  5. #65
    كاربر ويژه Amir Mohebi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2004
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,436
    تشکر شده
    8698
    تشکر کرده
    8560

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Amir A
    توجه كنيد كه نور fill شما قرار است شبيه سازي بازتاب هاي غير مستقيم نور خورشيد موجود در محيط يا همان ambient light باشد، اين نور تر جيحا از يك منبع برزگ كه تا حد ممكن به محور لنز نزديك ميباشد و هيچ سايه اي را ايجاد نميكند تشكيل شده است . اما نور اصلي شما - كه قرار است نور مستقيم خورشيد را شبيه سازي كند، ميتواند بوسيله شما و با انتخاب شما براي ايجاد سايه دلخواهتان جا به جا و در محل مناسب مستقر شود. اگر اين مسئله را رعايت كنيد، مشكل تداخل سايه ها را هيچ گاه نخواهيد داشت.
    اسداله جان ، قبلا راجع به جاي نورها صحبت كرديم، اما راجع به عكس اول، مشكل اين عكس ضعيف بودن، fill است، يعني سايه ها زيادي تاريك شده، يا به عبارتي كنتراست بسيار بالاست، اين عكس با كنتراست كمتر و تصحيح نگاه سوژه، بدل به عكس خوبي ميشد.
    در مورد عكس دوم، شما نور فيل خود را با زاويه و پايين تر از صورت قرار داده ايد، و اين مسئله باعث ايجاد سايه هايي نا خوشايند ، متداخل و متمايل به بالا گرديده است، نور اصلي را حد اكثر ميتوانيد تا سطح صورت پايين بياوريد.


    نكته ديگر در هردو عكس شما زاويه بسيار پايين دوربين است، مگر در موارد خاص كه تاكيد بر صلابت سوژه آنهم به صورت اغراق آميز ميشود، اين زاويه بسيار پايين محسوب ميشود. اگر آن درسهاي photographytips.com رو كه گذاشتم بخونيد، اينا رو دقيقا نوشته.
    نكته ديگر كشش موجود در بازو است كه احساس ناخوش آيندي را در بيننده القا ميكند، احتمالا سوژه دودستش را به هم نزديك كرده، كه اينجا خوب در نيامده، مخصوصا در عكس اول.اگر سوژه دستش را به ران يا كمرش تكيه هد، اين حالت ازميان ميرود.همچنين افتادگي شانه ها نيز از بين مي رود. با كمي كراپ از پايين ، توجه ناخوشايند ايجاد شده بر بازو، ازبين ميرود. با در نظر گرفتن فضايي كمي بيشتر از اين در بالاي سر، به جلب نظر بيننده نسبت به صورت سوژه كمك ميشود.
    به اين هايي كه عرض كردم ، مقدار گوش نمايان شده در عكس دوم را نيز اضافه كنيد.

    نكته ديگر: معمولا Broad lighting جز در عالم مد و خانمهاي خيلي لاغر طرفدار ندارد! (اون مقاله هاي كذايي رو بخونيد ترو خدا!)
    جاي نور fill معمولا ثابت و در نزديكي محور لنز ميباشد. شما فقط با تغيير زاويه نور اصلي ايجاد سايه ميكنيد. كنتراست مناسب براي پرتره معمولا با اختلاف يك استاپ بين نور هاي اصلي و فيل ايجاد ميشود.

    يكي از راههايي كه ميتوانيد تشخيص دهيد كه جاي نور درست بوده اين است كه ببينيد چشمها Catchlight دارند يا نه؟ اگر جاي نورها درست باشد، شما ميبايست حتما داشته باشيد. از طرفي وجود اين بارقه ر چشمهاي سوژه، بسيار به سرزندگي او كمك ميكند و جزء واجبات است، فقط در عكس اول، من متعجبم كه شما چرا اين catchlight را در چشم سوژه خود نداريد، چون نور اصلي شما با وجود داشتن زاويه كمي بالاتر از معمول - كه منجر به نزديك شدن سايه بيني با لب هاي سوژه شده است - با وجود اين در محدوده مجاز است و مشكل ندارد.
    اما سخن آخر: جايي ميخواندم كه عكاسان پرتره استوديويي ، بايد تلاش كنند تا سوژه را در بهترين حالت ممكن نمايش دهند. احتمالا شما در عكسهايي كه مثل اين ها تمريني نيست، دقت بيشتري براي درست بودن جزئيات مثل يقه و ... باقي قضايا به عمل ميآوريد.

    من به سختي منتظر دوستان هستم تا مطالب قبلي را به دقت بخوانند كه مقالات جامع تر و تخصصي تري خدمتشان معرفي كنم.
    ویرایش توسط Amir Mohebi : Thursday 14 July 2005 در ساعت 01:01
    M. Beyrami و yaghini تشکر می‌کنند.
    امير علي محبي
    نورپردازی پرتره در استودیو | [instagram: amir_talkbylight]

  6. #66
    كاربر بسیار فعال A_Maddah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2005
    محل سکونت
    بندرعباس -بندرلنگه
    نوشته ها
    1,452
    تشکر شده
    14310
    تشکر کرده
    13944

    Smile

    امیر آقا سلام
    آمیر آقا کم پیدا شدی دیگه ما را تحویل نمی گیری ( شوخی کردم ) امیر آقا از اینکه مثل همیشه به سئوالات خام من
    جواب می دهی ممنونم امیر آقا من از توضیحات شما در مورد عکس اول اینجور برداشت کرده ام که در تصویر نشان داده ام . آیا منظور شما این است که من نور ها را مانند تصویر زیر تنظیم کنم . راستی امیر آقا من سه فلاش 100 ژول تابش هم دارم که در نور پردازی هام از لامپ 40 وات آنها برای نور بالا سر و نور های ظریف استفاده می کنم .
    امیر آقا من فکر کنم اگر به همین عکس اول بچسبم زودتر به نتیجه برسم در ضمن امیر خان من نمی دانم کدام یک از فلاش هایم را نور فیل باید قرار دهم .
    امیر آقا من مقالات سایت رادر کامپیوتر خود دارم و برنامه ریزی کرده ام تا طبق دروس سایت پیشرفت کنم مثلا تازه گیها شبها دوربین آتلیه را در ساعت 5/10 یا 11 برمیدارم و میرم بیرون غکاسی شبانه تمرین کنم (من فقط همین یک دوربین را دارم ) اکر به زمان پستهای من نگاه کنی اکثرا بین ساعت 1 شب تا 4 صبح است مطالعات من فقط روز جمعه است که اونم اگر مهمان نیاد . مشکل من در خصوص نور پردازی فکر کنم با یک جلسه یک ساعته در یک اتلیه به صورت عملی تا حدود زیادی حل خواهد شد
    چون من کلاسی در خصوص عکاسی نرفته ام و بصورت تجربی شروع کرده ام در شناخت ومعنی واژه های عکاسی کمی مشکل دارم برای همین در درک مقالات شما تپق می زنم ولی دارم یاد میگیرم از اینکه مرا تحمل می کنید و به سئولاتم جواب می دهید ممنون و متشکرم
    کوچک همه دوستان اسد
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    M. Beyrami تشکر می‌کند.

  7. #67
    Moderator M.R.Shahbazi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    1,098
    تشکر شده
    630
    تشکر کرده
    298

    پیش فرض نحوه نورپردازی

    در اینجا یک روش نورپردازی استودیویی برای پرتره نشان داده شده است:



    من فکر میکنم زاویه دو نور مورد استفاده شما کمی کم است. ضمن اینکه نور روشن کردن مو، باید از ناحیه بالا پشت سوژه تابانده شود تا مثل اون عکس شما گوش سوژه اینطوری لبه روشن پیدا نکند.

  8. #68
    كاربر ويژه Amir Mohebi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2004
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,436
    تشکر شده
    8698
    تشکر کرده
    8560

    پیش فرض

    جاي نور fill در شكل فوق(پست جناب شهبازي) اشتباه است، نور fill نبايد ايجاد سايه بكند! نام گذاري اين نورها اتفاقي نيست. در شكل فوق نور اصلي اگر با نور فيل عوض شود، فرقي نميكند! به هر حال نورپردازي در شكل فوق به طرز علني غلط مي باشد(مخصوصا با توجه به زاويه صورت سوژه).

    اسداله جان، جاي دو نور را عوض كنيد ، بهتر است سافت باكس خود را به عنوان نور fill ، به جاي چتر بگذاري(منتهي مستقيم تر به سمت سوژه ) . و نور اصلي ات را با چتر بتاباني البته نزديك تر به سوژه(معمولا نور fill از سمت و سوي دوربين يا نزديك تر ، و نور اصلي با فاصله بين 60 سانتيمتر و 1.5 متري سوژه قرار ميگيرند)، در ضمن جاي نور اصلي هر بار با توجه به زاويه صورت سوژه، و الگوي نور پردازي دلخواه شما فرق ميكند.

    البته در مورد جاي نور ها آيه نازل نشده است، شما بايد آن شرايط خاص را برقرار كنيد، حالا به ابتكار خودتان، مثلا در مورد نور fill، شما ميبايست نوري بدون سايه و يكنواخت از يك منبع نوري هرچه بزرگ تر داشته باشيد، راه حل خيلي از عكاسان، كاري است كه من پيشنهاد دادم. اما خيلي ها روش هاي ديگري دارند، من يك عكاس آمريكايي را ميشناسم كه براي اايجاد نور فيل، چندين فلاش استوديويي را به سقف استوديوي خود به صورت رديفي از منابع نور به ميله اي با فاصله يكسان از سقف متصل كرده است. در نتيجه از سقف استوديوي خود به عنوان يك منبع نوري عظيم براي ايجاد نوري كه كوچكترين سايه اي ندارد و اندازه اش نسبت به سوژه بسيار زياد است و خاصيت specular آن بسيار كم، بهره ميگيرد. براي انجام كار ها در استوديو، رله حل هاي بسياري داريد، اگر اصول را ياد بگيريد، خودشما با ابتكار بهترين تصميم گيرنده خواهيد بود.
    ویرایش توسط Amir Mohebi : Thursday 14 July 2005 در ساعت 15:32
    M. Beyrami تشکر می‌کند.
    امير علي محبي
    نورپردازی پرتره در استودیو | [instagram: amir_talkbylight]

  9. #69
    كاربر ويژه Amir Mohebi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    July 2004
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    2,436
    تشکر شده
    8698
    تشکر کرده
    8560

    پیش فرض

    سلام، ببخشيد كه نقاشي شما را دستكاري كرده ام! اين تنها يك "مثال" درست از نورپردازي صحيح است. و تنها يكي از چندين روش صحيح ، كه بسيار هم متداول است. البته دقت كنيد كه دوربين زير سافت باكس و چسبيده به آن است، ميتوانست بسته به موقعيت، دوربين را سمت چپ يا راست چسبيده به سافت باكس قرار داد..همينطور طرز قرار گيري نور اصلي ميتوانست چپ يا راست سوژه بسته به قرارگيري سوژه و الگوي نورپردازي شما قرار گيرد.
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    ویرایش توسط Amir Mohebi : Thursday 14 July 2005 در ساعت 18:15
    M. Beyrami و Behzad43 تشکر می‌کنند.
    امير علي محبي
    نورپردازی پرتره در استودیو | [instagram: amir_talkbylight]

  10. #70
    كاربر بسیار فعال A_Maddah آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2005
    محل سکونت
    بندرعباس -بندرلنگه
    نوشته ها
    1,452
    تشکر شده
    14310
    تشکر کرده
    13944

    Smile

    دوستان سلام
    اول کلام تشکر فراوان از تمام دوستان و اعضا که با راهنمایی های خود من را یاری می کنند .
    واما سئوالات تمام نشدنی من
    1-کدام پرتره بهتر شده است
    2-مشکلات هر دو پرتره را لطف کنید بگویید
    توضیح : عکس اول رو به سافت باکس نشسته است . عکس دو رو به چتری( نور fill ) نشسته است .
    نور ها را بر اساس عکس شماره 3 چیده شده اند (طرح ارائه شده توسط آقای شهبازی )
    تصاویر پیوست شده تصاویر پیوست شده
    M. Beyrami تشکر می‌کند.

صفحه 7 از 70 نخستنخست ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 57 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •