پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
K_NMT
خوب دوستان
با تشكر از آرش و افشين عزيز از ادامه بحثي كه به نظر من مفيد بود;)
فكر كنم لازم باشه ويرايش جديد DPP رو يه آزمايشي بكنم:)
آرش جان
منظور من از مفصل شدن تاپيك، جوابهاي مفصل و البته مفيد شما نبود...منظور كل تاپيك بود.
افشين جان
در مورد تنظيمات دايناميك رنج در DPP گفته بوديد...اگه ممكنه كمي بيشتر توضيح بديد.
فعلا...
سلام:
رسیدن به رنگهای دلخواه روی Dpp بنظر "اندکی" راحت تر است
http://kimag.es/thumbs/12127572.jpg
مخصوصا روی Monochrome و رسیدن به تن های زیبایی با Filter Effect و Toning Effect
درمورد داینامیک رنج..
http://kimag.es/thumbs/91006064.jpg
یک سری عکسهایی که با Dpp روی فایل خام تنظیمات اعمال شده است و تفاوت با قبل از ویرایش روی فایل های خام.
3 عکس بالا دست راست اولین عکس اسنپ شاتی از فایل خام، دومین عکس تنظیم فایل روی Dpp، سومین عکس خروجی اعمال شده در فوتوشاپ و بازگشت به Dpp جهت بررسی تغییرات احتمالی رنگها و بررسی مجدد ( این فایل نیاز به ویرایش در فوتوشاپ داشت با ویرایش های موضوعی )
در مستطیلی که دست چپ روی Tool Pallete میبینید شما میتوانید با دقت به ثبت تنظیمات خودتان را انجام دهید این موضوع توی Help برنامه Dpp توضیح داده شده است بنظر میاید بازیافت مناطق روشن و تیره روی Dpp نسبت به فوتوشاپ عملکرد بهتری یا راحتری دارد. یکی از پارامترهای که در Dpp ورژن جدید اضافه شده همین قسمتی است که روی Tool Pallete دیده میشود تنظیم Highlight و Shadow که روی بازیافت مناطق روشن و تیره بطور جداگانه روی ثبت اعمال میشود کار راحت و در ظاهر بازیافتی بهتر.
البته همین موارد در فوتوشاپ یا لایت روم هست منتها عملکرد Dpp ظاهرا روی این تنظیمات در پاره ای موارد مشهود و بطور کل راحت تر است.
در مورد دیتیل هم بنظر Dpp رفتار بهتری میتواند داشته باشد، چون همیشه بررسی فایل های خام را ابتدا با ساکن با Dpp انجام میدهم خیلی روی این موضوع دقت نکرده ام ولی منطقی است این موضوع همینگونه باشد که آرش گفت بلاخره سازنده ای که هم سخت افزار و هم نرم افزار را تولید میکند کامپتیبل بودن این این دو در خروجی میتواند تاثیر گذار باشد. خاطرم هست مدتی پیش که پروفایل های دوربین ها بصورت نسخه بتا ( اگر اشتباه نکرده باشم ) ارایه شد اقای نعما روشن از این موضوع به عنوان یک دستاورد بزرگی یاد کرد. در اصل صحبت آنموقع روی همین الگریتم های پردازشی بود که یک شرکت برای دوربین های خود لحاظ میکند، فرضا شاید با یک فایل خام فرضی دوربین 40D میتوانستید پروفایل پرتره نیکون D2x را روی فایل خام اجرا کنید یا بلاعکس یا حتی رسیدن به پروفایل های دوربین با فایل خام همان دوربین روی فوتوشاپ و ... مواردی که صحبت شد
در آخر ذکر این نکته ضروری است که این عکسها صرفا برای اشاره به موضوع گذاشته شد و اطمینان ندارم بیانگر تمامی این مواردی باشد که صحبت شده است و این طبیعی خواهد بود، که میتواند فرق باشد میان تنظیمات رنگی یا کالیبر بودن مانیتوری تا مانیتور دیگر و ..... پارامترهای متغیری که میتواند این میان باشد. و این تفاوت ها در مواردی آنقدر نیست که ماهیت کلی برنامه های ویرایشی را زیر سوال ببرد اما ظاهرا تفاوت هایی هست که با دقت به آنها میتوان بهترین استفاده ابزاری از آنها داشت
در کل پیشنهاد میدهم برای بررسی این موضوع خودتان یک بررسی مجددی روی Dpp داشته باشید و یک توصیه کلی ( که من همیشه خودم انجام میدهم ) اینست که همیشه دنبال آخرین ورژن Dpp باشید. بعضی موارد آیتم هایی به آن اضافه میشود یا ممکن است تغییراتی در بهینه شدن Dpp روی الگریتم های پردازش فایل های خام صورت بگیرد که این موضوع روی آخرین ورژن های این برنامه ارایه خواهد شد.
آپدیت Dpp از سایت کانن امریکا یا سایت هایی مشابه روی آخرین دوربین ارایه شده از این شرکت قابل دسترس خواهد بود. الان آخرین آپدیت " کلی" مربوط به ورژن 3.7.2 هم برای مک یوزرها هم برای ویندوز و آخرین ورژن ارایه شده که برای 1d4 آمده ظاهرا ورژن 3.7.3 است که فعلا برای مک یوزرها ارایه شده است
موفق باشید
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
در مورد تفاوت مبدلهای کارخانهای در قیاس با مبدل های ادوبی حرف و حدیث بسیاری وجود دارد که کافیست جستجویی کوچکی بکنید تا به وسعت و گاه تناقضات موجود پیببرید.
این تفاوت ها را میتوان در چند قسمت بررسی کرد:
1- Color reproduction : تولید رنگهای طبیعی، یا دسترسی آسانتر به رنگ های مورد نظر
در این مورد مبدلهای کارخانه ای بهتر عمل میکنند. اما نسخه های جدید مبدل های ادوبی نیز در این مورد قوی شدهاند. شاید برای کسی که در پردازش RAW و پروسس بعدی در Ps متبحر باشد، تفاوتها خیلی ناچیز شده باشد. حالا بیشتر تفاوت در سرعت عمل است تا دقت. اما ممکن است کاربران هنوز تفاوتها را حس کنند.
2- Tonal Process : پردازش روشنایی و Curve و محدوده دینامیک
باز هم در این زمینه مبدل های کارخانه ای سریعتر میتوانند به نتیجه برسند. در نسخههای جدید مبدلهای ادوبی، پروسس تونال با تکیه بر پروفایلها بهبود پیدا کرده است. همچنین امکانات خاص مبدلهای ادوبی گاهی باعث نتیجه بهتر میشوند.
C1 در این زمینه البته حتی از مبدلهای کارخانهای نیز گاه بهتر عمل میکند.
3- Detail
قضاوتهای اشتباه در این مورد در وب فراوان است. زیرا فرآیندهای شارپ سازی متفاوتی در مبدلهای کارخانه ای نسبت به مبدلهای ادوبی وجود دارد. در مبدل های کارخانهای هدف تهیه خروجی نهایی است اما در مبدلهای RAW ادوبی هدف تهیه خروجی مناسب برای ادامه کار در فتوشاپ است. به همین علت فرآیندهای شارپ سازی در مبدل RAW خفیفتر است. این کاهش شارپسازی گاهی اشتباها به عنوان تفاوت Detail تفسیر میگردد. که اصولا مقایسهای اشتباه است.
اما Detail و تفاوت آن میتواند تحت تاثیر مبدل باشد. تفاوت مبدل ها در پروسس تونال بخصوص در مناطق خیلی روشن یا خیلی تیره میتواند باعث تفاوت Detail گردد. همچنین تفاوت مبدلها در کاهش نویز و اصلاح اشکالات اپتیک مانند CA در این زمینه موثر خواهد بود.
حتی در این زمینه فایلهای خام دوربینهای مختلف، متفاوت هستند. در برخی دوربینها تفاوت بیشتری بین مبدل کارخانهای و مبدل ادوبی وجود دارد.
در مجموع میتوان گفت که:
- تفاوت وجود دارد اما تفاوت در نسخههای جدید کمتر و گاه قابل اغماض شده است.
- فرآیند اصلی تبدیل RAW در پروسس تونال و Demosaising در نسخه های جدید مبدل RAW تحت تاثیر پروفایلها بهبود پیدا کرده است.
- پیدا کردن تفاوتهای موجود به سادگی میسر نیست. بسیاری از تستهای منتشر شده در اینترنت از اساس اشتباه میباشند، حتی در سایتهای معتبر
- در مورد Detail این اشتباهات بیشتر به چشم میخورد. آنهم بخاطر بدفهمی Detail و تفاوت بنیادی مبدلهای مختلف. تفاوتهای موجود در زمینه Detail تحت تاثیر پروسس تونال و سایر مشخصههای مبدلهای RAW محتمل است.
توصیه:
- خودتان تست کنید. اگر با تبحری که در پروسس RAW و پردازشهای بعدی Ps دارید ( که گفتم درنتیجه کار میتواند موثر باشد) تفاوتی مشاهده کردید، مبدل مورد نظر را بکار بگیرید.
پ. ن: طبق شنیدهها در نسخه جدید مبدل ادوبی ( که همزمان با نسخه نهایی Lr3 منتشر میشود) شاهد تغییرات چشمگیری خواهیم بود.
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
یه تست برای کنترل داینامیک رنج بین DPP و ACR
یه عکس مناسب :
5DII+17-40
F8 1/125 Iso 100
http://i.imagehost.org/0207/jpg1.jpg
..........
بهترین کنترل ACR :
http://f.imagehost.org/0251/acr.jpg
بهترین کنترل DPP:
http://i.imagehost.org/0189/DPP.jpg
کراپ 100 % از ACR :
Noise reduction > luminance 80% Color 80% sharpe 25%
http://f.imagehost.org/0918/crop_ACR2.jpg
کراپ 100 % DPP :
Noise reduction > luminance 5% Color 40% sharpe 30%
http://i.imagehost.org/0694/crop_dpp2.jpg
........
ACR V5.6
DPP V 3.7.2
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
آرش عزیز
قسمتهای کراپ شده به وضوح دارای هیستوگرامهای متفاوتی هستند. یعنی کراپ ACR دارای اکسپوز بیشتری شده است که خود تاثیر مستقیم بر وضعیت نویز و Detail خواهد داشت. همین تفاوت می تواند اعتبار تست را زیر سوال ببرد.
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
- پیدا کردن تفاوتهای موجود به سادگی میسر نیست. بسیاری از تستهای منتشر شده در اینترنت از اساس اشتباه میباشند، حتی در سایتهای معتبر
- در مورد Detail این اشتباهات بیشتر به چشم میخورد. آنهم بخاطر بدفهمی Detail و تفاوت بنیادی مبدلهای مختلف. تفاوتهای موجود در زمینه Detail تحت تاثیر پروسس تونال و سایر مشخصههای مبدلهای RAW محتمل است.
سلام:
نعما جان از روی کنجکاوی میخواهم بدانم چه موردی در کدام سایت معتبر .... باعث شده نظرتان اینگونه بیان شود؟
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
ببخشید من مثل همیشه پا برهنه میپرم وسط . ولی میشه بگین این ACR چی هست ؟ با Camera Raw فرق داره ؟ یا باید جدا گرفت و روی فتوشاپ نسبش کرد ؟:::love2:::
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
ببخشید من مثل همیشه پا برهنه میپرم وسط . ولی میشه بگین این ACR چی هست ؟ با Camera Raw فرق داره ؟ یا باید جدا گرفت و روی فتوشاپ نصبش کرد ؟
ACR = Adobe Camera Raw
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
nmroshan
آرش عزیز
قسمتهای کراپ شده به وضوح دارای هیستوگرامهای متفاوتی هستند. یعنی کراپ ACR دارای اکسپوز بیشتری شده است که خود تاثیر مستقیم بر وضعیت نویز و Detail خواهد داشت. همین تفاوت می تواند اعتبار تست را زیر سوال ببرد.
قبول دارم , من تا اون جا که شد کل کادر رو در نظر گرفتم و زیاد حواسم باکسپوژر منطقه کراپ نبود . در کل غیر ممکن هست که دو تا خروجی کاملا" همسان از دو کانورتور بدست آورد .
یه مقدار انگولک کردم تا کراپ ها از لحاظ اکسپوژر (حد اقل ) یکسان در بیان :
ACR
http://f.imagehost.org/0918/crop_ACR2.jpg
DPP
http://i.imagehost.org/0728/crop_dpp.jpg
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
ممنون. حالا تفاوتها خیلی کمتر شدهاند. در مورد Detail تفاوتها کم شدهاست و گاه ACR بهتر عمل کرده است. وضعیت نویز هم نزدیک شده است.
الان مشکل دیگری که وجود دارد، تفاوت رفتار نویزگیری و شارپ سازی در دو مبدل است. به عبارت دیگر اولا با تنظیمات دیگر شارپ سازی و نویزگیری ACR ( ترکیب 6 کنترل مختلف) احتمالا بتوان نتایج بهتری نیز گرفت. ثانیا نویزگیری و شارپ سازی اصولا دو موردی هستند که انجام آنها در مبدل RAW مزیتی محسوب نمیگردد. بیشتر در مبدل RAW باید شارپسازی مخصوص Capture را اعمال کرد و بقیه کار را با دقت بیشتر بعدا انجام داد.
همچنین افزایش اکسپوز در ACR با ترکیبهای مخنلفی ممکن است ( مثل exposure، Fill light ، Curve ) که هر کدام نیز از لحاظ تاثیر بر کانالهای رنگ مختلف و نویز متفاوت خواهند بود.
------
افشین عزیز، این کنجکاوی شما حسابی مرا در دردسر انداخت! کلی در حافظهام و اینترنت جستجو کردم که مصداقش را بیایم. یک مورد که بخاطر آوردم در یکی از مجلات Photo Techniques بود که لینکش را دوستان در فروم گذاشته بودند. البته در آنجا مقایسه ای بین ACR و C1 بود که به نظر من مقایسه درستی نبود. یک مورد دیگر هم احتمالا در imaging Resource دیده بودم که هر چه گشتم کمتر یافتمش. البته در فروم Dpreview از این مقایسه ها زیاد است که چون منظورمان منابع معتبر بود، آنها را نادیده گرفتم.
پاسخ: پردازش و تبديل فايلهاي Raw
سلام
چند وقت است پی گیر مطالب این تاپیک هستم.
چند سئوال برایم پیش آمده امیدورام دوستان و اساتید راهنمایی بفرمایند.
هم در این فروم هم فروم های خارجی بحث استفاده از DPP برای بدست آوردن رنگ مایه های بهتر را خوانده ام. (همچنین استفاده از پروفایل دوربین ها در Lightroom و ACR )
اما شخصا مشکلاتی دارم که نمیدانم اشکال کار از کجاست !؟
در پردازش عکس های پرتره، در ACR یا Lightroom با استفاده از پروفایل Adobe Standard به نتیجه بسیار بهتری می رسم. مخصوصا وقتی عکسی در نور داخلی با ایزوی 800 به بالا گرفته می شود (بدون فلاش) وقتی از Profile پرتره در Lightroom یا DPP استفاده می شود پوست صورت تم Magenta میگیرد. در قسمت های تیره تر صورت بیشتر مشاهده می شود (مثلا گودی زیر چشم، زیر چانه)
در DPP هم وضع فقط کمی بهتر است و تم Magenta دیده می شود.
سئوال دوم در مورد Color Reproduction است. فایل RAW با استفاده از Adobe Standard دارای رنگ هایی درست و نزدیک به واقعیت است اما وقتی مثلا از Camera Standard استفاده می شود
Hue تغییر میکند ! (یک مثال لباس سبز یکی از دوستان بود که به جز اصلاح Hue هیچ روشی برای باز تولید رنگ واقعی پیدا نکردم )
اکثر موارد ذکر شده در نور های داخلی بوده است در ایزو های 800 به بالا. (دوربین Canon 40D)
نمی دانم مشکل از چیست؟ و آیا واقعا اشکالی وجود دارد و یا من بیش از حد وسواسی شده ام ! :::happy:::
ممنون و متشکر