صفحه 5 از 8 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 8 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 41 تا 50 , از مجموع 79
Like Tree153تشکر

موضوع: هیستو گرام چیست؟

  1. #41
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    January 2010
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    104
    تشکر کرده
    29

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نه تنها این مقدار clipping که خیلی بیشتر از این مقدار نیز قابل احیاء است.
    2- روش‌های احیاء اطلاعات در فایل RAW به صورت خودکار از کانال های رنگی که دارای اطلاعات است، استفاده می‌کنند. نیازی نیست که روشهای فوق‌العاده منعطف در RAW را کنار بگذاریم و بعد در فایل تبدیل‌شده در محیط Ps اطلاعات را احیاء کنیم

    =================

    هرگز قابل احیا نیست مگر با همان دو روشی که گفتم. این ها را هم نمیگویند بازیابی. بلکه تنها ترفندی است که در برنامه گنجانده شده.

    در مورد ژاراگراف دومتان هم باید بگویم مبدل raw هم از همین دو روش برای احیا استفاده میکند. منتها فقط با یک لغزنده .
    اتفاقا منعطف تر ان است که ادامه مسیر بازیابی را فتوشاپ طی کنید. چرا که قدرت استفاده از هر کانال رنگ و با هر میزان در اختیار شما است.

    اما علت اشتباه شما دوست عزیز هم یک چیز بیشتر نیست
    و آن این است که شما تنها عکس های طبیعت را مد نظر قرار دادید و جابجایی اطلاعات جایگزین شده از کانال های رنگی دیگر برایتان مهم نبوده

    اگر برای مثال از یک لامپ تئون آبی رنگ عکس بردارید و اتفاقا با فرمت راو هم عکس بردارید و کمی عکس کلیپ بشود ( فقط کمی ) دیگر با هیچ ترفند و با هیچ مبدل راوی قادر به بازگرداندن آن اطلاعات نخواهید بود. چون در کانال های دیگر هم اطلاعاتی وجود ندارد . اتفاقا بر عکس نظر شما که میگوئید :
    نه تنها این مقدار clipping که خیلی بیشتر از این مقدار نیز قابل احیاء است

    من به شما خواهم گفت :
    نه تنها این مقدار clipping که خیلی کمتر از این مقدار هم قابل بازیابی نخواهد بود
    ویرایش توسط NinaPastori : Wednesday 20 January 2010 در ساعت 20:44
    mreza1001 تشکر می‌کند.

  2. #42
    Moderator nmroshan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2004
    محل سکونت
    mashad
    نوشته ها
    5,263
    تشکر شده
    38312
    تشکر کرده
    11580

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    چه کسی گفته هیستوگرام فایل RAW یک هیستوگرام واقعی نیست ؟
    چه کسی گفته که شما میتوانید اطلاعات کلیپ شده واقعی را با تغییر پارامترها برگردانید؟

    اگر به این راحتی بود که همه عکس خیلی روشن میگرفتند و بعد با تغییر پارامترها آن را برمیگرداندند.
    نه دوست من اشتباه میکنید

    هیستوگرام فایل Raw هم یک هیستوگرام واقعی است
    فقط تعداد طبقه بندی روشنایی از سفید خالص تا سیاه خالص در هر کانال رنگی آن به جای 8 بیت ( یعنی 256 درجه بندی ) دارای 12 بیت ( 4069 درجه ) است .
    همین و بس

    حالا اگر تمام سطوح روشنایی منطقه مورد نظر در این 12 بیت جا نگیرد ( یعنی قطع شدگی بوجود آید ) دیگر از فایل raw هم کاری ساخته نیست. دو منطقه روشنایی که دقیقا شبیه هم شده باشند دیگر محال است که از هم قابل تفکیک باشند

    هرگز قابل احیا نیست مگر با همان دو روشی که گفتم. این ها را هم نمیگویند بازیابی. بلکه تنها ترفندی است که در برنامه گنجانده شده.

    در مورد ژاراگراف دومتان هم باید بگویم مبدل raw هم از همین دو روش برای احیا استفاده میکند. منتها فقط با یک لغزنده .
    اتفاقا منعطف تر ان است که ادامه مسیر بازیابی را فتوشاپ طی کنید. چرا که قدرت استفاده از هر کانال رنگ و با هر میزان در اختیار شما است.
    با عرض معذرت تمام جملات فوق اشتباه می باشد.

    برای من جالب‌تر این است که چگونه با این اطمینان بر اشتباهتان پافشاری می‌کنید و بقیه را به مطالعه دعوت می‌نمایید؟
    ARASH II، Kholeno، raffi و 6 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    نعما م. روشن
    مقالات سایت عکاسی |وبلاگ (از عکاسی) | اینستاگرام : Nemaroshan

  3. #43
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    January 2010
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    104
    تشکر کرده
    29

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    دوست عزیز سراپا گوشم تا با مقایسه منابع معتبر به من بگوئید کدام قسمت از حرف های من اشتباه بوده ؟
    منتها امیدوارماستنباطات عامیانه را مبنای حرف های خود قرار ندهید

  4. #44
    كاربر فعال A. Mohammadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2007
    محل سکونت
    مشکین شهر
    نوشته ها
    583
    تشکر شده
    10354
    تشکر کرده
    7479

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نقل قول نوشته اصلی توسط NinaPastori نمایش پست ها
    ...........چه کسی گفته هیستوگرام فایل RAW یک هیستوگرام واقعی نیست ؟

    ........... بنابراین خود فایل RAW تا تفسیرش نکنید (اطلاعات آن را بیرون نکشید) هیستوگرام ندارد
    با عرض پوزش ، بالاخره فایل RAW هیستوگرام دارد یانه ؟ و این هیستوگرام واقعی است یا غیر واقعی ؟

    جفت دوربینهای من هیستوگرام فایلهای خام را نشان می دهد ، آیا این هیستوگرام واقعی است ؟ یا اینکه داخل دوربین مبدل فایل خام یا مفسر اطلاعات عکس استخراجی از فایل خام ، وجود دارد ؟ :confused:


    نقل قول نوشته اصلی توسط NinaPastori نمایش پست ها
    ........... منتها امیدوارماستنباطات عامیانه را مبنای حرف های خود قرار ندهید
    با عرض پوزش مجدد، گمان نکنم آقای روشن با وجودی که مطابق عکسهای لینک ذیل جمع زیادی از اعضای فروم از دانسته های ایشان در کارگاه خلاقیت در تاریک‌خانه دیجیتال استفاده کرده اند و از برنامه راضی بودند ،مبنای حرفشان استنباطات عامیانه باشد :

    کد:
    http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=10898&page=6
    اصغـرمحمـدی

  5. #45
    كاربر همراه arash1988 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2009
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    392
    تشکر شده
    1075
    تشکر کرده
    1119

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نقل قول نوشته اصلی توسط A. Mohammadi نمایش پست ها
    با عرض پوزش ، بالاخره فایل RAW هیستوگرام دارد یانه ؟ و این هیستوگرام واقعی است یا غیر واقعی ؟
    جفت دوربینهای من هیستوگرام فایلهای خام را نشان می دهد ، آیا این هیستوگرام واقعی است ؟ یا اینکه داخل دوربین مبدل فایل خام یا مفسر اطلاعات عکس استخراجی از فایل خام ، وجود دارد ؟ :confused:
    هیستوگرامی که در دوربین میبینید، هیستوگرام عکسی است که با مبدل ساده موجود در خود دوربین ایجاد شده است. اگر فایل RAW هیستوگرام داشت، خود دوربین نشانش میداد ;)

    مثلا اگر در هیستوگرام روی LCD دیدید که بخش کمی از سمت چپ بریده شده و سمت راست جای خالی دارد، نشانه این است که میتوانستید خیلی بهتر عکس بگیرید و از داینامیک رنج سنسور استفاده بهتری کنید. این هیستوگرام در همین حد به درد میخورد، نه بیشتر.

    همچنین مثلا اگر دیدید بخش کمی از سمت راست بریده شده است، تقریبا میتوانید مطمئن باشید که به بهترین وجه ممکن قابل بازیابی است، مگر در شرایط خاص که ناحیه کوچکی نوری بسیار بیشتر از سایر نواحی عکس داشته باشد (مثلا لامپ یا خورشید) بنابراین هیستوگرامی که روی LCD دوربین میبینید تنها یک تفسیر ساده از اطلاعات خام است و نباید روی آن حساب کرد.

    وقتی هنوز Bayer Interpolation انجام نشده است، هیستوگرام (حتی به طور جداگانه برای هر کانال) معنا ندارد. جناب دکتر روشن اطلاعاتشان خیلی در این زمینه از من کاملتر است، به همین دلیل ترجیح میدهم خودشان اگر صلاح دیدند بیشتر توضیح دهند.
    mreza1001 تشکر می‌کند.
    آرش شاهکار

  6. #46
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    January 2010
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    104
    تشکر کرده
    29

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    دوست عزیز مقصود من هیستوگرام دوربین نیست بلکه
    هیستوگرام مبدل raw در کامپیوتر ایت
    چگونه فکر میکنید که این هیستوگرام از روی فایل jpeg بدست آمده
    وقتی میگم عامیانه فکر میکنید به این علته

    شما هر فضای رنگی ای را که انتخاب کنید بلافاصله میانیابی انجام میشه . درست بر مبنای فیلتر های رنگی قرار گرفته روی سنسور ،بلافاصله برای شما سه کانال رنگی ایجاد میشه
    و برمینای اون هیستوگرام برای شما نمایش داده میشه

    حالا من نمیدونم شما کجا خوندید که این هیستوگرام قابل عوض شدنه و واقعی نیست و ...
    اولین باره همچین چیزی میشنوم
    mreza1001 تشکر می‌کند.

  7. #47
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    March 2009
    نوشته ها
    1,356
    تشکر شده
    6504
    تشکر کرده
    4494

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نقل قول نوشته اصلی توسط NinaPastori نمایش پست ها

    هیستوگرام فایل Raw هم یک هیستوگرام واقعی است
    فقط تعداد طبقه بندی روشنایی از سفید خالص تا سیاه خالص در هر کانال رنگی آن به جای 8 بیت ( یعنی 256 درجه بندی ) دارای 12 بیت ( 4069 درجه ) است .
    همین و بس

    حالا اگر تمام سطوح روشنایی منطقه مورد نظر در این 12 بیت جا نگیرد ( یعنی قطع شدگی بوجود آید ) دیگر از فایل raw هم کاری ساخته نیست. دو منطقه روشنایی که دقیقا شبیه هم شده باشند دیگر محال است که از هم قابل تفکیک باشند
    چند سوال دارم:

    ۱- چرا وقتی‌ توی مبدل raw اسلایدر‌های مربوط به ریکاوری یا فیل لایت رو تغییر میدیم، شکل هیستوگرام تغییر میکنه؟ مگه نمیگین که هیستوگرام raw واقعی‌ هست؟ پس چرا تغییر میکنه؟ یعنی‌ اطلاعات فایل تغییر میکنه؟

    ۲- شما میگین که هیستوگرام raw واقعی‌ هست، و اتفاقی‌ که در تبدیل raw می‌افته اینه که اطلاعات روشنایی از ۱۲ بیت به ۸ بیت تقلیل پیدا میکنه. می‌شه توضیح بدید که این اتفاق چطوری میافته؟ یعنی‌ طبق چه الگوریتمی این اطلاعات از ۱۲ بیت به ۸ بیت کاهش پیدا میکنند؟ جواب شما به این سوال تا حد زیادی ابهام در این مساله رو کم میکنه.
    ج.ابراهیمی
    instagram

  8. #48
    كاربر همراه arash1988 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    August 2009
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    392
    تشکر شده
    1075
    تشکر کرده
    1119

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نقل قول نوشته اصلی توسط NinaPastori نمایش پست ها
    دوست عزیز مقصود من هیستوگرام دوربین نیست بلکه
    هیستوگرام مبدل raw در کامپیوتر ایت
    چگونه فکر میکنید که این هیستوگرام از روی فایل jpeg بدست آمده
    وقتی میگم عامیانه فکر میکنید به این علته
    هیستوگرام دوربین با هیستوگرام مبدل RAW از نظر ماهیت یک چیز هستند، و آن چیزی نیست جز هیستوگرام یک تصویر بیرون کشیده شده از فایل خام. این روند استخراج را میتوان در کامپیوتر با انعطاف بسیار بالاتری تغییر داد، همین.

    در نهایت شما میگویید که فایل خام هیستوگرام دارد یا خیر؟ حرف شما این بود که بله دارد، فقط به جای 256 سطح روشنایی 4096 سطح دارد. این حرف کاملا اشتباه است. من فقط یک نمونه خیلی ساده از دلایل اشتباه بودن این موضوع را گفتم، آن هم اینکه اگر چنین هیستوگرامی را مستقیما میتوان از فایل خام بیرون کشید، چرا خود دوربین این کار را نمیکند؟

    شما هر فضای رنگی ای را که انتخاب کنید بلافاصله میانیابی انجام میشه . درست بر مبنای فیلتر های رنگی قرار گرفته روی سنسور ،بلافاصله برای شما سه کانال رنگی ایجاد میشه
    و برمینای اون هیستوگرام برای شما نمایش داده میشه
    فضای رنگی یکی از پارامترهایی است که بر روند استخراج اطلاعات از فایل خام تاثیر دارد. خیلی پارامترهای دیگر از جمله الگوریتم درونیابی هم وجود دارند. نمونه بسیار بارز این پارامترهای دیگر تراز سفیدی است. تنظیم تراز سفیدی یک عمل کاملا دیجیتال است. بنابراین اگر با فرمت خام عکس بگیرید و فضای رنگی تان هم مشخص باشد، هنوز هم هیستوگرامی وجود ندارد چرا که مشخص نیست شما چه رنگی را سفید میدانید. تراز سفیدی را هم که تنظیم کنید، باز هم نمیتوانید هیستوگرامی بیرون بکشید.

    حالا من نمیدونم شما کجا خوندید که این هیستوگرام قابل عوض شدنه و واقعی نیست و ...
    اولین باره همچین چیزی میشنوم
    هیستوگرام نتیجه تبدیل فایل خام به تصویر با تفسیر اطلاعات موجود در آن است، تبدیلی که تعداد زیادی پارامتر قابل تغییر دارد که عوض شدن هر یک میتواند بر هیستوگرام نهایی تاثیر بگذارد.
    nmroshan، ARASH II و mreza1001 تشکر می‌کنند.
    آرش شاهکار

  9. #49
    كاربر فعال ARASH II آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2005
    محل سکونت
    shiraz
    نوشته ها
    542
    تشکر شده
    2473
    تشکر کرده
    1259

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نقل قول نوشته اصلی توسط NinaPastori نمایش پست ها
    دوست عزیز مقصود من هیستوگرام دوربین نیست بلکه
    هیستوگرام مبدل raw در کامپیوتر ایت
    چگونه فکر میکنید که این هیستوگرام از روی فایل jpeg بدست آمده
    وقتی میگم عامیانه فکر میکنید به این علته

    شما هر فضای رنگی ای را که انتخاب کنید بلافاصله میانیابی انجام میشه . درست بر مبنای فیلتر های رنگی قرار گرفته روی سنسور ،بلافاصله برای شما سه کانال رنگی ایجاد میشه
    و برمینای اون هیستوگرام برای شما نمایش داده میشه

    حالا من نمیدونم شما کجا خوندید که این هیستوگرام قابل عوض شدنه و واقعی نیست و ...
    اولین باره همچین چیزی میشنوم
    این وسط فقط شما هستید که کاملا" در اشتبایید!!!

    اصلا" RAW یه فایل تصویری محصوب نمیشه که بخواد هیستوگرام داشته باشه و اون خروجی که شما از این فایل میبینید نتیجه تنظیمات شما بعلاوه الگوریتم نرم افزار کانورتور هست که با تغییر هر مورد هیستوگرام متفاوتی بوجود میاد .
    پیشنهاد میدم خروجی یه فایل RAW رو توی حالت دیفالت چندکانورتور با هم مقایسه کنید تا بهتر متوجه بشید .
    nmroshan، SBadri، raffi و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.
    آرش زمانی
    5DII A7RII

  10. #50
    كاربر آشنا
    تاریخ عضویت
    January 2010
    نوشته ها
    40
    تشکر شده
    104
    تشکر کرده
    29

    پیش فرض پاسخ: هیستو گرام

    نه دوست من. من اشتباه نمیکنم
    منتها منظور من درست از آنجایی شروع میشود که فرمت Raw تبدیل به عکس میشود

    و وقتی میخواهید این فرمت را تبدیل به عکس کنید \ آن وقت با تمام این مفاهیم روبرو میشوید

    عیب شما یک چیز است :

    آنجایی که میخواهید در مورد هیستوگرام فایل خام صحبت کنید ، آن را میپذیرید و میگویید هیستوگرام خوبی است
    آنجایی که بحث را روی نوع بازیابی میبریم به کلی منکر هیستوگرام میشوید


    به شیوه تفسیر شما اگر دقت کنیم باید اینگونه نتیجه بگیریم که :
    هر چقدر خواستید عکس را سیاه تر یا سفید تر بگیرید چون هر موقع که خواستید با تغییر پارامترها ، دارای هیستوگرام دلخواه خواهیم شد

    این تفسیر از بن اشتباه است

    چرا وقتی‌ توی مبدل raw اسلایدر‌های مربوط به ریکاوری یا فیل لایت رو تغییر میدیم، شکل هیستوگرام تغییر میکنه؟ مگه نمیگین که هیستوگرام raw واقعی‌ هست؟ پس چرا تغییر میکنه؟ یعنی‌ اطلاعات فایل تغییر میکنه

    ==============
    خب معلومه که باید تغییر کنه
    اتفاقا این نشانه واقعی بودن هیستوگرامه

    یک مثال میزنم : میدانید که فایل Jpeg هیستوگرام دارد ( در مورد واقعی بودن آن که دیگر شک ندارید ؟ ) وقتی این فایل Jpeg را مثلا روشنائی اش را کم یا زیاد میکنید ، خب قاعدتا هیستوگرام آن هم تغییر میکند

    در فایل RAW ، تغیرات و تنظیمات لغزنده ها در فایل XMP ذخیره میشود تا خود فایل دست نخورده بماند . چون برخی از تغییراتی که در مبدل RAW وجود دارد ( مثل لغزنده Black ) اگر بیش از حد انجام شود میتواند اطلاعات قسمت تاریک عکس را از بین ببرد . بنابر این سعی میشود این تغییرات در فایل XMP ذخیره شود. اما وقتی دیگر فرمان باز شدن عکس در محیط فتوشاپ را میدهید ، بر اساس تنظیمات شما ، عکس ساخته میشود و سپس در محیط فتوشاپ باز میشود

    اما بهتر است نگاهی به لغزنده های مبدل Raw بیاندازیم تا مبنای قضاوت های صحیح و درست ما باشند

    لغزنده Exposure
    این لغزنده که کارش روشن یا تاریک کردن عکس است ، یک خصوصیت ویژه دارد و آن هم این است که تنظیم آن بر اساس F-Stop بنا نهاده شده . یعنی تغییر 1.5 به این معنی است که شما لنز دوربین را به اندازه 1و 1/2 Stop بازتر کردید
    نوشته ای را از مستندات شرکت ادوبی تقل میکنم تا وجود نداشتن هیستوگرام و غیر واقعی بودن آن و یا وجود نداشتن کانال های رنگی را رد کند

    Holding down the Alt (Windows) or Option
    (Mac OS) key while moving the Exposure slider lets
    you preview where the highlights are being clipped—
    completely white, no detail. One way to use this feature is
    to adjust the slider until the highlights start to get clipped,
    and then back off slightly on the adjustment. Black
    indicates areas that are not clipped, and color indicates
    areas that are being clipped in only one or two channels.
    Holding the Alt (Windows) or Option (Mac OS) key down while
    moving the Exposure slider shows the highlights being clipped.
    Note:
    Clipping is the shifting of pixel values to either
    the highest highlight value (255) or the lowest shadow
    value (0). Areas of a photo that are clipped are either
    completely white or completely black and have no
    image detail
    .

    در کل منظور این است که دکمه Option را نگه دارید تا هنگام تغییر نوردهی ، هم Clipping را ببینید و هم تشخیص دهید که این بریدگی در یک کانال رنگی است یا در هر سه کانال ( قابل توجه کسانی که اصلا از بیخ منکر وجود کانال های رنگی بودند - البته احتمالا شرکت ادوبی هم اشتباه کرده)


    لغزنده Recovery
    کار این لغزنده دو عمل است که توامان و با هم پس از شناسایی نقاطی که در هر کانال یا در هر سه کانال رنگ کاملا اشباع شده اند ، انجام میدهد

    1- ارزش پیکسل های نزدیک به سفید مطلق در هر کانال رنگ را به صورت لگاریتمی کم میکند تا تاریک تر شوند. منتها تاثیری روی ارزش پیکسل های سفید ( اشباع کامل ) ندارد
    2- اگر پیکسلی در یک کانال رنگ به اشباع کامل رسیده باشد ( یعنی سفید مطلق ) اما در کانال دیگر هنوز دارای اطلاعات باشد ( یعنی خاکستری ) ، ارزش پیکسل های کانال های دیگر را از ارزش پیکسل های اشباع شده کم میکند . منتها در اینجا هم اگر در هر سه کانال رنگی ، اشباع کامل صورت گرفته باشد ( یعنی پیکسل در هر سه کانال سفید باشد ، عملا کاری انجام نخواهد شد )

    لغزنده Fill Light
    کارش دقیقا عکس لغزنده بالایی است
    از توضیحات بالا میتوان متوجه شد که اگر در اینجا هم ، هر پیکسل در هر سه کانال رنگ بدون اطلاعات ( سیاه مطلق ) باشد از این لغزنده هم کاری بر نمی آید

    لغزنده Black
    کارش تعیین ورودی نقطه سیاه عکس است. روشنایی عکس را به صد درجه تقسیم میکند. آن را روی هر درجه که بگذارید ، نقاط تاریک تر از آن درجه ، سیاه مطلق خواهند بود

    لغزنده Brightness
    که کارش شبیه Exposure است با این تفاوت که سعی در فشرده سازی نقاط روشن و تاریک دارد و به صورت کلی روشنایی یا تاریکی تمام عکس را تحت کنترل دارد. معمولا این لغزنده ، بعد از تنطیم نقطه ورودی سیاه و نقطه ورودی سفید عکس تنظیم میشود


    لغزنده های تاثیر گذار در افزایش یا کاهش داینامیک رنج و طیف روشنایی عکس \ همین ها بودند. البته بحث Tone Curve هم هست که مربوط به عملیان بازیابی نمیشود
    اما لغزنده های Recovery و Fill Light دارای یک عیب بزرگ هستند که آن هم این است که به شما اجازه نمیدهند که تعیین کنید که از کدام کانال رنگ به منظور بازیابی اطلاعات بیشتر استفاده شود
    این همان علتی است که گفته میشود بهتر است عملیات بازیابی را در فتوشاپ انجام دهید تا کنترل کامل تری روی عملیات بازیابی داشته باشید


    ===================

    شما میگین که هیستوگرام raw واقعی‌ هست، و اتفاقی‌ که در تبدیل raw می‌افته اینه که اطلاعات روشنایی از ۱۲ بیت به ۸ بیت تقلیل پیدا میکنه. می‌شه توضیح بدید که این اتفاق چطوری میافته؟ یعنی‌ طبق چه الگوریتمی این اطلاعات از ۱۲ بیت به ۸ بیت کاهش پیدا میکنند؟ جواب شما به این سوال تا حد زیادی ابهام در این مساله رو کم میکنه.


    این که دیگر ساده است .
    مقاله زیر پیدا کردم که اتفاقا خیلی هم خوب توضیح داده
    *********

    قسمت مورد نظر من ، این قسمت است :
    به جدول زیر به خوبی نگاه کنید



    سمت چپ این جدول مربوط به نحوه قرار گیری بیت ها در هر منطقه روشنایی قبل از عملیات تصحیح گاما است
    در ستون اول از سمت چپ مناطق مربوط به روشنایی به یازده قسمت تقسیم شده . روشن ترین منطقه با عدد یک مشخص شده و مثلا میزان روشنایی منطقه دوم نصف میزان روشنایی منطقه اول است و به همین ترتیب. در ستون دوم همین مناطق روشنایی این بار از عدد یک شروع شده و با نصف شدن روشنایی در هر منطقه عدد مربوط به آن هم نصف شده. این قسمت به این علت است که مقدار هر پیکسل در نمایشگر عددی بین صفر تا یک است . یک به معنی روشنایی کامل و صفر به معنی سیاه مطلق
    در اینجا هم چون میزان روشنایی در هر منطقه نصف منطقه بالایی است بنابراین عدد ها به طور مرتب نصف شده اند
    ستون های سوم تا پنجم نحوه توزیع تن های روشنایی در هر منطقه را نشان میدهد که درک این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار است
    مثلا دقت کنید که اگر سنسور دوربین شما یک سنسور 12 بیتی است بنابراین دو به توان 12 تن مختلف یعنی 4096 تن مختلف روشنایی را دارا میباشید اما این 4096 تن به این صورت قرار میگیرنده که 2048 تن روشنایی در مناطق بسیار روشن قرار میگیرند شاید اکنون بفهمید که چرا به طور عامیانه گفته میشه در هنگان تصویر برداری Raw سعی کنید که تصویر شما مایل به روشن باشه تا مایل به تیره
    به هر حال هر چقدر که به مناطق تیره تر میرسیم میزان تن های موجود کاهش پیدا میکند به طوری که در منطقه 11 تنها دو تن مختلف روشنایی موجود است

    اما جدول سمت راست پس از عملیات تصحیح گاما با مقدار 1/2.2 را نشان میدهد
    ستون اول همان عددهای ستون اول جدوا سمت چپ هستند که اینبار به توان 1/2.2 رسیده اند
    مثلا عدد 0.5 وقتی به توان 1/2.2 رسیده تبدیل به 0.72974 شده و به این ترتیب بعد از عملیات
    Gamma Expansion
    مناطق روشنایی طوری قرار گرفته اند کمی تاریک تر شده اند
    به هر حال ستون دوم از جدول سمت راست مربوط به سطح روشنایی پیکسل ها در وضعیت جدید یعنی بعد از عملیات تصحیح گسترشی گاماست و نسان میدهد که منطقه 1 پیکسل هایی که ارزش 255 تا 187 دارند را نگه میدارد و منطقه دو دارای پیکسل هایی است که ارزش 186 تا 137 دارند و این نوع ارزش گذاری پیکسل ها در یک فایل 8 بیتی را مشخص میکند

    دو ستون آخر اهمیت زیادی دارد و میزان قرار گیری تن های مختلف روشنایی در هر منطقه روشنایی پس از عملیات تصحیح گسترشی گاما را نشان میدهد
    در یک فایل 8 بیت مثل فایل های Jpeg در روشن ترین مناطق حدود 70 تن رنگ وجود خواهد داشت و رفته رفته با رسیدن به مناطق تاریک میزان تن های مختلف نیز کاهش پیدا میکند به طوری که در منطقه 11 با وجود عملیات تصحیح گاما باز هم تنها 3 تن مختلف روشنایی در این منطقه بسیار تاریک وجود دارد و مشخص میکنه هنگام ویرایش تصویر اگر اینگونه مناطق در تصویر ما وجود داشته باشه فورا اشکالات Banding یا Artifact یا Clipping در اونها نمودار میشه
    اما در ستون آخر که یک فایل 16 بیتی مثل فایل های Tiff مد نظر است میتوان مشاهده کرده که حتی در منطقه 11 نیز حدود 758 تن مختلف روشنایی در این مناطق موجود است که به راحتی به ما اجازه ویرایش عکس را به ما میدهد




    ---------
    مینا معمارزاده
    دانشجوی فوق لیسانس گرایش IT
    ویرایش توسط farhad44 : Thursday 21 January 2010 در ساعت 09:28 دلیل: حذف لينك غير مجاز
    mreza1001 و 6319 تشکر می‌کنند.

صفحه 5 از 8 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 8 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •