چه کار کنم که کیفیت رنگ فیلمبرداری با دوربین فیلمبرداری مثل دوربین عکاسی بشه؟
برای مثال تو این کلیپ به تفاوت رنگ دقایق 1:22 تا 2:24 با دقایق 2:37 تا 3:09 توجه کنید :
چرا دوربینهای فیلمبرداری سنسور کوچکتری دارند؟
چه کار کنم که کیفیت رنگ فیلمبرداری با دوربین فیلمبرداری مثل دوربین عکاسی بشه؟
برای مثال تو این کلیپ به تفاوت رنگ دقایق 1:22 تا 2:24 با دقایق 2:37 تا 3:09 توجه کنید :
چرا دوربینهای فیلمبرداری سنسور کوچکتری دارند؟
آیا دوربینهای dslr در حین فیلمبرداری مشکل فوکوس دارند و مرتب از وضعیت فوکوس خارج میشوند؟
یعنی اگر فرد کمی جابهجا بشه از فوکوس خارج میشه و تصویرش تار میشه؟ و تصویر مرتب در حال پیدا کردن سوژه وتار و واضح شدنه؟
نمیشه کاری کرد که اصلاً روی سوژه خاصی فوکوس نداشته باشه (مثل دوربینهای عادی فیلمبرداری)
یک کلیپ دیدم که این مشکل را در 700D کانن توضیح داده است : مشکل فوکوس دوربین Canon EOS 700D
درود
راستش دیروز که مطلب رو دیدم خیلی جلوی خودم رو گرفتم که چیزی نگم اما آخه سنسور کراپ و کار سینمایی؟؟!!
اینکه بگوییم چنین دوربینی کمترین مقدار کاربرد برای کارهای سینمایی داشته باشه فقط میتواند مزاح باشه
ساختن چیزی برای راضی کردن مخاطب علاقه مند، فرق میکنه با ابزار کار سینما
روی موبایل هم میشه چند تا افکت بذارن که فضاو حال و هوای بخصوصی رو ایجاد کنه اما
میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است
وگرنه این یک دوربین کراپدارنازیبای نه چندان کامل است که قیمتش از کراپدار های با امکانات کاملتر بیشتر است
پاینده باشید
دوست من البته من فیلمبردار نیستم ولی خدا گوگل رو که از آدم نگرفته! طبیعتا ما درباره دوربینهای بالای ۵۰ هزار دلاری حرف نمیزنیم اگه آدم توان خرید Red یا الکسا رو داشته باشه ماجرا فرق میکنه و در عین حال درباره سینمای هالیوود که قیمت حداقل لنزش بالای ۱۵۰ هزار دلاره هم حرف نمیزنیم ... از نظر پخش سینمایی نسبت تصویر ۱۷-۹ فاکتور مهمیه در عین حال توانایی نصب لنزهای منوال ابتدایی سینمایی هم مهمه از نظر فوکوس کشی... همه اینا برای فیلسازی آماتور یا مستند در کنار قیمت بسیار مهمه... از نظر سنسور با یک مطالعه خیلی ساده اطلاعات زیادی بدست میاد : اکثر سنسورها ماکرو ۳/۴ هستن ، سری cکانن و یا دوربینهای حرفه ای سنسور مخصوصی کوچکتر از فول فریم با دیزاین متفاوت دارن ، وقتی هر دوربین فول فریمی فیلمبرداری 4K میکنه به نسبت نسبت تصویر و مقدار رزلوشن لازم برای دستیابی به 4K تصویر رو کراپ میکنه ، قیمت این دوربین کراپدار نازیبا به نسبت توانایی از دوربینهای مشابه در بازار ارزانتر است حتی از سری محبوب G5 پاناسونیک .
فکر میکنم کمی متعصبانه و بدور از واقعیته نظرتون، کسی از همچین دوربینی انتظار نداره نیازهای یه پروژه هالیودی رو براورده کنه و همچین هدفی هم از ساختش نبوده.
ولی میتونه برا خیلی از فیلمهای با بودجه کم استفاده بشه. مخصوصا وقتی امکان استفاده از دوربینهای سنگین و گران قیمت نباشه.
فکتور سنسور رو که گفتید کمترین اهمیت رو برا فیلمبرداری داره، مگه نگاتیوه که کیفیت تصویر وابسته به سایز سنسور باشه؟!
تکنولوژی هر روز داره پیشرفت میکنه، کیفیت تصویر سنسور کراپ X-T2 که بروی همین دوربین هم هست از خیلی از فول فریمهای موجود در بازار بهتره.
من چون خودم در کار سینما و انیمیشن هستم متاسفانه این نوع برخورد و نظر دادنهای متعصبانه رو زیاد میبینم.
یه نگاهی به ویدیو بندازین بد نیست مخصوصا این دو تایمی که میذارم اینجا:
https://youtu.be/TLXiTW53dWI?t=360
و
https://youtu.be/TLXiTW53dWI?t=587
[Canon A-1 + many FD lenses] & [Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 14mm f2.8 R + Fujinon XF 27mm f2.8 + Metabones FD-XF]
در مورد سایز سنسور این نکته رو هم بگم که اکثر دوربینهای فول فریم عکاسی که فیلمبرداری هم انجام میدن، در هنگام فیلمبرداری از کل سطح سنسور استفاده نمیکنن و در واقع سنسور رو بطور مجازی کراپ میکنن.
ولی این دوربین از کل عرض سنسور استفاده میکنه و تصویر تا نزدیک 5k فیلمبرداری میشه و دان اسکیل میشه تا در قالب 4k جا بگیره.
این ویدیو رو هم ببینید بد نیست:
https://www.youtube.com/watch?v=6FBrWOHVouc
[Canon A-1 + many FD lenses] & [Fujifilm X-E1 + Fujinon XF 14mm f2.8 R + Fujinon XF 27mm f2.8 + Metabones FD-XF]
انوش عزیز. از سنسور کراپ برای کارهای ویدیو بسیار استفاده میشود. حالا بحث سینمایی را جدا کنیم. ( به دلایل بودجه چون کار سینمایی بودجهی بسیاری دارد که اجارهی دوربینهای بسیار گرانی چون red و alexa برایشان مشکلی ندارد)
ولی همهی استفاده کار ویدیو سینما نیست. بسیاری از کارهای مستند، فیلمکوتاه، تبلیغاتی، و تلویزیونی از دوربینهای عکاسیای همچون GH4 و GH5 و سونی a6500 استفاده میکنند. دوستان بسیاری دارم که از این دوربینها استفاده میکنند. و حتی 80D کانن. و هیچ اشکالی هم ندارد. چون این دوربینها برای همین کار بهینه شدهاند.
ضمن اینکه برای ضلط 4K حتی همهی سطح سنسور کراپ استفاده نمیشود. و برای استفادهی تمام سنسور گاهی 6K ضبط میشود و سپس خروجی به 4K کاهش پیدا میکند.
خروجی تمام اینها نیز با استفاده از لنزهای خوب برای پخش از پردهی سینما کافیست.
درودبرشما
مگر از موبایل هم استفاده نشده؟! یادمه کارگردانی بود یکی دو دهه پیش تمام فیلم خودش رو با گوشت کوبی بنام نوکیا N90 ساخت، آیا اون دوربین آشغال 2 مگاپیکسلی روی اون پاره آجر شد دوربین سینمایی آنوقت؟!
اصولا هر کاری میشه کرد وقتی همه چیز رو زیر پا بگذاریم! ضرب المثل هم کم نداریم در این مورد
اما این یک دوربین کراپداره و تمام
دوربین کراپدار هم زیاد هست هیچکدام هم مثل این فوجی با این طراحی اش! چنین ابلهانه قیمت گذاری نشده اند.
فک میکردم بناست یک چیزی ارائه کنیم وقتی پست میدهیم اگرنه از هرچیزی میشه با چنگ و دندون دفاع کرد
ولی مجموعه اون دفاعیات دیگه نامش خرد جمعی نیست
انوش عزیز، با موبایل هم میشود فیلم ساخت. و از اتفاق جشنوارههایی مخصوص این ماجراست. ضمن اینکه همین چندی پیش خبری از استیون سودربرگ کارگردان بزرگ آمریکایی، درج کردم اینجا که آخرین فیلم خود را با آیفون ساختهاست.
اما،
آنچه گفتم نظر شخصی نبود. امروزه دوربینهای عکاسی مخصوصی برای کار فیلمبرداری ساختهشدهاند. نمونههای آن هم موجوداست. حتی کیفیت فیلمبرداری و آپشنهای ویدیویی آنها چیزی از هیچ دوربین فیلمبرداری کم ندارد.
بسیار منابع معتبری در این زمینه وجود دارد و بسیاری از کمپانیها برای دوربینهای عکاسی برای کار فیلمبرداری، تجهیزات جانبی و شولدر و ... تولید میکنند.
دوربینی چون GH4 و 5 به قدری بالاست که تصویر ویدیویی آن در موارد بسیاری از پرچمدار فولفریم سونی a7 III سونی، از لحاظ شارپنس و نویز مناطق تاریک بهتر است. مقایسههای معتبر بسیاری در این مورد وجود دارد که اگر خواستی برایت میتوانم ارسال کنم.
درود فراوان به همه دوستان
چند جمله ای آف تاپیک بگم
.... بیا تا قدر یکدیگر بدانیم.....
خودم به شخصه زمانی که صفحه اصلی فوروم رو باز میکنم نوشته های جدیدی توسط دوستان قدیمی و صاحب نظر ( البته با احترام به همه) خونده نشده رو میبینم اولا خوشحال میشم که هستن .. مینویسن و یا بعد از مدتی دوباره حضور پیدا کردن و بعدش با اشتیاق اول اون صفحه رو باز میکنم .
اما قسمت ناراحت کننده ماجرا -البته به این تاپیک به هیچ عنوان ارتباطی نداره و منظورم به حواشی ایجاد شده توی تاپیک شایعات هست -اینه که جایی که باید از حضور هم و شنیدن نظرات هم خوشحال بشیم ، خواسته ویا ناخواسته باعث رنجش خاطر کسی میشیم .وقتی بحثی از جانب کسی مطرح میشه و هر نظری داره از سه حالت خارج نیست ... یا کاملا درست میگه و یا کاملا اشتباه و یا یه چیز پنجاه پنجاه و کانترورشال هستش که همه جا درموردش بحث میشه در دو مورد اول که تکلیف کاملا مشخصه و راحت به نتیجه میرسه و مورد سوم هرچی که باشه در نهایت به جمع بندی و یاد گیری بیشتر و مطالعه بیشتر منجر میشه ... شاید اگر این بحثها در یک محیط واقعی مطرح میشد و همه صورت هم رو میدیدن هرگز به سو تفاهم منجر نمیشد . بیاییم تو نوشته هامون دقت بیشتری به خرج بدیم کلماتی که کمی بار منفی دارن رو از نوشتمون حذف کنیم و کمی رواداریمون رو بیشتر کنیم و زود به عکس العمل و تلافی بر نخیزیم .... و قدر یکدیگر بدانیم .
در مورد فیلمبرداری به نظرم بحث کیفیت در دوربین های سنسور دار نسل حاضر آنچنان مطرح نیست که بحث فول فریم و یا کراپدار بودن مطرح باشه و همه اونها توانایی ارائه رزلوشن و کیفیت مورد نیاز رو دارن .
اما در دوربینهای Dslr مواردی مثل ویزور الکترونیک ، لرزه گیر روی سنسور، در برخی موارد فوکس اتومات سریع ، پردازنده قوی ، کدک مناسب . توانایی استفاده از تمام سطح سنسور وجود لنز های مناسب و مواردی از این دست میتونه تعیین کننده باشه و لزوما کمپانی ها خودشون رو ملزم به ارائه همه این امکانات در یک DSLR نمیکنن .
و اما ضعف بزرگ
رولینگ شاتر و ضعف ذاتی CMOS ها در این زمینه برای فیلمبرداری
و جایی برای عرض اندام دوربین های حرفه ای فیلمبرداری .
ارادتمند