مرسی بابت این نکته
اگه اینجوری باشه من باید بیخیال 1 دوربین بشم
و 2 تا بگیرم :confused:
مرسی بابت این نکته
اگه اینجوری باشه من باید بیخیال 1 دوربین بشم
و 2 تا بگیرم :confused:
از معروف ترین عكاسان نجومی ایران اشین زاكاریان است كه ظاهرا هنوز وارد عرصه دیجیتال نشده و با دوربین فیلمی عكسهاش را میگیره البته معناش این نیست كه استفاده از نگاتیو را توصیه كنم تنها موضوعی بود كه جالب به نظر میرسد.
متن زیر به نقل از وب سایت ایشان:
Oshin D. Zakarian uses two Olympus bodies along a wide selection of lenses from 24mm to 300mm.
His favorite films are Fuji Superia negatives (100, 400, 800, 1600), Fujichrome Velvia 50 slide and Kodak E100VS .From 1993 he began his contribution to Iranian Astronomy magazine ( NOJUM ). His photos have appeared in America's well known astronomy magazines, Sky&Telescope, Astronomy and Mercury.
سلام
در مورد نیکون برای عکاسی نجومی یک نکته خیلی مهم وجود داره.
فایلهای RAW در نیکون واقعی نیست.عصبانی نشید توضیح می دم.
متاسفانه نیکون در نوردهیهای بلند مدت با فایلهای RAW بعد از پایان نوردهی برای کاهش thermal noise یک رشته دستکاری روی تصویر انجام میده که باعث حذف بعضی ستاره ها میشه.
http://www.astrosurf.com/buil/d70v10d/eval.htm
علت اینکه عکاسان نجومی مایل به استفاده از نیکون نیستند دلیله اصلیش اینه.
و در نهایت اگه بودجتون اجازه میده به 40d فکر کنید .در غیر اینصورت مثل 90 درصد عکاسان اسمون برید دنبال 350d
علت اینکه اوشین هنوز از فیلم استفاده میکنه ،برتری فیلم نسبت به دیجیتال نیست....
البته بزرگترین حسن فیلم نسبت به دیجیتال همان نداشتن فیلتر حذف فرکانس هست....که در مورد اون دوستان توضیح دادند.
اما در مورد فیلم هم مشکلاتی وجود داره.....مثلا در نوردهی های دراز مدت کیفیت عکسها کم میشه...حتی در مدیوم فرمتها....
در فیلمهای حساست بالا افت کیفیت بسیار زاده..مثلا یک مدیوم فرمت در ایزوی 1600 حتی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی هم ، دیتیل کمتری تولید میکنه....
حسن فیلم هزینه کمتر و استفاده بهتر از زمانه....
در فیلم نیازی نیست برای گرفتن عکس بعدی،منتظر نویز ریداکشن باشید.....
و یا دوربین گرانی تهیه کنید...به قول اوشین....کل تجهیزاتش هم اندازه یه بدنه 5دی قیمت داره....
علتش فقط همینا هست....
مسعود قدیری
در هیچ دوربینی اطلاعات سنسور بطور مستقیم بصورت فایل راو منتقل نمیشه و پروسس های خاصی روش انجام میشه.
در دوربینهای نیکون و کانن اگر لانگ اکسپوژر نویز ریداکشن! روشن باشه؟ بعد از عکاسی، معادل زمان عکاسی دوربین عمل نویزگیری رو بر اساس نمونه گیری از سنسور انجام میدهد... اگر خاموش باشد؟ که خاموش است!
البته این صحبت من به معنای تایید و یا تکذیب دوربینی برای عکاسی نجومی نیست.
محض اطلاع بود فقط.
سلام
یه چیز خیلی مهمی رو می خوام مطرح و اون اینه که استادانی مثل اقای زاکاریان در اصل عکاس نجومی نستند.
در واقع عکاسان طبیعت در شب و موضوعات اسمانی اند.
ولی عکاسی نجومی یا astrophotography یعنی عکاسی از اجرام نجومی که شامل استفاده از ابزارالات نجومی مثل اپتیکهای نجومی و پایه های استوائی و دوربینهای خاص و روشهای اختصاصی پردازش تصویر است.
بنابراین وقتی صحبت از دوربینهای عکاسی نجومی میشه منطور دوربینیه که برای عکاسی از سحابیها و کهکشانها و غیره مناسبه و نه عکاسی از مناضر زمینی در شب
ارش جان سلام
متاسفانه در دوربینهای نیکون در مدلهای d70 ,d50,d300,d3 این اتفاق یعنی حذف ستاره ها به جای نویز حتی در حالت noise reduction off هم اتفاق میفته که در واقع شروع مشکل از همین جاست.
http://astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm
حتما این لینکو ببین
لینک شما فیل تر شده و متاسفانه امروز حال فیل شکنم خوب نیست و نتونستم ببینم اما:
من اصولا هیچ نظری در باب عکاسی نجومی ندارم.(عکاسی تخصصی از آسمان و اعماق آسمان)
اما اگر نیت عکاسی شب باشد؟(یعنی عکاسی از آسمان شب و ترکیبی با منظرههای زمینی) دوربینهای نیکون (دی ۷۰، دی ۲۰۰، دی ۵۰ ) نتیجه جذابی به دلچسبی دوربینهای کانن همرده نخواهند داد.
مشکلی که من دیدم و گمان میکنم بسیار تاثیر گذار بوده؟ حساسیت بیشتر سنسورهای کانن بود.
یعنی وقتی با کانن ۳۵۰ دی در حساسیت اسمی ایزو ۱۶۰۰ عکاسی میکنید در حال عکاسی عملی در ایزو ۲۰۰۰ هستید. و این مورد بسیار بسیار به ثبت بهتر ستارهها کمک میکنه.
اما تا حدودی متاسفانه حساسیت بیشتر دوربینهای کانن در دوربینهای جدیدش وجود نداره. و نویز دوربینهای جدید نیکون هم کاهش پیدا کرده و چند تست پراکندهای که دیدم تفاوت خاصی بین این دوربینها مشاهده نکردم.(مشاهده کاملا چشمی بوده و با نگاه زیبایی شناسی... و نه تخصص نجومی)
البته کماکان منتظر تستهای موثقتر هستم و نتایج دقیقتر.
البته استفاده از نگاتیو برای زمانی كه شما به صورت علمی از آسمان شب عكاسی می كنید هنوز هم تنها راه حل و تنها گزیه می باشد.
سنسور های دیجیتال تونایی ثبت طیف های خاصی از رنگ ها را ندارند. یك جدول بود كه اگر پیدایش كنم آن طیف رنگ ه را نشان میداد.
اما مشكل نگاتیو ها یكی همان است كه مسعود عزیز فرمود.
كاهش حساسیت در زمان ها طولانی و كاهش جزییات كه این موضوع باعث میشود شما مجبور به نوردهی بیشتر شوی كه با هم تاثیر زیاد در ثبت وقایع ندارد.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
در نوردهی های طولانی مدت به فیلم هم حساسیت فیلم به صورت غیر خطی كاهش می یابد(و به آن: reciprocity failure گفته می شود) و هم در فیلمهای رنگی،تعادل رنگی لایه های رنگی فیلم به هم می ریزد كه بنا به توصیه كمپانی تولید كننده فیلم باید برای جبران از فیلتر cc ( جبران كننده رنگ :color compansating)،مناسب استفاده كرد.
امین ظریف مهدیزاده