نوشته اصلی توسط
Arash
نگاتیو سیاه سفید ایزو ۳۲۰۰ پیدا میشه... شاید هم ۶۴۰۰
ولی نگاتیو رنگی ایزو بالا پیدا نمیشه و احتمالا اصلا تولید نمیشه...(اگر کسی خبری داره مارو مطلع کنه.)
...
سلام،
سریعترین نگاتیوهای سیاه و سفید که به تولید انبوه رسیدن T-Max 3200 و Ilford Delta 3200 Professional هستند که Ilford هنوز هم تولید میشه و در دسترس هم هست... هر دوی این فیلمها رو میشه به راحتی تا 6400 و قانوناً تا 12800 هم ساتفاده کرد (Push)، یعنی توی جعبهی هر دو زمانبدنی لازم برای Push کردن تا 12800 رو هم ارایه کرده، جالب اینکه هر دو این ها با داروی T-Max Professional به این حد Push میشن...
عکاسهای فیلمی نگاتیوهای رنگی 400 و 800 رو سریع میگن و نگاتیوهای 800 در دو ردهی حرفهای و خانگی الآن به سادگی در دسترس هستن.
نگاتیو رنگی 1600 هم هست، رایجترین نمونهاش Fuji Press 1600 هست که اون هم پیدا میشه اگه کسی بگرده، اما رنگی 3200 من ندیدم یا نشنیدم. طبیعیه میشه این فیلمها رو هم Push کرد ولی بههیچ وجه کار توصیه شدهای نیست چون همونطور که پیشتر صحبت شده (1) پروسهی C-41 یک پروسهی Fix هست و بهطور رسمی Pullو Push توش دیده نشده.
تکلیف اسلاید هم مشخصه. اسلایدهای Fuji Provia با ایزوی 400 وجود دارن که میشه تا 800 هم پوش کردشون (در E-6 میشه پوش و پول کرد) ولی بازهم من هیچوقت چیز سریعتری ندیدم یا نشنیدم.
چند تا نکته:
1- اول اینکه فیلمهای خیلی سریع تو همه رده وجود دارن ولی به هر حال هیچکدوم معجزه نمیکنن. خیلی فروشگاهها هستن که خودشون فیلم میسازن، فرمول خیلی امولسیونها هست که آدم میتونه خودش بسازه ولی محدودیت فیزیکی همچنان وجود داره.
2- Pull هم همینطور، درسته که میشه که فیلم رو Pull کرد ولی افت کیفیتی که میبینید درست مشابه نویز در دیجیتال خواهد بود. در فیلم سیاه و سفید Grainها درشت و درشتتر میشوند (فیلمی که 12800 پوش شده باشد تعداد قابل نوجهیGrain به قطر 6 میلیمتر (و شاید بزرگتر)خواهد داشت!) که البته بازهم تصویر قابل تشخیص خواهد بود (بهخاطر وجود Grainهایی با سایزهای متفاوت)، در نگاتیو رنگی تصویر دون دون خواهد شد و در صورتِ Push کردن فاصلهی بین این دون دون ها بیشتر و بیشتر خواهد شد. در اسلاید دونههایی به رنگهای مختلف (به خصوص بنفش) خواهید دید، درست مثل نویز رنگی در دیجیتال... به هر حال معجزهای اتفاق نمیافته با فیلم.
3- رفتار فیلم با سنسور بسیار متفاوت است اما این تفاوت هم معجزه نمیآفریند. رفتا فیلم بهشدت لگاریتمی است اما رفتار سنسور بسیار نزدیک به خطی است. برای مثال اگر فیلم در ثانیه اول جزییاتی را ثبت میکند، برای اینکه همان بازدهی را در ثانیه دوم داشته باشد باید 4 ثانیه نور بخورد و برای همین هم اگر میخواهید برای مثال به اندازهی 15 دقیقه به فیلم نور بدهید (به محاسبات نورسنجی) باید 4 ساعت به فیلم نور برسانید! در راهنمای تمام فیلمها جداولی هست که این مقادیر را به اطلاع عکاس میرساند. اینجا هم پیشتر بحث شدهاست.
ممنونم.
کد:
(1) http://www.akkasee.com/forum/showthread.php?t=3706