براي گرفتن همچين عكسي ميتوتنيد از مقادير زير استفاده كنيد
ايزو 80 يا 100
سرعت شاتر 1.400
ديافراگم 5.6
http://www.easypics.us/pics/IMG_0073_8.JPG
Printable View
براي گرفتن همچين عكسي ميتوتنيد از مقادير زير استفاده كنيد
ايزو 80 يا 100
سرعت شاتر 1.400
ديافراگم 5.6
http://www.easypics.us/pics/IMG_0073_8.JPG
لطفا در مورد این عکس که با s3 گرفتم نظر بدهید
http://www.4shared.com/file/8645566/.../IMG_0324.html
[IMG][IMG]http://i11.*******.com/3z68mcg.jpg[/IMG][/IMG]
ممنون smaiwd جان
بله با سه پايه گرفتم البته چون سرعت شاتر خوبه ميتونيد روي دست هم بگيريد
اين مقادير براي ماه كامله
masoud_iq درمورد عكستون يه كم توضيح بدهيد من كه چيزي متوجه نشدم:confused:
من این عکس رو از بالای پل خواجو هنگام انفجار راکت های آتش بازی گرفتم چطوره؟
با عرض سلام و معذرتخواهی از emad-art و armiin که به دلیل انجام چند پروژه درسی چند روزی در محضرتون نبودم!
این عکس در مد تقدم شاتر و شارپنس 2+ و سرعت 125/1و دیافراگم8 و ایزوی 100 و نورسنجی Spot و سلف تایمر 2 ثانیه و در آخر و صدالبته روی سه پایه گرفته شده!!
منتظر عکسهای شما هستیم!
...................راستی,مگه موقع save کردن عکس من,فایل اگزیفش قابل مشاهده نیست؟!!!!!
سلام وحيد جان. نه عكستون بعد از سيو كردن قابل مشاهده نبود. منتظر عكسهاي توپت هستيم.
آقا وحید دستت درد نکنه
دوستان عزیز هم لطف کنید عکساتونو در مرض دید عموم قرار بدید
خوشحال میشیم ببینیمشون
محض احتیاط دوباره همون عکس رو با ACD SEE کراپ کردم, نمیدونم مشکل چیه؟فرمتش که JPEG بود!!
فایل پیوست 2178
در ضمن لینهم چند عکس از S3 is در یک کنسرت!! کیفیت توپ!! سایر عکسهای آلبوم رو هم ببینید خالی از لطف نیست! www.pbase.com/tineke/image/63565586
سلام به همه:
1- منظور از تصوير Wide كه در اين دوربين (S3 IS) نيز وجود دارد چيست؟ آيا صرفا سايز بزرگتري مي باشد يا منظور نسبت ابعاد آنست؟ كاربرد نصوير Wide چيست؟ (به عبارت ديگر در چه مواقعي با حالت Wide عكس بگيريم؟)
2- الان فصل برف و سرماست و سوژه هاي برف و مناظر برفي در معرض دوربين ها قرار دارند ! دو سوال در اين مورد:
- رطوبت هوا چه آثار منفي براي اين دوربين (يا كلا دوربين هاي ديجيتال) دارد و توصيه هاي شما چيست؟
- من نوعي دستمال براي تميز و خشك كردن لنز از يك فروشگاه گرفتم كه حدود 100 برگ دارد و به قيمت 12 هزار تومان، به محض بخار گرفنگي يا كثيف شدن لنز با اين دستمالها لنز رو تميز مي كنم، خواستم بدونم تميز كردم مداوم لنز به اون صدمه نميزنه؟
سلام!
تصویر واید بیشتر در عکاسی از منظره و عکاسی خبری و ... کاربرد دارد و برای چاپ عریض مثلا در تبلیغات نیز به کار میرود. البته در دوربینهای حرفه ای سنسور نیز با نسبت 2/3 و حتی 9/16 ساخته میشود, ولی در S3 IS سنسور 3/4 است و در حقیقت عکس واید آن با برش خوردن بالا و پایین عکس حاصل میشود!!( میبینید که عکس واید آن کمتر از 6 مگاپیکسل است!!)
2-رطوبت بر روی هر دستگاه الکترونیکیی تاثیر منفی دارد! پس آن را در جای خشک با درجه حرارت معمول اتاق قرار دهید و درون کیف دوربین هم یک بسته کوچک رطوبت گیر(یا خشک کن) بگذارید!
3-تمیز کردن زیاد لنز که بعضیها بهش وسواس دارند,به مرور باعث خش افتادن و ازبین رفتن جلای لنز میشود!پس تا حد امکان کمتر و در موقع لزوم انجام دهید. من این کار رو با یک دستمال جیر طبیعی کوچک با مارک Keep انجام میدم که فوق العاده لطیف و قابل شستشو و مناسب برای لکه هایی حتی به بدی چربی است!! با ابعاد 10*15 و 1000 تومن خریدم!!
فراموش نشود که قبل از پاک کردن لنز, به آرامی به آن فوت کنید تا اگر ذرات غبار سختی مثل خاک یا غبار فلزی روی آن بود بارفتن زیر دستمالتون خدای ناکرده! صدای دلخراش خراشیده شدن لنز به گوشتون نرسد!!!!!!!!!!!!!!!
سلام
4نسبت طول و 3 نسبت عرض است, یعنی عرض سنسور 0.75 طول آن است, و در سنسور 2/3 طول 1.5 برابر عرض است.
در Lcd نیز همین طور است, و چون اعداد3 و4 و5 اعداد فیثاغورثی اند, با یک حساب سر انشگتی میتوانید با داشتن قطر Lcd ( مثلا 2 اینچ=5 سانتیمتر) ابعاد آنرا به دست آورید. 5 نسبت قطر Lcd هست.
2^5=2^3+2^4
بچه ها من شنيدم با پلاگينهايي كه رو دوربين ميريزن البته منظورم اس 3 هست ميشه زمان و ساعت رو به عكسها اضافه كرد همين تور منوي مقدار باتري رو !!!!!!!!!!! كسي اطلاعاتي داره؟؟؟
من خودم بعيد ميدونم.
دوستانی که S3 Is دارند,
آیا در مود های فیلمبرداری، دوربین حین فیلمبرداری با توجه به صحنه های مختلف، می تواند وایت بالانس، اکسپوژر، فوکوس را بطور اتوماتیک و مطلوب متناسب با وضعیت صحنه تغییر دهد (یعنی مثل یک هندی کم مینی دی وی)؟
آیا سیستم ضد لرزش و زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری قابل استفاده است؟
کیفیت فیلمبرداری در نور متوسط ( مثلا شب در داخل اطاق) چگونه است؟
با تشکر از توجه دوستان....
بله هم لرزش گیر فعال است و هم امکان زوم اپتیکال و دیجیتال دارید
علاوه بر آن فوکوس را اگر بر روی اتوماتیک بگذارید فوکوس اتوماتیک تغییر خواهد کرد نورسنجی و نوردهی را درست مانند حالت عکاسی می توانید تنظیم کنید
نه تنها وایت بالانس بلکه حتی از حالت های رنگی آن نیز میتوانید در هنگام فیلم برداری
استفاده کنید همین حالات برای نوردهی و گشودگی دهانه دیافراگم قابل تنظیم است
فیلتر باد و صداهای مزاحم نیز در هنگام فیلم برداری قابل استفاده است
نکته بسیار خوب اینکه میتوانید در هنگام فیلم برداری . عکس نیز بردارید
در نور متعادل و در خانه نیز کیفیت عالیست مخصوصا ضبط صدای استریو
حتی از بین بردن قرمزی چشم هم در هنگام فیلم برداری امکان پذیر است
تا آنجا که من دیدم این دوربین از نظر امکانات دستی هیچ چیزی کم ندارد شاید به همین علت بوده است که مجله عصر شبکه این دوربین را به عنوان برترین دوربین با قیمت متوسط در جهان معرفی کرده است
من براي خريد دوربين خيلي تحقيق كردم و آخر صاحب S3 IS شدم، اما يادمه موقع خريد بين S3 IS و Olympus SP 500 مردد بودم، البته اونوقت SP 510 هنوز تو ايران نيوده بود وگرنه الان اين مدل رو داشتم. ديروز مطلع شدم كه Olympus هشت 8 تا دوربين جديد اعلام كرده ، وقتي اين دوربين ها رو ديدم دوربين SP 550 حسابي چشمم رو گرفت.
18X زوم اپتيكال داره با كلي امكانات ديگه.
كاش هنوز دوربين نخريده بودم !!
بله,بله, به نظر من عالی است.
ممنون هستم مدیر کل عزیز،
یعنی S3 Is می تواند جای یک دوربین اتوماتیک فیلمبرداری با کیفیت خوب و تنظیمات دستی مناسب را صرف نظر از مدت زمان فیلمبرداری، پر کند؟ درست فهمیدم؟
بله البته اگر مساله حجم وحشتناک فیلمها نبود!!
***** راستی چون چند عضو جدید به این تاپیک اومدند چند سوال بی جوابمو دوباره میپرسم تا اگه جواب نگرفتم یه تاپیک باز کنم و از EOS دارا بپرسم:
1-تو راهنمای سریع چاپ شده همراه دوربین ذکر شده که راهنمای کامل دوربین بصورت PDF روی CD ی همراه دوربین است درصورتیکه بصورت فایل Word بودند نه PDF !! عجیب نیست!!؟
2-این فلاش Slave(model :HF-DC1 تو بازار هست?قیمتش چنده و قدرت و کیفیتش چطوره و اینکه ارزش خریدن داره یا نه؟اصلا اطلاعی دارید!!؟
3-وقتی مقدار ISO را روی AUTO میگذاریم,حتی در نرم افزار Zoombrowser EX (همراه دوربین) هم نمی شود مقدار دقیق ISO را فهمید, یعنی باید به همین "AUTO" اکتفا کرد؟!!
4-در حالت تنظیم قدرت فلاش,هم در حالتAUTO و هم در حالت Manual , با ورود به منوی FUNC میتوان فلاش را تنظیم کرد(البته در Auto از2EV+ تا 2EV- و در حالت دستی در 3 مرحله که از FULL شروع میشود).فرق این دو حالت و تاثیرشان چیه؟!!!
سلام
ایزو حساسیت فیلم(یا سنسور)در برابر نور تابیده شده به آن است.هرچه ایزوی انتخابی بالاتر باشد, برای محیطهای کم نور مناسبتر است ولی در عوض نویز عکس (نقاط پارازیتی و دانه ای رنگی) بیشتر میشود و در هنگام بزرگ کردن یا تماشا و چاپ عکس در سایز واقعی ملموستر خواهند شد.
ایزوهای پایین(80-100 و حتی 50و 64 در بعضی دوربینها) برای محیطهای پرنور مثلا در یک روز آفتابی یا نیمه ابری در محیط روباز کاربرد دارد و ععکس حاصل دارای کمترین نویز و بیشترین وضوح خواهد شد!
با تغییر ایزو سایر پارامترها نیز متناسب با آن در جهت گرفتن یک عکس مناسب تغییر خواهد کرد, مثلا اگر در هنگام عصر و داخل منزل و روی مد P ایزو را روی 80 بگذارید, دوربین سعی میکند سایر تنظیمات را طوری تغییر دهد که جبران کمبود حساسیت سنسور به نور را بکند, پس سرعت شاتر را کم کرده( مثلا از 200/1 به 50/1) و دیافراگم را بازتر میکند( مثلا از F4.2 به F 2.8 ) و با نشان دادن علامت "دست" در مورد تکان خوردن دوربین و لزوم استفاده از سه پایه هشدار داده و با نشان دادن علامت " فلاش قرمز" توصیه میکند فلاش را بلند(فعال) کنید!
در مورد S3 IS توصیه میشود حتی الامکان از ایزوی 800 استفاده نکنید چون برعکس SONY-R1 نویز زیادی دارد و ترجیحا نیز ایزو را دستی تنظیم کنید نه در حالت Auto.
مد نور سنجی را روی Center یا Spot قرار دهید (دکمه FUNC--->گزینه ششم) چون در حالت اول Evaluative نور سنجی را بر اساس میانگین نور دریافتی از تمام نقاط قرار میدهد و در جاهایی که تفاوت نور سوژه ها زیاد است (یک ساختمان و آسمان روشن بالای سرش) خوب کار نمیکند.اگر هم کل عکس سفید میشود احتمالا روی آسمان فوکوس یا نورسنجی کرده! برای خوشرنگتر شدن آسمان در منوی My Color روی حالت Vivid یا Vivid Blue بگذارید.
در ضمن اینقدر زود ناامید نشید و به فکر تعویض دوربین نیفتید, ثانیا اگر دنبال خرید یک دوربین کامپکت جیبی هستید نیکون را فراموش کنید و به فوجی یا پاناسونیک یا سونی فکر کنید, اگر هم روی نیکون تعصب دارید, فقط سری S آن را بگیرید!
جای خانم Delbaz.tk خیلی خالی است,ایشان اطلاعات و قدرت بیان خیلی بیشتر و بهتری داشتند!
سلام
راستش من تو سونیها فقط با S600 کار کردم که عکسهای بافلاشش اصلا خوب نمیشد ولی بدون فلاشش خوب بود و شارپنس بالا و نویز کمی داشت.و تو سونی تعریف سری W و P را بیشتر از بقیه شنیدم!!
ولی چون خودم پاناسونیک داشتم اگر بخواهم کامپکت بدون تنظیمات حرفه ای بگیرم فقط پاناسونیک میگیرم هرچند نویزش کمی بیشتر از سونی و شارپنسش هم کمتر است ولی من لرزشگیر آن را بخصوص در مد ماکرو بهتر از S3 دیدم , لرزشگیر پاناسونیک بهترین لرزشگیر در دنیاست!!!!!
مشکل شما در این دوربین به دلیل عدم آشنائیتون با بعضی مفاهیم عکاسی هست، کیفیت عکساتون به عواملی مانند ISO ، Shutter Speed و اندازه دیافراگم (Aperture Value) و ... سایر تنظیمات بستگی داره. مثلا چند مورد زیر رو در نظر بگیرید:
--- در محیطهای روشن با حداقل ISO عکس بگیرید تا نویز کمی داشته باشید(در S3 IS با IS0=80)
--- اگر در محیطهائی عکاسی می کنید که نور کم دارد کم کردن سرعت شاتر یا باز کردن دیافراگم باعث می شود نور بیشتری به سنسور دوربین برسد و عکس روشن می شود. (عکس این عمل برای محیطهای خیلی روشن صادق است) . دقت کنید این مسئله همانند چشم انسان عمل می کند.
--- دقت کنید که در مد Manual شما به راحتی قادر به تغییر سرعت شاتر، اندازه دیافراگم و ISO و ... هستید و با کمی آشنائی با این مفاهیم براحتی عکس خوبی را خواهید گرفت.
--- یکی از امکانات خوب این دوربین داشتن نمودار هیستوگرام هنگام عکاسی است، برای نورسنجی خوب می تونید از این نمودار هم استفاده کنید.
--- این مفاهیم را با Search کردن در اینترنت خواهید یافت و آشنائی با عملکرد آن در S3 IS را در دفترچه راهنمای آن مرور کنید.
--- دقت کنید که دوربین نیکون شما عکسها را با رنگهای اشباع شده تحویلتون میداده! این خاصیت رو در S3 IS با تغییر مد رنگ به Vivid خواهید داشت.
دوستان راهنمای S3IS به انگلیسی یا فارسی بصورت فایل مورد نیاز یکی از دوستان من است که قصد خرید دوربین مرا دارد. متاسفانه من ندارم اگر هرکدامتان دارید خواهشمندم به ایمیلم بفرستید.hooshmand_shokoohi@yahoo.com
همه دوستانی که درخواست درایورها یا راهنمای (Drivers and Manual) دوربین S3 IS رو دارن در آدرس زیر از سایت Canon می تونن دانلود کنند، دقت کنید راهنما با فرمت PDF و انگلیسی می باشند.
http://www.usa.canon.com/consumer/co...&modelid=13077
دوستان،
کسی میداند آیا می شود این دوربین را در آتلیه بکار برد. یعنی راهی برای استفاده از فلاش های آتلیه ای و سینک با آنها وجود دارد؟
سلام!
شاید S3 IS دوربین خوبی باشد ولی نه در حد استفاده تو آتلیه!!! چون حداقل چیزی که باید داشته باشه کفشک فلاش اکسترنال+فرمت RAW+نویز کم+قابلیت اتصال کابل سینکرونایز+.... که هیچکدومو نداره!!
البته فلاش HF-DC1 که من از دوستان راجع بهش پرسیدم و کسی جواب نداد!! به محض دریافت نور مستقیم یا منعکس شده یک فلاش دیگر ,آن هم فلاش میزند! شاید کار شما را راه بیاندازد!
جلال عزيز، ميشود، بسيار خوب هم ميشود، به شرطي كه بتوان preflash را يك جوري توي منوها خاموش كرد، البته اگر دوربين شما براي فلاش ttl پري فلاش نكند، و Red Eye خاموش باشد، احتمالاً قضيه حل است.
اگر شرايط فوق برقرار بود، دوربين را روي مد منوال بگذاريد (يكي از معود ترين استفاده ها براي اين مد بيچاره و مهجور) احتمالاً - اگر اين دوربين نيز مثل شبه اس ال آر هاي قبلي باشد - با هر سرعتي سينك ميكند، سرعت را روي 250 يا 500 بگذاريد اما براي ديافراگم احتمالاً با ديافراگم هاي بسته (بالا تر ازهشت 8) جواب ميدهد، امتحان كنيد.
كنترل شما بر نور دهي در استوديو (با هر دوربيني كه باشد) تنها با ديافراگم است، يعني به زبان ساده، نور عكسهاي شما تنها با باز و بسته كردن ديافراگم كم و زياد ميشود.
فلاش را در اين حالت فعال كرده اگر نميخواهيد فلاش دذوربين در نوردهي سهم خاصي داشته باشد (كه اين جوري بهتر هم هست) يك اسلايد يا نگاتيو سوخته روي آن قرار دهيد، با اين كار تنها مادون قرمز كه براي تريگر كردن فلاش هاي استوديو كافي است عبور داده ميشود.
تنها مشكل اين نوع دوربين ها فوكوس آن هاست كه احتمالاً كمي سخت به دست بيايد، يعني اتو فوكوس ممكن است كمي گيج شود.
مشكل بعدي اين دوربين ها اين است كه نمايش زنده آن ها در ال سي دي برحسب ديافراگم تنظيم شده فعلي است، پس با تنظيمات فوق، قاعدتاً ال سي دي چزي نشان نخواهد داد. مينولتاي محترم تنظيمي داشت كه ميتوانستي پيش نمايش ال سي دي را مستقل از تنظيمات دوربين ببيني. سوني هم نسخه ناقص آن را داشت. كانون نميدانم دارد يا نه؟
اگر تجربه كنيد، خواهيد ديد كه با كمي تجربه و دقت، ميتوانيد عكسهايي بگيريد كه خودتان حيرت كنيد. كار در استوديو كمترين وابستگي را به نوع تجهيزات دارد.
دوربین s3 is کانن. زوا 12x اوپتیکال داره. و فوکوس دستی.
میخواستم بدونم این ها رو فقط توی مانیتور دروبین میشه دید. یا با چشمی دوربین هم قایل مشاهده هستند.
به خصوص مورد دوم یعنی فوکوس دستی رو توی چشمی هم میشه نگاه کرد یا فقط در مانیتور ؟
جناب محبی،
مثل همیشه ، یاد می دهید که با کمترین وسیله هم می توان نتایج خوبی بدست آورد....فقط کمی ذوق و فکر می خواهد. این طرز فکر شما همیشه برایم تحسین برانگیز و مایه امید و حرکت بوده است.
نه تنها در چشمی و مانیتور میتونید این تنظیمات رو ببینید بلکه میتونید دوربین رو به کامپیوتر وصل کرده و تمام تنظیمات رو با بالاترین کیفیت تو صفحه بزرگ کامپیوتر ببینید
هنگام استفاده از فوکوس دستی هم مرکز صفحه یعنی جایی که فریم اوتوفوکوس قرار داره بزرگتر میشه تا تنظیم رو بهتر انجام بدید که البته میتونید تو منوها این حالت رو فعال یا غیر فعال کنید
از دوستانی که از S3 IS استفاده می کنند خواهشمند است در مورد سوالات زیر پاسخ دهند:
-- بنویسید که در اکثریت استفاده شما از این دوربین آیا از مدهای Automatic استفاده می کنید یا خیر؟ من در این زمینه طبق استفاده جواب منفی گرفتم و میشه گفت اکثریت تنظیمان من در مُد Manual می باشد! که نمی دونم کار درستی می کنم یا خیر؟!
-- در یک روز آفتابی در حال عکاسی هستید، اما شدت روشنایی خورشید به حدی است که تصویر LCD دیده نمیشه و در نتیجه نورسنجی به خوبی انجام نمیشه، من در چنین شرایطی برای نورسنجی بهتر از Histogram استفاده کردم اما نتیجه خوبی نگرفتم و اکثر عکسها کم نور و مرده از کار در اومده بود. غیر از استفاده از ViewFinder پیشنهاد شما در این مورد چیست؟
سلام به همه!
1-من اغلب از مد P استفاده میکنم و به ندرت از Tv یا A, و خیلی به ندرتتر از M, مگر در شرایط خاص( شاید هم چون هنوز احساس تسلط کافی بر دوربین در این مد ندارم!)
2- با مد نورسنجی Spot و استفاده از قفل نورسنجی AEL و بالا بردن کنتراست یا استفاده از حالت Vivid و در صورت لزوم کاهش نور ورودی فکر نکنم مشکلی پیش بیایید.
چه خشونتی!! :eek: :confused:
من که هر چه پستهای قبلی رو نگاه کردم نفهمیدم این الفاظ!!!!!!!! نثار چه کسی شد!!
خواندن کامل دفترچه راهنما قبل از کار کردن با دوربین , همانا حکم گرفتن وضو دارد برای خواندن نماز !!( قال الدیپرویو! :biggrin: )
بنده که تا بحال 4-3 مرتبه آن را خوانده ام, هنوز نمی توانم ادعا کنم که به آن مسلط شده ام!!!!!! و هر دفعه که آن را میخوانم , به نکات جدیدی بر میخورم که قبلا یا ندیده بودم و یا درک نکرده بودم!!
درثانی برای خواندن آن لازم نیست مدرک TOEFL یا IELTS داشت, با یک انگلیسی دست و پا شکسته( مثل من) و استفاده از دیکشنری و البته کمی وقت و حوصله میشود از مطالبش استفاده کرد:
" یا مکن با فیلبانان دوستی یا بساز خانه ای اندر خورد فیل" !!!
.
.
در ضمن فکر میکنم شما در اولین پستتون فرموده بودید در خارج از کشور بسر میبرید!! میشود بپرسم زبان رایج در آن کشور چیست؟!!!! 8)
سلام، انگار سؤالهاي اين بخش رو فقط من مي پرسم ! :p
و اما سوال: فرض كنيد قراره در دو زمان مختلف مثلا دو روز مختلف از يك سوژه عكس بگيريد اما در اين دو حالت همه تنظيمات دوربين بايد يكسان باشه (دقيقا همه)، خوب تنظيماتي مثل ديافراگم، سرعت، ISO و ... همه روي S3 IS شاخص دارن يا از روي LCD ميشه خوندشون و مقادير قبلي رو دوباره Set كرد اما من نفهميدم چطور بايد تشخيص بدم كه در حالت اول به چه ميزاني روي سوژه ZOOM كردم، البته بعد از عكاسي ميشه در مشخصات عكس ديد اما اينكه حالا چطور بايد دقيقا همون ميزان ZOOM رو دوباره تنظيم كنم رو نفهميدم.
(البته فكر كنم اين ZOOM كه من ميگم همون فاصله كانوني باشه، اگه اشتباهه اصلاح كنيد.)
(به عبارتي روي S3 IS وقتي لنز رو جلو-عقب مي كني ميزان اين تغييرات رو روي LCD نميشه ديد، بفرمائيد چه بايد كرد)
البته يادآور بشم كه يك نوار SCROLL در بالاي LCD نشون داده ميشه ولي اونم حدوديه و مدرج نيست.
سلام دوست عزيز تا اونجايي كه بدونم اگه شما در اون حالتي كه دلخواهتونه منو را فشار بديد بعد آخرين گزينه و حالت را save كنيد . و موقع استفاده دوربين رو در حالت C قرار دهيد . . .
البته اگه لطف كنيد يه كم دقيق تر و Step By Step بگيد ممنون ميشم، اين راه خوبيه ولي بازم به نظر من راه درستي نيست بالاخره در حالت Custom هم فقط امكان ذخيره براي يك Customization وجود داره و با Customization بعدي قبلي پاك ميشه. دقت كنيد كه مشكل فقط روي مقدار ZOOM و بقيه مقادير شاخص دارن.
سلام
تا اونجاییکه من فهمیدم و دوباره راهنماشو خوندم, هیچ راهی برای فهمیدن فاصله کانونی لنز (زوم) در S3 IS وجود ندارد!
.
.
.
یه سوال دیگه: در صفحه 75 دفترچه راهنما در مورد Exposure Compensation ( جبران یا تعدیل نوردهی) نوشته شده :
" تنظیمات جبران نوردهی را برای جلوگیری از تیره شدن سوژه هنگامی که پس زمینه اش روشن است , یا جهت اجتناب از ''بیش از حد روشن دیده شدن " نورها در عکاسی در شب انجام دهید " !!!
:confused: در مورد اول که با زیاد کردن نور , کل عکس به یک مقدار روشن میشود ( نه فقط سوژه!!) و یک هاله روشن دور سوژه بوجود می آید و هیچی از جزئیات پس زمینه دیده نمیشود!!
-در مورد دوم هم که باز کل عکس ( نه فقط سوژه) تاریک میشود!!
راستش من زیاد از این حالت "جبران نور دهی" استفاده نمیکنم, شاید هم بلد نیستم, شاید هم به این دلیل که احساس میکنم با زیاد کردن این مقدار نویز عکس زیاد میشود و یکجور حالت رنگ پریده پیدا میکند!!
اگر شما متوجه منظور راهنما شدید و یا از این حالت درست استفاده میکنید , من رو هم راهنمایی کنید , ممنون میشم.
آقا وحيد ممنون از شما، اگه نشه ميزان ZOOM رو مشخص كرد خيلي بده من دوربين Sony H2 رو مي ديدم كه اين خاصيت رو داشت گرچه خيلي خواص ديگه رو نداشت ! در مورد سوالتون و "جبران نوردهي" بايد دفترچه رو ببينم، راستش منم اين "جبران نوردهي" رو دقيقا نفهميدم يعني چه؟! ولي ظاهرا هر وقت روي سوژه اي Focus ميكني اگه اين مقدار مثبت يا منفي نمايش داده بشه، نمايش دهنده زياد و كم بودن نورِ كه مثلا اگه منفي بشه من مقدارشو زياد ميكنم تا به صفر برسه و مثلا جبران نوردهي كنم !!!
اگه كسي بتونه اين قضيه "جبران نوردهي" رو اينجا توضيح بده پيشاپيش ازش تشكر ميشه !
سلام!
ببخشید که امروز من تو همه چیز دخالت می*کنم فکر کنم از عوارض جنبی آنفولانزا باشه!
در مورد جبران نوردهی، هیچ وقتی نورسنج دوربین نمی*تونه معجزه کنه بخصوص اینکه با نورسنج توی دوربین شما بطور معمول نور بازتابیده شده رو اندازه می*گیرید نه نور ورودی از منبع رو. این یعنی اینکه ایگه سوژه شما روشن باشه نور زیادی باز می*تابونه و اگه تاریک باشه نور کمی باز می*تابونه و اگه دوربین بخواهد بر اساس این نوری که بازتابیده شده تصمیم بگیره برای نورسنجی کل صحنه (به خصوص وقتی روی مد نورسنجی نقطه*ای هستید) اون موقع اگه اون شیی که نورسنج نور بازتابیده*شده از اون رو به عنوان ملاک گرفته خیلی روشن باشه (سفید باشه) دوربین فکر می*کنه نور خیلی زیاده و توی نورسنجی اتوماتیک دچار اشتباه می*شه و سرعت و دیافراگم رو طوری تنظیم می*کنه که بتونه اون سفیدی رو ثبت کنه ولی در عوض بقیه کادر رو از دست می*ده (محیط تاریک ثبت می*شه) و یا بر عکس وقتی اون نقطه*ای که روش نورسنجی کردید تاریک باشه دوربین فکر می*کنه کل صحنه تاریک هستش و نور زیادی می*ده که کل صحنه از بین می*ره.
این اصلاح فقط وقتی موثره که دوربین داره رو حالت اتوماتیک با توجه به داده*های نورسنج سرعت و اندازه دیافراگم رو تنظیم می*کنه و روی مد دستی معنی نمی*ده. تو همچین حالتی (که به قاعده می*شه مدهای اولویت شاتر و یا اولیت دیافراگم، یک چیزی مثل Time Priority و Aperture Priority یا مشابه بسته به دوربین) اگه برای مثال سوژه سیاه بود شما با اصلاح نورسنجی می*تونید بهش بگید که درسته که تو فکر می*کنی همه صحنه تاریکه ولی اشتباه می*کنی جناب نورسنج و صحنه روشنه و بهش می*گید که از اون چیزی که حساب کردی کم (مثلاً 1/3 یا نصف یا یک استاپ کامل) کم کن...
به هر ترتیب نورسنجی توی دوربین خیلی دقیق نیست و در ضمن شما باید نورسنج دوربینتون رو خیلی خوب بشناسیدة اینکه به کجاها حساسه و هر حالتش دقیقاً چطوری نورسنجی می*کنه. یه راه خوب اینه که بگذاریدش رو مد نقطه*ای، بعد یک شمع پشت یک مقوا که یک سوراخ ریز داره روشن کنید و چراغها رو خاموش کنید. حالا تو ویزور به سوراخه نگاه کنید و عددهای نورسنجی رو بخونید و کم کم سوراخ رو از وسط ویزور به گوشه*ها و اطراف ببرید و ببینید که نورسنج تا کجاها رو می*تونه ببینه، یعنی دقیقاً می*تونید ببینید که اون نقطه*ی حساس کجاهای ویزور هست و نورسنج شما از روی کجاها تصمیم می*گیره... راه*های دیگه هم هست. کارت 18 درصد خاکستری (که با خیلی از دوربینها میاد و عکاسی*ها هم می*فروشن) رو می*شه گذاشت جلوی سوژه و با اون نورسنجی کرد و بعد کارت رو برداشت و عکس گرفت. نورسنجها (به جز نورسنجهای نیکون) همه به شدت نور حساسن و کارت 18 درصد خاکستری همیشه Reference نرمال اونها هست. اگه این کارت رو ندارید کف دست هم به نسبت بد نیست و اگه اونهم نیست علف سبز یا زرد توی نور خورشید هم بدی نیست، از طرفی هم نورسنج دستی نعمتی است بی*همتا...
بحث نورسنجی قلب تکنیک عکاسی هست و خیلی مهمه و اینکه شما چطوری کنترل و استفاده ازش بکنید... هرچی بیشتر نورسنجتون رو بشناسید عکسهای دقیقتر و بهتری خواهید گرفت.
ببخشید که من دخالت کردم، من نه S3 IS دارم نه اینکه می*دونم نورسنجش چه شکلیه ولی به نظرم این سوال عمومی اومد و گفتم چیزکی در موردش بنویسم. در مورد Zoom هم به همون روشی که تو پست http://www.akkasee.com/forum/showpos...44&postcount=7 نوشتم می*تونید فیلد 12 قسمت اول MakerNote رو چک کنید برای زوم دیجیتال. در مورد فاصله کانونی (زوم آنالوگ!) هم بعید می*دونم نباشه با یکی از برنامه*هایی که معرفی شده چک بفرمایید، من هم سعی می*کنم یک عکسی با S3 IS پیدا کنم خودم بررسی کنم...
متشکرم!
سلام
خیلی ممنون آقا کاوه!
پس برای همینه که عکسهای تو خونم پشت سر افراد همش سیاه میشه, پس عیب از ما بوده , نه دوربین بدبخت!!
از اینکه راهنمایی کردید بینهایت ممنونم!
.
.
شاعر فرموده( بلا نسبت شما!!!):
تا گوساله گاو شود ---------------دل صاحبش آب شود :biggrin: :oops:
با تشكر از كاوه عزيز، كه توضيحات بسيار خوبي دادند،
وحيد جان بهترين راه و دقيق ترين راه براي قضاوت در مورد نوردهي خود و ايجاد اصلاحات لازم در آن، استفاده از هيستوگرام است، امروز استفاده از آن را ياد بگيريد، از فردا بهتر است، ظاهر قضيه ممكن است پيچيده به نظر آيد، اما وقتي مسلط باشيد، مثل خواندن ساعت، يك نگاه بيندازيد ميفهميد چه خبر است.
فقط مشكل اين است كه نميدانم S3 IS هيستوگرام همزمان دارد (Live Histogram) يا نه؟
اگر داشت كه درست قبل از فشردن كليد شاتر ميتونيد اصلاحات لازم را با بيلبيلك Exposure Compensation انجام دهيد، اگر نداشت يك تست شات ميگيريد و بعد هيستوگرام را وارسي ويكنيد و عكس بعدي را ميگيريد. در فهرست مقالات سايت و در مجله عكاسي حرفه اي چندين مقاله خوب داريم، اگر مايل بوديد چند لينك برايتان معرفي ميكنم.
سلام
ضمن تشکر از راهنماییهایتون:
داشتن که داره, فقط مشکل من اینه که توی خونه وقتی از کسی عکس میگیرم ( بخصوص وقتی با دیوار یا پنجره پشت سرش فاصله زیادی داشته باشه) تصویر خودش خوب و روشن میشه ولی پشت سر تیره میفتد که البته در حالت فلاش اسلوشاتر کمی بهتر میشود, حالا نمیدانم اگر فلاش " هوشمند" و ...داشت نتیج فرقی میکرد یا نه ؟!! :confused:
سلام دوستان
بالاخره منم دوربین s3is خریدم ولی پیش امد گویی این دوربین برا من این بود که به دلیل نا آشنا بودن به منوی دوربین همه عکساش فرمت شد و من ماندم ...................
چی می شد اگه عکسا توی دوربین مثل کامپیوتر بعد دلت کردن برن تو recyclr bin
سايت Dpreview.com دوربين S3 IS را با مزاياي زير مي شناسد: (البته معايبشم در پست بعدي مي گم)
- resolution خوب
- رنگ و exposure خوب، Focus دقيق
- لرزش گير خوب كار مي كند
- تركيب خوب (خوش تركيب)
- بدون صدا
- ساختار محكم و خوش دست
- سريع
- فيلم و صداي Sterio عالي
- تصاوير واضح در ISO هاي پائين
- اعوجاج كم
- استفاده ساده و لذت بخش
- LCD متحرك در هر جهت
- داراي مبدل WIDE و TELE (انتخابي)
- كنترل و گرفتن عكس از طريق كامپيوتر(به كمك پورت USB)
- دكمه Shortcut و ISO مستقل
- عمر باطري طولاني با باطري هاي NiMH
- فلاش و لنزهاي خارجي (انتخابي)
- مد MACRO خوب
سايت Dpreview.com دوربين S3 IS را با معايب زير معرفي مي كند:
يك مورد رو درست نفهميدم عين جمله انگليسي رو آوردم :redface:
- گاهي اوقات Focus در عكسهاي Tele همراه با كم نوري عكس در انتهاي zoom مي باشد.
-ISO 800 براي استفاده واقعي همراه با نويز زياد است.
- باطري قابل شارژ در BOX آن هنگام خريد وجود ندارد.
- Occasional highlight clipping due to over exposure of contrasty scenes
- ViewFinder يا LCD دوربين در شرايط محيطي بسيار نوراني به سختي ديده مي شوند
- عكسها يك مقدار كمي Soft هستن
- رنگهاي متفرقه ولبه هاي ارغواني در عكسها
- نداشتن مد ROW
- در حالتهاي ديافراگم باز محدوديت استفاده از بالاترين سرعت شاتر وجود دارد
- بيشتر دوستاني كه به اين Post مراجعه مي كنن دوربين S3 IS دارند، من با هدف اينكه هر كس نكته اي جديد رو درباره اين دوربين بيان كنه اين Post رو شروع كردم اما متاسفانه بعضي وقتها پاسخها جامع و منسجم نيستند مثلا در چند پست قبل بحث نداشتن شاخصي براي فاصله كانوني در S3 IS مطرح شد و يا بحث جبران نوردهي و موارد مشابه .... پاسخها جسته-گريخته نوشته مي شد.
من خودم يك مبتدي هستم و با شروع يك بحث مسلما نمي تونم مثل يك حرفه متوجه مسائل عكاسي بشم لذا از دوستان تقاضا ميشه كه از اين بعد با مطالعه و منسجم راجع به يك مسئله صحبت كنيم.
--------------------------------------------------------------------------
- در دو پست قبلي من ليستي از مزايا و معايب اين دوربين رو به نقل از Dpreview نوشتم همين ميتونه محور خوبي براي بحث در مورد هر كدام از مزايا يا معايب باشه. من بعضي از معايب رو در اين مدت استفاده تجربه كرده بودم ولي به نظر من بايد برا هر كدوم يه راه حل وجود داشته باشه. حتي الامكان اساتيد و اعضاي فعال اين سايت مي تونن در برخي موارد به ما كمك كنند ! :)
--------------------------------------------------------------------------
و چند تا تجربه من در مورد اين دوربين:
--- در مواردي كه tripod نداشتم استفاده از تايمر 2-10 ثانيه*اي خيلي كمكم كرده. به عبارتي من متوجه شدم كه بيشتر لرزش دست در زمان فشردن دكمه شاتر اعمال ميشه و تايمر راه خوبي براي اين مسئله است.
--- عكسهاي اين دوربين در مناظر باز و روز روشن خيلي خوبه اما در من بعضي وقتها متوجه شدم كه عكسام از لحاظ نور مشكل دارن، قبل از مطالعه سايت Dpreview ژي برده بودم كه در روزاي آقتابي LCD و viewfinder در نور تصوير واضح نميدن و آدم رو به اشتباه وا ميدارن.(كه الان مطمئنم كه حدثم درست بوده و بايد راه حل را يافت!)
--- يكي ديگه از معايب اين دوربين زنده نبودن يا Sharp نبودن (Soft بودن) عكسها است، من كه خيلي از اين مسئله دلخورم :( ولي چه بايد كرد هر مدلي كه بخريم يكسري معايب داره و يكسري مزايا !!!
سلام
اتفاقا من هم تو این فکر بودم که در یک تاپیک جدید یا تو همین تاپیک , دارندگان این دوربین نقاط ضعف و قوت این دوربین رو برای علاقمندان به خریدش به زبان ساده خودمان شرح دهیم!
1- کاملا درسته, استفاده از تایمر 2ثانیه یکی از مواردی است که به کاهش لرزش دوربین کمک میکند( و در دفترچه راهنما نیز به آن اشاره شده است) و از تکان خوردن دوربین در موقع فشار دادن شاتر جلوگیری میکند( البته شاتر S3 IS در برابر دوربین قبلیم خیلی نرم و راحت است!!)
2- خیلی کم و ناچیز, نه حاد و مساله ساز! ;-)
3- در منوی FUNC , در قسمت My Color , شارپنس را بالا ببرید!!
.
.
.
********* به مزایای آن عکسبرداری با تاخیر زمانی, قفل نورسنجی و ...را هم اضافه کنید!!!*************
سلام
1- عکسبرداری با تاخیر زمانی یا Intervalometer : یعنی دوربین بصورت خودکار 2 تا 100 عکس , با فاصله زمانی 1دقیقه تا 1 ساعت میگیرد. از جمله موارد این کاربرد:
- ثبت مراحل جوانه زدن یک لوبیا !! یا شکوفه دادن یک گل
- عکس گرفتن از بیرون آمدن یک جوجه از تخمش ( اصطلاحا تولدش!) جهت استفاده در فیلم عروسیش( یا دامادیش :biggrin: )
- قراردادن دوربین در یک نقطه از یک مکان برای ثبت اتفاقات و رفت و آمد افراد(احیانا ناباب 8) ) یا Monitoring
.
.
- یک کاربرد مفید و علمی آن اینست که مثلا : دوربین را در بالای یک ساختمان مرتفع و مشرف به یک تقاطع قرار میدهیم و برای چند نوبت, وهر نوبت 24 ساعت, از تقاطع با فاصله زمانی 15 دقیقه عکس میگیریم. حالا با شمارش تعداد و نوع خودروها و یا مساحت پوشیده شده توسط وسایل نقلیه میتوان "ساعت پیک" یا زمان اوج ترافیک+ترکیب وسایل نقلیه+تعداد خودروهای متقاضی گردش به چپ و .... را بدست آورد و از روی اینها اقدام به طرح هندسی تقاطع + اختصاص 1یا 2 برای گردش به چپ+تعریض خطوط و ......کرد!! ( شاید هم خودم یک روز این کار رو کردم!)
---سایر دوستان نیز میتوانند مثالهای دیگری رو مخصوصا در رابطه با رشته و کارشون ذکر کنند.----
2- قفل نورسنجی هم از موارد بسیار پرکاربرد است (بنده دکمه Shortcut دوربینم رو به AEL اختصاص دادم!) , بخصوص وقتی بخواهیم از سوژه ای که پس زمینه آن روشن است( مثلا از کسی که پشتش به پنجره است) عکس بگیریم , میتوانیم به سوژه به قدری نزدیک شویم که تقریبا تمام کادر را پر کند, سپس نورسنجی را قفل میکنیم!!
یا اینکه 180 درجه برمیگردیم و رو به سمت دیگری که نور زیادی به سمت دوربین نمیتاباند( نرمال است) نورسنجی را قفل کرده و سپس به سمت سوژه برگشته , فوکوس کرده و عکس میگیریم!!! برای بهتر شدن نتیجه میتوان از فلاش نیز استفاده کرد( حتی در زیر آفتاب) .
.
.
.
***************منظورتون رو از جمله دومتون متوجه نشدم!!!!! *******************
سلام دوستان
منم به جمع S3IS ای ها پیوستم و از انتخابم راضیم
البته فراموش نمی کنم که بچه های این مجموعه منو تو خرید این دوربین راهنمایی کردن
:p
دوستان من بعد از قريبا 3000 شات متوجه شدم كه لبه هاي كليد هاي دوربين درحال از دست دادن رنگه
چون من در مد منول كار ميكنم تبعا كاركرد كليدها بالا است ميخواستم ببينم شما هم چنين مشكلي داريد
سلام.من قصد دارم S3 بخرم. فقط چند نا سوال دارم كه اگه جواب بدين ممنون ميشم. اول اينكه شنيدن بعضي از عكسها مشكل خطاي رنگي دارن و لبه ها رنگي ميشن.مي خواستم ببينم اين مشكل چقدر پيش مياد و آيا جدي هست؟ دوم اينكه در محيط بسته عكاسي باs3 مشكله و خيلي از عكسها در حالت اتوماتيك خوب در نميان. همچنين تصاوير سافت و بيش از اندازه شارپ هستن. ممنون از راهنمايي هاتون.
سلام
1- من تا حالا بصورت جدی با این مشکل مواجه نشدم, اگر چه در بعضی مواقع عکسهام دچار مشکلاتی مثل رنگهای غیرواقعی شدند, ولی عموما مشکل از خودم و مثلا در تنظیم نادرست وایت بالانس و ... بوده!!
2- در محیط بسته یا باز تنها مشکلی که میتواند ایجاد کند به دلیل ابعاد بزرگتر از دوربینهای جیبی است و کیفیت عکس آن در شرایط برابر ( در صورت استفاده صحیح) اگر بهتر نباشد , قطعا بدتر نیست!!
3- تصاویر لنزهای کنون در حالت اصلی کمی سافت هستند ( مثلا نسبت به سونی در دو مدل همرده) که آن هم میشود با افزایش شارپنس درست کرد( که طبیعتا باید منتظر نویز بیشتر هم باشید!!)
سلام،
چند تا سوال در مورد S3 IS:
- من معمولا با بزرگترين سايز و با كيفيت Super Fine عكس مي گيرم و ميدونيد كه كيفيت واقعي عكس رو در حالت Actual Size ميشه تشخيص داد، اما من در مقايسه عكسهاي خودم در حالت Actual Size به ندرت با عكس شفاف و Sharp مواجه ميشم، نميدونم اين مشكل Actual Size يا كلا مشكل از تنظيمات؟
- تا حالا نمونه عكسهائي رو كه Canon تو سايتش گذاشته ديدين يا نه وقتي كيفيت رنگ و زنده بودن اين عكسها رو ميبينم هم كيف ميكنم كه چنين دوربيني دارم و هم غصه مي خورم كه بلد نيستم مثل اون عكسها رو بگيرم، تو بررسي كه من نسبت به اين عكسها داشتم متوجه شدم كه اغلب عكسها با ISO 100 گرفته شدن،ضمن اينكه اصلن نويز هم نداشتن، سوال من اينه كه حالت Sharp بودن عكس رو ميشه به جاي بالا بردن sharpness با افزايش ISO ايجاد كرد؟
- مدهاي مختلف فلاش رو چطور ميشه تو اين دوربين تغيير داد؟ (حالتهاي Fill In Flash ، Slow Synch Flash و First Curtain Flash)
من بعید میدونم کنون عکسهای پراسس نشده رو تو سایتش گذاشته باشه.بهر حال شما هم با استفاده از نرم افزار میتونید تا حدی به اون کیفیت نزدیک بشین.البته فراموش نکنید قدم اول اینه که عکس خامی که گرفتید خیلی بی کیفیت نباشه بعد به فکر افزایش کیفیت با نرم افزار باشید.
تا جائي كه من ميدونم اگه عكسي Proccess بشه Metadata هاي اون از دست ميره (توي Photoshop اينطوره) ولي نمونه عكسهاي سايت كنون به نظر نمياد Proccess شده باشن، اگر هم اينطوري باشه بازم جاي تحسين داره كه مثلا نويز رو تا100% از بين برده. شما براي مثال در نمونه عكسهاي canon عكس اون خانم رو ببينيد، در حالت Actual Size حتي يك Pixle نويزي هم ديده نميشه.
توضيح: نمونه عكسهائي كه من ميگم در سايت آسيائي كنون هست و در سايت اروپائي و آمريكائي آن نيست
سلام
- اگر عکسها پروسس شده بودند,اسم و ورژن نرم افزار و تاریخ دستکاری در فایل اگزیفشون میومد( هر چند که فکر نمیکنم اگه یک دوربینساز بخواد, نتونه مانع این کار بشه, ولی در کل بعید میدونم)
- اون نمونه عکسهارو ماهرترین و مجربترین عکاسهای دنیا با بهترین شرایط نورپردازی ( و همگی بدون استفاده از فلاش خود دوربین) میگیرند و حتی ممکنه اونها هم از بین 40 تا عکس یکی رو برای نمایش ارایه کنند, ولی در کل من هم حسرت میخورم!! :( :confused:
اينقدر بحث رفت تو اصل و فرع بودن عكسها كه 3 تا سوال من فراموش شد ... :( :redface:
سلام.من مي خوام براي دوربينS3 يك كارت 2 گيگ ترنسند 150x بخرم. مي خواستم بدونم كه آيا كسي از ترنسند استفاده كرده و آيا كارت خوبي هست يا نه؟ آيا 150x برا S3 كافي هست؟ در ضمن نمايندگي كنون پايتخت مي گفت به جاي 2گيگ دو تا يك گيگ بگير چون با 2 گيگ سرعت پايين مياد و ممكنه خوب كار نكنه.ممنون از راهنمايي هاتون
سلام
ترنسند یکی از بهترینهای بازار هستش و کسی رو ندیدم از اون ناراضی باشه.
بهتره دوتا کارت 1gb بخرید چون احتمال داره بهنگام سفر در اثر حادثه برای مموری شما مشکلی پیش بیاد که براحتی می تونید از مموری دوم استفاده کنید در غیر اینصورت دیگه از دوربین نمی تونید استفاده کنید بخصوص وقتی که به کامپیوتر هم دسترسی ندارید.