كامیار جان بخاطر این میگم كه حرف هامو ن یكیه چون منم معتقدم فكوس تو نقطه مركزی انجام میشه ولی این نباید تصور بشه كه فكوس همیشه در مركز كادر انجام میشه! اون نقطه مركزی رو شما قادرید هرجایی از كادر قرار بدید و فكوس رو انجام بدید. فقط نمیتونید از مالتی فكوس پوینت استفاده كنید
.
[IMG]http://www.*******.info/files/tt1plcn7eyvy4o6xg8to.jpg[/IMG]
. تو حالت های دیگه استنباط من اینه كه كه وقتی شما در كادرتون نقطه a , b فكوس شد و بقیه پوینترها نشانی از فكوس رو اعلام نكردند اگر دقت كنید ممكنه(نقاط a و b) اندك تفاوت فاصله ای نسبت به دوربین داشته داشته باشند اگر این فاصله از حدی متجاوز بشه.... دوربین یكی از نقاط رو از فكوس (a یا b) خارج میكنه و میگرده دنبال نقطه ای دیگه اگر پیدا كرد محل بعدی رو واسه شما فكوس میكنه كه ممكنه نقطه c یا یكی دیگر از پوینتر ها باشه چیزی كه نهایتا بالا ترین عمق میدان یا كمترین عمق میدان رو دوربین میتونه طبق اصول فكوس به ما نشون بده. در این به نظر من این فكوس محض نیست بلكه چیزی است كه ما میتونیم بهترین شارپنس رو طبق آزمایشات كارخانه در نقاط مورد نظر داشته باشیم. شاید یكنوع اوریج بین اون نقاط مورد نظر باشه در مد انتخابی ما كه انتخاب كردیم AV باشه یا TV با اهدافی كه از این دو مد انتخاب میكنیم( من بافت های عكس رو از نزدیك تو حالت های متفاوت بررسی كردم)
.
. اما از همه جالب تر همون مد A-DEP است كه شاید بتونه به منظوره مورد اشاره من كمك كنه..... تو این مد دوربین محشر میكنه فقط به گمانم الزاما از لنز های شارپ استفاده بشه نتیجه نهایی بهتره در این مد دوربین برای بدست آوردن بهترین شارپنس سعی میكنه تمام پوینتر ها رو فعال كنه و اوریجی میگیره از تمام نقاط با بهترین فكوسی كه حاصل میشه. اینجا دوربین واسه بهترین فكوس حاصل شده اف را متغییر میكنه جالبه كه بعضی مواقع بهترین عمق میدان رو ممكنه دوربین با اف 4 بده!!! نسبت به مكانی رو(یا نسبت به مینیمم یا ماگریمم فوكال لنت) كه شما با پوینتر های دوربین گفتین فكوس كنه(حتی در كوهستان). من اینرو هم تست كردم چون از لنزهای شارپی استفاده میكنم نتیجه تو ابعاد بزرگ هم رضایت بخشه به این متن دقت بفرمایید: A-DEP-MODE
In this mode the camera automatically controls the depth of field (via aperture) to ensure that all the subjects covered by the focusing points, from those close to the camera to those far away from the camera remain sharply defined.
.
.
با این تعاریف اخیر بهترین حالت واسه عكاس در بدست آوردن سوژه های متحركی مثل پرندگان فكر میكنم باهمین مد باشه جایی كه ما تصویری از پرنده را در تمام كادر داریم و پرنده دایما در حال پر زدن باشه ممكنه پوینتر های ما بال رو فكوس نكنه و نتیجه بال فلو بشه و عكس اونجوری كه میخواهیم در نیاد. رو این مد A-DEP در كسری از ثانیه دوربین اصل رو بر فعال كردن تمام ای اف پوینت ها میزاره و خروجی اوریجی از نقاط فكوس شدست و چون فاصله جزییات پرنده از هم كمه با اون افی كه دوربین فرض كرده بهترین عمق میدان روی پرنده و بهترین شارپنس رو میتونه بدست بیاره و نهایتا عكس شارپنس خوبی خواهد داشت و شما احساس نمیكنید اوت آو فكوس هستید!(این مورد اخیر رو تست نكردم فقط منطق میگه باید اینجور باشه شرایط مهیا شد تست میكنم و اگر كسی از دوستان تست كنه منم استفاده میبرم. اگر تهران بودم كامیار جان وقت داشتی باهم میریم عكاسی چند تا تست میزنیم من فعلا ماموریت هستم خیلی دوست داشتم هم دوستان رو از نزدیك ببینم هم از تجربیات اونها استفاده ببرم.)
.
.
ارادتمند افشین
.
.