نوشته اصلی توسط
Mehrdad-PL
سلام
با احترام به همه دوستان لازم میدونم نکاتی رو به عرض برسونم .
1- اینکه رفتار نویزی سنسور ها درمقایسه فقط و فقط به میزان جذب نور ( کل نور دریافتی توسط سنسور ) نسبت به کل نویز (SNR) بستگی داره . فارغ از اندازه هر پیکسل .که این اعداد رو سایت DXO در اختیار عموم قرار داده . این اعداد بر مبنای کل نور دریافتی توسط سنسور محاسبه میشه نسبت به نویز .برای مقایسه SNR دو تصویر RAW ،با چگالی پیکسل متفاوت تصویر بزرگتر down size شده , سپس مقایسه صورت میگیره . و نه مقایسه یک به یک پیکسلهای غیر هم اندازه .
(برای مقایسه جرئیات ثبت شده در حالت اپتیمال و کمینه ایزو ، دو تصویر با چگالی پیکسل متفاوت ، این تصویر کوچکتره که up size میشه و مقایسه صورت میگیره .
گاها برخی افراد فایل jpeg پردازش شده توسط دوربین رو مبنای مقایسه قرار میدن که به دلیل پردازش متفاوت دوربین ها ممکنه مثلا دوربینی عملکرد نویزی بهتری داشته باشه اما در مقایسه فایلهای خروجی jpeg ضعیف تر از نظر نویزی به نظر برسه .
2-رفتار نویزی یا (کل سیگنال دریافتی نسبت به نویز) با مساحت سنسور نسبت خطی داره به عبارتی به ازای دو برابر شدن مساحت ، سیگنال دریافتی نسبت به نویز دو برابر شده و درواقع یک استاپ عملکرد نویزی بهتری خواهیم داشت . یعنی مثلا فول فریم های کنون نسبت به کراپدار هاش 2.56 برابر (مجذور نسبت کراپ) سیگنال بیشتر نسبت به نویز دریافت میکنن یعنی حدود 1.1/3 استاپ . در امتیازهای dxo هم سنسور های فول فریم حدود کمی بیشتر دو برابر سنسور کراپ امتیاز عملکرد نویزی بیشتر دارن . یعنی کمی بیشتر از یک stop
با در نظر گرفتن این مفروضات ( به شرط نسل و تکنولوژی یکسان سنسور ها ) عملکرد کراپهای متفاوت قابل معادل سازی هستند .
یعنی به نظرم با نیکون d7500 و ایزوی 50 و لنز های شارپی مثل 18-35 50-100 سیگما (سوای کمبود نداشتن لرزه گیر و مشکلات احتمالی فوکس) با دیافراگم 1.8 میشه به خروجی بدون اغراق در حد فول فریم دارای کمینه ایزوی 100 + لنز 24-70 و 70-200 رسید به لحاظ عمق میدان و تمیزی تصویر .با قیمت به مراتب پایینتر و قابل دسترس
البته در مورد فواصل کانونی بالای 200 ( ورزشی و حیات وحش ) تکلیف کاملا مشخصه و هر کدام کاربرد خاص خودشون رو دارن .
اینکه بگیم سنسور فول فریم در هر شرایطی خروجی بهتری میده کمی اغراق آمیز به نظر میرسه .
ارادتمند