دوستان یکی یه توضیحی میده که چرا با وجود اینکه D300s و D300 با وجود اینکه 14 بیتی هستند، امتیازی که به عمق رنگ اون ها در DXOmark داده شده کمتر از دوربین های 12 بیتی d90 و حتی d5000 هست؟
D300: 22.1
D300s : 22.5
D90 : 22.7
D 5000 : 22.7
یاد یک ریوو از یک سایت نروژی و سایت dxomark.com افتادم
با هر دو دوربین کار کردم و بعد از مقایسه های مختلف بین دو دوربین،14 بیتی بودنش اصلا به چشم نیامد...
کد:http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Nikon/D3Xکد:DxO Labs Measurements show that the Nikon D3x is the first camera that truly deliver more than 12-bit color depth
وحید بیگدلی
نقل قولی از تام هوگان
.Of course, that brings us to "is 14-bit really better than 12-bit?" A definite maybe on that. First, note that the camera is always 12-bit when you shoot JPEG or TIFF (yes, it shoots TIFF, another addition to the D200 that the nano-bots got round to). If you shoot NEF, you get to choose whether to shoot 12-bit or 14-bit, and whether to shoot Compressed, Lossless Compressed, or Uncompressed (the nano-bots aren't very good at naming things ;~). To some degree, your converter is going to impact whether you can pull anything additional out of a 14-bit image that you can't out of a 12-bit. First, the place the difference is most likely to show up is noise in the near black realm, and in my experience, there's a lot of variability in converter capability in this range. Second, the difference really isn't enough at the low ISO values to be visible without you making big linearity changes to the shadows (e.g. D-Lighting). Finally, I'm not sure most people know what it is they're looking for, so they just won't see it even if it's there. Even with my trained eyes it took me awhile before I could consistently see the modest difference 14-bit makes. This is no different than the old "does Compressed NEF create a visible difference" question we grappled with for years. Same answer: for most of you, no, it doesn't matter. If you're really trying to get "optimal data" then you'll not shoot Compressed NEF nor 12-bit
جناب بیگدلی
قضیه پیچیده تر از "کارکردن شما با این دوربینها و به چشم نیامدن تفاوتها" ست. من تاکنون چندین تست استاندارد در یک دوربین برای مشاهده اختلاف 12 و 14 بیتی انجام دادهام ولی هنوز هم نمیتوانم ادعا کنم که این دو تفاوتی ندارند. تفاوتها ممکن است در شرایط خاصی بروز کنند که خارج از حیطه تست ما باشد.
از سوی دیگر در چندین سایت معتبر نیز تفاوتهایی گزارش شده است.
در مورد نقل قول DXo mark نیز، مساله ذکر شده الزاما تفاوت 12 و 14 بیت را رد نمیکند. عمق رنگ یک چیز است و 14 بیت ممکن است چیزهای دیگری هم باشد.
عمق رنگ دقیا چیست؟
بله دکتر مسلما پیچیده اس،ولی زیاد هم ارزش مانور دادن نداره که فلان دوربین 14 بیت هستش و دیگری نیست!
منظورم این بود بیشتر..بهرحال از این مسئله که بگذریم،پشتیبانی رنگ مانیتور و کالیبره بودن هم همیشه هست و مثل دو طرف کبابه که اگر یک طرف سرخ شد،طرف دیگر هم باید سرخ شه،اگر هم تفاوت 12 و 14 بیتی به چشم بیاد طرف دیگرش پشتیبانی متفاوت مانیتور ها از گستره رنگی است.
اظهار نظرم در مورد مانیتور هم فرضیه اس...مطمئن نیستم ولی شاید 14 بیتی بودن در عکس های HDR خود نمایی کنه
وحید بیگدلی