جناب نادری
سلام
1. در مورد Auto White Balance
راستش را بخواهید اکثر دوربین های دیجیتال در این مورد خوب عمل نمیکنند ( حداقل فعلا)
مخصوصا وقتی این لامپ های کم مصرف و لامپهای مهتابی وجود دارند.یعنی حالا اگر D7000 هم نمیتواند خوب عمل کند نکته منفی خیلی خیلی مهمی نیست.(امیدوارم روزی دوربین ها در این مورد قضاوت بهتری بکنند ولی ظاهرا فعلا دوربین هایی که من خوابشان هم نمی بینم ! آنچنان خوب عمل نمیکنند.)
به نقل از بررسی های Dpreview در مورد رنج وسیعی از دوربین های DSLR
Canon EOS 50D
Poor white balance performance under artificial light
Canon EOS 7D
Unreliable white balance under artificial lighting
Canon EOS 5D Mark II
Still pretty average automatic white balance in artificial light
Canon EOS 1D Mark IV
White balance isn't brilliant in artificial lighting (but few cameras shine in this respect)
Nikon D90
Disappointing automatic white balance performance in incandescent light
Nikon D300s
Unreliable white balance under artificial lighting
Nikon D700
Unreliable auto white balance in artificial light
Nikon D3x
Unreliable Auto White Balance in artificial light
Nikon D3s
White balance isn't brilliant in artificial lighting
2. در مورد نحوه عکاسی
حال دو مورد پیش می آید.
یا عکاسی RAW انجام میدهید یا JPEG
اگر به فرمت JPEG عکس بگیریم که هیچ ! اطلاعات پردازش می شود. مقدار زیادی از داده ها در الگوریتم های پردازشی از بین میروند و در نهایت با یک عکس 8بیتی مواجه خواهیم شد.البته روی این فرمت هم می توان بعدا ویرایش هایی انجام داد.
در حالت دوم یعنی اگر به فرمت خام عکس بگیریم که اساسا چیزی به نام White Balance در فایل نهایی ذخیره نخواهد شد.فقط یک برداشت پیش فرض دوربین به عنوان یک Meta Data در کنار اطلاعات اصلی ذخیره می شود و بعدا می شود عکس را بدون از دست دادن دیتا ویرایش کرد.
3. کنترل دمای رنگی را خودمان در دست بگیریم !
نکته مهم دوربین های دیجیتال به نظرم این است که میتوان از مد های پیش فرض دمای رنگی استفاده کرد و یا دقیق تر از آن از Custom White Balance و یا حالتی که به صورت دستی کلوین را به دوربین دیکته میکنیم.
برداشت شخصی من از تکنولوژی حاضر دوربین های دیجیتال اینه که فعلا نمی توانند این کار را به خوبی انجام دهند ! من متاسفانه یا خوشبختانه همیشه RAW عکس میگیرم. اما حدود یک سالی است که سعی میکنم همیشه قبل از عکاسی White Balance دوربین را دستی تنطیم کنم.( هرچند در کارهای خبری و عکاسی سریع شاید نشود چنین کاری کرد)
خوبی این روش این هست که اولا پیش نمایش عکس در LCD دوربین به واقعیت نزدیک تر است یا به آن افکت خاصی که ذهن داریم نزدیک تر است ( مثلا نارنجی تر کردن نور چراغها یا آبی تر کردن آسمان)
(نگید از روی یک LCD 3 اینچی نمیشه در مورد عکس قضاوت کرد، میدونم ! ولی در مورد کلیت عکس، رنگها و حس و حال اون میشه از LCD استفاده کرد و البته برای بررسی دقیق تر، هیستوگرام هم در نظر داشت )
4.اما یک نکته در مورد Auto White Balance که به نظرم من خیلی مهمه.
فرض کنید شما در محیطی هستید که همه نورها هم دما هستند . دوربین اگر اشتباه کرد، خوب دستی تنظیم میکنیم یا بعدا در پردازش آن را اصلاح میکنیم
اما در محیط هایی که انواع اقسام نور ها وجود دارند( از لامپ مهتابی و کم مصرف بگیرید تا تنگستن و نور پنجره مثل مثالی که زدید و یا سالن های بزرگ، خانه ها، آشپزخانه ها، فروشگاه ها و ... ) ، به نظرم در این موارد این عکاس هست که باید تصمیم بگیرد که بر اساس کدام دمای رنگی دوربین را تنظیم کند، کدام نور را مهم تر بداند و کدام را به عنوان نور ثانویه استفاده کند و .... (یا اینکه به روش هایی تمام نور ها را هم دما کند و یا یکی را خاموش کند و یا آنرا Flag کند و .... )
استفاده همیشگی از Auto White Balance به نظرم مثل این هست که انتخاب نقاط فکوس را به دوربین بسپاریم.
شرمنده زیاد نوشتم و در حال نوشتن مطلب دوستان بسیاری از مطالبی را که نوشته بودم عنوان کردند.
شاد باشید.