صفحه 7 از 8 نخستنخست ... 3 4 5 6 7 8 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 61 تا 70 , از مجموع 79
Like Tree51تشکر

موضوع: فیلم‌برداری با دوربین‌های SLR و مسائل مربوط به آن

  1. #61
    كاربر همراه Amirhoseingh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    September 2014
    نوشته ها
    285
    تشکر شده
    240
    تشکر کرده
    268

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط :hamid: نمایش پست ها
    با بررسی که من کردم نیکون در فیلم برداری کاملا عقبتر از کنون هست ( بدنه و لنز )
    شما برای فوکوس ممتد فیلمبرداری روی نیکون به مشکل خواهید خورد ( اتفاقی که دقیقا برای من افتاد و مجبور شدم از کنون استفاده کنم
    پایدار باشید
    من يك سوال واسم پيش اومده
    من شنيده و ديده بودم كه فيلم بردار هاي حرفه اي يا فكوس دستي كار ميكنن پس اين كه فكوس اينجوره و اونجوره مهم نبايد باشه اما واسه قابليت هاي فيلم برداري كنون خيلي خوبه اما نه اندازه سوني و پناسونيك مخصوصا سوني a٧s كه عاليه
    اما اگر آماتور ميخوايد فيلم بگيريد و بحثش جداست
    اگر عكس واستون مهمتره نيكون جواب بهتري بهتون ميده و اكر ميخوايد جفتشو در حد معقول داشته باشيد كنون اما اگر فيلم برداري براتون مهمه بلك مجيك و سوني اي ٧اسفایل پیوست 78595

  2. #62
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,650
    تشکر شده
    18518
    تشکر کرده
    12880

    پیش فرض

    در فیلمبرداری حرفه‌ای چیزی به نام فوکوس اتوماتیک نداریم. قرار نیست دوربین تشخیص‌دهد روی این سوژه فوکوس‌کند یا آن یکی. مثلا فوکوس‌کند روی هر سوژه‌ی نزدیک‌تر. دستیار‌فیلمبردار مسئول فوکوس‌کشی‌ست و این هم با تمرین صحنه به دست می‌أید.
    فوکوس اتوماتیک در برخی مستندها که همه‌چیز غیرقابل پیش‌بینی‌ست و یا مراسم، مثلا عروسی کاربرد دارد که همه‌چیز متحرک‌است و غیرقابل پیش‌بینی.
    و چون در ایران بیشتر کسانی که از دوربین‌های SLR برای این دو منظور اخیر استفاده‌می‌کنند، لذا بیشتر نیاز به فوکوس اتوماتیک دارند. و این موضوع جا افتاده که فوکوس اتوماتیک جزیی ضروری از آپشن‌های فیلمبرداری‌ست.
    در حالی‌که فیلمبرداداران حزفه‌ای قدیمی‌تر حتی در صحنه‌هایی چنین هرگز از فوکوس اتوماتیک استفاده نمی‌کردند، تا دوربین خودش سوژه را تشخیص‌دهد یا حین یک صحنه از این به آن بپرد!

  3. #63
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط کوروش نمایش پست ها
    در فیلمبرداری حرفه‌ای چیزی به نام فوکوس اتوماتیک نداریم. قرار نیست دوربین تشخیص‌دهد روی این سوژه فوکوس‌کند یا آن یکی. مثلا فوکوس‌کند روی هر سوژه‌ی نزدیک‌تر. دستیار‌فیلمبردار مسئول فوکوس‌کشی‌ست و این هم با تمرین صحنه به دست می‌أید.
    فوکوس اتوماتیک در برخی مستندها که همه‌چیز غیرقابل پیش‌بینی‌ست و یا مراسم، مثلا عروسی کاربرد دارد که همه‌چیز متحرک‌است و غیرقابل پیش‌بینی.
    و چون در ایران بیشتر کسانی که از دوربین‌های SLR برای این دو منظور اخیر استفاده‌می‌کنند، لذا بیشتر نیاز به فوکوس اتوماتیک دارند. و این موضوع جا افتاده که فوکوس اتوماتیک جزیی ضروری از آپشن‌های فیلمبرداری‌ست.
    در حالی‌که فیلمبرداداران حزفه‌ای قدیمی‌تر حتی در صحنه‌هایی چنین هرگز از فوکوس اتوماتیک استفاده نمی‌کردند، تا دوربین خودش سوژه را تشخیص‌دهد یا حین یک صحنه از این به آن بپرد!

    سلام
    شايد چون امكانش فراهم نبوده است.
    ضمناً‌ به نظرم اصلاً‌قرار نيست دوربين خودش تشخيص دهد بايد روي چه سوژه اي فوكوس كند. يكي از امكانات فوكوس ممتد، تعقيب سوژه است. يعني سوژه اي را كه فيلمبردار براي فوكوس انتخاب كرده، به طور مستمر تعقيب مي كند و بدون خطا در فوكوس نگه مي دارد. هر گاه هم فيلمبردار خواست روي سوژه ديگري فوكوس كند با يك تاچ روي LCD‌دوربين (يا روز LCD اكسترنالي كه از طريق Wifi‌به دوربين متصل است) فوكوس در كسري از ثانيه روي سوژه جديد منتقل مي شود. اين تغيير نقطه فوكوس در فصحنه هائي كه با عمق ميدان كم گرفته مي شود رايج است.
    ارادت

  4. #64
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,650
    تشکر شده
    18518
    تشکر کرده
    12880

    پیش فرض

    نه جناب چگینی اینطور نیست.
    یک کارگردان سر صحنه تصمیم‌دارد طبق دکوپاژ بازیگری در عمق صحنه در فوکوس باشد، یا در یک نمای اورشولدر یا یک تو شات یک بازیگر مشخص، آنگاه دوربین برای خودش دارد جای دیگری روی فرد دیگری فوکوس‌می‌کند! یا سوژه‌ی نزدیک‌تر!
    این مثل این می‌ماند چون دوربین‌ها الان پیشرفته‌تر شدند، شما در حال عکاسی همه‌چیز را روی اتو بگذارید شات بگیرید! شاتر و اپرچر و ...
    متاسفانه برخی از دوستان نسل جدید، قابلیت‌های دوربین شده فقط راه فراری برای مهارت‌ها و کاستی‌ها و تنبلی‌ها.
    من بشخصه وقتی برخی برنامه‌های مستند و یا خبری جدید را می‌بینم دچار دل‌پیچه می‌شوم بسکه فوکوس از این به آن می‌پرد و گیج می‌زند.
    اتفاقا طبق مثال خود شما در یک فیلم سینمایی قرار است یک بازیگر دیالوگ بگوید در یک خیابان. در همان خیابان مردم بسیاری در حرکت‌ند. فوکوس دوربین می‌پرد روی چهره‌های متحرک!
    متاسفانه این قابلیت نیست . یک غلط متاسفانه مصطلح‌است.
    ضمن اینکه جابجایی فوکوس از یکی به دیکری در أثار داستانی، هم قواعدی دارد که باید به شکل مشخصی انجام‌شود و نه پریدن از یکی به دیگری با تاچ .
    سر صحنه‌ی آثار داستانی، هیچ فیلمبرداری از فوکوس اتوماتیک استفاده نمی‌کند.

  5. #65
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    January 2016
    نوشته ها
    24
    تشکر شده
    11
    تشکر کرده
    15

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط کوروش نمایش پست ها
    نه جناب چگینی اینطور نیست.
    یک کارگردان سر صحنه تصمیم‌دارد طبق دکوپاژ بازیگری در عمق صحنه در فوکوس باشد، یا در یک نمای اورشولدر یا یک تو شات یک بازیگر مشخص، آنگاه دوربین برای خودش دارد جای دیگری روی فرد دیگری فوکوس‌می‌کند! یا سوژه‌ی نزدیک‌تر!
    این مثل این می‌ماند چون دوربین‌ها الان پیشرفته‌تر شدند، شما در حال عکاسی همه‌چیز را روی اتو بگذارید شات بگیرید! شاتر و اپرچر و ...
    متاسفانه برخی از دوستان نسل جدید، قابلیت‌های دوربین شده فقط راه فراری برای مهارت‌ها و کاستی‌ها و تنبلی‌ها.
    من بشخصه وقتی برخی برنامه‌های مستند و یا خبری جدید را می‌بینم دچار دل‌پیچه می‌شوم بسکه فوکوس از این به آن می‌پرد و گیج می‌زند.
    اتفاقا طبق مثال خود شما در یک فیلم سینمایی قرار است یک بازیگر دیالوگ بگوید در یک خیابان. در همان خیابان مردم بسیاری در حرکت‌ند. فوکوس دوربین می‌پرد روی چهره‌های متحرک!
    متاسفانه این قابلیت نیست . یک غلط متاسفانه مصطلح‌است.
    ضمن اینکه جابجایی فوکوس از یکی به دیکری در أثار داستانی، هم قواعدی دارد که باید به شکل مشخصی انجام‌شود و نه پریدن از یکی به دیگری با تاچ .
    سر صحنه‌ی آثار داستانی، هیچ فیلمبرداری از فوکوس اتوماتیک استفاده نمی‌کند.


    صحبت های شما کاملا درست هست . اما این بحث ها برای سریال ها و فیلم های سینمایی و یا کار های با اهمیت خروجی خوب مثل ساخت کلیپ و مستند و ... هست .

    اما برای مثل شما رفتید از افتتاحیه بزرگترین کارخانه مثال تولید مواد پتروشیمی توسط رییس جمهور فیلمبرداری کنید ( در فیلد خبر ) باید به همگی بگید چند لحظه صبر کنید ما فوکوس رو روی شما تنظیم کنیم و اگر هم فوکوس نت نشد ، لطفا از ابتدا افتتاح کنید !!!

    خب نتیجه میگیریم در بعضی جاها کمبود فوکوس اتوماتیک اون هم با قابلیت دوربینی مثل 70D کنون یا 5D M iv کنون که با یک لمس سوژه شما رو فوکوس و اتوماتیک ترک میکنه شدیدا احساس میشه

    در جاهایی که فرصت به اندازه کافی برای چند برداشت هست مثل ساخت سریال و .... ، صحیح ترین و حرفه ای ترین کار استفاده منوال از تجهیزات هست . حتی از نظر من عروسی ساز ها هم براشون استفاده دستی میتونه ریسک باشه و خیلی از صحنه های مهم رو که چندین میلیون براشون عروس و داماد خرج کردن ، جا بمونن یا خراب بشه !

    پ . ن : بنده کار تلویزیونی میکنم و خیلی از مواقع برای مستند های گزارشی و ... نیاز دارم که تک سوژه هست و فوکوس اتوماتیک میتونه ابزاری بس حیاتی برای من باشه

  6. #66
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,650
    تشکر شده
    18518
    تشکر کرده
    12880

    پیش فرض

    من در دو پست پیشین نوشتم که در برخی مستندها، گزارش‌های خبری و مراسم این قابلیت کاربرد می‌تواند داشته‌باشد.
    اما،
    در همان کارها هم فیلمبرداران قدیمی همچنان از فوکوس دستی استفاده می‌کردند.
    چرا؟
    چون وقتی شما دارید با یک مدیر یا مسئول یا کارشناس گفتگو می‌کنید و کسی از جلو یا پشت کادر رد می‌شود و فوکوس می‌پرد!
    شاید از بس این اشکالات را در این نوع کارها دیده‌باشیم، تا حدی آنها را چشم ما نادیده می‌گیرد . ولی همچنان توصیه‌می‌شود تا جای امکان فوکوس را دستی انجام دهید.
    با کمی تمرین این مهارت جز مهارت‌های اصلی فیلمبردار می‌شود و آنگاه خود او نیز دیگر شرایط دیگری را تحمل نخواهد‌کرد.
    همین الان با همه‌ی پیشرفت‌های فوکوسینگ دوربین‌ها، حتی در عکاسی، بیشتر عکاسان همین فروم از فقط نقطه‌ی مرکزی فوکوس و ری‌کامپوزیشن استفاده‌می‌کنند. چرا ؟؟
    چون نمی‌خواهند تشخیص نقطه‌ی فوکوس را به دوربین بسپارند و دوربین که شعور و ذهن‌خوانی ندارد سوژه‌ی فوکوس را انتخاب‌کند.
    حالا در برخی شرایط که سرعت عمل و کندید بودن لازم‌است ،مثلا گزارش‌های خبری یا ورزشی خب چاره‌ای نیست ولی در بسیاری موارد بهتر‌است فوکوس فیلمبرداری دستی انجام‌شود.
    ضمن اینکه مبحث دوربین SLR برای فیلمبرداری با توجه به چند اتفاق جدید که در این حوصله نمی‌گنجد در حال تغییر‌است.

  7. #67
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط کوروش نمایش پست ها
    نه جناب چگینی اینطور نیست.
    یک کارگردان سر صحنه تصمیم‌دارد طبق دکوپاژ بازیگری در عمق صحنه در فوکوس باشد، یا در یک نمای اورشولدر یا یک تو شات یک بازیگر مشخص، آنگاه دوربین برای خودش دارد جای دیگری روی فرد دیگری فوکوس‌می‌کند! یا سوژه‌ی نزدیک‌تر!
    این مثل این می‌ماند چون دوربین‌ها الان پیشرفته‌تر شدند، شما در حال عکاسی همه‌چیز را روی اتو بگذارید شات بگیرید! شاتر و اپرچر و ...
    متاسفانه برخی از دوستان نسل جدید، قابلیت‌های دوربین شده فقط راه فراری برای مهارت‌ها و کاستی‌ها و تنبلی‌ها.
    من بشخصه وقتی برخی برنامه‌های مستند و یا خبری جدید را می‌بینم دچار دل‌پیچه می‌شوم بسکه فوکوس از این به آن می‌پرد و گیج می‌زند.
    اتفاقا طبق مثال خود شما در یک فیلم سینمایی قرار است یک بازیگر دیالوگ بگوید در یک خیابان. در همان خیابان مردم بسیاری در حرکت‌ند. فوکوس دوربین می‌پرد روی چهره‌های متحرک!
    متاسفانه این قابلیت نیست . یک غلط متاسفانه مصطلح‌است.
    ضمن اینکه جابجایی فوکوس از یکی به دیکری در أثار داستانی، هم قواعدی دارد که باید به شکل مشخصی انجام‌شود و نه پریدن از یکی به دیگری با تاچ .
    سر صحنه‌ی آثار داستانی، هیچ فیلمبرداری از فوکوس اتوماتیک استفاده نمی‌کند.

    جناب كوروش عزيز
    البته كه مدير فيلمبرداري عمق ميدان و فوكوس را بر اساس فيلمنامه دكوپاژ شده (و بعضاً به همراه استوري بورد) تعيين و به فيلمبرداران ابلاغ مي كند ولي چه اشكالي دارد كه فيلمبردار به جاي متر كشي و تعيين فاصله فوكوس و فوكوس كشي به كمك ابزار هاي مكانيكي كمك فوكوس، مستقيما و با يك تاچ، فوكوس را روي سوژه مورد نظر تنظيم كند؟ به نظرم با توجه به امكانات جديد اين موضوع امكان پذير است.
    البته بنده هيچ تخصصي در فيلمبرداري ندارم ولي تجربه فيلمبرداري كه خودم با دوربين دوال پيكسل داشته ام، سيستم فوكوس دقيقاً‌سوژه را دنبال مي كند و حتي اگر جسمي از بين دوربين و سوژه عبور كند، سوژه را گم نمي كند و فوكوس عوض نمي شود. حداقل در سكانس هاي با يكي دو سوژه به نظرم قابل استفاده است.
    البته دوربين فيلمبرداري حرفه اي كانن EOS C100 هم از سيستم فوكوس دوال پيكسل برخوردار است.
    ارادتمند

  8. #68
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,650
    تشکر شده
    18518
    تشکر کرده
    12880

    پیش فرض

    خب اشکال دارد دوست من.
    من توضیح‌دادم چرا اشکال دارد. مگر دوربین شعور دارد که کدام بازیگر در فیلمنامه الان مهم‌تر‌است؟ مگر دوربین شعور یا ذهن‌خوانی دارد که کارگردان می‌خواهد الان اکشن یا ری‌اکشن را نشان‌دهد؟ مگر دوربین فهم و درک هنری دارد ؟!!
    مگر دوربین می‌فهمد در یک نمای گروهی سوژه کدام‌یک است ؟!؟
    مگر همه‌ی شات‌های سینمایی مثل عکاسی پرتره، « معمولا » تک‌نفره‌اند؟ دوربین چطوری بفهمد چه‌کسی الان دارد دیالوگ می‌گوید؟ یا مثلا الان واکنش مهم‌تر از کنش است؟!
    ضمن اینکه در بسیاری از شات‌ها فوکوس اصلا نباید عوض شود.

  9. #69
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط کوروش نمایش پست ها
    خب اشکال دارد دوست من.
    من توضیح‌دادم چرا اشکال دارد. مگر دوربین شعور دارد که کدام بازیگر در فیلمنامه الان مهم‌تر‌است؟ مگر دوربین شعور یا ذهن‌خوانی دارد که کارگردان می‌خواهد الان اکشن یا ری‌اکشن را نشان‌دهد؟ مگر دوربین فهم و درک هنری دارد ؟!!
    مگر دوربین می‌فهمد در یک نمای گروهی سوژه کدام‌یک است ؟!؟
    قطعاً شما درست مي فرمائيد. سوال من اين است كه چرا فيلمبردار نمي تواند در يك نماي گروهي به جاي اينكه دستي فوكوس را از روي يك سوژه به سوژه ديگري منتقل كند، از تاچ كردن روي LCD‌ اين كار را انجام دهد؟ منظور شما اين است كه ممكن است در اين ميان دوربين بدون تمايل فيلمبردار، فوكوس را از روي سوژه به نقطه ديگري منتقل كند؟

  10. #70
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,650
    تشکر شده
    18518
    تشکر کرده
    12880

    پیش فرض

    دلیل اصلی این‌است که اپراتور دوربین فقط باید حواسش به کادربندی باشد. حفظ فوکوس معمولا به عهده‌ی دستیار فیلمبردار است.
    و اگر خود اپراتور هم بسته به برخی صحنه‌های خیلی متحرک بخواهد خودش فوکوس‌کند، از سیستم چرخنده‌ی از راه دور استفاده‌می‌کند ( روی دسته ) تا بخواهد انگشتش را روی ال‌سی‌دی حرکت دهد و جلوی دید خود را بگیرد.

صفحه 7 از 8 نخستنخست ... 3 4 5 6 7 8 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •