صفحه 8 از 8 نخستنخست ... 4 5 6 7 8
نمایش نتایج : از شماره 71 تا 79 , از مجموع 79
Like Tree51تشکر

موضوع: فیلم‌برداری با دوربین‌های SLR و مسائل مربوط به آن

  1. #71
    كاربر بسیار فعال m.daneshpayeh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    April 2008
    نوشته ها
    1,453
    تشکر شده
    6518
    تشکر کرده
    1981

    پیش فرض

    بنظر من ابزارها در حال تغییر هستند. یک زمانی لازم بود برای فکوس رینگ لنز را بچرخانید بعدها فکوس اتوماتیک وارد دنیای عکاسی شد. با فکوس اتوماتیک هم هنوز عکاس است که در مورد فکوس تصمیم میگیرد البته به کمک فکوس اتوماتیک! این ابزار بتازگی راهش را به دنیای فیلم برداری هم باز کرده و میشود از این ابزار بجای چرخاندن رینگ فکوس استفاده کرد. اینجا هم هنوز عکاس یا فیلم بردار تصمیم میگیرد.
    حداقل میشود ترکینگ فکوس اتوماتیک را خاموش کرد و فکوس را در زمان دلخواه با لمس سوژه روی ال سی دی به صورت منوال انجام داد. نتیجه اش میشود یک فکوس نرم. حالا چه این کار را فیلم بردار بکند چه دستیارش.
    مهدی دانش‌پایه
    http://500px.com/daneshpayeh
    هر گونه انتقاد، پیشنهاد، ویرایش، ایراد، نق نق، غرغر و غیره کاملا آزاد است.

  2. #72
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,385
    تشکر شده
    16622
    تشکر کرده
    12340

    پیش فرض

    ابزارها هم تغییرکنند برخی چیزها تغییر نمی‌کنند. سیستم تغییر فوکوس دستی حتی نیازندارد فیلمبردار دستش را از روی دسته بردارد و ببرد جلوی چشمش و ال‌سی‌دی را لمس‌کند!
    بعد دوربین اگر روی شانه باشد به خاطر برداشته‌شدن دست فیلمبردار تکان‌بخورد ! یا زمانی صرف این حرکت‌شود.
    مشکل اینجاست که بسیاری از این مباحث در کلاس‌های فیلمبرداری آموزش‌داده‌می‌شوند ولی خب البته تعداد کمی از فیلمبرداران آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای امروز این کلاسها را می‌گذرانند.
    و یا فقط دوربین را در دست می‌گیرند و برای صرفه‌جویی و مشکلات اقتصادی سیستم شولدر را خریداری یا اجاره نمی‌کنند.
    چرا ؟؟
    چون کنترل فنی وجود ندارد. حتی در صداوسیما که باید باشد و نیست.
    و برخی آموزشها عملا هرگز کاربردی نمی‌شوند. نتیجه‌ی آن حجم تصاویر غلط و یا غیرفنی و غیرهنری‌ست.

  3. #73
    كاربر همراه :hamid: آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2012
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    147
    تشکر شده
    735
    تشکر کرده
    426

    پیش فرض

    من میخواستم یک کادر کامل از شخصی داشته باشم ( لانگ شات ) و دوربین به سمت شخص حرکت کند تا به کلوز آپ برسد
    در این وضعیت اگر عمق میدان شما کم باشد ، کار فوکوس دستی بسیار سخت خواهد بود
    اما با فوکوس ممتد کافیه روی صورت شخص فوکوس قفل شود و در تمام زمانی که دوربین در حال نزدیک شدن هست ادامه پیدا کند
    پس ابزاری مثل فوکوس ممتد بسیار به کار خواهد اومد ، هرچند فضا کاملا هم کنترل شده باشد ...
    این موضوع فوکوس ممتد بنظرم موضوع بسیار حیاتی در فیلم برداری میتونه باشه

  4. #74
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,385
    تشکر شده
    16622
    تشکر کرده
    12340

    پیش فرض

    مساله‌اینجاست که این اتفاق نخواهد افتاد .
    ببینید به صورت تئوری بله . این قابلیت برای همین باید باشد . ولی اگر شما فقط یک سوژه در یک کادر با پسزمینه‌ی ثابت داشته‌باشید بله ، فوکوس ممتد انجام می‌شود .کافی‌ست در کادر شما یک سوژه‌ی انسانی دیگر یا یک حجم قابل توجه‌حضور‌داشته‌باشد، فوکوس به آن خواهد پرید ...
    برای یک کار گزارشی یا خبری ، این پرش شاید قابل چشم‌پوشی باشد و سرعت عمل و عدم امکان برنامه‌ریزی و ... چاره‌ای به جز استفاده‌ از فوکوس اتوماتیک نگذارد .
    اما ،
    در یک اثر داستانی، این با فوکوس اتوماتیک هرگز شدنی نیست . فوقش برای یک نمای بخصوص باز بشوداین کار را کرد و به دوربین گفت که قفل فوکوس کند روی یک سوژه . ولی همیشه این شدنی نیست . در بسیاری از موارد حتی در فیلم‌های مستند ، گاه هنگام حرکت قرار است در یک لحظه ی بخصوص ، مثلن یک دیالوگ یا حرکت خاص ، فوکوس از یک جا به جای دیگر حرکت کند . چطوری این را به دوربین می‌فهمانید ؟! می‌گذارید خودش تصمیم بگیرد ؟ ال‌سی‌دی را لمس می‌کنید ؟ مطمئن خواهید بود در یک ال‌سی‌دی کوچک ، درست در همان لحظه‌ی بخصوص ، همان نقطه‌ی بخصوص را لمس کرده‌اید ؟
    ببینید ،من پیش از این هم گفتم فارغ از جنبه‌ی برندی ، من اگر کسی بخواهد دوربین اس‌ال‌آر برای فیلم‌برداری بگیرد و امکان هزینه‌های جانبی نداشته‌باشد ( با توجه به شرایط ایران ) دوربین‌های کانن را پیشنهاد می‌کنم و بارها هم در همین فروم گفته‌ام . توصیه نمی‌کنم برای فیلم‌برداری دوربین‌های نیکون را بخرند . چرا ؟ چون می‌دانم شرایط کار در ایران چگونه است ؟ و به دلیل نیازها و شرایط .
    ولی ذکر دو نکته لازم است :
    اگر جایی خارج از ایران باشد ، هرگز این پیشنهاد رو نمی‌کنم . بدون شک دوربین پاناسونیک GH4 را توصیه می‌کنم و یا سونی A7R . که به دلایل بسیاری بهترند .
    به ویژه مبحث کدک‌ها .
    اما :
    در دو سه سال اخیر ، کل مبحث فیلمبرداری در حال تغییر است . و دیگر مانندسال‌های گذشته لازم نیست به سمت دوربین‌های اس‌ال‌آر برای فیلمبرداری رفت . ( مگر در کارهای کم‌هزینه و مستقل )
    با ساخت دوربین‌های حرفه‌ای ویژه‌ی فیلمبرداری ، با سنسور بزرگ ، قیمت مناسب ، امکان استفاده از لنزهای اس ال آر برندهای بزرگ ، داغ نکردن سنسور ، نداشتن لگ شاتر ، آپشن‌های ویژه‌ی فیلمبرداری ، مصرف بهینه‌ی باتری ، و از همه مهم‌تر ، کدک‌ها ، استفاده‌ به سمت دوربین‌های فیلمبرداری برگشته است .
    همین کانن همزمان با معرفی مارک 4 ، 5D دو دوربین ویژه‌ی فیلمبرداری نیز معرفی کرده و این معنای مشخصی دارد .
    هر چند باز پیشنهاد من در جایی غیر از ایران ، دوربین‌های حرفه‌ای فیلمبرداری پاناسونیک و سپس سونی ست .
    « این مبحث به این تاپیک ربط ندارد و بحث گسترده‌ای دارد که از حوصله‌ی خارج است »



  5. #75
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,385
    تشکر شده
    16622
    تشکر کرده
    12340

    پیش فرض

    یک آفتی که گاهی جامعه‌ی ما دچارش می‌شود تعصب است .
    تعصب باعث می‌شود که چشم بر بخش‌های دیگری از حقیقت بسته‌شود و در نهایت باعث خسران می‌شود.
    قبلن هم در مورد تفاوت تعصب با علاقه گفتم . در مورد دوربین هم « علاقه‌ » داشتن هیچ چیز بدی نیست . این حسن جامعه‌ی امروز است که می‌شود « هابی » داشت و با آن دلخوش بود .
    برخی حاضرند هزینه‌های آنچنانی بکنند فقط یک دوربین خاص لایکا را خریداری کنند و با آن « حال » می‌کنند . هیچ اشکالی هم ندارد . شاید اگر فقط برای عکاسی باشد با یک پنجم آن مبلغ بتواند یک دوربین های اند کانن یا نیکون یا سونی یا پنتاکس خریداری کند . ولی این کار را می‌کند چون با آن دلخوش است .
    من هم چنین علاقه‌ای دارم ، جناب چگینی هم دارند . انوش عزیز هم و بسیاری از دوستان .
    مشکل زمانی پیش می‌آید که بخواهیم نظر و هابی و علاقه‌ی خود را به دیگران تسری دهیم یا حقنه‌کنیم .
    وگرنه داشتن علاقه به خودی خود هیچ چیز بدی نیست .
    جناب چگینی ، با راهنمایی‌های همیشگی خود به کاربران بسیاری کمک کرده‌اند و همواره وزنه‌ی قابل‌اعتماد و وزینی برای فروم بوده‌اند و یاور بسیاری از پرسشگران .
    یک زمانی انوش عزیز هم چنین می‌کردند . قبل از این غیبت صغری :)
    و اعتبار و هویت یک فرد کارشناس و اعتبار نظر او ، به نظرم بسیار بیشتر از این است که با تعصب‌ها ،اعتبار نظر خودش را خدشه‌دار کند .
    به نظرم متاسفانه مدتی‌ست فروم ، « گاهی » و توسط برخی دوستان ، دچار تنش‌های برندی می‌شود و تعصب هم متاسفانه به ضد خودش بدل می‌شود و وضعیت را متشنج می‌کند .
    به نظرم با سعه‌ی صدر بیشتری باید برخورد کنیم و راه را بر علاقه‌ی دیگران نبندیم و از طرفی « اعتبار نظر » خود را با تعصب خدشه‌دار نکنیم .
    من اگر این بدون آیینه جدید کانن m5 بیاید و اگر برتری‌هایی بر فوجی داشته‌باشد ، شاید آن را خریدم . چرا خودم را از یک منفعت بی‌بهره‌کنم ؟! صرفا به خاطر تعصب ؟!
    .
    اما ، برای پایان‌دادن به این بحث آف‌تاپیک ، اضافه‌کنم که باز هم تاکید می‌کنم که اگر دوستانی ، حالا به هر دلیلی و نیازی ، با توجه به شرایط ایران، قصد خرید دوربین اس‌ال‌آر برای فیلمبرداری دارند ، همچنان توصیه‌ی من نمونه‌های کاننی است .
    بحثی که من داشتم برای تثبیت یک غلط مصطلح بود که :
    1- بدنه‌های نیکون هیچ مشکلی در ثبت و کیفیت بهترین خروجی فیلمبرداری ندارند .
    مشکل تنها برمی‌گردد :
    الف . مشکل فوکوس ممتد
    ب . لنزهای بی‌صدا برای فوکوس ممتد ( که البته در سری af-p در حال برطرف‌شدن‌است )
    .
    2- اصلاح غلط مصطلح دوم : فوکوس اتوماتیک برای همه‌ی شرایط فیلمبرداری یک اصل محسوب می‌شود .
    .
    چون فوکوس اتوماتیک به دلایلی که عرض کردم فقط در شرایط نوع فیلم‌هایی مانند گزارشی ، خبری یا مستندهای گزارشی و یا مراسم عروسی و ... ضروری است . ولی برای شرایط داستانی به هیچ دردی نمی‌خورد .
    .
    ویرایش توسط کوروش : Wednesday 14 September 2016 در ساعت 13:58

  6. #76
    كاربر همراه :hamid: آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2012
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    147
    تشکر شده
    735
    تشکر کرده
    426

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط :hamid: نمایش پست ها
    من میخواستم یک کادر کامل از شخصی داشته باشم ( لانگ شات ) و دوربین به سمت شخص حرکت کند تا به کلوز آپ برسد
    در این وضعیت اگر عمق میدان شما کم باشد ، کار فوکوس دستی بسیار سخت خواهد بود
    اما با فوکوس ممتد کافیه روی صورت شخص فوکوس قفل شود و در تمام زمانی که دوربین در حال نزدیک شدن هست ادامه پیدا کند
    پس ابزاری مثل فوکوس ممتد بسیار به کار خواهد اومد ، هرچند فضا کاملا هم کنترل شده باشد ...
    این موضوع فوکوس ممتد بنظرم موضوع بسیار حیاتی در فیلم برداری میتونه باشه
    نقل قول نوشته اصلی توسط کوروش نمایش پست ها
    مساله‌اینجاست که این اتفاق نخواهد افتاد .
    ببینید به صورت تئوری بله . این قابلیت برای همین باید باشد . ولی اگر شما فقط یک سوژه در یک کادر با پسزمینه‌ی ثابت داشته‌باشید بله ، فوکوس ممتد انجام می‌شود .کافی‌ست در کادر شما یک سوژه‌ی انسانی دیگر یا یک حجم قابل توجه‌حضور‌داشته‌باشد، فوکوس به آن خواهد پرید ...
    برای یک کار گزارشی یا خبری ، این پرش شاید قابل چشم‌پوشی باشد و سرعت عمل و عدم امکان برنامه‌ریزی و ... چاره‌ای به جز استفاده‌ از فوکوس اتوماتیک نگذارد .
    اما ،
    در یک اثر داستانی، این با فوکوس اتوماتیک هرگز شدنی نیست . فوقش برای یک نمای بخصوص باز بشوداین کار را کرد و به دوربین گفت که قفل فوکوس کند روی یک سوژه . ولی همیشه این شدنی نیست . در بسیاری از موارد حتی در فیلم‌های مستند ، گاه هنگام حرکت قرار است در یک لحظه ی بخصوص ، مثلن یک دیالوگ یا حرکت خاص ، فوکوس از یک جا به جای دیگر حرکت کند . چطوری این را به دوربین می‌فهمانید ؟! می‌گذارید خودش تصمیم بگیرد ؟ ال‌سی‌دی را لمس می‌کنید ؟ مطمئن خواهید بود در یک ال‌سی‌دی کوچک ، درست در همان لحظه‌ی بخصوص ، همان نقطه‌ی بخصوص را لمس کرده‌اید ؟
    ببینید ،من پیش از این هم گفتم فارغ از جنبه‌ی برندی ، من اگر کسی بخواهد دوربین اس‌ال‌آر برای فیلم‌برداری بگیرد و امکان هزینه‌های جانبی نداشته‌باشد ( با توجه به شرایط ایران ) دوربین‌های کانن را پیشنهاد می‌کنم و بارها هم در همین فروم گفته‌ام . توصیه نمی‌کنم برای فیلم‌برداری دوربین‌های نیکون را بخرند . چرا ؟ چون می‌دانم شرایط کار در ایران چگونه است ؟ و به دلیل نیازها و شرایط .
    ولی ذکر دو نکته لازم است :
    اگر جایی خارج از ایران باشد ، هرگز این پیشنهاد رو نمی‌کنم . بدون شک دوربین پاناسونیک GH4 را توصیه می‌کنم و یا سونی A7R . که به دلایل بسیاری بهترند .
    به ویژه مبحث کدک‌ها .
    اما :
    در دو سه سال اخیر ، کل مبحث فیلمبرداری در حال تغییر است . و دیگر مانندسال‌های گذشته لازم نیست به سمت دوربین‌های اس‌ال‌آر برای فیلمبرداری رفت . ( مگر در کارهای کم‌هزینه و مستقل )
    با ساخت دوربین‌های حرفه‌ای ویژه‌ی فیلمبرداری ، با سنسور بزرگ ، قیمت مناسب ، امکان استفاده از لنزهای اس ال آر برندهای بزرگ ، داغ نکردن سنسور ، نداشتن لگ شاتر ، آپشن‌های ویژه‌ی فیلمبرداری ، مصرف بهینه‌ی باتری ، و از همه مهم‌تر ، کدک‌ها ، استفاده‌ به سمت دوربین‌های فیلمبرداری برگشته است .
    همین کانن همزمان با معرفی مارک 4 ، 5D دو دوربین ویژه‌ی فیلمبرداری نیز معرفی کرده و این معنای مشخصی دارد .
    هر چند باز پیشنهاد من در جایی غیر از ایران ، دوربین‌های حرفه‌ای فیلمبرداری پاناسونیک و سپس سونی ست .
    « این مبحث به این تاپیک ربط ندارد و بحث گسترده‌ای دارد که از حوصله‌ی خارج است »


    ممنونم از اطلاعات ارزشمند شما آقا کوروش
    این کاری که من قصد انجامش رو دارم ، با فوکوس دستی چطور باید انجامش بدم ؟
    کوروش تشکر می‌کند.

  7. #77
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,385
    تشکر شده
    16622
    تشکر کرده
    12340

    پیش فرض

    اگر بخواهید از فوکوس دستی استفاده‌کنید بهترین کار تهیه‌ی شولدرهای مخصوص برای این کار است . که فارغ از بحث فوکوسینگ، بسیار مفید است . به ویژه داشتن مت‌باکس و امکان نصب فیلتر‌های مربعی و شیدر . با سرچ در اینترنت می‌توانی مدل‌ها و قیمت‌ها را پیدا کنید . مانند مدل زیر :
    904_1.jpg
    :hamid: تشکر می‌کند.



  8. #78
    كاربر همراه :hamid: آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2012
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    147
    تشکر شده
    735
    تشکر کرده
    426

    پیش فرض

    دوستان این سیستم که تعداد زیادی dslr رو توی نیم دایره میچینن و در یک لحظه تصویر ثبت میکنه اسم خاصی داره ؟
    من هرچی سرچ کردم نتونستم چیزی ازش تو وب پیدا کنم !

    Screenshot-(50).jpg

  9. #79
    Forum Moderator کوروش آواتار ها
    تاریخ عضویت
    October 2011
    نوشته ها
    2,385
    تشکر شده
    16622
    تشکر کرده
    12340

    پیش فرض

    Bullet time Photography
    Babak Borhani، Mehrdad-PL، ss_movies و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

صفحه 8 از 8 نخستنخست ... 4 5 6 7 8

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •