صفحه 4 از 6 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 31 تا 40 , از مجموع 56
Like Tree98تشکر

موضوع: ضریب تصحیح لنز چیست؟

  1. #31
    كاربر بسیار فعال شاهین اکبری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2008
    محل سکونت
    Shahin Akbari
    نوشته ها
    1,331
    تشکر شده
    4053
    تشکر کرده
    4538

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط shahbazi نمایش پست ها
    دوربين نيكون دي ٩٠ بهمراه ٩٠ تامرون و لنز ١٨-١٠٥ كه درفوكال ٩٠ قرار داشت و دياف هر دو ٥/٦ بود
    در فاصله برابر و در يك جا اين تست را انجام دادم! متاسفانه ١٨_١٠٥ را در حال حاظر ندارم تا تست را دوباره انجام دهم.
    شرايط تست شما برابر نيست و نتيجه دقيق و قابل استناد نميدهد.اگر ميخواهيد عملا مورد رو خودتون تست كنيد نكات زير رو حتما بايد رعايت كنيد:

    دو لنز از يك برند و حتي يك سري يكسان استفاده شود - تا با مشكلات مربوط به يكسان نبودن زاويه ديد و فاصله كانوني مواجه نباشيد مانند آنچه خودتون در مورد 90 تامرون و 105 نيكون گزارش كرديد- فاصله كانوني متفاوت ( گرچه اسما برابر باشند ) عمق ميدان متفاوت ميدهند.

    دو لنز با ديافراگم باز يكسان براي تست استفاده شود بهتر است چون مشكلات مربوط به كاليبره بودن پرده كنار ميرود. از full diaphragm استفاده كنيد .

    لنزها سرويس نرفته باشند چون حتي اگر درصدي ناچيز ، كاليبراسيون عدسيها از حالت استاندارد كارخانه خارج شود نتيجه دقيق بدست نمي آيد. براي مثال بد نيست بدانيد من 2 لنز يكسان دارم كه در فول آپرچر عمق ميدان متفاوت ميدهتد. دليلش همين سرويس غير تخصصي يكي از دو لنز است.
    M.karami، ehsan+، D.Daneshmand و 2 نفر دیگر تشکر می‌کنند.

  2. #32
    كاربر آشنا hooshmand shokoohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2007
    محل سکونت
    Semnan
    نوشته ها
    69
    تشکر شده
    74
    تشکر کرده
    88

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ali Bayati نمایش پست ها
    مساحت سنسور HS20 که 30.72 میلیمتر مربع است، حدود 3.5% مساحت یک فول-فریم (با مساحت 864 میلیمترمربع) است. و نیز 9.2% مساحت یک سنسور APSC است.
    بنابراین توقع نمیرود که سنسوری به اندازه ی تقریبی یک عدس! (ابعاد حدودی بدن یک مگس)، همان کیفیت و خروجی یک سنسور فول-فریم را داشته باشد. شاید اگر در ذهنتان هم اندازه ی این دو سنسور و اختلاف فاحش در اندازه ی آنها را متصور شوید، سوالی در ذهنتان متبلور میشود که "چرا وقتی سنسوری مثل HS20 هست، کنن و نیکون و هاسلبلاد و غیره، اصرار در ساخت سنسورهای بزرگتر و صرف هزینه های هنگفت و در نهایت تحمیل آن هزینه ها به مشتری های شان هستند؟"

    اگر فرقی بین خروجی ایندو نبود، بنابراین چرا عکاسان حیات وحش بجای استفاده از ترکیبی گران، مثل Canon EOS 1D mark IV یا Canon EOS 1D-x یا حتی EOS 7D بهمراه لنزی مثل Canon EF500mm f/4.0 یا EF400mm از ترکیب کاملاً اقتصادی Fuji HS20 بهمراه لنز 135- 28 بهره نمیبرند ؟

    سوالی که در پایان پست تان مطرح کردید، نه تنها با عنوان تاپیکی که ایجاد کردید همخوانی ندارد، بلکه در صورت مطالعه ی تاپیکهای مرتبط دیگر و نیافتن پاسخ، طرح سوالتان در تاپیکی مثل "سوالات عمومی عکاسی" شما را سریعتر به جواب میرسانید و احتمالاً نیازی به اییجاد تاپیک جدید حس نمیکردید.
    اولا تشکر میکنم از این همه حوصله ای که به خرج دادید و مطلب بنده را خواندید. دوما من هم با نظرتان در ارتباط با ابعاد سنسور ها و ارتباط آنها با کیفیت کاملا موافق هستم. سوماً من سوال نکردم بلکه توضیحات من ممکن است چنین سوالی را ایجاد کند که البته درست است. با این وجود اشتباه نکنید مطلب من قیاس کامپکت و DSLR نبود بلکه روشن کردن مفاهیم محاسبات ضریب تصحیح لنز بود درمورد سنسور هم همانطور که شما فرمودید ابعاد یک فول فریم بسیار بزرگتر از HS20 است و البته بدون آنکه نیاز باشد عکاسان مختلف را به شهادت و گواهی بگیریم با انجام محاسبات ساده شامل رزولوشن سنسورها (مگاپیکسل) و مساحت سنسور (طول X عرض) میتوان به سادگی دانسیته یک سنسور را بدست آورد.
    که البته این تمام ابعاد دانش دوربینهای دیجیتالی نیست. باز هم تاکید میکنم شکی در ارجحیت فول فریم به APSC ها و البته لارج سایزها مثل هاسلبلاد بر فول فریم نیست. اما احتمالا جمع کثیری از علاقمندان عکاسی علی الخصوص عکاسی با لنزهای تله ممکن است بدلیل قیمت بالای لنزهای تله خود را از لذت عکاسی محروم کنند. روی سخن من با این دسته افراد است که البته برای بدست آوردن مزیت تله قویتر و قیمت پایینتر باید کیفیت های حرفه ای را فدا کنند. اما در مورد اینکه سوالم با تاپیکم همخوانی ندارد متوجه منظورتان نشدم. شاید مطالب بسیار مفیدی که در ادامه آمد و معلومات ما را افزایش داد پاسختان را داده باشد. موفق باشید.
    ویرایش توسط hooshmand shokoohi : Thursday 11 October 2012 در ساعت 01:30

  3. #33
    كاربر آشنا hooshmand shokoohi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2007
    محل سکونت
    Semnan
    نوشته ها
    69
    تشکر شده
    74
    تشکر کرده
    88

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط شاهین اکبری نمایش پست ها
    البته بنابر تقسيم بندي سايت dpreview واژه‌ی كامپكت بيانگر ثابت (غير قابل تعويض ) بودن لنزاست و دوربين كامپكت با سنسور فول فريم هم ساخته شده: سونی RX1
    دوست عزیزشما درست میفرمایید احتمالاً این یک غلط مسطلح است و باید کم کم اصلاح شود.
    شاهین اکبری تشکر می‌کند.

  4. #34
    Forum Moderator Dariush Chegini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    November 2011
    نوشته ها
    3,625
    تشکر شده
    17530
    تشکر کرده
    20782

    پیش فرض

    برای بررسی این موضوع که ضریب 1.6 بایستی بر روی لنزهای مخصوص دوربین های کراپدار نیز اعمال شود یا فقط روی لنزهای فول فریم،آزمایشی را که سهیل شهبازی با دوربین و لنز تیکون/تامرون انجام داده بود با دوربین کنون و لنزهای کنون و سیگما انجام دادم. دوربین روی سه پایه ثابت بوده است و یکی از دو عکس با لنز مخصوص دوربین کراپدار (کنون EF-S) و یکی با لنز فول فریم (سیگما) گرفته شده است:
    IMG_9023.jpg
    با توجه به این که ابعاد ماشین در هر دو عکس تقریباً برابر است می توان نتیجه گرفت که ضریب کراپ بایستی در لنزهای مخصوص دوربین های کراپدار نیز اعمال شود.
    به زودی این آزمایش را با لنزهای EF-50mm و EF-S 18-55mm نیز انجام خواهم داد.

  5. #35
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    December 2013
    نوشته ها
    1
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    0

    پیش فرض

    سلام ب همگي...
    من از عكاسي هيچي نميدونم...
    ميشه و امكانش هست در مورد ضريب برش بيشتر توضيح بديد...
    بصورت مبتدي و واضح؟
    مثلن ضريب برش D90 يا D3200 ك 1.5xهست يني چي؟
    سپاس سپاس

  6. #36
    كاربر همراه Christ Melikian آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2007
    محل سکونت
    LA
    نوشته ها
    333
    تشکر شده
    1925
    تشکر کرده
    2646

    پیش فرض

    این مطلب کاملترین موردی بود که در یکی دو صفحه میشه به این موضوع اختصاص داد . " Crop factor - Wikipedia, the free encyclopedia "
    Marefat تشکر می‌کند.
    مجله رایگان عکاسی من https://flipboard.com/section/meliki...ne-cuts-bacQkF

  7. #37
    كاربر جديد
    تاریخ عضویت
    January 2013
    نوشته ها
    5
    تشکر شده
    0
    تشکر کرده
    1

    پیش فرض

    سلام
    من پست های اینجارو خیلی خوندم اما بیشتر گیج شدم میشه راهنماییم کنین
    من روی دوربین 60 دی لنز 18-55 دارم
    حالا میخوام بین لنز های 15-85 و 24-105 یکی رو بخرم.آیا هر دوی این لنزها باید در ضریب تصحیح 60 دی که 1.6 هست ضرب بشن؟ یا فقط 24-105 چون فول فریم هست؟
    خود 18-55 چی؟
    ممنون میشم جوابم رو بدین

  8. #38
    كاربر بسیار فعال Amin.Zallaghi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    September 2014
    محل سکونت
    اهواز
    نوشته ها
    1,515
    تشکر شده
    6871
    تشکر کرده
    3931

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط k.nik نمایش پست ها
    سلام
    من پست های اینجارو خیلی خوندم اما بیشتر گیج شدم میشه راهنماییم کنین
    من روی دوربین 60 دی لنز 18-55 دارم
    حالا میخوام بین لنز های 15-85 و 24-105 یکی رو بخرم.آیا هر دوی این لنزها باید در ضریب تصحیح 60 دی که 1.6 هست ضرب بشن؟ یا فقط 24-105 چون فول فریم هست؟
    خود 18-55 چی؟
    ممنون میشم جوابم رو بدین
    ضریب کراپ، در واقع نسبت سایز سنسور دوربین به سنسور فول فریم هست.
    دوربین کراپ دار شما نسبت به دوربین فول فریم دارای ضریب سنسور 1.6 هست و هر لنزی ( هر لنزی ! ) رو که بخواید استفاده کنید باید فوکالش رو در 1.6 ضرب کنید
    همین 18-55 شما در واقع کادر 28.8-88 میلیمتری به شما تحویل میده...
    ویرایش توسط Amin.Zallaghi : Tuesday 24 March 2015 در ساعت 01:03
    siosha و Jalal Parsa تشکر می‌کنند.
    جغرافیای زندگی، دو چیز را تعیین می کند: یکی دین، دیگری سبک عکاسی!
    اینستاگرام

  9. #39
    كاربر همراه
    تاریخ عضویت
    August 2006
    محل سکونت
    urmia
    نوشته ها
    121
    تشکر شده
    632
    تشکر کرده
    500

    پیش فرض

    سلام
    سوالی که برام پیش اومده اینکه آیا نسبت دوربین های فول فریم و مدیوم فرمت هم ضریب تصحیح بکار برده. میشه?در برندی که هر دو رو تولید میکنه میشه لنز مدیوم فرمتو رو فول فریم بست?

  10. #40
    كاربر بسیار فعال
    تاریخ عضویت
    July 2014
    نوشته ها
    1,234
    تشکر شده
    1802
    تشکر کرده
    754

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط yaray نمایش پست ها
    سلام
    سوالی که برام پیش اومده اینکه آیا نسبت دوربین های فول فریم و مدیوم فرمت هم ضریب تصحیح بکار برده. میشه?در برندی که هر دو رو تولید میکنه میشه لنز مدیوم فرمتو رو فول فریم بست?
    مباحث لنز را بیشتر مطالعه کنید
    مدیوم فرمت با منظور شما متفاوت است کراپ سنسور صحصح است
    منظور از کراپ نسبت برش سنسور به یک فول فریم است لنز های کراپ در برند نیکون روی فول بسته می شود ولی چون لنز برای سسنسور کراپ طراحی شده باز هم تصویر کراپدار خواهد بود
    در یک کلمه این کار منطقی نیست ولی مورد عکس آن بسیار رایج است
    یعنی لنز فول را روی کراپ دار براحتی میتوان استفاده کرد فقط محاسبه رنج 1.6 خواهد بود

صفحه 4 از 6 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •