صفحه 3 از 81 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 13 53 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج : از شماره 21 تا 30 , از مجموع 803
Like Tree3779تشکر

موضوع: نگاهی به وضعیت بازار و محصولات عکاسی

  1. #21
    كاربر همراه platoali آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2007
    نوشته ها
    228
    تشکر شده
    507
    تشکر کرده
    175

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    نقل قول نوشته اصلی توسط Arash نمایش پست ها
    شاید نبودن مارک مینولتا روی دوربین ناراحت کننده باشه! ولی یقینا اتفاق ناراحت کننده این نیست که شب بخوابید و صبح بیدار شوید و ببینید برای دوربین شما کلی لنز زایس به بازار اومده!
    و یا مطمئن بشید که برای لنزهای شما در آینده بدنه‌های بسیار جذابی از طرف سونی به بازار خواهم اومد.

    اتفاق ناراحت کننده برای کانتکس افتاده که دیگه نیست!
    کسی که هزاران دلار خرج بدنه و لنزهای دوربینی مثل Contax N Digital کرده و دیگه چنین برندی وجود خارجی نداره! بله بله! زایس به شما سرویس میده قطعات میده! ولی دوربین جدیدی به بازار نخواهد اومد و لنزهایتان را می‌توانید با پونز از سقف آویزان کنید!
    اتفاقا این زایس بود که در پی شکست در فروش مشتریانش رو روی هوا ول کرد!
    مشکل زایس با کنتاکس از خود زایس نبود. مشکل از شرکتی مانند کیوکرا است. شرکتی دقیقا مانند سونی که همه چیز می سازد. یک زمانی یاشیکا و کنتاکس بسیار سود اور بودند. در نتیجه آنها را خرید. بعدش که دید سودآور نیستند تولید آن را متوقف کرد. برند کنتاکس متعلق به زایس است ولی چون قرار داد کامل انحصاری آن در اختیار یاشیکا وبعد از خرید یاشیکا در اختیار کیوکرا است، زایس برای زنده ماندن نام کنتاکس هیچ کاری نتوانست بکند.
    ویرایش توسط platoali : Saturday 4 August 2007 در ساعت 00:00

  2. #22
    كاربر همراه platoali آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2007
    نوشته ها
    228
    تشکر شده
    507
    تشکر کرده
    175

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    خبر داغ:
    سونی این شایعه را تکذیب کرد. دوستاران سونی نگران نباشند
    http://news.sel.sony.com/electronicsblog/?p=9

  3. #23
    كاربر ويژه Kaveh Ghobadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran & Karaj
    نوشته ها
    7,449
    تشکر شده
    26187
    تشکر کرده
    14105

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    نقل قول نوشته اصلی توسط platoali نمایش پست ها
    خبر داغ:
    سونی این شایعه را تکذیب کرد. دوستاران سونی نگران نباشند
    http://news.sel.sony.com/electronicsblog/?p=9
    ممنون...

    نیازی هم به تكذیب نبود.هر كسی مقداری به برنامه ی شركت سونی واقف باشه متوجه میشه كه این از ابتدا یك شایعه بیشتر نبوده است....
    کاوه قبادی
    Exposure.ir
    I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson

  4. #24
    كاربر همراه Babak25 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2007
    نوشته ها
    299
    تشکر شده
    705
    تشکر کرده
    871

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    سلام.

    بنده آخر نفهميدم منظور دوستمان (پلاتوعلي؟ درسته؟) چه بود. يعني به موارد متعددي اشاره كرده بودند كه هر كدام جاي بحث دارد كه آرش و كاوه عزيز به بعضي از آنها توضيح مفصل دادند. ولي كلاً بحث جالبي بود براي من هرچند شايد خيلي به محتواي فروم جور نباشد. فقط يك مورد را هم بنده عرض كنم.

    طراحي (Design) بر خلاف تصور دوستان رشته طراحي صنعتي صرفاً طراحي فرم و بدنه محصول نيست. وقتي سخن از سبك زدند، ديدگاه هنري طراحي را مد نظر داشتند كه همان هنر طراحي بدنه است. ولي طراحي به خصوص در دنياي امروز به خيلي موارد ديگر نيز بر مي گردد كه حتي به چشم هم قابل رؤيت نيست. براي مثال جناب تويوتا اساساً طراحي هاي فرمي خاصي ندارد ولي علت چيست كه چنين مي تازد؟ كيفيت! اين كلمه هرچند عبارت طراحي در آن نيامده است ولي دقيقاً براي رسيدن به كيفيت بايد طراحي درستي داشت. در ايران بيشتر بحث مديريت كيفيت مطرح است. ولي زماني مديريت كيفيت نتيجه مي دهد كه طراحي محصول درستي پشت آن باشد. به همين دليل است كه سيستم هاي مديريت كيفي (ISO 9000) در ايران باعث رشد كيفي محصولات نشده است.

    حال به اين مثال، موارد ديگري چون تكنولوژي، فرآيند توليد و ... را نيز اضافه كنيد. با جمع همه اين عوامل به اين نتيجه مي رسيد كه هم سوني و پاناسونيك در ساخت دوربين سبك دارند (كه اين سبك بيشتر درون دوربين است تا بيرون آن. يعني از نظر فني. البته راجع به سبك پايينتر عرض كرده ام كه در اينجا منظور از نگاه خرد آن است) و هم اينكه تنوع بازار بيشتر شده است چون براي مثال پشت هر مگاپيكسلي مطالعات فراواني نهفته است كه از پس هر شركتي بر نمي آيد. پس هر مگاپيكسل يعني يك تحول در تكنولوژي. پس لزوماً اينكه در حال حاضر تنوع طرح از نظر استايل كمتر است به اين معني نيست كه تنوع طرح در كل كم است! به تعبيري استايل يا طرح بدنه فقط يكي از عوامل طراحي است.

    و اما راجع به سبك اينكه يك محصول يا يك كمپاني مساوي با يك سبك در طراحي نيست. سبك پديده اي است در گرو عوامل بيروني مانند زمان، وضعيت اجتماعي، وضعيت اقتصادي، تكنولوژي، ادبيات، هنر، سياست و .... يعني سبك را شركت ها نمي سازند ولي از شركت ها بيرون مي آيد. سبك طراحي در هر دوره اي در دو سطح كلان و خرد تغييراتي مي كند. براي مثال از ديد كلان همه دوربين هاي دهه 80 مثل هم هستند همانطور كه در حال حاضر همه آنها شبيه هم هستند (باز هم همانطور كه همه انسانها شبيه هم هستند). ولي در نگاه خرد اختلاف ها پديدار مي شود. حال تأثير عوامل بيروني بسيار واضح است. مثلاً اگر تكنولوژي توليد پلاستيك نبود، طراحي بدنه دوربين به اينجا كه هست نمي رسيد و چيز ديگري مي شد. اين بدنه هاي با اين همه انحنا و به قول آرش خان قر و قمبيل به مدد تكنولوژي پلاستيك به اينجا رسيده اند. پس اين همه گفتم كه يك كلمه عرض كنم تعدد شركت نه به معني تعدد سبك است نه به معني تنوع طرح.

    فكر كنم خيلي پرت و پلا گفتم! به بزرگي خودتان ببخشيد!


    خوش باشيد.
    Ahmad Reza و Kaveh Ghobadi تشکر می‌کنند.
    بابك قبادي
    Nikon D80 | Nikon 18-200 f/3.5-5.6 VR | Tokina 12-24 f/4 | Speedlight SB-800 | Remote ML-L3
    Lowepro Toploader 70 AW | NG Medium Backpack | Manfrotto 190XPROB + 804RC2



  5. #25
    كاربر ويژه Kaveh Ghobadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran & Karaj
    نوشته ها
    7,449
    تشکر شده
    26187
    تشکر کرده
    14105

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    این هم آماری كه CIPA اعلام كرده....

    در تمامی موارد بازار با رشد مواجه شده است.....

    یعنی اینكه مردم بیشتر به سمت همین انتخاب ها میروند......

    کد:
    http://www.dpreview.com/news/0708/07080302cipashiph1.asp
    اروپا 32 %

    امریكا 31 %

    آسیا 17 %

    ژاپن 12 %

    و سایر نقاط جهان 8 % بازار رو در اختیار دارند.....

    [IMG]http://i14.*******.com/5zliwhs[/IMG]

    [IMG]http://i14.*******.com/4zmt5dk[/IMG]

    [IMG]http://i19.*******.com/4tr55cm[/IMG]
    Babak25 تشکر می‌کند.
    کاوه قبادی
    Exposure.ir
    I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson

  6. #26
    كاربر همراه platoali آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2007
    نوشته ها
    228
    تشکر شده
    507
    تشکر کرده
    175

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    نقل قول نوشته اصلی توسط Babak25 نمایش پست ها
    سلام.

    بنده آخر نفهميدم منظور دوستمان (پلاتوعلي؟ درسته؟) چه بود. يعني به موارد متعددي اشاره كرده بودند كه هر كدام جاي بحث دارد كه آرش و كاوه عزيز به بعضي از آنها توضيح مفصل دادند. ولي كلاً بحث جالبي بود براي من هرچند شايد خيلي به محتواي فروم جور نباشد. فقط يك مورد را هم بنده عرض كنم.

    طراحي (Design) بر خلاف تصور دوستان رشته طراحي صنعتي صرفاً طراحي فرم و بدنه محصول نيست. وقتي سخن از سبك زدند، ديدگاه هنري طراحي را مد نظر داشتند كه همان هنر طراحي بدنه است. ولي طراحي به خصوص در دنياي امروز به خيلي موارد ديگر نيز بر مي گردد كه حتي به چشم هم قابل رؤيت نيست. براي مثال جناب تويوتا اساساً طراحي هاي فرمي خاصي ندارد ولي علت چيست كه چنين مي تازد؟ كيفيت! اين كلمه هرچند عبارت طراحي در آن نيامده است ولي دقيقاً براي رسيدن به كيفيت بايد طراحي درستي داشت. در ايران بيشتر بحث مديريت كيفيت مطرح است. ولي زماني مديريت كيفيت نتيجه مي دهد كه طراحي محصول درستي پشت آن باشد. به همين دليل است كه سيستم هاي مديريت كيفي (ISO 9000) در ايران باعث رشد كيفي محصولات نشده است.

    حال به اين مثال، موارد ديگري چون تكنولوژي، فرآيند توليد و ... را نيز اضافه كنيد. با جمع همه اين عوامل به اين نتيجه مي رسيد كه هم سوني و پاناسونيك در ساخت دوربين سبك دارند (كه اين سبك بيشتر درون دوربين است تا بيرون آن. يعني از نظر فني. البته راجع به سبك پايينتر عرض كرده ام كه در اينجا منظور از نگاه خرد آن است) و هم اينكه تنوع بازار بيشتر شده است چون براي مثال پشت هر مگاپيكسلي مطالعات فراواني نهفته است كه از پس هر شركتي بر نمي آيد. پس هر مگاپيكسل يعني يك تحول در تكنولوژي. پس لزوماً اينكه در حال حاضر تنوع طرح از نظر استايل كمتر است به اين معني نيست كه تنوع طرح در كل كم است! به تعبيري استايل يا طرح بدنه فقط يكي از عوامل طراحي است.

    و اما راجع به سبك اينكه يك محصول يا يك كمپاني مساوي با يك سبك در طراحي نيست. سبك پديده اي است در گرو عوامل بيروني مانند زمان، وضعيت اجتماعي، وضعيت اقتصادي، تكنولوژي، ادبيات، هنر، سياست و .... يعني سبك را شركت ها نمي سازند ولي از شركت ها بيرون مي آيد. سبك طراحي در هر دوره اي در دو سطح كلان و خرد تغييراتي مي كند. براي مثال از ديد كلان همه دوربين هاي دهه 80 مثل هم هستند همانطور كه در حال حاضر همه آنها شبيه هم هستند (باز هم همانطور كه همه انسانها شبيه هم هستند). ولي در نگاه خرد اختلاف ها پديدار مي شود. حال تأثير عوامل بيروني بسيار واضح است. مثلاً اگر تكنولوژي توليد پلاستيك نبود، طراحي بدنه دوربين به اينجا كه هست نمي رسيد و چيز ديگري مي شد. اين بدنه هاي با اين همه انحنا و به قول آرش خان قر و قمبيل به مدد تكنولوژي پلاستيك به اينجا رسيده اند. پس اين همه گفتم كه يك كلمه عرض كنم تعدد شركت نه به معني تعدد سبك است نه به معني تنوع طرح.

    فكر كنم خيلي پرت و پلا گفتم! به بزرگي خودتان ببخشيد!


    خوش باشيد.
    همان طور که دوستمان گفت سبک در طراحی صنعتی آنچنان که در بقیه هنر ها وجود دارد مفهومی ندارد. این بخاطر متغیر های بی شماری است در کار یک طراح یا یک شرکت سازنده ی محصولات وجود دارد. در مورد دوربین ورود پلیمرها باعث شد که دوربین ها ار بدنه ی فلزی و فرم های هندسی به فرم ها منحنی گرایش پیدا کنند. ولی اکثر شرکت هایی که سرشان به تن شان می ارزد سعی می کنند از فلسفه خاصی در طراحی محصولات استفاده کنند. این فلسفه بر اساس استراتجی است که آن شرکت در مورد محصولات و نحوه ی عرضه آنها به بازار طراحی کره است.

    مثال بارز و مشهود آن شرکت بنز است. هر کسی می تواند یک بنز را از فاصله دور تشخیص دهد. در مورد تویوتا این مورد کمتر مشهود است. این ممکن است که برای ما براحتی قابل تشخیص نباشد. این شرکت عمدا می خواهد که محصولاتش در نگاه اول هویت خاصی را نشان ندهند. وگر نه برای تویوتا کاری نداشت که محصولاتی با قیافه ی مشابه به بازار عرضه کند. شاید مثال تویوتا خیلی جالب باشد . وقتی که این شرکت می خواست به بازار بنز و بی ام و وارد شود می دانست که با برند تویوتا امکان رقابت ندارد. در نتیجه یک سری محصولات جدید با فلسفه ی طراحی جدید و برند جدید و همین طور بازاریابی کاملا جداگانه به نام لکسوس وارد بازار کرد.

  7. #27
    كاربر آشنا Navids آواتار ها
    تاریخ عضویت
    March 2006
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    29
    تشکر شده
    64
    تشکر کرده
    328

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    نقل قول نوشته اصلی توسط platoali نمایش پست ها
    همان طور که دوستمان گفت سبک در طراحی صنعتی آنچنان که در بقیه هنر ها وجود دارد مفهومی ندارد. این بخاطر متغیر های بی شماری است در کار یک طراح یا یک شرکت سازنده ی محصولات وجود دارد. در مورد دوربین ورود پلیمرها باعث شد که دوربین ها ار بدنه ی فلزی و فرم های هندسی به فرم ها منحنی گرایش پیدا کنند. ولی اکثر شرکت هایی که سرشان به تن شان می ارزد سعی می کنند از فلسفه خاصی در طراحی محصولات استفاده کنند. این فلسفه بر اساس استراتجی است که آن شرکت در مورد محصولات و نحوه ی عرضه آنها به بازار طراحی کره است.

    مثال بارز و مشهود آن شرکت بنز است. هر کسی می تواند یک بنز را از فاصله دور تشخیص دهد. در مورد تویوتا این مورد کمتر مشهود است. این ممکن است که برای ما براحتی قابل تشخیص نباشد. این شرکت عمدا می خواهد که محصولاتش در نگاه اول هویت خاصی را نشان ندهند. وگر نه برای تویوتا کاری نداشت که محصولاتی با قیافه ی مشابه به بازار عرضه کند. شاید مثال تویوتا خیلی جالب باشد . وقتی که این شرکت می خواست به بازار بنز و بی ام و وارد شود می دانست که با برند تویوتا امکان رقابت ندارد. در نتیجه یک سری محصولات جدید با فلسفه ی طراحی جدید و برند جدید و همین طور بازاریابی کاملا جداگانه به نام لکسوس وارد بازار کرد.
    البته لازم به ذکر است که شرکت تویوتا برای تمام ماشینهای خود از اسامی جداگانه استفاده کرده مانند کمری . کورونا . کورولا. کریسیدا - سلیکا - کراون و ... البته برای لکسوس آرم رو هم جداگانه طراحی کرد ولی این به منزله تغییر برند نبوده. البته جناب آقای قبادی در این بحث بیش از من اطلاعات دارند و در صورت نیاز تصحیح خواهند فرمود.
    نوید صفایی
    Sony DSC- H50 | Sony DSC - W5 | Sony TRV250E



  8. #28
    كاربر همراه platoali آواتار ها
    تاریخ عضویت
    February 2007
    نوشته ها
    228
    تشکر شده
    507
    تشکر کرده
    175

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    نقل قول نوشته اصلی توسط navids نمایش پست ها
    البته لازم به ذکر است که شرکت تویوتا برای تمام ماشینهای خود از اسامی جداگانه استفاده کرده مانند کمری . کورونا . کورولا. کریسیدا - سلیکا - کراون و ... البته برای لکسوس آرم رو هم جداگانه طراحی کرد ولی این به منزله تغییر برند نبوده. البته جناب آقای قبادی در این بحث بیش از من اطلاعات دارند و در صورت نیاز تصحیح خواهند فرمود.
    اونایی که شما گفتید مدل هستند. همه آنها در پشتشان یک تویوتا است. ولی لکسوس یک برند است. کاملا جدا از تویوتا.

  9. #29
    كاربر ويژه Kaveh Ghobadi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    January 2006
    محل سکونت
    Tehran & Karaj
    نوشته ها
    7,449
    تشکر شده
    26187
    تشکر کرده
    14105

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    والله لكسوس در ابتدا برای رقابت با مرسدس بنز در بازار ایالات متحده و شمال آمریكا توسط تویوتا تاسیس شد.

    اما بعد از مدتی رسالت كاری ان به كلی تغییر كرد..در حال حاضر لكسوس به بخشی برای تولید اتومبیل های لوكس و آنچنانی تبدیل شده و پا را از امریكا فراتر گذاشته است و به اروپا و آسیا و خاور میانه راه پیدا كرده...( به غیر از ژاپن ! )

    اما لكسوس یك مدل نیست....

    لكسوس یك برند تجاری است....

    مثل اینفینیتی كه مارك تجاری نی سان ( همون نیسان خودمون ) در امریكا و به قولی مارك لوكس نی سان است...

    و اما داشتن یك طراحی جاودانه.....

    شاید برای این موضوع مرسدس بنز اصلا مثال خوبی نباشد.....

    مرسدس در بیش از 100 سال فعالیت خودش تا به حال 3 بار تغییر ساختار در طراحی را شاهد بوده

    اما برای این مثال بی ام دبلیو بهترین است...در چندیدن دهه فعالیت هنور هم به شكل كلیوی جلو پنجره اعتقاد دارد و داشته است...

    شاید یكی دیگر از مثل هایی كه میشود زد جلوپنجره ی جیپ است...از سال 1940 تا به حال جیپ های تولیدی دارای جلو پنجره ی 7 پره هستند ( در زمانی 9 پره ) اما این سبك در ابتدا برای افزایش ورود هوا به داخل موتور و رادیاتور بود اما در حال حاضر بك یك امضا طراحان جیپ تبدیل شده است....

    یا پورشه و یا رولزرویس

    اما اگثر مدل ها و برند ها دارای تغییراتی در طراحی بوده اند كه بر حسب زمان اتفاق افتاده است....

    در حال حاضر در صنایع خودرو سازی یك بازگشت به را شاهد هستیم....

    بازسازی مدل های افسانه ای مثل كامارو 1971 و یا پونتیاك فایربرد و یا دوج چارجر جدید و یا آلفا رومئو 156 و یا مدل هایی از این دست كه همگی ساختاری تقریبا مشابه نسل های قدیمی خود دارند اما با سبك طراحی بسیار بسیار جدید ....به طوری كه ضریب آئرودینامیك این خودرو های جدید تا 60% پیشرفت كرده است....و مصرف سوخت تا 70% كاهش پیدا كرده و سرعت هم تا 40% افزایش پیدا كرده است......

    سبك در طراحی بسیار مهم است.مثل یك امضا در پایین نامه است.اما نه به هر قیمتی.....

    بله هنوز هم میشود...سپر های آهنین دهه ی 70 میلادی را با حداقل قیمت طراحی كرد....اما همان ها در علم حال حاضر كه یك گرم هم تاثیر گذار است و بسیار با ارزش است جایگاهی ندارد....

    بله میتوان بدنه ی مارك 2 را با آلیاژ های دهه ی 60 و یا 70 تولید كرد....اما با ابعاد مارك 2 وزن آن در حدود 2 یا 3 برابر حال حاضر میشد!آیا ارزش دارد ؟

    حتی سنتی ترین طراحان بدنبال استفاده از مواد آلیاژی جدید هستند تا به قول معروف پرفورمنس وسیله ی طراحی شده به حداكثر برسد....

    پس اصلا در علم طراحی حال حاضر سبك ها و به خصوص مواد سابق هیچ جایگاهی ندارند....

    در صنعت طراحی یك رنسانس اتفاق افتاده است و باید شاهد رشد عظیمی در این صنعت باشیم......

    همین سونی به قول بعضی بی اصل و ریشه در حال حاضر طرح هایی بسیار نوآورانه و بدیع خلق میكند.....

    دوستان كه در طراحی فعالیت دارند با جایزه ی iF Design Award آشنا هستند..........

    به لینك زیر مراجعه كنید....

    و طراحی های سال 2007 سونی را كه تحسین تمامی طراحان جهان را بر انگیخت مشاهده كنید....

    کد:
    http://www.sony.net/Fun/design/awards/if_design.html
    شما حتما نام مردی بزرگی مثل Yasuo Kuroki را شنیده اید....یكی از بزرگان طراحی در تمام ژاپن و دنیا.....

    و یا Kenya Hara و یا Kenichiro Mogi .......













    دوستان به نظرم این طراحی ها زیاد بی اصل و ریشه نباشند........

    سونی تا حدودی كار بلد است ( البته از نظر بنده ) ....!!!
    EHSAN2 و light_darkness تشکر می‌کنند.
    کاوه قبادی
    Exposure.ir
    I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson

  10. #30
    كاربر همراه Babak25 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2007
    نوشته ها
    299
    تشکر شده
    705
    تشکر کرده
    871

    پیش فرض پاسخ: خروج سونی از بازار دی اس ال آر

    به به! كاوه عزيز بزنم به تخته در بسياري از زمينه ها اطلاعات خيلي خوبي دارند كه به ايشان تبريك مي گويم. ايشان بسيار صحيح فرمودند. بنده هم مطالبي به پست هاي قبلي دوستان اضافه كنم.

    راجع به سبك طراحي ثابت و متغير شركت هايي مثل بنز و ب.ام.و و تويوتا صحبت شد. عرض شود همانطور كه دوستمان فرمودند به فلسفه طراحي اين شركت ها بر مي گردد و به خودي خود نمي شود گفت اين خوب است و آن بد. مهم نتيجه است كه به دست مي آيد. اتفاقاً سبك ثابت طراحي بسيار محدود كننده است. كه در اين ميان يا مانند بنز (همانطور كه كاوه جان فرمودند) سبك را با گذر زمان متحول مي كنند يا اينكه مانند ب.ام.و به المان هاي محدودي مثل جلو پنجره محدود مي كنند. كمتر شركتي است كه با پايبندي كامل به طرح هاي گذشته، موفق عمل كرده باشد مگر اينكه طرح اوليه بسيار عالي و خارق العاده باشد مثل پورشه 911. ولي توجه داشته باشيد كه اين مثال ها درباره اتومبيل است. محصولات مصرفي (ترجمه ناقصي براي Consumer Products) تفاوت هاي عمده اي با اتومبيل دارند. حتي پروسه طراحي در اتومبيل و محصولات مصرفي هم بسيار متفاوت است. به همين علت تعميم آنچه در دنياي اتومبيل روي مي دهد به آنچه در ديگر محصولات روي مي دهد صحيح نيست. چه بسا اين مسأله سبك در محصولات به مانند آنچه در دنياي اتومبيل روي مي دهد نيست.

    رجوع به گذشته در طراحي هم بيشتر پيرو فلسفه پست مدرنيسم است تا چيز ديگر. پست مدرنيسم ابتدا در ادبيات و بعد نقاشي و سپس معماري و هنرهاي ديگر تجلي پيدا كرد. طراحي صنعتي يكي از آخرين هنرهايي بود كه از فلسفه (و به نعبيري مكتب) پست مدرنيسم بهره برد. لذا آنچه كه از آن رجوع به گذشته ياد مي كنيم در طراحي جديد است ولي در معماري آنچنان هم جديد نيست.

    سوني بي ترديد يكي از پيشگامان طراحي است. هر كتاب يا مجله مربوط به طراحي را ورق مي زنيد حتماً اثري از سوني در آن خواهيد يافت. پس دور از ذهن نيست كه به زودي شاهد تحول زيادي در دوربين هاي SLR از طرف سوني باشيم. همانطور كه پيش از اين قدرت خود را در طرح هاي كامپكت و SLR Like خود به رخ همگان كشيد. ولي كاوه جان با اينكه جايزه طراحي iF (و ديگر جوايز مشابه مانند Red Dot, Good Design و ...) معتبر هستند ولي به دليل جولان سرمايه در آنها خيلي هم قابل استناد نيستند. نمي گويم كه اين جوايز كاملاً تحت تأثير اسپانسرها هستند ولي بي تأثير هم نيستند. براي مثال چند سالي است شركت LG سرمايه گذاري عجيبي براي اسپانسر شدن اين جوايز كرده است و هر ساله جوايز بسياري از اينها مي گيرد و روي آنها مانور تبليغاتي مي دهد. هر چند طرح هاي LG بسيار قابل تأمل هستند ولي در بعضي از اين جوايز اما و اگر كم نيست. البته سياست بعضي شركت ها مثل سامسونگ براي اين جوايز جدي نيست و از آنها در تبليغات خود استفاده نمي كند. اين جوايز برخورد خيلي بيزينسي با موضوع مي كنند حتي براي استفاده از لوگوي جوايز روي محصول برنده و حتي براي چاپ طرحتان در كتاب آن بايد پول پرداخت كنيد! در ميان اين جوايز IDEA كه هر ساله در آمريكا با مشاركت IDSA (انجمن طراحي صنعتي آمريكا Industrial Design Society of America) و مجله Business Week معتبرتر از سايرين و با دخالت كمتر سرمايه برگزار مي شود. (هر چند اين اتفاق در كشور آمريكا كه با پول هر كاري عملي است كمي بعيد است!)

    در پايان صحبت از طراحي (حداقل براي بنده) بسيار جذاب و دلرباست. ولي بازهم تأكيد كنم به نظر شما اين بحث در اين فروم كمي نا مأنوس نيست؟ مديران عزيز اجازه اين موضوع را مي دهند؟

    زياده عرضي نيست.
    خوش باشيد.
    Kaveh Ghobadi تشکر می‌کند.
    بابك قبادي
    Nikon D80 | Nikon 18-200 f/3.5-5.6 VR | Tokina 12-24 f/4 | Speedlight SB-800 | Remote ML-L3
    Lowepro Toploader 70 AW | NG Medium Backpack | Manfrotto 190XPROB + 804RC2

صفحه 3 از 81 نخستنخست 1 2 3 4 5 6 7 13 53 ... آخرینآخرین

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •