كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
کیوان خان فکر میکنم مشکل از اون lowepro aw 75 تون باشه، تو لنزهایی که لاک ندارن و داخل کیف پوزه ای به صورت عمودی در حالت لنز به سمت پایین حمل میشن، به مرور زمان و تحت جاذبه زمین و فشاری که وارد میشه لنز یه جورایی شل و ول میشه . من این مشکل رو توی فروم های خارجی هم دیدم که مردم شاکی بودن و اتفاقا نمایندگی کانن بهشون پیشنهاد آچار کشی کرده بوده و خیلی ها مخالف آچارکشی بودن.
instagram: niazch
كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
جناب نعمت اللهی عرایض بنده در تایید فرمایشات جنابعالی بود که عرض کردم در فروم های خارجی هم این مشکل مطرح شده و اساتید اونجا هم مخالف آچارکشی هستند بنا به همون دلایلی که شما فرمودید. و در مورد کیف احتمال دادم که شاید حمل عمودی این لنز اون مشکل رو حادتر میکنه چون خودم هم قصد تهیه این لنز و اون کیف رو دارم.
instagram: niazch
اين واشر ها مسئول نگاه داشتن قسمت متحرک لنز توی ريل اصلی هستند
به مرور زمان فرسوده ميشند و از قطرشون کم ميشه و ديگه به اندازه سابق به ديواره ها نميچسبند و نميتونند وزن قسمت جلو لنز رو تحمل کنّند
من لنز 24-70 ال خودم رو باز کردم 2 تا از واشر ها کلان از بين رفته بود و مجبور شدم از اينترنت براش بگيرم
در کل کار پيچيده اي نيست اگر کمی جرأت داشته باشيد خودتون هم ميتونيد عوضش کنيد ، الان کلی منبع برای هر کاری تو اينترنت هست
من تونستم لنز 24-70 خودم رو کلاً باز کنم و تمام عدسی ها رو بشورم و دوباره ببندم سر جاش ، حتی وسط کار ديافراگم باز شد و کل پره ها ريخت بيرون و نزديک به 3-4 ساعت زمان برد تا فهميدم چطوری بايد تيغه ها رو سر جاش چيد که روی هم قفل بشه
عوض کردن کلار ها که خيلی ساده تره (ديگه چه برسه به تعمير کار حرفه اي )
collar-for-canon-ef-24-105-4.0l-is-usm-lens-is-unit-diaphragm-unti--8762-p.jpg
ya2-2063-mf.jpg
Canon 6D2/5D3
16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
Majid
امیدوارم منظورتون از این سوال مچ گیری و گیر دادن به عرایض بنده نبوده باشه چون بنده هرگز در مورد چیزی که اطلاعات و سواد حداقلی رو ندارم حرف نمیزنم و اگر در اون پست از اصطلاحات خیلی ساده استفاده کردم به خاطر این بود که بحث برای همه دوستان تازه کار هم مفهوم باشه ولی اگر میفرمایید نیاز به توضیح علمی هست چشم اطاعت میکنم و سعی میکنم مفاهیم "مرور زمان" ، "جاذبه" ، "وزن" و ... رو علمی تر توضیح بدم.
ببینید در زبان علمی و مهندسی، به نیرویی که در اثر جاذبه زمین به یک جسم وارد می شود، وزن می گویند.
W=M.G
و میدونید که در مکانیک کلاسیک، سومین قانون نیوتن به ما توضیح میده که هر نیرو جفت دارد، نخست کنش و دوم واکنش؛ این دو نیرو دارای اندازه برابر اما در راستای مخالف هستند. نیرویی می تواند کنش نامیده شود که پس از آن نیروی واکنش بصورت خودکار ظاهر گردد.
اگر نیرویی بر جسمی وارد گردد، نیرویی برابر و در راستای مخالف آن نیرو بر جسم دیگر وارد می گردد باید دانست که وقتی به جسمی نیرو وارد می شود خود آن جسم است که نیروی واکنش وارد می کند؛ برای مثال در زمینه جاذبه (تاثیر جاذبه زمین بر باز و بسته شدن لنز) ، وقتی A (زمین)، B (لنز) را جذب می کند (کنش) بطور همزمان B هم A را جذب می کند(واکنش) (با همان اندازه نیرو و در راستای مخالف). و این جذب کردن زمین توسط قسمت جلوی لنز در شرایطی که لنز دچار استهلاک شده و قسمت های داخلی اصطکاک کافی برای جلوگیری از وقوع این امر رو ندارند باعث میشه لنز به سمت زمین زوم کنه، (لیز بخوره بیاد پایین) یا اگر رو بالا گرفته شده بود به سمت زمین زوم بک کنه و به سمت واید بره.
فرض کنیم اگر قسمت متحرک لنز مثل مهره ای هستش که روی یک پیچ بسته شده هر چقدر که اصطکاک بین پیچ و مهره کمتر بشه باز کردن مهره از پیچ آسونتر میشه، اگر از یک روان کننده ایده آل (که در عمل شاید امکانپذیر نباشه) استفاده بشه ممکنه مهره (اگر رو به پایین باشه) تحت وزن خودش باز بشه، مثل لیز خوردن روی کره.
این مساله یعنی باز شدن (زوم شدن) لنز تحت تاثیر جاذبه و وزن زیاد المان های جلویی لنز (به خصوص لنزهای زوم سنگینتر) زمانی که لنز در حالت رو به پایین حمل یا نگهدای میشه در بعضی از لنزها وجود داره که اصطلاح انگلیسیش Lens Creep و یا Zoom Creep گفته میشه.
بر عکسش هم صادق هست یعنی اگر لنز در حالت زوم باشه و به طرف بالا گرفته بشه تحت تاثیر وزن خودش و جاذبه زمین تمایل به بسته شدن خواهد داشت یعنی رفتن به سمت وایدتر.
Lens-Creep.jpg
به مرور زمان که لنز خیلی استفاده و باز و بسته شده، اجزای داخلی در اثر سایش مداوم به یکدیگر اون friction و اصطکاک اولیه رو از دست میدن و شرایط طوری میشه که جاذبه زمین و وزن قسمت جلویی لنز که نهایتا بر روی یک مکانیزم پیچ مانندی در قسمت داخلی لنز سوار هستند بر قدرت اصطکاک و مقاومت و نگهداری اون قسمت های مکانیکی غلبه میکنه چون اون قسمتهای مکانیکی دچار سایش شدن و اصطکاک کافی برای نگهداشتن و تحمل وزن لنز رو ندارند.
اینم یک تعریف رسمی از سایت نیکون آمریکا :
Question: What is Zoom Creep
Zoom Creep is the effect gravity can have on your zoom lens under certain circumstances. The 18-200 lens tends to slowly zoom in or out under its own weight if pointed straight up, straight down, or at a sharp angle and nothing is touching the zoom ring.
اون موارد بولد شده ای که فرمودید علمی توضیح بدم رو در تعریف نیکون هم بولد کردم.
تعریف دیگری از نیکون اروپا : (که دارای بیشترین شباهت به عرایض بنده هست و با بهتره بگم عرایض بنده دارای بیشترین شباهت به این تعریفه)
If a lens suffers from 'zoom creep' the zoom will slowly move by itself when the pull of gravity is sufficient to move the weight of the optics against the holding force of the lens mechanical drive system.
حالا یک تعریف از سایت the-digital-picture.com که معرف حضور همه دوستان هست :
gravity zooming : gravity causing the lens to extend when carried downward
و یک تعریف دیگه از سایت Lensband که تولید کننده نوعی راه کار (کش!) هستش برای جلوگیری از این مشکل:
When using zoom lenses, especially extra long zooms, there is often a tendency for the lens barrel to “creep”, i.e. extend due to its own weight when pointed either upward or downward
ویدیویی از Lens Creep در کانن 105-24 :
http://www.youtube.com/watch?v=Q3Za0DuX9EY
چند مورد از روشهای مقابله به Zoom Creep :
استفاده از بند های کشی برای جلوگیری از چرخیدن زوم رینگ توسط نیروی جاذبه و وزن لنز ، آچارکشی، استفاده از کش زیر زوم رینگ برای افزایش اصطکاک و ...
Most Interesting DIY Fixes for Zoom Creep - LENS BAND
lensband_mini.jpg
امیدوارم این توضیحات به حد کافی علمی بوده باشند. اگر کافی نبود بیشتر توضیح میدم
instagram: niazch
سلام
میخواستم بدونم آیا این باز شدن لنز برای لنزی که 1 ماه کار کرده هم موردی طبیعی میباشد
بعد از 1 یا 2 دقیقه کار با منو مشاهده میشه (در حالت عمودی) دهانه لنز باز(زوم) میشه
اکثر لنز هايی که موقع زوم قسمت جلو از بدنه لنز بيرون مياد همين مشکل رو داره
اگر قرار باشه خيلی سفتش کنن ديگه زوم کردن سخت ميشه ، اگر هم نرم باشه وقتی عموديه وزنش باعث ميشه بياد بيرون ، واسه همين بعضی از لنز ها روی حالت وايد يک دکمه قفل کردن دارن که موقع راه رفتن اون رو قفل ميکنن تا ديگه بيرون نياد
به نظر من که مسئله مهمی نيست
Canon 6D2/5D3
16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
Majid
با سلام و تشکر از مواردی که ذکر فرمودین.
بنده قصد جسارت یا مچ گیری نداشته و ندارم.
در مواردی هم که فرمودین که بار علمی بسیار خوبی داره نظر شما رو به نقل قولی های خودتان متذکر میشم البته در مورد بحث این لنز نه در موارد دیگر. چرا که فرمایشات منطقی و علمی شما با این مورد (لنز) و نحوه اثر جاذبه آیا مصداق پیدا می کند یا خیر که این قضاوت با شما و دوستان.
اما لنز بنده نو خریداری شده. شامل مرور زمان، استهلاک کاری و نداشتن اصطکاک لازم نمیشه.
به نظر این ایرادی است که اکثر دارندگان این لنز با این مشکل مواجهن. سوال و درخواست بنده از دوستانی که این لنز رو دارن برای رفع این مشکل بود.
اطلاعات خوبی را هم که دوست عزیز فرمودن شاید برای دوستانی صدق کنه که از این لنز به قدر کفایت استفده کردن و ریسک باز کردن لنز رو می پذیرن.
در پایان مواردی که در مورد استفاده از بندهای کشی رو فرمودین کمال تشکر رو دارم. بسیار مفید بود