محمد ذبیح مند | مقالات سایت عکاسی | لینک مقالات سایت
ببینین لنز 50 آخرین عددی که رو رینگ فوکوسش هست 3 متره! کمترین هم 45 سانتیمتر. بعد اون دیگه رینگ به بینهایت میرسه و تقریبا عمق میدان خیلی زیاد میشه. من یه لنزی میخوام که تو فاصله بیشتر بهم عمق میدان کم بده. مثلا 70-200 f 2.8 فکر کنم تو رنج 200 هم عمق میدان کم داره. هرچند که کادر خیلی بسته میشه. ولی اگه لنزی باشه که با کادری نزدیک به 50 تو فاصله دورتر هم عمق میدان کم بده عالیه :D
دوست عزیزم ، چیزی که شما به دنبالش هستید با تغییر در لنزها امکانپذیر نیست ، نیاز به تغییرِ دنیا و قوانین فیزیک هست !!
البته کاملاً متوجه منظور و نیازتون هستم و تقریباً همه کسانی که به دنیای حرفه ای / نیمه حرفه ای عکاسی پا گذاشتند، با مشکل عمق میدان دستو پنجه نرم کرده اند.
دو راه حل پیش روی شماست :
1. استفاده از فوکال پایینتر و اگر امکانش رو دارید ، استفاده از لنز های fish eye
2. استفاده از اپرچر های بسته تر (16, 22, ...)
و یک مورد دیگه که بعید میدونم امکانش رو داشته باشید، استفاده از دوربین هایی با سنسورهای کوچکتر (مثلاً panasonic gh2 , gh3)
موفق باشید.
پی نوشت :
مواردی که بنده عرض کردم، برای افزایش عمق میدان هستند.
برای کاهش عمق میدان میتونید همین موارد رو معکوس انجام بدید !
ویرایش توسط saeed2vfx : Monday 17 June 2013 در ساعت 19:59
دوست عزیز خیلی منظور شما را متوجه نمی شوم ولی اگر منظورتان این است که عمق میدان برای اجسامی که بیش از ۳ متر با دوربین فاصله دارند زیاد می شود خب این طبیعیه. اما این که می گویید عمق میدان خیلی زیاد می شود این ؛خیلی؛ جای بحث دارد:
این عمق میدان ها برای دوربین کراپ کنون مثلا 600d و لنز 50mm در آپرچر f/1.8:
برای سوژه در2 متری : 10cm
برای سوژه در3 متری : 24cm
برای سوژه در4 متری : 43cm
برای سوژه در 5 متری: 68cm
بدیهی است که هر چه قدر پس زمینه از سوژه بیشتر فاصله داشته باشد ٬ محوتر دیده میشود.
اینها قوانین فیزیک اوپتیک هستند . حالا چه قدر مثلا عمق میدان ۲۴ سانتی زیاد محسوب شود سلیقه ای است.
تنها راه برای اینکه عمق میدان کمتر شود و پرسپکتیو و کادر ثابت بماند ٬ استفاده از آپرچر بازتر است. در صورت استفاده از فوکال بیشتر عمق میدان کمتر می شود اما شما کادر متفاوتی خواهید داشت.
پی نوشت : نمی دانم چرا نصف نوشته من خود به خود حذف شده بود!!!
با جناب سعید خط رو خط شدم اما با اختلاف زمانی ۱۰ دقیقه ای ٬ (چه قدر من کند هستم!)
ویرایش توسط Kane : Monday 17 June 2013 در ساعت 20:09
شاهین بوذرجمهری
دوست عزیز ... آن اعدادی که شما می گویید روی لنز هست، مربوط می شود به کالیبراسیون رینگ فوکوس، نه عمق میدان!
یعنی وقتی روی 3متر باشد، نقط فوکوس شما در فاصله 3 متری سنسور خواهد بود. حالا اگر روزنه دیافراگم شما باز باشد، عمق میدان کم خواهد شد و بالعکس. به همین ترتیب فوکوس روی بی نهایت هم اگر با اپرچر باز همراه باشد، صفحات نزدیک به سنسور محو خواهند بود.
انقدر بحث پیچیده شد خودم هم قاطی کردم :D فکر کنم منظورمو خوب نمیرسونم. یجور دیگه بگم. شاید هم من هنوز با لنزم درست نتونستم ارتباط برقرار کنم. زمانی که با این از سوژه ای تو فاصله کم عکس میگیرم خیلی مناسب سوژه و پس زمینه جدا میشن. اما اگه سوژه دور بشه دیگه نمیشه اینکارو کرد. دوست عزیز kane جوابی که راجع به اون فاصله ها و عمق میدان دادین نزدیک به سوال من بود. میخوام ببینم لنزی پیدا میشه که مثلا تو 5 متری عمق میدان 10سانتیمتر بده؟
عمق ميدانی که مورد نظر شماست به 3 عامل بستگی داره
1 فاصله سوژه با دوربين
2 طول لنز
3 مکزيمم مقدار باز شدن ديافراگم در لنز
حالا شما اگر ميخوای يکی رو تغيير بدی بايد بقيه رو هم به همون نسبت تغيير بدی
اينجوری که شما ميگی 1 تغيير ميکنه و 2 ثابت ميمونه پس فقط ميتونی لنزی پيدا کنيد که ديافراگم بازتری داشته باشه که در مقابل لنز های با فوکال بلند تر اصلاً به صرفه نيست
Canon 6D2/5D3
16-35L III/Sigma 85 1.4 Art/ 90mm VC / 70-200L IS II
Majid
بازهم تاکید میکنم :
برای جدایی پسزمینه از سوژه ، فاصله سوژه از پسزمینه را زیاد کنید.
راه های دیگری هم بهتون پیشنهاد کردم که باید به پست های قبلی مراجعه کنید و پست اخیر جناب niceevil
یک مورد هم بنده اضافه میکنم ---> 4. سایز سنسور