خوب در کل تصویر 7دی بزرگتر است چون از زاویه دید کمتر جزییات بیشتر ثبت میکند
یعنی تصویر با دوربین کراپدار بزرگتر از فول فریم است
البته قبول دارم این مربوط به لنز نیست
خوب در کل تصویر 7دی بزرگتر است چون از زاویه دید کمتر جزییات بیشتر ثبت میکند
یعنی تصویر با دوربین کراپدار بزرگتر از فول فریم است
البته قبول دارم این مربوط به لنز نیست
«موفقيت» بدستآوردن چيزی است که دوست داری و «خوشبختی» دوست داشتن چيزی است که بدستآوردهای.
محمد حسین حاجی شاه کرم
بنده تجربه خیلی کمی در عکاسی حشرات در محیط طبیعی دارم که در مقابل تجارب شما هیچ است. اما چند باری که با لنز 100 اف4 ماکرو از حشرات روی گل و بوته گرفتم دائم نگران فرار و یا جمع شدن حشره بودم واقعاً این قضیه موقع عکاسی به ذهنم فشار می آورد. اما اگر مصرف برای حشرات را کنار بگذاریم (که فکر کنم برای شما عملی نیست) مثلا برای من که با دید صنعتی و یا موارد دیگر نگاه میکنم در واقع هر 3 این لنز ها نیاز است. و من حتی به یک 50 یا 60 مم هم فکر خواهم کرد. ولی خوب اگر دیدگاه و نیاز خودم را هم کنار بگذارم لنز 100 ماکرو لنزی است که میتونه عصای دست آدم باشه . اگر با پولش مشکلی نداری 100 رو نفروش. 180 رو بگیر و بعد یک مدت 3 ماهه حتماً متوجه میشی که آیا بهش نیاز داری یا نه. با این اوضاع بازار قطعاً ضرر نمی کنی شاید سود هم کردی! ولی اگر بفروشی و بعد پشیمون بشی قطعاً ضرر خواهی کرد.اگر شما جای من بودید و این لنز اونقدر خوب بود که قصد خریدش رو داشتید 100مم ال رو نگه میداشید؟
چون حتما 30مم ماکروی سونی رو هم برای برای نکس برای کارهای خاصتر(بیشتر گل و شبیه به اینها) خواهم خرید.خوشحال میشم راهنمایی کنید که من یک برنامه ریزی درست وحسابی بکنم.چون اگر با هم به نتیجه برسیم که وجود 100مم لازم نیست اون رو بفروشن و اولترا وایدم رو بخرم و با باقی پولش تله کانورتور و اندکی افزایش بودجه اکستنشن تیوب بخرم که دیروز هر جا پرسیدم نبود!
به تفاوتهای لنزها هم کاملا آگاهم...بیشتر دنبال یک راهنمایی اخلاقیم!
کلاً لنز 180 اف 3.5 رو که من خیلی دوست داشتم . . . این که اف 2.8 شده دیگه هیچی!
بر عکس این مشکل مدتی پیش زمانی که میخواستم از اون گل های زعفران شکل عکس بگیرم برام پیش اومد! مجبور میشدم خیلی از اونها فاصله بگیرم و پرسپکتیوی که در ذهن داشتم پیاده نمیشد.حتی کادر بندی رو مشکل میکرد! ایده 30 مم سونی با اون قیمت عالی و کیفیت تصویر بسیار خوب از اینجا اومد...
اون ور قضیه هم صادقه با لنز خودم به سختی میتونم به پروانه های چموش منطقه خودمون نزدیک بشم (که البته خیلی محدودن) همینطور بعضی دیگر از حشرات و عکس درست و حسابی که میخوام بگیرم.(حتی صبح زود)
با این حساب و راهنمایی دوستان برنامه میریزم برای هر سه!
با تشکر از همه عزیزان.
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
سلام.
تقریبا نیم ساعتی هست که قضیه قیمت این لنز فکرم رو مشغول کرده...
دوستان فکر میکنید با توجه به قیمت 1500 دلاری رقیب کنونی یا 1.050 دلاری 150 جدید سیگما یا اصلا قیمت 800 دلاری 180 قدیم سیگما این لنز با چه حدود قیمتی وارد بازار بشه؟
من جدا برای این لنز برنامه دارم اگر لنز خوبی باشه...نظر شما در مورد قیمت احتمالی چی هست؟
ممنون میشم نظر بدید :)
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
چیزی که در این مدت متوجه شده ام این است که :
سیگما دیوانه شده !
جدیدا قیمت لنز هایش به شیوه احمقانه ای گران تر از قبل شده ( در برخی موارد حتی 100% رشد قیمت داشته )
حالا اینجا چند موضوع مطرح است.
سابقا کسانی که دستشان به گوشت اعلا ( نیکون و کانن و سونی و .... ) نمی رسید سعی می کردند با لنز های سیگما کنار بیایند و دشواری ها و مشکلات شان را به جان می خریدند به علت ارزان تر بودن و کیفیت نسبی به غیر از یک سری لنز های خیلی خاص سیگما که بحث شان جدا است مثلا 12-24 که مشابه اش در کانن نبود یا فیش آی ها و ...
بعد از عرضه 200-500 اف 2.8 سیگما یکهو جو گیر شد و فکر کرد که بله من چه چیزی از کانن و نیکون کم دارم ؟
به یک باره قیمت ها را به شدت بالا برد و اغلب Time Line اش را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری و قیمتی آپدیت کرد.
حالا این وسط یک سری لنز های EX دارد که مثل قبل بسیار خوش ساخت هستند و حتی به رقبای کاننی و نیکونی نزدیک شده و یا حتی از آنها گذشته اند!
یک سری هم که همان مشکلات قبل را دارند ولی قیمت ها نسبتا گران تر شده.
حالا اینجا فرضیه این است که آیا مثلا لنز X که با لنز مشابه اش در برند کانن و نیکون یکسان است ( از نظر قیمت ) آیا ارزش پرداخت دارد یا نه؟
خیلی ها عقیده دارند که نه ارزش پرداخت ندارد و هر چه باشد دیتابیس و کدینگ کارخانه های اصلی برای فوکوس و لرزه گیر و نورسنجی یک چیز دیگری است.
یک عده هم بنا به خروجی های بسیار اعلای این لنز ها نظرشان این است که چه اشکالی دارد که در مقام مشابه به سمت سیگما برویم؟
اما...
اینجا باز هم یک فاصله اندک قیمتی هنوز هم که هنوز است برقرار است.
یک سری لنز ها در نیکون و کانن وجود ندارد.
یک سری لنز ها هم هستند که واقعا شاهکارند ( مثلا 85 اف 1.4 ) که در مقام مقایسه از هر نظر ارزش پرداخت دارد یا 120-300 اف 2.8 که شاهکار سیگما است برای پرنده گرافی و عکاسی حیات وحش و ....
اینها همه به این موضوع باز می گردد که شما درک صحیحی و واقعی از موقعیت داشته باشید و بتوانید آن را به خوبی و درست تحلیل کنید.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
فرمایشات شما مثل همیشه کاملا صحیح هست.
اما چند نکته وجود داره...
در برند کنون لنز ارزشمند 180 وجود داره اما از دو جهت پایینتر از این لنز قرار میگیره.یکی وجود دیافراگم 2.8 در این لنز و دیگری وجود لرزشگیر که برای این فاصله کانونی به نظر بنده ضروری هست.
از اونجایی که به خاطر این موارد این لنز تا به این لحظه یکتاست جدا بنده رو به تامل وا داشته...اگر کنون رقیبی برای این لنز ارائه بده(از این در میگم که کم کم احساس میکنم وقت آپدیت شدن بسیاری از لنزهای کنون از جمله 180 هست) باید دید در مقایسه با اون از هر لحاظ (قیمت و کارایی) ارزش خرید داره یا نه؟ اگر مثل 180 های قدیم این دو برند باشه انتخاب معقولتر برای من همان 180 سیگما خواهد بود.اونهم به خاطر اختلاف بسیار کم در خروجی و قیمت بسیار مناسبتر...در اینجا باید از کیفیت ساخت عالی کنون صرف نظر کرد...
ولی هر کاری میکنم نمیتونم به نتیجه معقول(بخوانید حدس) در مورد قیمت این لنز برسم...جدا امیدوارم قیمتی بیشتر از 1400 یا 1500 دلار نداشته باشه...اما اصلا مشخص نیست و تعجب نمیکنم اگر فردا سیگما قیمت این لنز رو بالای 2000 دلار اعلام کنه!...
Canon Eos M+11-22+18-55+22mmf/2+90EX
عقیل احمدی
خوب من 180 کانن را دارم.تجربیات عالی و خوبی هم با آن داشته و دارم.مشکل اش نداشتن لرزه گیر ، بسته بودن دیافراگم ( که زیاد شدید نیست و اصولا در ماکرو همیشه دیافراگم را می بندیم مگر در نورسنجی و اینکه گاهی پرتره ای بگیریم مشکل باشد ) ، شارپنس کم در حاشیه تصویر ، فوکوس کند ( که خاصیت لنز های ماکرو است ) اما بدنه اش یکتا است.با یکی دو استاپ داون شارپنس اش هم عالی است.لنز خوش دست و زیبایی است ( برعکس تله های دیگر مشکی است و بسیار جذاب )
اما...
باید نشست و دید سیگما چکار می کند بنده قیمتی کمتر از 1500 دلار برایش متصور نیستم که با قیمت های این روز ها بالای 2 میلیون خواهد شد.
قیمت 180 کانن را مدت ها است ندارم اما فکر کنم حدود 2 تومان باشد.
یقینا کانن این لنز را امسال یا سال آینده اپدیت خواهد کرد.
اما اگر این لنز سیگما عرضه شود و تست ها از کیفیت خوب اش حکایت کند و قیمت اش معقول باشد و مشکل فوکوس و بدنه نداشته باشد یقینا تجربه موفقی خواهد بود بنده هیچ گاه از خرید لنز های سری EX سیگما ضرر نکرده ام و پشیمان نیستم.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
استاد قبادی من به قظیه طور دیگری نگاه میکنم
اسم و برند زیاد مهم نیست اگر فلان لنز سیگما یا توکینا کیفیت بهتری از مشابه نیکونی و یا کاننی داشته باشد این برای من تعیین کننده خواهد بود
دو تجربه بسیار موفق با لنزهای :
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X
Sigma AF 100-300mm f/4 EX DG HSM APO
داشتم. هر دوی این لنزها چه از لحاظ اپتیکی و چه از لحاظ کیفیت ساخت ,شارپنس ,بوکه چیزی از همتایان نیکونی و کاننی کم ندارند چه بسا در برخی موارد عملکرد بهتری دارند
اگر همین امروز از من سوال کنید ,لنز وایدی بهتر و با کیفیت تر از توکینا برای کراپ دار در هر دو برند کانن و نیکون نمیشناسم(بدون در نظر گرفتن محدودیت رنج)
همین لنز سیگما اگر مجهز به لرزش گیر می بود بدون شک یکی از بهترین انتخابهای عکاسان در هر دو برند میشد.
خلاصه اینکه برند به نظر من مهم نیست اگر لنز مورد نظر من در فلان برند کیفیت بهتری از هر نظر از مشابه کاننی و نیکونی خود ارایه بدهد حتی حاظرم مبلغی بیش از قیمت آنها نیز بابت آن پرداخت کنم.
حالا خیلی ها از 11-16 توکینا راضی هستند اما بنده برعکس آن را لنز شاهکاری نمی دانم. در ابتدای ورود اش جز اولین کسانی بودم که خریدم و فورا آن را فروختم ( به یکی از دوستان فروم ) رنج اش بسیار گنگ است بخصوص برای کسی که تجربه فول فریم دارد! اصلا لنز یک دستی نیست.نورسنجی با آن به شدت مشکل دارد و همیشه یک استاپ باید اور بگیرید تا به آن چیزی که در دهن دارید برسید.یا باید یک بادی دیگر همراتان باشد یا اینکه دایما لنز عوض کنید.اوضاع بدنه اش را هم که خودتان بهتر می دانید اصلا قابل اطمینان نیست.
برعکس شما بنده نظرم بر این است که برند گاهی بسیار تاثیر گذار است.
شاید مثلا شما برای یک عکس حاضر باشید چند دقیقه وقت صرف کنید اما یقینا در فلان صحنه ورزشی هرگز نخواهید توانست چند دقیقه صرف کادر بندی نورسنجی صحیح و فوکوس دقیق و محاسبه هایپرفوکال کنید !
مجبورید لنزی با سرعت فوکوس بسیار سریع تر و نورسنجی دقیق تر انتخاب کنید حتی اگر قیمت اش تا دو برابر مشابه باشد ( مثلا 70-200 کانن یا نیکون در مقابل 70-200 سیگما )
این مثال را می تواند در مورد بسیاری از لنز ها به کار برد که باعث می شود گاهی نتوانیم خودمان را برای خرید مثلا سیگما یا توکینا یا تامرون قانع کنیم .
شاید مثلا چون مشابه 120-300 سیگما یا 200-500 سیگما 2.8 یا 12-24 سیگما یا چند لنز دیگر در برند های کانن و نیکون نباشد و شما مجبور شوید به سراغ سیگما بروید و با برخی مشکلات اش کنار بیایید اما در مقام مقایسه دو به دو و در شرایط مشابه و قیمت یکسان یقینا برای بنده برتری با برند اصلی است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson