مراحل خورشید گرفتگی جزئی
ساعت شروع 4:49 تا 5:28
فایل پیوست 52032
Printable View
مراحل خورشید گرفتگی جزئی
ساعت شروع 4:49 تا 5:28
فایل پیوست 52032
درود
اولین تلاش برای ثبت M42 در آسمان آلوده تهران!
فایل پیوست 52058
عکس نجومی بدون مشخصات ثبت، ناقص است! لطفا جزییات ثبت را هم قید بفرمایید ...
درود بر استاد گرامی :)
canon 60D + Samyang 500 mm + EQ5 GOTO Sync master
f/6.3, Time 30 sec, iso 400
تک فریم و بدون استک کردن و دارک فریم و ... و فقط برای کسب تجربه در قطبی کردن و عکاسی دیپ اسکای.البته عکس بسیار ناقص است و علت اون هم الودگی نوری اسمان تهران است وگرنه می بایست نوردهی بیشتر می بود...
ممنون از توجه شما جناب نوری عزیز
سحابی های سر اسب و شعله
18 دقیقه نوردهی در مجموع
متاسفانه فایل بدون امضا نداشتم که بذارم
فایل پیوست 52447
به روی چشم!
متشکل از 6 شات 3 دقیقه ای. مجموعا 18 دقیقه
ایزو 2000
تلسکوپ ویکسن 8 اینچ - اف4
فاصله کانونی: 800 میلیمتر
دوربین نیکون دی5100
استک و ویرایش عکس توسط فتوشاپ
سلام ...
بسیار خوب با توجه به تعداد فریم کم ثبتتون ، نویز را کنترل کرده اید . فقط ستاره کنار سحابی پراش زیادی دارد .
چند عدد دارک فریم گرفتید ؟ دمای هوا چند درجه بوده ؟ در ایزوی 2000 نویز بسیار کنترل شده است . من در دمای 10- درجه ایزو 1250 با 40d البته
با نوردهی بالاتر این مقدار کنترل نویز نداشته ام .
---------------------
این هم برای کسانی که می گفتند ( در قدیم و شاید هم جدید ) که نیکون برای عکاسی نجومی دیپ اسکای مناسب نیست !
یلدای ۹۲
فایل پیوست 53882
canon 60D + samyang 500 mm f/6.3, 1/5 sec, iso 320
تا فرشاد عزیز، لطف میکنه تجربشو در مورد کار با لنز م م 500 میگه من یک نکته کوچیک یادم اومد
چند مدت پیش تو سایت نمایندگی این شرکت، سوالی در مورد این دو لنز پرسیدم و در مورد کیفیتشون تحقیقی کردم از خود نمایندگی.
جواب خلاصه و چکیده مهندس ارشدشون تا جایی که ذهنم یاری میده این بود که لنز م م 500 ارزش خرید بیشتری داره و کیفیت بهتری داره.
البته من اصلا با این دو لنز کار نکردم و در مقام نقد و نظر نیستم فقط صحبت اون زمان مطرح کردم. ارادتمند
سلام
اثار براش روی قسمت تاریک ماه پیداست
دوستانی که مانیتورشون کالیبره هست میبینن؟
سلام و خسته نباشيد دوست عزيز
، بهترين حالت براي عكس گرفتن از ماه دياف ٨ و سرعت شاتر 250 هست ، شما عملا با پايين آوردن سرعت باعث شديد عكستون اون شفافيت و فوكوس واقعي رو نداشته باشه چون موقيعت ماه يا بهتر بگيم زمين در حال جابجايي هست و همين حركت كردن باعث ميشه عكس شما فلو بشه ، اينم ياد آوري كنم خدمتتون كه ماه به اندازه كافي نور داره پس احتياجي به بالا بردن iso هم نيست ، و در آخر اينكه اصولا چون وايت بالانس درستي دوربين در عكاسي از ماه تشخيص نميده حتما بايد عكستون در فتوشاپ اديت و رنگ و كنتراست و و و ..... تصحيح بشه كه اينجوري زرد رنگ به نظر نياد موفق باشيد
در مورد دیافراگم و سرعت شاتر (بر فرض اینکه از ملزومات فریز کردن ماه باشند.) با شما موافقم. اما اینکه می فرمایید با این تنظیمات روی ایزوی 100 بشود عکس گرفت، شک دارم!
نورسنجی همین عکس دوستمون رو که ببینید ... فقط تنظیمات مربوط به سرعت شاتر و روزنه دیافراگم نزدیک به 6.5 استاپ از مقادیر پیشنهادی شما بیشتر است. (بدون احتساب اختلاف ایزو 320 و 100 که اون هم حول و حوش 1.5 استاپ هست.) یعنی در کل چنین عکسی 8 استاپ تیره تر شود که فکر می کنم چیزی باقی نماند.
در مورد وایت بالانس هم باید بگم، ماه زمانی که در نزدیکی افق است همین رنگی و حتی قرمز تر است در واقع وقتی موقعیت دقیق ماه را ندانیم نمی توانیم به وایت بالانس خرده ای بگیریم.
خب احتمالا شما تجربه عکس گرفتن از ماه رو ندارید( نمیدونم شاید هم داشته باشید ) .... الان رفتم عکس های خودم رو دیدم و ۹۹ درصد اونها با ایزوی ۱۰۰ گرفته شدن اما من در نوشته قبلی اسمی از ایزوی ۱۰۰ نیوردم و تاکیدی بر اون نداشتم گرچه معتقدم و یاد گرفتم و دیدم بیشتر دوستانی که حرفه ایی عکاسی شب رو دنبال میکنن در زمان عکاسی از ماه از ایزوی پایین ( لزوما نه ایزوی ۱۰۰ !) استفاده میکنن مخصوصا زمانی که قرص ماه کامل هست.... این چیزی که شما محاسبه فرمودید در روی ورق درست هست اما باید پشت ویزور قرار بگیرید و اونجا متوجه خواهید شد که کدوم تنظیمات مناسب تر هست ... اما در مورد صحبت آخرتون و موقیعت ماه هم باید خدمتتون بگم قطعا این ماه در نزدیکی افق نیست وگرنه چیزی که شما نوشتید اظهرمن الشمسه ! ( گرچه اونی که شما گفتید مربوط به چشم غیر مسلح و دید معمولی هست نه در عکاسی )
ببخشید، چون نوشته بودید احتیاجی به بالا بردن ایزو نیست. بنده هم پیش فرض ایزوی 100 توی ذهنم آمده بود، ولی خب ایزوی پایین زیر 320 حالا 100 یا 200 چقدر در این فاصله استاپ نوری متفاوت خواهد بود؟ (بدون احتساب ایزو همان طوری که در پست قبلی نوشتم 6.5 استاپ فاصله است که واقعا کم نیست.)
درست حدس زدید بنده تجربه چندانی نه در عکاسی از ماه و کلا عکاسی در شب نداشته ام و طبیعی است که خیلی از مسائل را ندانم، حکم قطعی هم ندادم، نوشتم به حرف شما شک دارم. :)
در ضمن در این بین یک سوال دیگر در ذهنم آمد که، چطور متوجه شدید که این ماه در نزدیکی افق نیست؟ و اگر توضیحی هم در مورد جمله آخر که در پرانتز نوشتید بدهید، ممنون می شوم.
سلام بر شما
عکاسی از ماه خیلی هم سخت نیست ( شاید برای من اینطور باشه ) و نیازی به فرمول و اعداد و ارقامی که اشاره فرمودید نیست.در مورد دیاف باید عرض کنم این لنز دیافش ثابته و قابل تغییر نیست.
در مورد سرعت شاتر هم بله حق با شماست و اگر عکسهای قبلی من رو از ماه دیده باشید ( صفحات قبلی همین تاپیک ) سرعت شاتر در اونها به قدری هست که چرخش زمین و حرکت ماه تاثیری در تصویر نزاره.
در مورد رنگ این ماه همون طور که آقای عبدالپناه اشاره کردند به علت نزدیک بودن نسبی به افق و همچنین قرار گرفتن در چتر آلودگی هوای تهران به همین رنگ درومده بود و دیشب خیلی اتفاقی وقتی از پنجره دیدمش به سراغ دوربین رفتم و قصدم در واقع نشان دادن همین رنگش بود وگرنه ماه سوژه ای تکراری است و … و اینکه رنگ کاملا طبیعی است.( دوستانی که دیشب ماه رو در ساعات ابتدایی طلوعش دیده باشن حتما این صحنه رو دیدن )
البته اگر از قبل قصد گرفتن عکس داشتم و … از مقر گوتو استفاده میکردم که برای ماه گرفتگی تجربه استفاده از اون و عکاسی با سرعت چند ثانیه هم از ماه کاملا گرفته با ایزوی ۱۰۰ دارم و حتما هم نیاز با بالا بردن سرعت شاتر نیست.
در هر حال ممنون از توجه شما
دو عکس هم از ماه گرفتگی های اخیر:
فایل پیوست 53902
فایل پیوست 53903
خب مطمئنا قطعيتي وجود نداره ،يعني نميشه گفت حتما بايد دياف اون باشه يا سرعت اين و يا ايزو ، اما نوشته من نسبت به عكس هايي كه خودم گرفتم و يا ديدين عكس هاي خوب ديگران و يا كلا روشي كه براي عكاسي از ماه گفته شده هست ، يك بار امتحان كنيد جالبه ! سرعت حركت ماه و حركت زمين باعث ميشه ماه به سرعت از نقطه فوكوس خارج بشه و سرعت كم شاتر قطعا عكس رو فلو ميكنه ، اما در مورد اينكه چطور متوجه شدم ماه در افق نيست هم از حالت قرار گرفتن ماه و عكس گرفتن در فصلهاي مختلف به اين نتيجه رسيدم (حالا اميدوارم درست باشه ) ، اما در مورد آخر ؛ شما وقتي با چشم غير مسلحه به ماه كامل در افق نگاه ميكني به نظر زرد رنگ مياد و كاملا هم درسته اما وقتي با يه لنز تله بلند و يا حتي تلسكوپ معمولي به ماه نگاه كنيد ديگه اون زردي يا سرخي ديده نميشه و رنگ واقعي رو ميبينيد ، علت اينكه خواستم رنگ ماه درست بشه به اون خاطر هست ، البته اكثرا به اين موضوع توجه نميكنن اما اگر شما عكس هاي حرفه ايي كه از ماه گرفته شده رو ببينيد اكثرا رنگ واقعي اون كه به نظر سياه و سفيد هست ميبينيد ( البته وحي منزل نيست و سليقه ايست )
تشکر دوباره از شما برای وقتی که گذاشتید.
ایا حرکت ماه و زمین واقعا باعث میشه در زمانی کمتر از یک ثانیه ماه از نقطه فوکوس خارج بشه؟! این یعنی فاصله ماه تا زمین دائما در حال تغییره!! ( حتی در یک ثانیه!!؟ )
این عکس ساعت ۱۰:۳۰ دیشب گرفته شده که ارتفاع ماه ۱۹ درجه نسبت به سطح افق بود.
من که با هر تلسکوپی ماه رو در حالت های مختلف ( ماه گرفتگی٬ طلوع٬ غروب٬… ) رصد کردم به همون رنگی دیدم که با چشم میدیدم!!
شايد از فوكوس خارج نشه اما به خاطر حركت ماه و سرعت پايين شاتر باعث ميشه عكس شما فلو بشه ، دوست عزيز من كجا گفتم فاصله ماه تا زمين دائما در حال تغييره ؟!؟ من گفتم وقتي شما روي سه پايه هستيد حتي ١ ثانيه هم ماه حركت ميكنه ، دوربين رو روي سه پايه بزاريد ، لايو ويو رو روشن كنيد و روي 10x زوم بزاريد حالا متوجه ميشيد ماه چقدر جابجا ميشه نه اينكه فاصلش كم يا زياد بشه !!!
مطمئنا ساعت ١٠:٣٠ دقيقه شب ماه در افق نميتونه باشه چون ما الان غروب خورشيد رو در ساعت 16:55 دقيقه داريم ،
اما در مورد سوم فكر كنم تلسكوپ هاي شما با تلسكوپ هاي ما بسيار زياد فرق دارن !!!!
يه سري مسائل روتين و شناخته شده هستن ، به نظرم بحث در موردشون و اثبات و يا باطل كردن حرف طرف مقابل نه تنها كمكي به بقيه اعضا نكنه بلكه خارج از حوصله اين فروم هم باشه ، خوشبختانه اين تاپيك سابقه طولاني داره و اگر كسي حوصله كنه و مطالعه كنه به نتايج بسيار خوبي ميرسه
در مورد تشخیص ارتفاع ماه قانع نشدم، مگر ماه در طی مسیر خود زاویه هلالش تغییر می کند؟ من دو شب (یک شب قبل از چله) پیش در جاده بودم و دقیقا ماه با همین زوایه هلال و همین رنگ (البته طی نیم ساعت از قرمزی به سمت زرد) را دیدم. با اینکه در نجوم مسائلی هست که مسلما از دانش من خارج است. اما اینکه فرمودید، در لنزهای تله بلند یا تلسکوپ ها رنگش به اون صورت دیده نمی شود برایم منطقی نیست، چرا؟ چون هنگامی که ماه در نزدیک افق باشد، به دلیل آلودگی یا گرد و غبار جو و اینکه مسافت بیشتری را در جو طی می کند تا به چشم ما برسد، باعث می شود تا رنگ ماه را به گونه ای دیگر ببینیم. حالا استفاده از لنز تله یا تلسکوپ هیچ کدام از این عوامل را تغییر نمی دهد تا بخواهم قبول کنم که استدلال شما منطقی است. (شاید هم دلیل دیگری دارد که من نمی دانم و شما هم ذکر نکرده اید، که خیلی خوشحال می شوم که بیشتر بیاموزم.)
به نظرم این بحث خوب است، و اگر هم فکر می کنید در این تاپیک آف تاپیک محسوب می شود، می توانیم در تاپیک مربوط تری بحث را ادامه دهیم. :)
آقای نژادی هیچ تلسکوپی رنگ جرمی که باش دیده میشه رو تغییر نمیده!
شما با هر وسیله ای رصد کنی ماه وقتی نزدیک افقه رنگش متمایل به نارنجی میشه.
احتمالا اون وسیله ای که شما باش رصد کردین فیلتر خاصی روش بوده.
برا اینکه اسپم نباشه:
فایل پیوست 53905
جل الخالق ! يعني ساعت 10:30 شب ماه نزديك افق هست كه رنگش نارنجي ديده بشه ؟؟؟! مگر قرار تلسكوپ ها رنگ جرم رو تغيير بدن يا من گفتم تغيير ميدن ؟؟ در هر صورت دوستان اطلاعات من ناقص هست و فكر نميكنم تو اين ضمينه مصاحبه كننده خوبي باشم ، عذر خواهي ميكنم از اين بابت كه بحث رو ادامه نميدم ، موفق باشيد
پست 2053 در مورد زرد بودن ماه در افق و ديدن اون با تلسكوپ ، اشتباه از من بوده و منظور من در ساعتي غير از ظاهر شدن ماه بعد از افق بود
چرا اینقدر عصبانی آقای نژادی عزیز؟
مگر ساعت غروب خورشید ربطی به ساعت طلوع ماه دارد؟ ساعت طلوع ماه امشب برابر 22:32 بوده است و دیشب حدود 57 دقیقه زودتر پس با احتساب ساعت 22:30 ماه تقریبا در نزدیکی افق قرار داشته است.
این هم عین جمله ای که گفتید:
شما باشید چه چیزی استنباط می کنید؟نقل قول:
وقتي با يه لنز تله بلند و يا حتي تلسكوپ معمولي به ماه نگاه كنيد ديگه اون زردي يا سرخي ديده نميشه و رنگ واقعي رو ميبينيد
باور کنید با ترک بحث نتیجه ای عاید هیچ کدام از طرفین نمی شود.
----------------------------------------------------------------------------
فکر کنم پستتون قبل از ارسال پست من ویرایش شد.
سلام و صبح بخیر :)
آقای اخلاقی و آقای عبدالپناه عزیز لطف کردند و توضیحات لازم رو دادند.
ولی رسم ادب نبود اگر صحبتهای شمارو بی پاسخ میزاشتم :)
در مورد ساعت طلوع و غروب خورشید باید عرض کنم که تقریبا در نیمه ماه قمری و زمانی که قرص ماه کامل است ساعت طلوع ماه با غروب خورشید برابر است ( تقریبا دوست عزیز ) و هر چه به أخر ماه قمری نزدیک می شویم روزی کمتر از یک ساعت ماه دیرتر طلوع می کند به طوری که در روزهای آخر ماه قمری هلال باریک ماه در ساعات اولیه صبح و کمی قبل از خورشید طلوع می کند.به طوری که در روزهای اول ماه قمری هلال باریک اول ماه تقریبا همزمان با خورشید طلوع و غروب می کند و علت اینکه دیدن هلال روز اول و تشخیص اون برای دانستن ابتدای ماه ( مثل شروع ماه رمضان ) سخت است همین است.
دوست عزیز ما اینجا نیستیم که یکدیگر را به چالش بکشانیم بلکه هستیم تا هر چه میدانیم به همدیگر یاد بدهیم ( حداقل نیت من از حضور در فروم این است ) و تا امروز مطالب بسیاری از دوستان یاد گرفته ام ...
پس چرا در یک بحث علمی که خوشبختانه سوابقش ثبت می شود و شفاهی هم نیست و بقیه دوستان هم شاهد هستند ….!!!!
اتفاقا برعکس شما من فکر میکنم باید ادامه بدهیم تا به نتیجه درستی برسیم.
مگر قرار است هر روز در اینجا فقط عکس های خودمون رو به رخ همدیگه بکشیم؟!!!
یا اینکه باید به معلوماتمون اضافه کنیم؟!
شاید اطلاعات من در زمینه عکاسی از شما و دیگر دوستان کمتر باشه ولی در مورد نجوم متاسفانه در جامعه نجومی کشور دستی بر آتش دارم و وقتی کسی این طور مصرانه بر عقیده اشتباه خودش اون هم در یک فضای علمی هنری پافشاری میکنه کمی دلخور میشم.
چند روز پیش در تاپیک عکاسی حیات وحش به موردی در عکسهای اقای pooyan اشکال گرفتم که ایشون با دلیل و مدرک و توضیحات کافی بنده رو متوجه اشتباهم کردند و افتخار میکنم که یه چیزی یاد گرفتم...
و یا در عکاسی منظره اگر چیزی بلد باشم مدیون اساتید این فروم مثل اقای سعادت و عبدالپناه و بقیه دوستان هستم...
دوست عزیز اینجا هستیم تا از هم یاد بگیریم نه اینکه یکدیگر را محکوم کنیم!!
موفق باشید :)
اول از همه از جناب فرشید بخاطر اطلاعات مربوط به لنز تشکر می کنم
اما در ادامه به دلیل مطرح شدن برخی موارد در مورد وضعیت ماه توسط دوستان اطلاعاتی را خدمت شما عرض می کنم
همانطور که همه دوستان اطلاع دارند، ماه اصطلاحا در طول یک ماه، دارای منازل یا اهله گوناگونی است، بعنوان مثال، اگر شما در امروز موقعیت ماه را در یک ساعت خاص از شبانه روز (مثلا ساعت 21:00) در ارتفاع 20 درجه از سطح افق ببینید، در فردای امروز، اگر بخواهید هلال را در ارتفاع 20 درجه ببینید، باید حدود ساعت 21:50 به آسمان نگاه کنید!
بطور خلاصه تقریبا ماه در هر روز 50 دقیقه عقب از روز قبل در آسمان قرار دارد!!
این مسئله هر ماه از زمان رویت هلال اول ماه آغاز شده و تا پانزدهمین روز ماه قمری که قرص ماه کامل می شود ادامه می یابد و در این مدت از روز 7 الی 10 به بعد براحتی در روز با حضور خورشید هم هلال رویت خواهد شد ولی از روز 15 به بعد وضعیت برعکس شده و بعد از غروب خورشید تازه ماه طلوع می کند به طوری که در آخر ماه (روز 27 ماه قمری) هلال ماه در صبح تازه و قبل از طلوع خورشید طلوع می کند که به آن پیرترین هلال ماه قمری هر ماه می گویند!
البته این موارد را تقریبا تمام دوستان می دانند و فقط جهت یاداوری عرض کردم
این تصویر هلال ماه جوان در اولین روز ماه در هنگام غروب است
فایل پیوست 53922
تصویر بدر ماه کامل در هنگام طلوع روز چهاردهم یا پانزدهم ماه
فایل پیوست 53923
تصویر هلال پیر (هلال آخر ماه) لحظاتی قبل از طلوع خورشید
فایل پیوست 53924
اگر به این هلال دقت فرمایید برخلاف هلال اول جهت هلال کاملا قرینه می باشد .
حتی برای جهت یابی هم از همین روش استفاده می شود که به حالت p و q معروف است
این تصاویر دارای زمان ثبت تصویر در exif هستند و بطور خلاصه تصویر اول حدود ساعت 19 ، تصویر دوم حدود 19:30 و تصویر سوم ساعت 7 و در روزهای متفاوتی ثبت شده است!
اما در مورد بحث رنگ ماه
همه دوستان می دانند رنگ ماه بدلیل بازتاب نور خورشید سفید است و زمانی که ماه تازه طلوع می کند و یا در حال غروب می باشد، بدلیل قرار گرفتن ماه در غبار و یا آلودگی غلیظ سطح زمین، بدلیل وجود ذرات معلق در جو زمین، نور سفید به طیف های رنگی خود تجزیه می شود و در نتیجه رنگ نوری که ناظر زمینی مشاهده می کند رنگ زرد و یا قرمز تغییر رنگ می شود.
معمولا اگر غبار در جو باشد، رنگ ماه زرد و اگر آلودگی در جو زیاد باشد، رنگ ماه قرمز می شود.
این مسئله هیچ ارتباطی به استفاده از لنز و یا تلسکوپ ندارد! زمانی که با تلسکوپ هم به ماه نگاه کنیم همین تغییر رنگ وجود دارد ولی شدت آن بدلیل کاهش نور محیط کم می شود و البته نکته دیگر این است که با توجه به اینکه حساسیت سنسور دوربین از چشم بیشتر است، این تفاوت رنگ در دوربین واضح تر ثبت می شود.
تصویر هلال ماه در یک تلسکوپ 120 میلیتری
فایل پیوست 53926
در این تصویر هم رنگ هلال به قرمز تمایل دارد.
همچنین در تصاویر فوق هم این مسئله قابل مشاهده است. در تصویر بدر کامل ماه، شرایط منطقه به گونه ای بود که آلودگی در هوا وجود نداشت و غبار نیز در منطقه بسیار کم بود و همانطور که مشاهده می شود در تصویر ثبت شده رنگ ماه به سفید تمایل دارد. ولی در دو تصویر دیگر، بدلیل وجود آلودگی، تمایل رنگ به قرمز بیشت می باشد.
خوب این مطلب هم پیرامون فرمایشات جناب آقای نژادی عزیز که در ادامه جهت یاآوری گذاشتم!
جناب آقای نژادی حق باشماست!نقل قول:
شايد از فوكوس خارج نشه اما به خاطر حركت ماه و سرعت پايين شاتر باعث ميشه عكس شما فلو بشه ، دوست عزيز من كجا گفتم فاصله ماه تا زمين دائما در حال تغييره ؟!؟ من گفتم وقتي شما روي سه پايه هستيد حتي ١ ثانيه هم ماه حركت ميكنه ، دوربين رو روي سه پايه بزاريد ، لايو ويو رو روشن كنيد و روي 10x زوم بزاريد حالا متوجه ميشيد ماه چقدر جابجا ميشه نه اينكه فاصلش كم يا زياد بشه !!!
سرعت حرکت ماه و در کل اجرام سماوی در داخل لنز زوم و از همه مهمتر تلسکوپ کاملا محسوسه! و هرچقدر بزرگنمایی افزایش یابد (بدلیل کاهش میدان دید) بیشتر به چشم می آید.
برای اینکه بتوان یک تصویر را طوری ثبت کرد که حرکت اجرام ثابت شود دو راه وجود داره که یک راه رو دوستمون انجام دادند!
1- استفاده از سه پایه مخصوص با موتور تصحیح کننده
2- استفاده از فرمول خاص که بتوان با استفاده از آن حرکت اجرام را خنثی کرد.
مطمئنا روش اول بدلیل اینکه شما توانایی بیشتری در انجام تنظیمات دوربین را دارید خیلی بهتر است و البته هزینه بر
در این بازار فعلی بطور متوسط سه پایه موتوردار مناسب قیمتی بین 2 الی 5 میلیون را دارند.!!
و البته حجیم، سنگین و تنظیماتشان وقت گیر است.
اما روش دوم روش کار راه انداز و سریعی هست و یک سه پایه معمولی توان ثبت تصویر خواهید داشت.
فرمول این هست
فایل پیوست 53930
در این فرمول همه چیز واصحه و نیاز به توضیح بیشتر نداره!
فقط یک مطلب باقی می ماند از بخش (میل ستاره)Cos می توان به این دلیل صرفه نظر کرد که مقدار این عبارت همواره بین 0 تا 1 خواهد بود. اگر این مقدار را برابر 1 در نظر بگیرید تا حدود بسیار زیادی مشکل را حل خواهد کرد.
بعنوان مثال در لنز 500 میلیمتری، با استفاده از این فرمول و در نظر گرفتن مقدار 1 از بخش Cos حاصل عدد 2 خواهد بود که نشان می دهد برای ثبت تصاویر اعماق آسمان با این لنز تا دو ثانیه می توان نوردهی کرد!
حالا اگر مشکل کمبود نور در تصویر بوجود آید باید به فکر استفاده از پارامتر هایی مثل دیافراگم و ISO باشیم!
(به همین دلیل هست که برای عکاسی اجرام اعماق آسمان پیشنهاد می شود از لنز هایی با دیافراگم کمتر استفاده شود)
در ضمن برای ثبت رنگ های ماه و گاها سحابی ها اتفاقا استفاده از نوردهی بالاتر بهتر جواب می دهد!! (مثل ثبت تصویر کهکشان آندرومدا)
و در آن زمان استفاده از سه پایه موتور دار و یا استفاده از روش Piggy Back پیشهاد می شود.
سلام
ضمن تشکر از توضیحات دو پست اخیر شما و وقتی که گذاشتید در تکمیل فرمایشات شما اضافه کنم که این فرمول برای ماه نیست٬ خدایی نکرده سوء تفاهمی برای دوستان پیش نیاد.چون ماه خودش هم حرکت میکنه و نسبت به زمین و دیگر اجرام کره آسمان تغییر مکان میده زمانی که میشه بدون پایه موتوردار نوردهی کرد به مراتب کمتر میشه.
درود و سپاس دوباره
حالا که بحث در مورد ماه پیش آمده من یک سوالی بپرسم. :)
می دانم ماه هر روز حدود 1 ساعت (گویا دقیق ترش 57 دقیقه دیرتر طلوع می کند.) فکر می کنم جایی هم خوانده بودم که حدود 13 درجه هم نسبت به مَطلع روز قبلش تغییر مکان دارد. آیا این گزاره درست است؟
سلام
بله درست است آزیموت طلوع ماه هر روز نسبت به روز قبل متفاوت است که این عدد می تواند متغیر باشد و بسته به زمان و فصل فرق دارد و مقدار ثابتی نیست.تقریبا همیشه کمتر از ۱۰ درجه است و البته گاهی خیلی هم کم و در حد صفر است. ( اول ماه قمری و نیمه آن )
در مورد زمان هم همین طور مقدار ثابتی نیست ولی همیشه کمتر از یک ساعت است...
هم برنامه های مختلفی هست و هم سایت.
یک نمونه:
Moonrise, Moonset and Moonphase for Iran – Tehran – December 2013
اگر دنبال یک نرم افزار صرفا برای ماه هستید و همچنین می خواهید ساعت، مکان، فاز، فاصله از زمین و پارامتر های دیگر را در مورد ماه در هر لحظه مشاهده کنید بهترین نرم افزار برای این کار Moon Calculator می باشد!
این نرم افزار توسط توسط مُنظور احمد (Monzur Ahmed) طراحی شده است و تقریبا تمام کسانی که در زمینه رویت هلال کار می کنند از این نرم افزار استفاده می کنند!
لینک دانلود
MoonCalculator V6.0
با لینک مستقیم گذاشتم تا مشکلی پیش نیاد!
البته این نرم افزار در ویندوز های ویستا به بالا جواب نمی ده و روی XP کار می کنه!
اگر از ویندوز های جدیدتر استفاده می کنید برای رفع مشکل پیشنهاد می کنم از vmware استفاده کنید. چون واقعا ارزشش رو داره
این نرم افزار خیلی کامل هست و اگر نیاز باشه می توانم توضیحات کاملی در موردش تقدیم کنم
البته در ایران هم تلاشهای خوبی برای تولید یک نرم افزار جدید تر صورت گرفته ولی هنوز در بازار عرضه نشده است. در لینک زیر می توانید با قابلیت های آن آشنا شوید
نرم افزار شبیه سازی رویت هلال ماه
یک نرم افزار دیگر هم هست که با ویندوزها مشکلی ندارد ولی به کاملی mooncaclulator نیست
AccurateTime
درود و صبح بخیر
فایل پیوست 54017
Moon and Spica
December 27, 2013
Tehran, 5:34 am
Canon 60D + Samyang 500 mm. f/6.3, 1/60 sec, iso 200
تصویر M13
با استفاده از تلسکوپ Meade LX20R 8"
مدت زمان نوردهی (اگر اشتباه نکنم 15 ثانیه)
فایل پیوست 54187
کهکشان فرفره یا ام 101
21 دقیقه نوردهی در مجموع
فایل پیوست 54272
سلام و تشکر بابت اشتراک ثبت خوب کهکشان m101
لطفا مشخصات ثبت را نیز قید بفرمایید . اپتیک، سنسور ، مقر، دمای هوا و...
موفق باشید .
ممنون
عکس متشکل از 9 شات 140 ثانیه ایه که با فتوشاپ استک شده
دوربین دی 5100
تلسکوپ ویکسن 8 اینچ با کوما کارکتور
مقر ای کیو 5
ایزو 2000
نسبت کانونی تلسکوپ: 4
فاصله کانونی 800 (البته این عکس کراپ شده)
دما حدود -13 درجه
سنسور مادی فای نشده ؟
نه.
باسلام
فایل پیوست 55139
هلال ماه ربیع الثانی
فاز ماه: %0.9
تلسکوپ: Sky Watcher 120mm
دوربین: Canon EOS 30D
مشخصات تصویر:
ISO 100
F/7.3
Sutterspeed: 1/6 S
فایل پیوست 55428
دوستانی که امکان استفاده از تلسکوپ ها و مقره را دارند، می توانند برای عکاسی از انفجار یک ابر نو اختر در m82 (در صورت فلکی دب اکبر) عکاسی کنند!!
این هم لینک برای اطلاعات بیشتر
در ضمن این پدیده خیلی کم نوره و نیاز به نوردهی بلند مدت داره
سلام دوستان میخواهم با دوربین canon5d3+24-105 عکاسی نجومی انجام دهم از رد ستارگان اما مشکلم اینه که تایمرم حداکثر ۹۹ فریم میزنه میتونم مثلا جای ۵۰۰ شات ۲۰ ثانیه ای از ۹۹ شات ۱۰۱ ثانیه ای استفاده کنم ؟ یا راه حل دیگه ای دارد ؟ مدل ریموت canon80n3
اگر دکلاشنور شما tc80 است که محدودیتی ندارید برای هر تعداد شات . هر چه زمان شاتها بالاتر باشد، نویز و امکان لرزش بدنه بیشتر می شود .
سلام دوست گرامی
با یک فریم 20 ثانیه ای ستاره ها به صورت نقطه ای ثبت میشوند اما در یک فریم با 100 ثانیه نوردهی ستارگان رد کوتاهی خواهند انداخت و در فریم نهایی امکان حذف یک فریم را از دست خواهید داد و در هر صورت اگر بخواهید یک فریم را انتخاب کنید برای نمایشگاه باز هم با مشکل روبرو میشوید ، علاوه بر اینکه مشکل آلودگی نوری هم تشدید خواهد شد
ممنون دوست عزیز ، چون من هنوز واسه این منظور با این ریموت کار نکردم فکر کنم تو قسمتی که تعداد فریم ها مشخص میشه از 00 تا 99 مشخص میشه که اگه اشتباه نکنم واسه تعداد شات های بیشتر باید روی 00 قرار بدم (درست متوجه شدم؟) بعد یه سوال دیگه در مورد همین ریموت تو قسمتی که وقفه بین شاتها رو نشون میده (.INT) آیا باید حداقل یک ثانیه وقفه رو ایجاد کنم؟ چون ظاهرا امکان اینکه این گزینه روی 0 باشد ممکن نیست.
کاملا درست میفرمایید، متوجه شدم! فقط واسه اولین تجربه مقدار iso رو چگونه باید تخمین بزنم؟ (به فرض دیافراگم 4 و هر شات 20 ثانیه ای) آیا در اون شرایط نوری با گرفتن تک عکس بصورت تست در اون مکان مورد نظر امکان فهمیدن این قضیه وجود دارد یا خیر؟ سوال دیگه اینکه تو این مدت زمان قفل آینه باید فعال باشد یا نیازی نیست؟
رنج ISO را بین 200 تا نهایتا800 قرار بدید!
روش تست هم که فرمودید خوبه!
در اصل میزان ISO تا حدودی به نورهای محیط هم بستگی داره! اگر نور ای اطراف زیاد باشه با ISO بالا تصویرتون خراب می شه!
من معمولا در شرایط نور محیطی ایده آل با همین مشخصاتی که شما دادید ولی با 1 الی 2 دقیقه نوردهی و ISO بین 200 تا 400 کار می کنم!
من امشب واسه تست 80 شات 20 ثانیه ای با f/4-iso 1600 گرفتم سوال :آیا واسه روشنایی بکگراند باید یک عکس جدا با نوردهی بیشتر بگیرم ؟ چون تقریبا بکگراند کامل تاریکه ولی ستاره ها بصورت نقطه ای پیداست و سوال دیگر اینکه من قفل آینه رو فعال کردم ولی متوجه شدم که بین عکسها وقفه افتاده دلیل چیست؟ سپاس
بله این یکی از راه های خوب برای این منظوره و یا اینکه زمان عکاسیتون را در مواقعی قرار بدید که لحظه طلایی عکاسی در شب ایجاد بشه (یعنی مواقعی که ماه در تربیع هست و نزدیک زمان غروب/طلوع ماه می باشد و یا زمانهایی که ماه بیشتر از تربیع باشد و هنگام غروب/طلوع است) با این روش نور بسیار مناسبی رو خواهید داشت.
نکته1: سعی کنید از فلاش تا حد امکان استفاده نکنید چون تصویر مصنوعی خواهد شد!!!
نکته2: شما دارید با افزایش ISO در واقع خودتون کیفیت تصویر را پایین می آورید!!
سعی کنید به جای اینکه از ISO بالا استفاده کنید از ISO کمتر و نوردهی بیشتر استفاده کنید!! اینطوری Hot Pixcel های احتمالی تصویر هم کمتر می شود!!
در ضمن با 20 ثانیه توقع دارید کمانی چند درجه داشته باشید؟
همانطور که خودتون هم گفتید نهایتا یک خط در حد 1 الی 4 میلیمتر در تصویر از ستاره ها خواهید داشت که تازه آن هم با زوم مشخص می شود!! نوردهیتون باید حداقل 2 الی 4 دقیقه باشه تا چیزی که مورد نظرتون هست ثبت بشه!
زمانی که شما از دکلانشور یا به اصطلاح امروزی Remote استفاده می کنید و همزمان قفل آینه نیز فعال باشد، هر 2 شات شما معادل یک شات خواهد شد!!
مثال:
اگر با قفل آینه فعال بخواهیم 2 شات با مدت نوردهی 3 دقیقه بگیریم، زمانی که شات اول می خورد در واقع آینه به حالت Lock می رود ولی شاتر باز نمی شود ! چون منتظر فشردن دکمه شاتر برای بار دوم است!
بعد از 3 دقیقه که از زمان شات اول گذشت و در واقع دستور شات دوم از ریموت به دوربین داده می شود تازه برای دوربین حکم فشردن بار دوم دکمه شاتر را داشته و در نتیجه پرده شاتر از روی سنسور کنار می رود. و همین امر موجب ایجاد وقفه در تصاویر شما می شود.
در عکاسی Trace Star خیلی نیاز به استفاده از این امکان دوربین وجود نداره! چون شما نوردهی بلند مدت می کنید و در این حالت دو اتفاق ممکنه پیش بیاد
1- اگر قفل آینه فعال نباشد ولی سه پایه مناسب باشد بعد از چند ثانیه لرزش از بین رفته، و در برابر چند دقیقه نوردهی تقریبا اتفاقی نخواهد افتاد!
2- تازه اگر فرض کنید قفل آینه استفاده شود، و شرایط دقیقا همان چیزی باشد که مطلوب ماست، اگر سه پایه مناسب نباشد ممکن است حتی با تردد کنار سه پایه لرزش زمین باعث ایجاد لرزش در دوربین شود!! که البته با توجه مدت نوردهی بالا باز هم قابل چشم پوشی است!
جناب اقبالی، لینک عکستون برای من باز نمی شود !
درود...
M45 ( خوشه پروین )
canon 60D + EQ5 + samyang 500 mm f/6.3, 30 sec, iso 1250
تهران
فایل پیوست 56892
سلام ... به علت اینکه در تهران عکاسی کرده اید و مدت نوردهی پایین بوده، سحابی های اطراف خوشه مشخص نیست و به همین علت، اگر
کسی توانایی شناسایی این جرم رانداشته باشد، این تصویر برایش چیزی غیر از صفحه ای تاریک و چند نقطه روشن نیست !
تصویری رو چند سالی بود از اینترنت دانلود کرده بودم و هنگام دانلود هم در اطلاعاتش نوشته بود 70 ساعت نوردهی!!!!!
بعد از این چند سال امروز پیداش کردم !
جالبه دوستان نگاهی بهش بندازند و پشتکار عکاس رو ببیندند!
فایل پیوست 56978
لینک اطلاعات عکس
و به این قسمت لینک دقت کنید!!
Exposure
a. 70 hours ,(10 hr. with Epsilon 180ED from a mag. 7 sky for background; 60 hr. with FC100 from a mag. 5 sky for galaxies)h
Camera Mode : Canon EOS 600D
Lens : EF-S15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Focal Length 15.0mm
Exposure Time:30 x 100
Aperture Value : f/3.5
ISO Speed : 1600
فایل پیوست 57723
محل ثبت: تپه شنی های مرنجاب
دوست عزیز متاسفانه فکوس عکستان دقیق نیست و تصویر نویزی میباشد.