در ادامهی پست قبلی، Back دوربین:
قسمت Back دوربین یا پشت دوربین، در واقع جایی هست که تصویر لنز دیدهمیشه. بهطور معمول فوکوس اسکرین روی Back نصب هست و عکاس با استفاده از فوکوس اسکرین تصویر رو فوکوس میکنه:
DSC01436.JPG
در اینجا من فوکوس اسکرین رو از پشت دوربین بازکردم (با یک ضامن جدا میشه) و ازش عکس گرفتم. همونطور که میبینید خود قابی که فوکوس اسکرین رو در بر میگیره هم بهصورت Modular هست و میشه انواع فوکوس اسکرین رو بهسادگی درش جا داد. عکاسهای قطعبزرگ معمولاً بیرون از استودیو از یک لنز فرنزل روی فوکوس اسکرین استفاده میکنن:
DSC01434.JPG
DSC01435.JPG
لنز فرنزل درست مثل شیشهی فانوس دریایی میمونه:
کیفیت تصویری که دیدهمیشه رو کمی پایین میاره ولیبجاش اون رو روشن میکنه. فایدهاش اینه که موقع فوکوس با دیافراگمهای بسته تصویر روشنتر میشه. البته خیلیها موقع کادربندی و طراحی فوکوس از این لنز استفاده میکنن و بعد اون رو بر میدارن و تنظیمات نهایی رو انجام میدن.
روی فوکوساسکرین (و لنز فرنزل، اگه نصب شدهباشه) میشه راهنمای اندازهی فیلم هم نصب کرد:
DSC01429.JPG
DSC01433.JPG
چون که بسته به قطع فیلم یا سنسوری که قراره استفاده بشه، ممکنه تصویر نهایی کوچکتر از اون چیزی باشه که روی فوکوس اسکرین دیدهمیشه. حداکثر اندازهی فیلم این دوربین ۴ در ۵ اینچ هست، اما ممکنه بهجای فیلم تختِ ۴ در ۵ از فیلمهای رول ۱۲۰ استفاده بشه، اون موقع میشه عکسهایی با اندازهی ۶ در ۴.۵ سانتیمتر، یا ۶ در ۶ یا ۶ در ۷ یا ۶ در ۹ یا حتی ۶ در ۱۲ گرفت. اون راهنمای اندازه درواقع تنظیم میشه که بشه باهاش کادر نهایی رو روی فوکوس اسکرین تشخیص داد.
خوب، حالا فرض کنیم یک تصویری هم روی فوکوساسکرین دیدیم و خوشمان آمد! باید چه کنیم؟ باید آن را ثبت کنیم. در پست بعدی دربارهی ثبت مینویسم.
شاد باشید!