بزرگترین مجموعه عكسهای نخستین زن عكاس خبری جنگی دنیا در نیویورك گشایش یافت
[IMG]http://i20.*******.com/fw84dg.jpg[/IMG]
بزرگترین مجموعه عكسهای نخستین زن عكاس خبری جنگی دنیا در نیویورك گشایش یافت.
مجموعهای از عكسهای خبری مشهور دههی میلادی از "رابرت كاپا" و "گردا تارو" در منطقهی منهتن، شهر نیویورك و در مركز بینالمللی عكاسی برگزار شد.
"آندره فریدمن"، اهل مجارستان و "گردا پاهوریلی" ساكن لهستان كه نام خود را به رابرت كاپا و گردا تارو تغییر داده بودند، با عكسهای جنگی خبری پیشگامهای حرفهی عكاسی خبری جنگی محسوب میشوند.
آنها با تغییر نام خود و مهاجرت به فرانسه در سال ۱۹۳۶ با نام كاپا و بهعنوان یك عكاس خیالی آمریكایی با عكاسی از شهرهای ویران شده مردم آواره و سربازهای ارتش جمهوری خواه اسپانیا به ثبت رویدادهای تاریخی جنگهای داخلی اسپانیا پرداختند.
آنها با این كار خود به یكی از بزرگترین عكاسان خبری جهان تبدیل شدند و گردا تارو نیز در پی این حرفه، عنوان "نخستین زن عكاس خبری جهان" كه در خط مقدم جبهههای جنگ كار میكرد، بهخود اختصاص داد و در پایان نیز در همین جبههها جان خود را از دست داد.
اكنون پس از گذشت ۷۰ سال از مرگ تارو در سن ۲۶ سالگی، نخستین نمایشگاه بزرگ از كارهای او در نیویورك برگزار شده است.
بسیاری از عكسهای او از جبهههای ارتش جمهوریخواه اسپانیا، برای نخستینبار است كه بهنمایش درآمدهاند.
این نمایشگاه یكی از نمایشگاههای چهارگانهای است كه به موضوع جنگهای داخلی اسپانیا میپردازد.
در بخ دیگری از این رویداد بزرگ، عكسهای كاپا نیز عرضه شدند. همهی این چهار نمایشگاه بهطور همزمان در این مركز برگزار شدهاند.
رییس مركز جهانی عكاسی، ویلیس كارتشون، دربارهی این نمایشگاه و پژوهش تازهای كه روی كارهای تارو انجام شده، گفته است: این عكسها در حقیقت یك كشف تازه هستند. آنها تاریخ و ابعاد حرفهی عكاسی را گستردهتر میكنند؛ تاریخی كه هم اكنون نیز در حال نگارش است. برای نخستینبار است كه ما اهمیت و بزرگی كارهای آن دو را درك میكنیم.
شهرت تارو كوتاه ولی خارج از حد و اندازه بود.
تارو در جریان جنگ "برونت" هنگامی كه روی ركاب یك خودروی ویژهی حمل زخمیها پرید، بین خودرو و یك تانك در حال حركت گیر كرد و كشته شد.
مراسم تدفینش روز اول آگوست ۱۹۳۷ (۱۳۱۶ خورشیدی) كه زادروز ۲۷ سالگی او نیز بود، به تشییع جنازهی باشكوهی در شهر پاریس تبدیل شد و مردم از او بهعنوان "شهید جنبش ضدفاشیسم" یاد كردند.
در این مراسم باشكوه، نویسندهی بزرگ، لویی آراگون و شاعر نامدار، پابلو نرودا، نیز حاضر بودند و طراح و تندیسساز برجسته آلبرتو جاكومتی نیز طراحی آرامگاه او را برعهده گرفت.
هارتشورن به نیویورك تایمز گفته است: چون این زوج عكاس با هم كار میكردند، برخی از عكسهای تارو با نام كاپا چاپ میشد و یا نام هر دوی آنها در كنار عكس میآمد. تعداد زیادی از عكسهای آنها هم از بین رفتهاند.
یكصد عكس از عكسهای تارو در این نمایشگاه بهنمایش درآمدهاند. همگی آنها سهم او را در دگرگونی نقش زنان در جامعه و استفاده از هنر بهعنوان ابزاری سیاسی برای بیان عقاید خود را بیشتر جلوگر میكند.
ایرهه شابر، سرپرست این نمایشگاه و نویسندهی زندگینامهی تارو نیز تصریح دارد، بهطور كلی گردا تارو نخستین عكاس زنی بود كه در یك جنگ رسانهیی آغاز بهكار كرد؛ جنگی كه به دلیل اوجگیری عكاسی جنگی، عكاس خبری و گسترش فیلمها و نشریهها به جنگ رسانهیی شهرت یافته بود.
استادیار بخش زبان پرتغالی و اسپانیایی در دانشگاه نیویورك و مورخ هنری جوودانا مندلسون گفته است، تارو مدرك بینظیری از جنگ را بهیادگار گذاشت. او یكی از ستونهای استوار گروه كوچكی از زنان عكاس بود كه این هنر را دستمایهی بینش سیاسی خود و ایفای نقش زن نوین در جامعه قرار میدادند.
در راهنمای نمایشگاه كه به زبان انگلیسی چاپ شده به داستان كشف این آثار در سال ۱۹۸۰ نیز اشاره شده است.
این عكسها در سال ۱۹۸۰ از جعبهای در خانهی برادر كاپا در نیویورك، كه خود از پایهگذاران مركز جهانی عكس است، پیدا شده بود.
منبع خبر:ایسنا
___________________________________________
چند عكس از ایشان:
[IMG]http://i21.*******.com/m9q9vr.jpg[/IMG]
[IMG]http://i24.*******.com/121u2av.jpg[/IMG]
[IMG]http://i22.*******.com/10qb1q8.jpg[/IMG]