مهرداد گرامی
ژست این بانو به خودی خود مشکلی ندارد!
آنچه این ژست را غیرعادی (و نه مصنوعی!) میکند، تضاد میان رفتار او و محیط پیرامونش است.
اگر سوژه در دامان طبیعت به سوی دریا یا رودخانه، همین گونه خیز برداشته بود، حالتش بسیار هم طبیعی به نظر میرسید.
اغلب در چنین عکسهایی انتظار داریم که سوژه، کفش به پا داشته و پریدنش از روی آب به منظور رسیدن به خشکی و کوشش او برای خیس نشدن باشد.
اما بانویی که در این عکس می بینیم کفشهایش را کنار گذاشته است و با آغوشی گشاده و چهره ای خشنود میخواهد خود را به آب بسپارد.
آلودگی این آب و ژرفای کمش را انگار که این بانو درنیافته و چنان با شور و هیجان پریده که گویی هم اکنون تا گردن در آب فرو خواهد رفت.
ارزش چنین عکسی به نظر من از عکسهای روزمره که واقعیت خشک و خالی زندگی را تکرار میکنند و مثلاً رهگذری را نشان میدهند که میخواهد از روی آبهای مزاحم بپرد و خیس نشود، بسیار بیشتر است.
از آن صحنه ها بسیار دیده ایم و می بینیم، اما چنین صحنه ای کمیاب است که کسی کفشهایش را درآورد و در ازدحام دیوارها و ستونهای شهر، عاشقانه تن را به آبی که در گودی سنگفرش خیابان، جمع شده بسپارد.
این اتفاقی نیست که هرگز امکان پذیر نباشد.
من خودم گاه در همین تهران، شاهد صحنه هایی بوده ام که اگر از آنها عکس تهیه می شد، کمتر کسی باور میکرد که واقعیت دارند و این افراد (که در حال انجام غیرعادیترین کارها هستند) اصلاً نقش بازی نمیکنند.
چیزهای غیرعادی هم جایی در زندگی ما دارند و باید داشته باشند.
به کار بردن لفظ «مصنوعی» در مورد یک امر غیرعادی و نامتعارف، دلیلی بر رد آن چیز نیست.
این عکس، چه برنامه ریزی شده باشد و چه شکار لحظه ها، اثرگذار و ارزشمند است.
بسیاری از عکسها با زمینه چینی ها و تمهیدات قبلی، به وجود آمده و می آیند.
آنچه اهمیت دارد اثرگذاری آنها و داشتن مایه هایی از هنر است.
.
خب البته جناب آماتور
عکس باید به دل بنشیند
این گشودن دست آن هم به این صورت
کار را خیلی مصنوعی کرده
حداقل اگر کمی دست ها راحت تر میبودند میشد برای این عکس کلی معنی تراشید
منتها الان اولین نگاه انسان روی ژست مصنوعی این زن متمرکز میشود
این عکس ها به خودی خود دارای یک نوع تعلیق هستند.
منتها این را مقایسه کنید با همان عکس کارتیه برسون
بی جهت نیست که یک عکاس نامش اینقدر پرآوازه می شود
ویرایش توسط minaei : Saturday 4 June 2011 در ساعت 15:33 دلیل: -
Camera: Nikon D700
Lens: Sigma 8mm f/3.5
Focal Length: 8mm
Exposure Time: 59s
Aperture: f/3.5
ISO: 2000
D7100 - Sigma 10-20 F/3.5 - 18-55 Afp - 70-200 F/4 VR - 50 F/1.8G
D7100 - Sigma 10-20 F/3.5 - 18-55 Afp - 70-200 F/4 VR - 50 F/1.8G
این عکس رو بخاطر حس دو تا بچه و تیزبینی عکاس ، دوس دارم .
از اقای مرادی هم بخاطر نمایش عکس ممنونم..
سلام
مرکز کهکشان راه شیری.
در سمت چپ شما می توانید ابر ماژلانی کوچک را ببینید.
Photographer: Pascal Christian
D7100 - Sigma 10-20 F/3.5 - 18-55 Afp - 70-200 F/4 VR - 50 F/1.8G