شهرام خان عکسی از لحظه take off و یا لندینگ هواپیما و یا عکسی بصورت پنینگ ندارید ؟
حمید رضا مرادی
G12
خب فلسفه این اسم رو هم که نگفته میشه درک کرد همون گربه نازنین ابی رنگ انصافا جنگنده بیاد ماندی و فراتر از زمان ساخت خودش بود
عکاس باشی! عکاس باشی! عکستو بی هوا بگیر!
یه عکس بی پرده ناب از روزگار ما بگیر!
جناب شهرام
آیا امکان عکس برداری از کاکپیت هواپیما ها خصوصا F-14 و همچنین هواپیماهای صاعقه و آذررخش وجود داره و احیانا شما همچین عکس هایی تا حالا گرفتید؟
دوست عزیز در مورد عکس برداری از کاکپیت باید بگم:
کاکپیت هواپیماهای غیر نظامی و مسافربری فعال تو خطوط هوایی قابل عکس برداری هست اما به شرطی که اولاً بلیط یه پروازی رو تهیه کنیم و با اون طیاره پروازی داشته باشیم! (چون بدون حضور در پرواز اجازه عکاسی از کاکپیت داده نمیشه. مثلاً من بارها از ایرلاین های داخلیمون خواستم که به عنوان تبلیغات تو پروازشون باشم و عکسهای خوب براشون بگیرم! که به جز ایران ایر و تابان ایر اون هم با اصرار زیاد، سایر شرکت ها روی خوشی به این مسئله نشون ندادند)
ثانیاً وقتی تو پروازیم از سر مهماندار، سپس خلبان پرواز درخواست کنیم که به احتمال زیاد موافقت میکنند اما گذشتن از خوان آخر که تصمیم امنیت پرواز هستش بسیار سخته. این دوستان گارد پرواز بنا بر وظیفه ای که دارند خیلی راقب نیستند که کسی داخل کاکپیت بره. اون هم با دوربین!
البته اگه تو این راه ثابت قدم باشیم بالاخره میشه!
مثل این، کاکپیت توپولف! کرو روسی. حین پرواز (کیش به تهران) شرکت هواپیمایی تابان :
یا این یکی، هواپیمای BAe146 شرکت تابان پرواز تهران به مشهد. کرو بلغاری اما بسیار خوش اخلاق. علی رغم اینکه داشتیم برای ارتفاع کم کردن به یه ابر توپول خطرناک میرسیدیم اما خنده رو و مهربون بود :
اما بالاخره باید راحت تر از اینها هم بشه عکسی از کاکپیت گرفت! که راحت ترین راه، عکاسی از کاکپیت هواپیماهای زمینگیر تو نمایشگاه هوایی تهرانه که اونهم (به دلیل مراجعه کثیر دانش آموزان با ادب! و همین طور افرادی که بسیار به هواپیماها علاقه دارند و دوست دارند قطعه ای از کاکپیت کنده و با خود یادگاری ببرند!) نتیجه ای جز یک سری آهن آلات ناشناخته در عکس شما نخواهد داشت! مثل این:
البته همه هواپیماها هم اینجوری نیستن! بهتره خودتون امتحان کنید.
گاهی هم فرجی میشه و شرکت خاصی مثل ایران ایر میپذیره که برای تبلیغات یا آرشیوشون عکسهایی انداخته بشه!
این عکس 747 هما هستش که داخل آشیانه بود و به ما اجازه دادند ازش عکس بگیریم
راجع به عکاسی از کاکپیت هواپیماهای نظامی هم تقریبا باید گفت این کار تو شرایط فعلی غیر ممکنه.
امیدوارم روزی برسه که اونهم تحت شرایط خاصی مهیا بشه.
از توجهتون متشکرم.
دوستان عزیزم سلام.
باز هم از غیبت طولانی عذر خواهی میکنم!
این بار نمیاشگاه هوایی دبی سوژه عکاسی من شد. سفری 4 روزه به دبی با چاشنی هواپیما. چون از صبح تا غروب تو فرودگاهش بودم و به قولی عقده عکس انداختن کنار باند رو (که طی برگزاری نمایشگاه، این کار منعی نداشت)شدیدا خالی کردم!!
نمایشگاه دبی هر 2 سال یک بار برگزار میشه و در نوع خودش کم نظیر و بسیار جذابه.
نمایشگاه هوایی امسال گران ترین نمایشگاه هوایی جهان نام گرفت. حضور انواع هواپیماهای نظامی، غیر نظامی، تشریفاتی و اختصاصی، آموزشی و انواع بالگرد و .... و همچنین روزانه 3 ساعت نمایش هوایی تیم های مختلف آکروجت، بزرگترین و جدیدترین هواپیمای مسافربری یعنی ایرباس 380 ، جنگنده های نیروی هوایی امریکا و غیره از نکات بسیار جذاب و زیبای این اتفاق بزرگ هوایی سال 2009 بود.
بیشتر از این سر شما رو درد نمیارم و میریم سراغ 6 عکس ناقابل.
پرواز رفت - کاکپیت شلوغ هواپیمای 300-747 ماهان - فرودگاه امام خمینی:
نمایش هوایی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان، ایرباس 380 با رنگ آمیزی دیفالت ایرباس.
گفتنی است که این هواپیما قابلیت حمل حداکثر 800 مسافر رو داره! اولین سفارش دهنده اون شرکت امارات بود که هم اکنون 6 فروند تحویل گرفته.همچنین شرکت های هواپیمایی سنگاپور، کانتاس استرالیا و ایر فرانس نیز پروازهای خودشون با این غول بی شاخ و دم معروف به نهنگ پرنده رو شروع کرده اند.
نمایش هوایی هماهنگ تیم آکروجت ایتالیا:
First Class هواپیمای ایرباس 340 شرکت هواپیمایی Etihad Airways کشور امارات ( رقیب شرکت Emirates ):
جنگنده پیشرفته F-22 نیروی هوایی امریکا، در حال نشان دادن و باز و بسته کردن محل بارگذاری تسلیحات!
و در آخر پرواز برگشت - هواپیمای 400-747 ماهان - جایی بر فراز ایران....
امیدوارم مطالب بی ربط با انجمن و موضوعیت عکاسی، دوستان رو ناراحت نکرده باشه.
تعداد عکسها خیلی زیاده و در صورت تمایل و استقبال ادامه خواهد یافت. منتظر نقد عکس ها هستم.
ممنونم.
دوست عزیز آقای قشقایی ممنون از شما. اما من به دلیل اینکه عکاسی بلد نیستم (فقط بلدم عکس بگیرم) همیشه خواهش میکنم از دوستان خوبم اینجا، که عکس ها رو نقد کنند تا شاید چیزی یاد بگیرم اما مدتی هستش که عکسهام نقد نمیشه.
این دلیل بر خوب بودن کارهای من نیست، شاید دلیلش این باشه که دوستان عکسهایی از این دست کم گرفتند یا نگرفتند و ایده هایی برای بهتر شدن چنین کارهایی یا انتقاد از طرح عکس ندارند.
به هر حال امیدوارم با بذل توجه خودتون و ریزبینی هایی که از اساتید خوبم تو تاپیک های دیگه در مورد سایر عکس ها دیدم و یاد گرفتم، در مورد این کارها هم ببینم و چیزی یاد بگیرم. ممنون.
6 تا عکس دیگه از بین منتخب های نمایشگاه دبی حاضر کردم که پیشکش شما دوستان عزیزم میکنم.
هواپیمای C-27 نیروی هوایی ایتالیا (نظامی-ترابری) در گردشی حدود 90 درجه به چپ!
ایرباس 380 در حال تیک آف برای اجرای نمایش هوایی.
نکته: روی در های چرخ دماغه سه حرف VNO دیده میشه که مخفف اسم خلبان این هواپیماست!
البته اگر روی هواپیمای دیگه ای به جز 380 این 3 حرف رو دیدید، سه حرف آخر رجیستر اون هواپیماست که به اسم خلبان هیچ ربطی نداره! این استثنائه.
بیزینس کلاس هواپیمای ایرباس 340 شرکت اتحاد( Etihad Airways)
اگر تو شرکتهای داخلی خودمون از این چیزها زیاد نمیبینید ناراحت نشید! موضوع این نیست که نخوایم یا پولشو نداشته نداشته باشیم! ; - ) چون این نوع صندلی مخصوص پروازهای طولانی مدته و به درد مسیر های داخلی نمیخوره! D - :
یه هواپیمای دماغ گنده استرالیایی که البته با لنز 10 م م جالب تر هم شده!
اف 15 (معروف به Strike Eagle) نیروی هوایی امریکا در حال گردش با زاویه زیاد به همراه پس سوز (After Burner) که صدایی شبیه انفجار و جنگ و وحشت ایجاد میکنه! پس سوز باعث بیرون زدن شعله از خروجی های موتور جنگنده میشه و گرچه مصرف سوخت رو تا 3 برابر افزایش میده اما مزیتش اینه که سرعت هواپیما رو هم حدود 2 برابر بالا میبره که برای شکستن دیوار صوتی لازمه. البته تو هیچ نمایشگاهی دیوار صوتی رو نمیشکنن چون صدایی بسیار وحشتناک و مهیب رو باعث میشه.
راستی اون زائده هایی که زیر جنگنده دیده میشه همگی محل نصب موشک و بمب و مخازن سوخت اضافی هستش.
و در آخر عکسی از تیم آکروجت ایتالیا در حال عبور از مقابل جایگاه.
ممنون از توجهتون. امیدوارم مورد پسند بوده باشه. : - )