درود جناب قبادی
خب می پندارم وقتی رنگ در عکس کمکی به انتقال مفهوم نکنه و خنثی باشه میشه سلیقه ای برخورد کرد، عکاس میتونه انتخاب کنه، رنگی یا سیاه و سفید
گاهی رنگ باعث میشه انتقال مفهوم مورد نظر تحت تاثیر قرار بگیره و B&W ارجح میشه.
هرچند نمیشه مرزی قطعی ترسیم کرد.
در مورد عکس قبلی که ارسال کردم، برداشتم این بود لباسهای رنگارنگ کنار پسرک دید رو از سوژه اصلی منحرف کنه و B&W رو ترجیح دادم.
و در مورد عکس قبل ترش! که رنگی است، به نظرم رنگی عکس از سیاه و سفیدش بهتره.
نظر شما چیه؟
سلام
به نظر من اصلی ترین دلیلش اینه که ذهن ببیننده فقط معطوف به سوژه اصلی باشه و المانهای رنگی موجود در کادر باعث انحراف دید نشه ولی خوب من خودم اگه یه texture خوب در پس زمینه داشته باشم و یا زمانی که رنگی بودن باعث ارتباط بیشتر ببینده با سوژه بشه حتما از تم رنگی استفاده میکنم
عکسهای رنگی هم زیاد ارسال شده جناب قبادی ضمن اینکه میشه گفت چرا رنگی؟؟؟
عکس خیابانی موفق بستر یک اتفاق است که عکاس سعی دارد مخاطب به سمت درک اون اتفاق خاص بره نه زیبایی شناسی عکس و سایر جذابیت های بصری که البته این موارد میتونه مخاطب رو در سوق دادن به سمتی که عکاس دوست داره کمک کنه
داگلاس دانکن یکی از عکاسان برجسته ی جنگ معتقد بود رنگ میتواند ذهن مخاطب را از موضوع اصلی منحرف کند ولی در کل نمیشه یک نسخه پیچید برای همه ی عکسها
الکس وب کارهای خیابانی زیادی داره که یکی از مشخصه هاش رنگها و سایه ها هستن
اگر رنگ از این فریم ها گرفته بشه چه اتفاقی میفته؟ عملا عکس به ملکوت اعلی خواهد پیوست و البته هستند عکسهای سیاه و سفیدی هم که اگر رنگی میبودن همین اتفاق براشون می افتاد این به زیرکی عکاس برمیگرده که لحظه ی عکاسی عکسش رو آنالیز کنه که آیا رنگی یا سیاه و سفید با کنتراست خشن یا کنتراست ملایم
پیش از این هم یکی دیگه از دوستان گفته بود کنتراست عکسهای سیاه و سفید ارسالی در این تاپیک عموما پایین هست آیا عکاس کنتراست پایین رو دلیلی بر مستند تر و خیابانی تر بودن عکسها میدونن!
بعید میدونم هیچ کدوم از دوستان فروم اعم از مبتدی و حرفه ای همچین تفکرات سستی نسبت به ژانر عکاسی خیابانی داشته باشن
ممنون از ایجاد سوال و بحث در این تاپیک که هر از گاهی عکسی ارسال میشه و عدم وجود اینگونه بحثها داخلش احساس میشه
در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
سادهترین جواب ممکن اینه : چون عکاسی رنگی سخته !!!
عکاسی رنگی نیازمند شناخت و تسلط روی رنگها و تئوری مربوط به آنهاست و اصولاً در هر ژانری که باشه،آگاهی عکاس نسبت به این مقوله اون رو در ایجاد تصاویری قوی بصری کمک میکنه .
در برخی ژانرها مثل عکاسی از اشیاء و در فضای استدیو،به دلیل امکان دخل و تصرف در همه چیز،هنرمند عکاس میتونه خیلی خوب این عوامل رو کنترل کنه و به نهایت هماهنگی رنگی در تصویر برسه . اما در ژانرهای دیگری که امکان این کنترل وجود نداره،عکاسی رنگی با کنترل رنگها کار بشدت سختی میشه . در عکاسی خیابانی به خاطر کوتاهی فرصت عکاسی ، به مراتب سختتر هم میشه !
حتماً شنیدین که کارتیه-برسون هم یه تلاشی در عکاسی رنگی کرده ، اما گویا نتیجهاش برای خودش به قدری غیر قابل قبول بوده که هیچوقت اون عکسها رو جایی منتشر نکرده!
.
البته ویرایش و پروسس یک شات به صورت سیاه و سفید خیلی پیچیده تر و البته دشوارتر از پروس رنگی است . در پروسس رنگی رنگ ها هستند و جزابیت بصری دارند اما در b&w فقط نور هست و سوژه و عکاس باید با یک سوژه قوی و البته ادیت کاملا حساب شده همه زا جذب عکس کند . تعدادی از عکسهای که توسط دوستان به صورت سیاه و سفید ارسال میشود فاقد این ویژگی است . یک سوژه نه چندان قوی با یک پروسس معمولی و نه چندان مرطبت با حس سوژه .
پیمان شکوری من
Nikon d7100 +sigma 20mm1.4 art . nikkor 50mm f1.8g + sigma 150mm macro
Manfrotto 290dual . Manfrotto 804
Tifoto ball head
چرا اغلب بچه ها عکس های خیابانی شان را B&W ارسال می کنند؟مگر عکس خیابانی یقینا باید B&W باشد؟
با اجازه دوستان !
یکی از دلایلش اینه که رنگها توی اجتماع ( که همون خیابون و هر جای دیگه باشه) به صورت راندوم ظاهر میشه. ( در ادامه توضیح میدم)
این چه حرفیه!!!سادهترین جواب ممکن اینه : چون عکاسی رنگی سخته !!!
مگه داریم عکس ها رو با دست رنگ میکنیم!!؟؟؟؟(مثل دوران عکاسی سیاه سفید که عکس های سیاه سفید رو رنگی میکردن)
تازه ما داریم عکس رنگی رو تبدیل به سیاه سفید میکنیم!
میتونیم بگیم عکس های سیاه سفید احساسی تر هستند ، اما نه اینکه منفی تر هستند!!من شخصا در عکس های سیاه سفید احساسات منفی تری را حس میکنم. خستگی، دل گرفتگی، افسردگی و... . و به نظرم بازتاب درون افراد در عکس هاشون دیده می شود.
البته این یک دید کلی است و استثناء زیاد دارد.
احساسی که در عکس وجود داره با سیاه سفید کردن تشدید میشه!!!
منبعی در مورد این گفته در دست رس شما هست یا این یک نظر یا پیش بینی هست!!!؟؟حتماً شنیدین که کارتیه-برسون هم یه تلاشی در عکاسی رنگی کرده ، اما گویا نتیجهاش برای خودش به قدری غیر قابل قبول بوده که هیچوقت اون عکسها رو جایی منتشر نکرده!
بیشتر شبیه یک جوک میماند!!!
اینکه چرا عکس خیابانی سیاه سفید باشد یک بحث سلیقه ای هست . یعنی عکاس میتواند یک عکس رو به سلیقه خود عرضه کند!!
اما در دوران کهن (دوران بزرگوار فیلم) این چنین نبود ، یعنی عکاس تکلیفش با خودش روشن بود!! یا سیاه سفید عکس میگرفت یا رنگی !!
تازه این را میدانید که چاپ عکس سیاه سفید از روی فیلم رنگی بسیار مشکل هست و نتیجه خوبی نمیده( به دلیل وجود تون های وسیع رنگی که در فیلم های سیاه سفید کمتر وجود داشت ، البته این بر گرفته از تجربه خودم و البته گفته بزرگان است)
یعنی اگر عکاس عکس رنگی میگرفت دیگه از اون فیلم نمیتونست چاپ ایده آل سیاه سفید بگیرد ، منظورم اینه که یک فیلم سیاه سفید پرنت خیلی خیلی بهتری از پرنت سیاه سفید با فیلم رنگی میده!!
حالا اگه بخوایم ریشه یابی کنیم اولین دلیلش میتونه وجود فیلم های سیاه سفید و اینکه با عکس سیاه سفید میشد بر روی بعد احساسی عکس تشدید کرد!
دوم اینکه رنگ ها همانطور که گفتم تحت کنترل عکاس نبود و بعضی مواقع وجود یک لکه رنگی متضاد در یک کادر باحث انحراف چشم میشد.
با همه اینها بعضی عکس ها رنگی خیلی زیبا تر از عکس های سیاه سفید هستند!!
توی عصر دیجیتال به نظر من وقتی دست عکاس باز هست برای انتخاب تونال بهتره در هنگام ویرایش تصمیم بگیره و خودش رو اصلا محدود به عکس های فلان عکاس نکند!!
بعضی وقتها بازی رنگها خیلی لذت بخش هست :)
اگر شما بودید این عکس رو رنگی ارسال میکردید یا سیاه سفید!!؟؟؟