خوب به نظرم داریم به جمع بندی میرسیم.قصد بنده از مطرح کردن این بحث به چالش کشیدن یک سری افکار و ایده های تکراری است.چون بارها از بنده پرسیده می شود که فلانی این عکس رو رنگی کنم یا سیاه و سفید ؟ هنوز بسیاری از عکاسان این مشکل را دارند که در ژانر های مستند چه عکسی مطلوب تر است.
نظر بنده همیشه این است که به ساختار عکس دقت کنید.یکی از عواید عکاسی سیاه و سفید ایجاد کنتراست است.کنتراست تصویری و نه کنتراست موضوعی.
خوب....
منظور از کنتراست را همه دوستان می دانند.اما بسیاری از بچه ها هنوز نمی توانند درک کنند که کنتراست فقط روشنی و تاریکی نیست.کنتراست های دیگری هم در محیط اطراف هست.خدا را شکر نمونه های دوست عزیزم جناب هراتی بسیار مثال زدنی و گویا بود.
ما علاوه بر کنتراستی که در اثر تاریک و روشن و سیاه و سفید داریم انواع کنتراست دیگری هم میبینیم که متاسفانه اغلب به آن توجه نمی کنیم.
کنتراست رنگی یکی از این دسته بندی ها است.در تصاویری که کنتراست رنگی ضعیفی دارند اگر به سمت عکاسی B&W برویم یقینا جذابیت بصری بیشتری ایجاد خواهیم نمود.اما در تصاویری که خودشان کنتراست رنگی کافی و در خور و شایسته ای دارند چرا این کنتراست را نابود کرده و از آن بهره نبریم؟
به نظر بنده می تواند یک فرضیه ثابت را مطرح کرد.اگر در تصاویرمان کنتراست رنگی وجود ندارد می توانیم با عکاسی سیاه و سفید این کنتراست را به آن اضافه کنیم و به جذابیت بیشتر عکس کمک کنیم.اما در جایی که تصویر کنتراست رنگی خوبی دارد ( مثل عکس آن خانم با لباس آبی در مسجد از جناب هراتی ) چرا با سیاه و سفید کردن آن به کل عکس صدمه بزنیم ؟
در انتها دیدن این لینک ها توصیه می شود ....
http://marwenphotoblog.wordpress.com...-to-use-color/
http://sampayanmanansala.wordpress.c...n-photography/
کدام یک از این دو تصویر جذاب تر هستند ؟
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
فکر کنم تا حدودی به جمع بندی رسیدیم اما هنوز جای کار و بحث فراوانی هست.از این به بعد سعی می کنم در هر تاپیک یک چالش مطرح کنم تا دوستان قدری موضوعی تر به عکاسی در آن ژانر فکر کنند.بحث کنند و نظر بدهند و به نتیجه گیری برسند.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
با تشكر از كاوه عزيز
اما اينكه بخواهيم همه مساله را با كنتراست رنگي حل كنيم، به نظرم صحيح نيست٠ چند دليل دارم
- در همين عكسهايي كه نسخه رنگي و سياه و سفيد توسط دوستان مقايسه شد اولا مي توان با كمي كار روي نسخه سياه و سفيد آنها را هم بهبود داد. ثانيا حتي در همين شرايط هم براحتي نمي توان تصميم قطعي گرفت كه نسخه رنگي آنها بهتر است
- مساله ديگر: گاهي عكس رنگي با كنتراست رنگي خوب هم حتي نسخه سياه و سفيد بدون كنتراست اما بهتري دارد
- مساله بعد: ارتباط المانهاي دروني عكس گاهي عليرغم كنتراست پايين باعث مي شود كه نسخه سياه و سفيد بهتري داشته باشيم
ًً- برخي الگوهها وبافتها در عكس سياه و سفيد عليرغم كنتراست پايين، نسخه سياه و سفيد بهتري را باعث مي شوند
- از همه اينها كه بگذريم، تاثير فراتكنيكي و رواني عكسهاي سياه و سفيد است٠ شايد ديده باشيد كه برخي عكسهاي سياه و سفيد عليرغم كنتراست پايين بازهم تاثيرگذارتر از نسخه رنگي خود هستند
به نظرم د ر مجموع نمي توان حكم كلي داد و بايد براي هر عكس به صورت مجزا تصميم گرفت٠ حتي با اين شرايط نيز گاهي تصميم گيري بين دو نسخه رنگي و سياه سفيد مشكل است٠ يك راه اين است كه در اين موارد از چند نفر ديگر كمك بگيريم٠ به نظر ميايد كه در اين شرايط چشم و مغز ما اشباع شده و درست عمل نمي كند٠ مثل خريد عطر كه گاهي بايد از فروشگاه خارج شويم و يا قهوه اي بو كنيم
دقیقا فرمایشان جناب روشن صحیح است.
منظور بنده از مطرح کردن بحث کنتراست رنگی این بود که در جایی که رنگ نقش مفیدی دارد چرا دست به حذف بزنیم ؟ اغلب عکس های ارسالی به صورت سیاه و سفید است.منظور آن است که سعی کنیم ابتدا جوانب را ببینیم بعد تصمیم گیری کنیم که آیا رنگی ؟ یا سیاه و سفید ( مونوکروم شاید بهتر باشد برای توصیف )
گاهی تصاویر زیبایی دیده می شود که متاسفانه رنگ را از آن گرفته ایم.شاید اگر رنگ در کار بود عکس بهتری را می دیدیم.
و برعکس گاهی اصلا نیازی نیست...
مثلا بعضی وقت ها اشباع رنگ آنقدر بالا است که در حد تهوع رنگ زده می شویم ( در تاپیک های منظره و ... بیشتر دیده می شود )
گاهی هم آنقدر کنتراست تصاویر مونوکروم بالا است که آدم هیچ احساس خاصی جز یک تصویر گرافیکی به ذهن اش نمی آید.
اما توضیحات تکمیلی جناب روشن بسیار عالی و مثل همیشه راهگشا است.
پی نوشت بسیار مهم .....
متاسفانه دوستان در بحث های ابزاری به شدت و سریع وارد شده و بعد از چند ثانیه شاهد خیل عظیمی از نظریات ابزاری هستیم اما در بحث های قدری عکاسانه تر بچه ها مشارکت فعال ندارند.هدف قدری جلو راندن بچه و ایجاد بحث است.
کاوه قبادیExposure.ir
I am a visual man. I watch, watch, watch. I understand things through my eyes. Henri Cartier-Bresson
سلام کاوه جانمتاسفانه دوستان در بحث های ابزاری به شدت و سریع وارد شده و بعد از چند ثانیه شاهد خیل عظیمی از نظریات ابزاری هستیم اما در بحث های قدری عکاسانه تر بچه ها مشارکت فعال ندارند.هدف قدری جلو راندن بچه و ایجاد بحث است.
بنده خیلی دوست دارم در این بحث ها شرکت کنم اما حقیقتا علم و دانش این کار رو ندارم
برای همین مجبور هستم فقط خواننده باشم تا کسب علم و تجربه کنم
اصولا هم دوست ندارم وفتی سوار بر کاری نباشم توش صاحب نظر باشم
برای همه ی دوستان عکاس آرزوی موفقیت دارم
با سلام خدمت دوستان
شاید اولین پست من در این تاپیک باشه
چون واقعا از عکاسی خیابانی سررشته ای ندارم و هیچوقت هم انگیزه کافی برای فعالیت در این رشته عکاسی نداشته ام
ولی بحث سیاه و سفید پیش اومد...من هم نظرم رو مطرح میکنم
واقعیت اینه که من هم عکسهای سیاه و سفید عالی دیده ام و هم رنگی...برتری برای هیچکدوم قائل نیستم و با فرمایشان دکتر روشن و کاوه عزیز هم کاملا موافقم...صد در صد
ولی اصولا با اینکه پس از ثبت به این فکر کنیم که آیا سیاه و سفیدش بهتر هست یا نه زیاد موافق نیستم...چشم ما رنگی میبینه و تصمیم به ثبت میگیره و ثبت ما حتما متاثر از رنگ خواهد بود.
تنها یک دید عکاسانه در زمان ثبت میتونه تصمیم بگیره که این ثبت باید در پست پروسس مونوکروم بشه و نتیجه خواهد داد و بعد به نیت مونوکروم ثبت رو انجام بده
منظورم این هست که به عکاسی مونوکروم در دیجیتال هم باید به عنوان زمینه ای مجزا حتی در هنگام ثبت نگاه کرد و نتیجه گرفت.
خیلی وقتها هم ثبتهایی که به نیت ثبت رنگی انجام دادیم, مونوکروم بهتری خواهند داشت...خوب این هم بد نیست.
منظور من این بود که مغز و چشم عکاس در زمان ثبت باید نتیجه نهایی را که می خواهد مجسم و تصمیم به ثبت بگیرد و بهترین نتیجه را بگیرد
البته تا الان پستهای قبلی اشاره ای به این موضوع نداشتند...منظور من هم موافقت و مخالفت با کسی نبود...خواستم موضوعی رو مطرح کرده باشم و نظرم رو گفته باشم
همین
تا نظر دوستان چی باشه
كيوان نعمت اللهي
تجهيزات من
مکان عکاسی : اصفهان ، میدان امام
مشهد آبانماه 91
در سرزمینی که سایه ی آدم های کوچک بزرگ میشود، قطعا آفتاب در حال غروب است!
Nikkor 16-35 | Nikon F5
درود !
سیاوش محمدی