سلام
من در این زمینه خیلی صاحب نظر نیستم به عنوان یک بیننده ساده عرض میکنم که در خیلی از عکسهای شما مانند این عکس، شما بی هدف دوربین را به طرف سوژه ای که مد نظرتون بوده گرفتید و عکس گرفتید. معمولا عکسها نکته تاکید روشنی نداره. کادرها بی دقت بسته میشه. پروسس هم معمولا کمکی به عکس نمیکنه. با توجه به وقت و انرژی که برای این ژانر می گذارید خیلی حیفه که خروجی تناسبی با آن نداره. نمیدونم مشکل کجاست چون فکر میکنم حتما با توجه به علاقه ای که به این ژانر دارید، در این زمینه مطالعه هم می کنید و لابد عکس هم زیاد می بینید و فکر نمی کنم لازم باشه روی دیدن عکس خوب تاکید کنم. امیدوارم عکسهای بهتری از شما ببینیم.
اما در مورد عکس نعمای عزیز. بله این هم یک عکس معمولی است و قرار نیست چیز محیرالعقولی ببینیم. اما عکاس دقیقا چیزی رو که می خواسته، به بیننده نشان داده. با کادر بندی درست و حذف سایر المانهای زاید ( هرچند که کادر می توانست بهتر هم بسته شود) مرد ماهی فروشی را نشان داده در حالی که از سرما در خودش فرو رفته، زیر باران به امید مشتری ایستاده هرچند که در چهره اش خیلی امیدی نیست. رنگ هم از عکس بی خود و بی جهت حذف نشده و به جذابیت عکس کمک کرده.
ویرایش توسط Kholeno : Monday 3 June 2013 در ساعت 10:44
والا چیز هایی که شما فرمودید ما در عکس دکتر نمیبینم
البته خود دکتر هم فکر کنم ندیده !
چون در مورد عکس با خود دکتر تلفنی صحبت کردم و جناب دکتر فرمودند صرفا قرار نیست اتفاق خاصی رخ بده
در کل ممنون هستم از نظر شما
به عنوان شخصی که صاحب نظر نیست خوب گفتید
مطالعات هم در این مورد داشتم
نمایشگاه عکس به همراه جلسه نقد بررسی هم داشتم که متاسفانه این دوستان ما (سیوا شهباز - دکتر سیامک جعفری - آرش حمیدی - آیتای شکیبایی فر - سروش جوادیان - رضا وهابی - علی عبادی - سینا تهامی و ...) که در جلسه نقد بررسی حضور داشتند علمشان به این اندازه نبود که تشخیص بدند که کادر ایراد داشته و سایر نکاتی که فرمودید
خودم هم دانشجوی رشته عکاسی هستم که اون هم زیاد مهم نیست
خب زیاد قلم فرسایی نمیکنم
در عکس جناب دکتر اگر انتظار مشتری میبیند
در عکس بنده هم آن خانم تنها را ببنید
مردم هایی که در گروه های یک نفره دو نفره و سه نفر ایستاده اند و منتظر قطار هستند
و سایر نکات
به هر حال خوب دیدن از نکات دیدن عکس خوب دیدن هست
البته تازمانی که مدیرانی که عکس های مستند را کسانی تایید میکنند که عکاس مستند نیستند همین داستان در فروم سایت عکاسی هست
گرچه شکایتی نیست و من شخصا با این موضوع کنار امدم و دراین جا عکس میگذارم
احمق را موافق حماقتش جواب مده مبادا تو نیز مانند او بشوی.
احمق را موافق حماقتش جواب بده مبادا خویشتن را حکیم بشمارد.
آقاي فدائيان موردي كه گفته شد فقط يك قانون در مورد عكاسي خياباني نيست كه در ويكي دنبال آن بگرديد و يا لازم باشد يك عكاس خياباني در مورد آن نظر دهد.اين كه عكس بايد ببينده را حداقل براي لحظه اي با خود درگير كند چيز عجيبي نيست.
براي هر عكسي ميتوان يك داستان ساخت و براي آن مفهوم استخراج كرد.ولي روييه اين محيط خيلي با اين كار سازگار نيست و اين داستانها بيشتر در گالري خريدار دارد.
اين خوب ديدن كه ميفرماييد هم بهتر است در ويزور باشد نه اينكه عكاس يا ببينده در عكس بگردد تا ببيند چي چيزهايي در عكس هست تا مثل جمله سازي در مدرسه با اجزا تشكيل دهنده عكس يك داستان يا مفهوم را بخورد بيننده بدهد.
پيشنهاد من و پيام موردي بود كه ميتوانست تغييري در عكسهاي شما و بازخورد آن براي شما داشته باشد.اين كه شما بخواهيد در روند كار خود تغييري به وجود بياوريد يا خير با شماست.خيلي وقت بود كه با ديدن عكسهاي شما ميخواستم آن نظر را ارسال كنم ولي از اين كار خودداري ميكردم و حالا هم پشيمانم از اين كه در مورد عكس شما نظر دادم.مرا ببخشيد.
ولي اين كه فعاليت در اين محيط را دوست داريد يا نداريد به نظر من دليلي بر ايجاد حق تكه پراني و زير سوال بردن فعاليت مديران اينجا نيست.
جناب مبین علی
بنده قلبا شما و کارهای شما رو دوست دارم
اما وقتی به گفته های اساتید نگاه میکنم میبینم در تعارض با گفته شما یا جناب حمزه ای است چه باید کرد ؟
بنده هم واقعا متلک پرانی نکردم
اعتراضات یا متلک های خود را اگر هم گفته باشم در پیام های خصوصی به مدیران بوده گفتم
در مورد این عکس هم انشاللله با جناب دکتر صحبتی خواهیم کرد
به هر حال نظرات شما برای ما قابل احترام بوده همانگونه که نظر اولیه شما باعث شد من تحقیق کنم
در خاتمه باز اینجا اعلام میکنم ارادت خاصی برای شما قائل هستم
موفق باشید
سلام
چند تا نکته. اول اینکه اصلا ادبیات به کار رفته در این پستتون نسبت خوب نیست. دوم اینکه "البته تازمانی که مدیرانی که عکس های مستند را کسانی تایید میکنند که عکاس مستند نیستند همین داستان در فروم سایت عکاسی هست" این جمله چه ارتباطی به این داره که دوستانی بهتون لطف کردن و در مورد عکس شما نظر دادن و ضعف های عکس رو بیان کردن؟! اگر از فعالیت در اینجا هدفی غیر از پیشرفت و یادگیری دارین بهتره که ما رو از نعمت دیدن عکس هاتون محروم کنید وگرنه سعی کنید به جای اینگونه جواب دادن به دوستانی که لطف میکنند و در مورد عکس هاتون نظر میدن کمی دقت کنید که چه چیزی میگن و سعی کنید که در رفع ایراداتون تلاش کنید.
در مورد عکس آقای دکتر. به نظر من هم عکس خیلی قوی ای از نظر کادربندی نیست. ولی خیلی خوب داره سوژه مورد نظر عکاس رو که فروشنده ماهی و ماهی هاست نشون میده.
ولی همونطور که گفتند و من هم قبل ها اشاره کرده بودم در اکثر عکس های شما سوژه های واضح و مشخصی وجود نداره و سیاه و سفید کردن و اضافه کردن وینت به اطراف عکس هیچ کمکی به این موضوع نمیکنه. این که شما بیاین اشیاء یا افرادی که در جای جای عکس قرار دارند رو بیان کنید نشان دهنده موضوع عکس و سوژه نیست. اگر اینگونه تفسیر از عکس هاتون رو صرفا برای دفاع از عکس هاتون بیان میکنید که هیچ وگرنه اگر خودتون واقعا چنین برداشتی دارین باید در دیدتون تجدید نظر کنید. بیننده باید بتونه به راحتی سوژهای که عکاسی رو ترغیب به گرفتن عکس کرده تشخیص بده. درسته که قرار نیست در همه عکس ها حتما اتفاق خاصی افتاده باشه ولی عکس باید گویا باشه و نشون دهنده هدف عکاس از گرفتن اون عکس باشه.
من هم در این عکس آخرتون هیچ سوژه یا هدف خاصی نمیبینم. صرفا یک عکس ساده از داخل ایستگاه متروست.
پ.ن: با دوستان خط رو خط شدیم
ببخشيد بابت تاخير در پاسخ٠ با اينترنت موبايلي در سفر هستم كه خيلي كند است٠
- آن عكس بنده اصلا در حدي نبوده كه بخواهد معيار يا مبناي مقايسه قرار گيرد٠ عكسهاي خياياني من بيشتر تلاشهايي هستند براي ورود به اين بخش عكاسي و مطمئنا نمي تواند معيار مقايسه باشد٠ پس بهتر است كه عكسهاي خوب ديگر دوستان فروم و يا عكسهاي عكاسان معروف خياباني را بيشتر ببينيد٠ تعاريف ويكي و ٠٠٠ فقط به عنوان آشنايي كلي مفيد است و نه براي معيار قضاوت در مورد عكسها٠
- در عكاسي خياباني واقعا در خيلي از موارد سوژه مشخصي يا داستان خاصي وجود ندارد٠ نوعي بيان بي واسطه و نزديك از وقايع خيابان است٠ اما همين بيان هم مي تواند جذاب يا جلب كننده توجه باشد٠ اما ايجاد اين جذابيت كار ساده اي نيست بخصوص كه زمان و موقعيت در عكاسي خياباني خيلي تحت كنترل عكاس نيست٠ خودم متوجه شده ام كه در بسياري از موارد مجبوريد كه پيش بيني كنيد كه ٥ ثانيه ديگر آيا موقعيت خوبي ايجاد مي شود يا نه٠
- عكس اقاي فداييان را خيلي نگاه كردم، عكس بدي نيست ٠ بيان يك موقعيت گذرا است٠ لوكيشن خوبي بوده براي عكاسي٠ تركيب تاريكي و روشنايي و عمق و آن لبه٠
وقتي ادمها در عكاسي خياباني دور هستند و ميميك چهره شان مشخص نيست، بايد از روشهاي ديگري براي جذابيت استفاده كرد٠ نشان دادن ارتباطات، گروه بندي، روش نگاه كردن آنها به ديگران و ٠٠٠٠
وقتي اينها نباشد ميزان جذابيت كم مي شود٠
مساله بعد اين است كه شايد عكس در بهترين لحظه مناسب تهيه نشده است٠ شايد همان ٥ ثانيه ديرتر يا زودتر، شايد عكس ديگري و بهتري مي شد٠
- و نكته آخر، خيلي پسنديده نيست كه وقتي عكسي را در جايي ارائه مي كنيد و مورد استقبال واقع نمي شود، بجاي پي جويي علت آن در عكس خود، به آن محيط توهين كنيد٠ اين كه عكسي در محيطي مورد استقبال واقع مي شود و در محيط ديگري رد مي شود، خيلي مساله غير طبيعي نيست، بارها شده كه عكسي در مسابقه اي مقام آورده و در مسابقه ديگري اصلا پذيرفته نشده است٠ تركيب داوران همواره موثر است، اما بياد داشته باشيم كه عكسهاي خيلي خوب معمولا در اكثر داوري ها مقبول واقع مي شوند