بهترین وایت بالانس برای عکاسی نجومی چه نوع بهتر هست و رنگ آسمان چه رنگی در میاد؟ دیدم در بعضی عکس ها رنگ آسمان به صورتی در اومده که مورد پسند واقع نشده = مثلا عکس های 30 ثانیه پایان غروب از آسمان و جاده و کوه ها
Printable View
بهترین وایت بالانس برای عکاسی نجومی چه نوع بهتر هست و رنگ آسمان چه رنگی در میاد؟ دیدم در بعضی عکس ها رنگ آسمان به صورتی در اومده که مورد پسند واقع نشده = مثلا عکس های 30 ثانیه پایان غروب از آسمان و جاده و کوه ها
اگر به مقاله " ترفندهای عكاسی از آسمان شب و تلفیق عكسها " از سایت وزین عکاسی نگاه کنیم نگارنده در قسمتی نوشته:
نقل قول:
بهترین تراز سفیدی برای آسمان شب فلورسنت میباشد.
این عکس با تنظیم 10000 کلوین ثبت شده:
فایل پیوست 74698
در حالت Tungsten هم تهرنگ آبی به آسمان شب اضافه میشه.
فایل پیوست 74699
در حالت auto هم آسمان ته رنگ قهوهای پیدا میکنه.
پ.ن: منتظر توضیحات جامع تر دوستان و احیانا رفع ایرادات صحبت های بنده هستیم
در ضمن ناگفته نماند که عکاسی نجومی با عکس خام و پست پروداکته که معنی کاملی پیدا میکنه و در عکس خام دیگه مهم نیست که با چه وایت بالانسی عکاسی میشه.
یا علی.
دوربین 600d
لنز canon 10-22 در فاصله کانونی 10 میلیمتر
آسمان :
از ۵۴ عکس با ایزو ۴۰۰ , f/3.5 و اکسپوژر ۱۲۰ ثانیه گرفته شده. ( تعداد بیشتری عکس قرار بود باشه ولی به علت رطوبت هوا و بخار گرفتن شیشه لنز عکس های ۵۴ به بعد غیر قابل استفاده شدند)
پیش زمینه :
از دو عکس (و ترکیب هر دو برای رسیدن به عمق میدان بیشتر) با ایزو ۸۰۰ و f/5.6 و اکسپوژر ۳۰ ثانیه گرفته شده. عکسهای پیش زمینه در حدود ۴۵ دقیقه پس از غروب گرفته شده و عکسهای آسمان زمانی که آسمان کاملا تاریک شد حدود یک ساعت و نیم پس از غروب گرفته شده.
درود بر شما
در تکمیل فرمایشات دوستان عرض کنم این مقدار ثابت نیست و با توجه به ساعت عکاسی ( چقدر بعد از غروب یا قبل از طلوع ) و یا محیط و آب و هوا و دوری از آلودگی نوری و یا حتی نوع آلودگی نوری میتونه عددی بین کلوین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ باشه.البته این اعداد بر اساس تجربه خودم و عکسهایی هست که دیدم و در نهایت این عکاس است که در زمان ویرایش فایل خام باید با توجه به چیزی که دیده تغییرات لازم رو ایجاد کنه.
البته هستند عکاسانی که با تغییر عمدی وایت بالانس عکسهای اغراق آمیزی با رنگهای تند آبی و یا قرمز از راه شیری و آسمان ثبت میکنن و بسیار هم مورد توجه وب سایت های معتبر و بیننده ها قرار میگیره و همیشه هم لزومی نداره رنگ واقعی که دیده شده ثبت بشه.حتی میشه با تغییر وایت بالانس در زمان ویرایش آثار آلودگی نوری رو تا حدی خذف کرد و به رنگی نزدیک شد که اگر آلودگی نوری وجود نداشت ثبت میشد.
عکاسی از آسمان و راه شیری را شاید بتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد.هنری که بیشتر جنبه ثبت زیبایی هارو داره حتی به قیمت تغییر رنگ و غلظت رنگها برای جلب نظر بیننده عام و علمی که بیشتر باید دقت کرد تا رنگ واقعی ثبت بشه چون مخاطب نجومی داره و چشم مخاطب نجومی با رنگ ستاره و ها سحابی و ... آشناست و اینجاست که باید با وسواس بیشتری عکس را ویرایش کرد.
شاد باشید
فایل پیوست 74933
متشکل از 5 عکس
f/2.8 - 30sec - ISO6400 - 14mm
متشکل از 50 عکس 30 ثانیه بدون ریموت(شات بصورت دستی وارد شده واسه همین لرزش ستارها مشخصه)
سلام
تركيب بندي، زمان سنجي و انتخاب مكان براي عكاسي از اين سوژه مناسب نيست. نسبت اضلاع عكس هم به نظرم عجيب هست و به چشم متعادل و زيبا نمي آيد. به اين معني كه اگر كادري مشكي هم با اين نسبت اضلاع در نظر بگيريم تناسب و تعادل آن در مقايسه با نسبتهاي معمول مورد استفاده حرفي براي گفتن ندارد.
در نهايت نقطه قوتي درمورد اين ثبت به ذهن من نمي رسد جا براي بهتر شدن بسيار دارد.
درود به دوست عزیزم.
قطعا مکان بهتری رو میشد برای عکاسی پیدا کرد، کاملا موافقم. اما کاش در مورد زمان سنجی و کادربندی بیشتر توضیح می دادین و اینکه هر چند تناسبات 4:3 و 3:2 رو بیشتر می پسندم ولی با توجه به عناصر زائد داخل کادر و حذف نواحی بیش ازحد خالی و اضافی مجبور به استفاده از این تناسبات شدم (5:4). آیا این یکی از نسبت های معمول نیست؟
تشکر از نظرتون.
5 به 4 نه مربع كامل هست و نه مستطيل كامل. تكليف اين مسئله در ذهن انسان مشخص نمي شود. اين تعداد نسبت اضلاع بهتر و زيباتر... چرا اين نسبت..
منظورم از زمان سنجي، زمان مناسب براي فشردن دكمه دوربين هست. ببخشيد اگر كمي مبهم بود. خوب چون بنده هم قسمتهايي از اين آتشبازي را ديدم به نظرم ثبت زبانه هاي آتشين كه در ارتفاع بالاتر و به شكل دايره مي باشند، فرم بهتر و در نهايت تركيب بندي بهتري را به شما خواهند داد. همچنين به نظر من آنتن نيمه چپ كادر هم يك المان اضافه هست.
البته مهم تر از همه چيز سليقه و هدف عكاس هست. نظرات من نظر يك نفر هست.
متشكر از صبرتون براي ايرادگيري هايم
برخي از عكس هايمان حال و هوا و احساس خوبي به خودمان مي دهند ولي ممكن است براي بيننده اي ديگر چنين حال و هوايي را ايجاد ننمايند. ديدن عكسهايمان به ديده يك كارشناس بي طرف علي رغم اينكه كار سختي هست ولي براي يك عكاس ضروري هست.
كاري كه من در اين زمينه انجام مي دهم به اين شكل هست كه فايل عكسي كه يه نظرم خوب آمده است را باز مي كنم و ويرايشهاي مربوطه را انجام مي دهم و در نهايت يك نسخه از آن سيو مي كنم. بعد از چند روز عكس سيو شده را مي بينم و شايد دوباره تغييرات اندكي هم روي آن دهم. در نهايت بعد از چند روز ديگر اگر به نظرم عكس همچنان جذابيت روز اولش را حفظ كرده است آن را در ميان عكسهاي خوبم قرار مي دهم و آنرا منتشر مي كنم. به نظرم همين روند براي يك عكاس فول تايم مي تواند در طي يك روز با فاصله زماني چند ساعت انجام بگيرد. من در عكاسي كيفيت را به كميت ترجيح مي دهم. سالي 2 عكس! خوب(بهتر از سال قبل) داشته باشم بسيار راضي هستم.
راستي كم كم داريم به باز شدن تاپيك "بهترين عكس شما در سالي كه گذشت" نزديك مي شويم. روز محاسبه نزديك هست!
تشکر از وقت و حوصله ای که گذاشتین ... اختیار دارین اتفاقا نقدهای دقیق شما رو دوست دارم. نمونه ی خوب نقد منصفانه و دور از دور از جون بی غرض و مرض ... همیشه ازشون استفاده کردم.
در مورد دلیل استفاده از این کادر نچسب توضیح دادم و موقع ویرایش بین این نسبت و نسبت 1:1 (که به ناچار برج میلاد وسط کادر قرار می گرفت) این کادرو انتخاب کردم ... 20-30 ثبتی انجام دادم که نمونه هایی که دکرش کردید (ربانه های اتش در ارتفاع بالاتر) هم شامل میشد و اگر ویرایش خوبی از توش در آوردم نمایش خواهم داد. در واقع این اولین تجربه عکاسیم از نورافشانی شب بود و قطعا کم ایراد نیست.
باز هم ممنون نیما جان.
آفرین بابت این دید خوب و حضور در شرایط ، فکر میکنم اگر کراپ را طوری انجام بدهید که فقط برج مشخص بشود (کادر را تبدیل به عمودی کنید) عکس جذاب تر شود. به نظرم حضور آن جرقه ها به قیمت عناصر اضافی کادر نمی ارزد.
فکر میکنم قبلا فرمودید کاربران اجازه ویرایش عکس هایتان را دارند. منظورم این کادر است :
فایل پیوست 75006
موفق باشید
فایل پیوست 75013
14mm/3.2 -- 30sec -- ISO4000
_____________________
همین الان آسمان شهرمان
فایل پیوست 75267
پل گلکار - تبریز
canon 70D
10-18
f4.5
0.4sec
Iso 320
عکاسی روی دست (اندر مزایای واید لرزشگیردار)
f-stop:2.8
exposure time:30s
iso speed:2000
focal length:11mm
lens:tokina11-16
کمی عکس رو در لایت روم دستکاری کردم و ظاهرا موفق از آب در نیومد.ممنونم از تذکرات دوستان.
سلام
هرگــز دل من زعـلم محـروم نـشد
کم مــاند زاسرار کــه مـعلوم نـشد
هفتاد و دو سال فکـر کردم شب و روز
معلومـم شـد که هـیـچ مـعلوم نشد
<< حکیم عمر خیام >>
فایل پیوست 75277
عكس بسيار پر محتوا است و احساسات خاصي را به خوبي منتقل مي نمايد. جزو عكسهاي خاص اين تاپيك هست. تنها نكته اي كه به نظرم مي توانستيد آنرا بهتر كنيد محل قرار گيري ماه هست. البته الان هم خوب هست.
بسيار لذت بردم از اين عكس. كامنت گذاشتنم تنها به دليل ارزشمند بودن عكس بود. قدرش را بدانيد.
تعجب مي كنم استقبال از اين عكس كم بوده است.
شب ، انباشته از راز هایی است که آن را جز با گوش دل نمی توان شنید. در شب هر آنچه هست محو و نامعلوم و هر آنچه که دیده می شود ادراکات ما از کورسوی نور است. در شهر اما شب حکایت دیگری دارد ، حکایت بازی رنگ ها
فایل پیوست 75290
Canon 70D
Helios m44
لطفا حذف شود.
سلام امیر جان
متوجه موضوع هستم و از شروع این بحث دارم تاپیک رو دنبال میکنم
منظورم اینه که دوست عزیزمون (S Noora) گفتن که شاید موقع عکاسی در منوی picture control مد تنظیمشون روی روی vivid گذاشتن که این گزینه مربوط به فایل JPG میشه و در RAW فرقی نمیکنه که این منو شامل چه تنظیماتی باشه (اگر اشتباه میکنم دوستان راهنمایی کنند) مگر اینکه این تصویر خروجی JPG باشه و دوستمون به هر دلیلی نتونستن فایل RAW تهیه کنن.
ایرادی که در عکسشون از نظر بنده کاملا مشخص و پیدا هستش عدم تنظیم وایت بالانس و کانال های رنگی هستش
و یه احتمال دیگه ای هم که میدم،سچوریشن عکسها ظاهرا درست تنظیم نشده و این مورد باز هم در برف ها خودشو بیشتر نشون میده
البته ما شاگردی بیش نیستیم و هنوز خیلی مونده که راجب کار های دوستان اظهار نظر کنیم.
ارادتمند
فایل پیوست 75309
پانوراما متشکل از 11 عکس
18-55 canon700D
iso 3200
F 3.5
sec 13
فرشاد جان من فکر میکنم با کادر عمودی و در فاصله کانونی بالا + کراپ در مرحله ادیت، عکس گرفتن. احتمالا شرایط برای بیشتر جلو رفتن و کادربندی راحت تر وجود نداشته... در غیر اینصورت، من هم با شما موافقم ظاهرا میدان دید وسیعی پیش رومون نیست. حالا ببینیم پیش بینی مون چی از آب در میاد :::love2:::
عذر میخوام دلیل خاصی داشتید که قسمت سمت راست رو بلور کردید ؟! اون راه شیری و مکان و ... جای بهتری هم میتونستید قرار بدید ![/QUOTE]
درود
با توجه به خطي كه مشخص كردن واسه جدا كردن مشخصات و موقعيت عكس اون قسمت بلر شده
سلام
فاصله کانونی 21مم
همونطور که آقای کمیلی گفت 11 شات عمودی هست
خواهش میکنم
بهترین جا فکر میکنم همینجا بود چون منطقه کوهستانی بود و زاویه دید بازی نداشت
اون قسمت بلور هم میخواستم کراپ کنم که دیگه به سلیقه ی شخصی خودم بلور شد
فایل پیوست 75314
25 ثانیه روی دوربین کراپ تو فوکال 21 ستاره ها کشیده میشد
فایل پیوست 75315